Meltrain schreef:Maar kan de Intercity Charleroi-Sud - Essen dan niet verlengd worden naar Roosendaal?
De enige vereiste is dat er ander materieel komt te rijden, aangezien de M6 rijtuigen in Nederland buiten profiel zijn. Is AM96/MS96 eigenlijk toegelaten in Nederland? Zo ja, dan kan dat in de IC Charleroi-Sud - Essen gaan rijden en kan deze doorgetrokken worden tot Roosendaal.
Dan is er tenminste nog een beetje een goed alternatief voor iedereen vanuit de richting Dordrecht / Zeeland en iedereen die niet die toeslag kan/wil betalen.
Was ook mijn eerste idee.
Keertijd van de IC-N is in Essen 24 min.
De L-trein naar Roosendaal doet er vanaf Essen 8 min. over.
Dan heeft de IC-N in Roosendaal een keertijd van 8 min. Is dat voldoende??
Reistijd is echter door meer stops (vooral tussen Essen en Antwerpen) wel langer dan met de Benelux (IC-B).
Benelux is vanaf Antwerpen naar Roosendaal 28 min en vanaf Brussel Zuid 1h10.
De IC-N vanaf Antwerpen naar Essen 32 minuten en vanaf Brussel-Zuid 1h20.
Naar Roosendaal dan 0h40 en 1h28. Dus 12 min langer naar Antwerpen en 18 min langer naar Brussel-Zuid.
Voordeel is wel dat de IC-N in Brussel-Noord stopt.
Nadeel is verder de lange overstaptijd (ca. 18 min) op de in te voeren tweede IC A-dam - Vlissingen VV.
Vraag me af of de NMBS voor de te vervallen Benelux een vervangende trein inzet op Antwerpen - Brussel omdat er ook veel binnenlandsverkeer zit tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.
Voor de concurrentie op het spoor zou het wel goed zijn als er een alternatief is voor de Benelux-Fyra.
Reizigers hebben dan de keuze tussen de snelle en duurdere Fyra of (met overstap in Roosendaal) de "normale" trein.
Maar ja hier wreek zich dat NS zowel de gewone treinen verzorgt als de HSL.
Als bijv. Arriva of Ryan de HSL zou rijden zou NS vast wel een alternatieve trein naar België zouden aanbieden. :X
NOOT > zelf ben ik geen grote voorstaander van concurrentie maar van een goede voorziening voor de reizigers.
Voor de Benelux is nu van belang dat daar een betrouwbare dienst komt (afgelopen jaar diverse keren richting België geweest en de helft van de ritten in die richting was de geplande trein uitgevallen). Als de Fyra een betrouwbare dienst geeft, reserveren niet verplicht is, en er een geringe toeslag is wil ik best die dienst gaan gebruiken.