Pagina 1 van 11

Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 16:44
door Klaasje
De minister van I&M heeft een brief aan de tweede kamer gestuurd over de dienstregeling 2013. Een aantal opvallende punten heb ik hieronder neergezet.

Noordoost/Hanzelijn:
  • Intercity's over de Veluwe en Hanzelijn rijden alternerend door naar Groningen/Leeuwarden (onderlinge cross-platform overstap op Zwolle)
  • Reizigers tussen Zwolle en Amsterdam C kunnen overstappen in Lelystad of Almere
  • 2x per uur een spits-IC op Almere-Schiphol
  • IC Zwolle - Schiphol - Den Haag blijft stoppen op Duivendrecht.
  • Sprinter s4600 wordt doorgetrokken naar Zwolle (Zwolle - Amsterdam C, stopt op alle stations)
  • Sprinters rond Weesp worden versneld.
  • Berlijntrein gaat weer los rijden van de NO en rijdt naar Amsterdam C
  • De reistijd Twente - Amsterdam C neemt met 10 minuten toe.
Overige veranderingen:
  • Studie naar versnelling IC op Zwolle - Groningen zonder IC stop te Hoogeveen.
  • Opening drie stations; Groningen Europapark, Almere Poort, Utrecht Leidsche Rijn.
  • Mogelijke frequentieverhoging IC's Eindhoven - Sittard d.m.v. een kwartiersdienst die alternerend doorrijdt naar Heerlen en Maastricht.
  • Frequentieverhoging Sprinter Utrecht-Woerden.
Bron: brief van de minister

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 16:48
door M57
Gerp is er toch al?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 16:49
door webguy
Rare formulering inderdaad, maar de NS stopt er niet, alleen Arriva tot nu toe.

Wat ook leuk is is dat we paar miljoen hebben uitgegeven voor 10 minuten rijtijdwinst op Zwolle - Amsterdam, die we vervolgens door een slechte dienstregeling er voor laten zorgen dat een andere best grote groep (Twente) 10 minuten trager is.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 16:59
door Klaasje
Elke dag leveren die 10 minuten winst voor 20.000 reizigers wel een kleine 23.333 euro op. Dat is over 30 jaar gezien 255.500.000 euro. Dan hebben we het niet over de opbrengsten van een verbeterde verbinding tussen Zwolle en Flevoland waarbij de winst per reiziger veel groter is.

Dan heb ik gerekend met de waarde van een uur reistijdvermindering voor iemand in de vrije tijd reist(7 euro) en dus niet met forensen en zakelijke reizigers waarvoor de winsten respectievelijk groter en veel groter zijn.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 17:31
door Ruben
In de spits is er ongeacht of er een keuze wordt gemaakt voor Amsterdam of Utrecht als bestemming wel een goede verbinding tussen Apeldoorn/Deventer en Amsterdam Centraal, de overstaptijd in Amersfoort zou dan hetzelfde zijn als nu door de kwartierligging.
Nu de Noordelijke reiziger uit de trein Amersfoort - Schiphol / Amsterdam C verdwijnt, is er dan niet voldoende capaciteit over om weer met gekoppelde Intercities te rijden? Dus Enschede/Deventer - Schiphol/Amsterdam C?
Ook hier weer een staaltje door de strot duwen van NS politiek: Amsterdam Zuid Hoezee!

Ook te lomp voor woorden dat een station als Duivendrecht zijn IC-status zou kwijt raken, en we stoeptegels als noem-ze-maar op onder het mom van sneltreinsubstitutie toevoegen. :6

En zie ik hier nu een verborgen Hoogeveen-pesterij: Meppel wel een IC, maar Hoogeveen alleen een sprinter? :lol:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 17:34
door Meltrain
Ik begrijp alleen de consequenties voor de verbinding Amersfoort - Enschede niet helemaal.
Komt er dan twee keer per uur een IC Schiphol - Amersfoort - Enschede?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 17:39
door Ruben
Indien dit zo is: Met overstap in Amersfoort op de Intercity uit Zwolle (Groningen/Leeuwarden) die naar Utrecht en Rotterdam gaat. Geen idee waar het Den Haag deel begint waar op overgestapt moet worden. Zal waarschijnlijk Amersfoort Schothorst zijn gezien er anders 2x overgestapt zou moeten worden voor Twente - Den Haag.
Of alles rijdt na Schiphol door naar Den Haag en men noemt dat het alternatief. :|

Er staat echter dat de Intercity Twente - Utrecht ook een kwartier verschuift, wat zou betekenen dat hij blijft bestaan. Ook dan zie ik een rol voor Schothorst weggelegd zodat die de aanvulling geeft en je ook alternerend Schothorst - Schiphol en Schothorst - Utrecht e.v. krijgt. Of dat Zwolleding dan op het andere kwartier rijdt...geen flauw idee.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 18:49
door Vinny
JA wel Heemstede-Aerdenhout NEE geen Duivendrecht

Want u heeft toch ook liever kakkers dan tokkies in uw trein?

JA wel Meppel NEE geen Hoogeveen

Want zij die vragen worden overgeslagen

JA wel Amsterdam Sloterdijk NEE geen Zoetermeer

Want Randstadrail is toch veel beter dan een GVB metro.

Sorry ben melig. (A)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 18:52
door Klaasje
Echte onzin.. maar toch: +1 :pos:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 19:48
door Raymond
Ruben schreef:Er staat echter dat de Intercity Twente - Utrecht ook een kwartier verschuift, wat zou betekenen dat hij blijft bestaan. Ook dan zie ik een rol voor Schothorst weggelegd zodat die de aanvulling geeft en je ook alternerend Schothorst - Schiphol en Schothorst - Utrecht e.v. krijgt. Of dat Zwolleding dan op het andere kwartier rijdt...geen flauw idee.
Dat kwartier verschuiven in Twente zal het laatste woord nog wel niet over gesproken zijn gok ik zo. De gevolgen zijn immers veel verstrekkender dan die extra reistijd naar Amsterdam Centraal. De s3600 ligt dan niet meer in een overstapknoop in Deventer. Dat geeft weliswaar mogelijkheden te schuiven meHet is dan ook een flinke puzzel, t de s3600 om een non-stop IC tussen Nijmegen en Arnhem mogelijk te maken, maar dan kom je weer buiten de huidige knoop in Zwolle terecht. Met het verbreken van die overstapknopen ga je ook behoorlijk wat mensen duperen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 19:54
door Freek
Inderdaad, door de omklap van de Twente-Randstad heb je niet alleen in Dv een probleem, ook de knoop in Apeldoorn gaat dan de mist in. Mocht je de s3600 mee laten omklappen dan moet je ook de knoop Zutphen omklappen. Laatste woord lijkt me daar dan inderdaad niet over gezegd.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 20:08
door Daniel
Ruben schreef:Of dat Zwolleding dan op het andere kwartier rijdt...geen flauw idee.
Lijkt me dat dat wel de situatie wordt ja, aannemelijk wordt de IC Twente - Schiphol verschoven om niet twee ICs vlak achter elkaar aan te hebben rijden tussen Weesp en Schiphol.
Tussen Amersfoort en Utrecht krijg je dan dus 2x/uur een IC vanuit Zwolle, het andere kwartier zou je dan de een kwartier verschoven IC Twente - Utrecht krijgen. Op het andere halfuur lijkt dan inderdaad jouw optie van Schothorst - Utrecht logisch (en dan Schothorst - Schiphol als Twente - Utrecht rijdt).
Maar er wordt ook nog onderzocht of de spitstreinen uit Deventer naar Amsterdam of Utrecht moeten gaan. Die rijden aannemelijk in een kwartierligging met de trein uit Enschede, dus doorrijden naar Utrecht zou neerkomen op het behouden van een voortrein-achtig iets rondom de ICs die uit Zwolle komen. Doorrijden naar Amsterdam lijkt mij in de meest logische situatie uitkomen op een soort van integratie van de Berlijntrein tussen de treinen (Deventer) - Amersfoort - Amsterdam C. door.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 20:09
door Klaasje
@Freek: Ik kan me zo voorstellen dat op de een of andere manier de s1600 qua tijdligging niet meer goed gaat rond Weesp/Venserpolder door misschien wel een goederentrein en dat men de verbinding naar Schiphol belangrijker vindt dan die naar Amsterdam Centraal. Anders zou de trein naar Twente aan de Amsterdamtrein geknoopt kunnen worden.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 21:17
door RoelZ1
Er staat in het document bij het kopje 'consequenties buiten de Hanzelijn' niet dat Twente zijn directe verbinding met Den Haag of Rotterdam gaat verliezen. Dat doet mij vermoeden (of hopen) dat ze die trein gecombineerd houden. Samenvattend uit het bestand (en een stukje eigen inbreng) hoop ik op het volgende BUP:

1x per uur 500: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen
1x per uur 600: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - sprinter - Leeuwarden
1x per uur 700: Den Haag - Schiphol - Almere - Zwolle - Groningen
1x per uur 1100: Den Haag - Schiphol - Almere - Zwolle - intercity - Leeuwarden
500 en 600 vormen een halfuursdienst tussen Rotterdam en Zwolle.
700 en 1100 vormen een halfuursdienst tussen Den Haag en Zwolle
500 en 700 vormen een halfuursdienst tussen Zwolle en Groningen.

2x per uur 3900: Lelystad - Almere - Amsterdam
2x per uur 3700 (spits): (Lelystad) - (Almere) - (Schiphol)
3900 uit Amsterdam sluit te Almere aan op 700/1100 richting Zwolle
700/1100 en 3700 vormen een kwartierdienst tussen Schiphol en Lelystad


1x per 2 uur 140: Amsterdam - Amersfoort - Deventer - Almelo - Berlijn
3x per 2 uur 1500 (spits): Amsterdam - Amersfoort - (Deventer)
1x per uur 1600 Schiphol - Amersfoort - Deventer - Almelo - Enschede
1x per uur 1700 Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Deventer - Almelo - Enschede
1x per uur 1200 Schiphol - Amersfoort - Amersfoort Schothorst
1x per uur 2800 Rotterdam/Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Amersfoort Schothorst
2x per uur 2000 Den Haag - Utrecht
140 en 1500 vormen een halfuursdienst tussen Amsterdam, Amersfoort (en Deventer)
1600 en 1200 vormen een halfuursdienst tussen Schiphol en Amersfoort
1700 en 2800 vormen een halfuursdienst tussen Rotterdam/Den Haag en Amersfoort
1600 en 1700 vormen een halfuursdienst tussen Amersfoort en Enschede
140/1500 en 1200/1600 vormen een kwartierdienst tussen Hilversum, Amersfoort (en Deventer)
500/600 en 1700/2800 vormen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Rotterdam
2000 en 1700/2800 vormen een kwartierdienst tussen Den Haag en Utrecht
2000 uit Den Haag sluit te Gouda aan op 500/600 richting Zwolle


Kaartje:
Afbeelding
Edit: De grijze ellipsen betekenen exacte kwartierdiensten

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 21:37
door Klaasje
NS schreef:
  • Elk half uur IC Groningen – Zwolle, 1x per uur door naar Amersfoort – Utrecht – Rotterdam en 1x per uur door naar Almere-Schiphol-Den Haag.
  • Elk half uur IC Leeuwarden – Zwolle, 1x per uur door naar Amersfoort – Utrecht – Rotterdam en 1x per uur door naar Almere – Schiphol - Den Haag.
Daar staat dus, dat als een trein vanaf Zwolle niet de Hanzelijn op rijdt, deze doorrijdt naar Rotterdam. Ergens is dat ook wel logisch, omdat je dan een snelle en een trage trein vanaf Zwolle naar Schiphol biedt, maar ondertussen niet naar Utrecht en Rotterdam.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 21:58
door RoelZ1
Maar bij de treinen uit Twente staat dat niet. Daar staat:
De IC treinen Twente – Schiphol en Twente – Utrecht verschuiven een kwartier. Daardoor wordt de overstapverbinding vanuit Twente naar Amsterdam Centraal 10 minuten langer. Omdat de trein van/naar Berlijn niet naar Schiphol maar naar Amsterdam Centraal rijdt ontstaan er wel meerdere directe reismogelijkheden tussen Twente en Amsterdam Centraal.
Zeker omdat de trein van/naar Twente in het andere kwartier rijdt dan de trein uit Zwolle is het mogelijk om wel direct uit Twente naar Den Haag te rijden, maar niet vanuit Zwolle.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:01
door Klaasje
Oh, zo. Ik snappet.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:08
door Suus
Als ik naar het kaartje van Roelz1 kijk zie ik nog steeds splitsen en combineren in Utrecht. Ik denk dat het grote voordeel van de nieuwe dienstregelingopzet juist is dat het splitsen en combineren wordt geschrapt, omdat het voor veel onduidelijkheden zorgt en de capaciteit op individuele takken beperkt (een reden dat er steeds meer VIRM in de Noord-Oost verdwijnt volgens mij). Nu is de kans om het splitsen en combineren in de Noord-Oost volledig te laten vervallen.

Daarnaast blijf ik het betreuren dat de Noordoost vanuit Amersfoort wel naar Schiphol gaat en niet naar Amsterdam Centraal. Volgens mij is de vraag naar Schiphol kleiner dan naar Amsterdam Centraal, maar materieeltechnisch is het helaas niet praktisch.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:17
door M57
Laat staan dat het splitsen en combineren niet altijd vlekkeloos verloopt.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:17
door Klaasje
De keuze tussen Centraal en Zuid/Schiphol is wel een gecompliceerde.

Redenen om voor Schiphol te kiezen:
  • Gezeul met koffers van Schipholreizigers wordt voorkomen.
  • Lange treinen staan er niet in de weg. (In Asd in verband met het gebruik van halve perrons juist wel.)
  • Zuid wordt een steeds interessanter station. (Zuidas!)
  • In de spits zal de richting Schiphol interessanter zijn.
Redenen om voor Centraal te kiezen:
  • Je komt in het centrum van de hoofdstad uit.
  • Betere verbindingen naar de Noordkop van Noord Holland.
  • Betere verbinding naar Haarlem.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:26
door Daniel
De boel (uit de opzet van RoelZ1) trouwens ook eens even bekeken met het sporenplan van Amersfoort erbij. Dat lijkt ook allemaal prima te passen met zelfs geeneen gelijkvloerse kruising van twee treindiensten. Daarbij heb ik overigens wel aangenomen dat het, na indienststelling van de dive-under aan de westzijde, nogsteeds mogelijk is vanuit Utrecht naar spoor 1 te rijden. Da's immers vereist om Rotterdam - Enschede en Schiphol - Schothorst tegelijk door de knoop te krijgen (conflictvrije binnenkomst en daarna heb je de boel vervolgens al voorgesorteerd)

Spoorbezetting voor de doorgaande ICs is dan dus gelijk aan de huidige, met als belangrijkste verschil dat de ICs naar Schothorst over spoor 2 gaan om een cross-platform overstap te kunnen bieden.

@Bee: hoe wil je dan van het splitsen/combineren afkomen in Utrecht zonder allerlei extra overstaps te introduceren. Je kunt wel Zwolle - Rotterdam combineren met Enschede/Schothorst - Den Haag in het andere kwartier aangevuld met een trein Rotterdam - Utrecht en Den Haag - Utrecht voor het kwartier waarin de doorgaande trein niet rijdt. Dan zou je voor een verbinding Rotterdam - Enschede echter een overstap in Utrecht én Amersfoort introduceren (voor Den Haag - Zwolle speelt dit door de Hanzelijn uiteraard weer niet)

Dat er steeds meer IRM in de NoordOost verdwijnt heeft trouwens niet helemaal de reden die jij noemt. Bijna alle treinen die nu met IRM rijden werden juist niet gecombineerd en gesplitst voordat er IRM ging rijden, waarbij dus beide takken op maximale capaciteit zouden kunnen rijden. Juist het elimineren van voortreinen heeft ervoor gezorgd dat er weer gecombineerd worden en daardoor is er nu IRM nodig.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:34
door Caspar
Blijft de s4500 nog aan een serie gekoppeld die naar Amersfoort gaat rijden? Of wordt het weer aan een of andere sprinter gekoppeld?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:37
door Suus
Juist de tak Den Haag - Utrecht moet volledig losgeknipt worden van de Noordoost. Dat kan vrij pijnloos, aangezien zelfs met het losknippen elke Noord-Oost bestemming met 1 overstap bereikbaar blijft vanuit Den Haag (overstappen in Utrecht of Schiphol). Dan krijg je ook geen twee overstappen op de verbinding Rotterdam - Enschede, maar maximaal 1. Eventueel zou men nog kunnen overwegen de trein Schiphol - Enschede te laten beginnen en eindigen in Den Haag Centraal, zoals al een paar dienstregelingen eerder het plan was met de Internationale trein.

Wat betreft mijn uitspraken over VIRM bevestig je die van mij alleen maar: Splitsen en combineren zorgt voor een beperking op de verschillende takken waardoor dubbeldeks materieel noodzaak wordt. Daarom moet het geëlimineerd worden.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:39
door Klaasje
@Caspar: Zoiets wordt pas bepaald wanneer men aan de spooropstelling van Amsterdam C aan het sleutelen is schat ik zo in. Misschien wordt het wel Enkhuizen - Lelystad. Ik denk dat we daarvoor even moeten afwachten.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 11 okt 2011, 22:48
door Thom91
Ik heb op de een of andere manier meer moeite met het plaatje dan met de tekst in het document.
Wat er iig duidelijk is
Gn - Rtd en Lw -Rtd 1x pu
Gn - Gvc en Lw - Gvc 1x pu, alternerend en cross platform in Zl

De intercity's vanuit het oosten verschuiven een kwartier. De intercity's uit het noorden niet dus?
Blijf de overstap dan wel Lw - Rtd/Gvc naar Shl / Asd op Amf?
Hoe vangt men het gat op dat ontstaat tussen Amf en Dvd?

Verder begrijp ik niet hoe ze het nou willen, ze sturen 2x pu een trein van Zwolle naar Ut, waar gaat de trein van Twente dan heen, 2x pu naar Shl?