Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jan 2012, 22:57

Waarom? Leg eens uit..?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Jan 2012, 22:59

Is het niet gebruikelijk dat de NS in januari een dienstregelingsvoorstel ter advisering aan het LOCOV legt?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jan 2012, 23:01

Ja.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Ma 09 Jan 2012, 23:03

Klaasje schreef:Waarom? Leg eens uit..?

Omdat (zo te zien) de 1600/11600 aansluit op de 11700/1700, aangezien er anders geen halfuursdienst is naar Twente.
Voor de kwartiersdienst tussen Amf en Ut, moet de 500/12500 hier dus een kwartier van verschoven liggen.
Conclusie: een kwartier overstaptijd in Amf op de relatie Rtd --> Twente.

Wat wel kan, is: met de 2800 naar Gouda en daar overstappen op de 1600/11600 en (in het tweede geval) in Amf overstappen op de 1700.
Het is vanuit Rtd naar Twente (vv) dus ofwel overstappen in Gouda, ofwel een kwartier wachten in Amersfoort.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Ma 09 Jan 2012, 23:08

Hoe groot acht je de kans dat het niet mogelijk is om ieder kwartier van Amersfoort naar Rotterdam te reizen?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Meltrain » Ma 09 Jan 2012, 23:16

Ehm, Rotterdam - Amersfoort blijft 4x/uur: 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met een overstap (Gouda of Utrecht).
Ik weet niet of het blijft dat de 2000 en 2800 's avonds niet rijden, maar dan is het 's avonds dus sowieso een kwartier wachten (in Amersfoort, Utrecht of Gouda) op de verbinding Twente - Rotterdam.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Jan 2012, 13:40

In de plannen van NS was tot nu toe altijd sprake van een IC Rotterdam-Enschede. Ik zie niet waarom dat nu ineens veranderd zou zijn.
In die voorlopige treinnummerlijst voor 2013 staat gewoon net als in die van 2012 een serie 21700 (Rtd - Ut) vermeld als vleugeltrein voor de 1700 Gvc - Es.

Vinny schreef:Is het niet gebruikelijk dat de NS in januari een dienstregelingsvoorstel ter advisering aan het LOCOV legt?
De afgelopen twee jaar was dat in februari. Laten we daar liever op wachten in plaats van nu voorbarige conclusies te trekken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Di 10 Jan 2012, 14:04

reisthijs schreef:In de plannen van NS was tot nu toe altijd sprake van een IC Rotterdam-Enschede. Ik zie niet waarom dat nu ineens veranderd zou zijn.
In die voorlopige treinnummerlijst voor 2013 staat gewoon net als in die van 2012 een serie 21700 (Rtd - Ut) vermeld als vleugeltrein voor de 1700 Gvc - Es.

Dan vraag ik me toch af wanneer die 2800 moet gaan rijden, of is dat al een vorm van ETMET? De 1700 verschuift immers een kwartier in 2013, dus als die naar Rotterdam zou gaan heb je al een kwartiersdienst (samen met de trein uit Zwolle die via de Veluwelijn naar Rotterdam gaat)
Als die serie 2800 alleen bedacht is als aansluiting op de 11700 die Gvc-Amfs zou doen (kan ik me qua capaciteit wat bij voorstellen, zeker in het dal) dan wordt het helemaal een complete chaos aan treinseries.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Za 18 Feb 2012, 20:34

Inmiddels is de definitieve treinnummerlijst beschikbaar op de ProRail-site. Opvallende dingen daarin...
  • s800 op Maastricht - Schagen, s3500 Heerlen - Schiphol (wist niet dat dat plan er al door was?)
  • trein Den Haag - Breda - Brussel is eruit, i.p.v. daarvan een HSA pendel 1100 Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal en een 1200 Breda - Antwerpen
  • Invulling van de NoordOost grotendeels als de eerste plannen:
    - 500 Rotterdam C. - Groningen (via Veluwelijn)
    - 700 Den Haag C. - Groningen (via Hanzelijn)
    - 1500 Enkhuizen - Amersfoort (- Deventer)
    - 1600 Schiphol - Enschede
    - 1700 Den Haag C. - Enschede
    - 2000 Den Haag C. - Utrecht C.
    - 2800 Rotterdam C. - Utrecht C.
    - 11600 Schiphol - Amersfoort Schothorst
    - 11700 Den Haag C. - Amersfoort Schothorst
    - 12500 Rotterdam C. - Leeuwarden
    - 12700 Den Haag C. - Leeuwarden
  • Nieuw onder de Hanzelijnseries is de 12600 Den Haag C. - Amsterdam C. - Groningen/Leeuwarden met als omschrijving dat het een superdal combiserie 2600 + 700/12700 is. Volgens berichten op Somda zou deze tussen Lelystad en Zwolle ook nog als stoptrein rijden t.v.v. de 4600 (Sprinter Amsterdam - Lelystad - Zwolle)!
  • Flevolijn: nieuwe doorkoppeling in de vorm van een 2600 Den Haag C. - Amsterdam C. - Lelystad, spitstoevoeger Lelystad - Schiphol via Zuidtak wordt de 2400
  • s5700 doorgetrokken van Hoofddorp tot aan Den Haag C.
  • s5800 doorgetrokken van Amsterdam C. naar Hoofddorp
  • 6100 als nieuwe serie Utrecht C. - Woerden (naar Woerden Molenvliet wanneer keervoorziening gereed is)
  • Volgens trajectvermelding gaan enkele late 7400'en door tot aan Den Helder!
  • Sprinter Leeuwarden - Wolvega wordt de 9000
  • De sprinters ten zuiden van Dordrecht krijgen in het dal een betere regelmaat: in de spits de s5000 2x/uur Den Haag C. - Breda en de s5100 2x/uur Den Haag C. - Roosendaal, in de daluren is er 1x/uur een 15100 Den Haag C. - Breda die aannemelijk in plaats van de tot Dordrecht rijdende 5100 komt. Zodoende dus dan een nette halfuursdienst op Ddzd en Zlw.
  • Nieuwe serie 24100 Rotterdam C. - Vlaardingen C. De huidige spitspendelserie vervalt echter niet, wil men daar dan 6-8x/uur gaan rijden? Er komt ook nog een losse trein 24217 Vlaardingen C. - Rotterdam C. voor in de lijst.
  • Opvallend is de 30500 Arnhem - Zevenaar (door Hermes, met Breng op de treinen en gezien de lijst op attest van Connexxion :P )
  • Tot slot staan er zelfs LM ritten t.b.v. ontijzeling bovenleiding voor Arriva, Veolia en Connexxion in de lijst.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor fogeltje » Za 18 Feb 2012, 21:09

Gaat Maastricht - Schagen het standaardtraject worden (al dan niet op ma t/m za overdag zoals nu tot Alkmaar) of blijft dat zoals nu, alleen naar Schagen in de spits?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Za 18 Feb 2012, 21:18

Sgn staat tussen haakjes, dat lijkt dus gewoon zoals nu te blijven.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Suus » Za 18 Feb 2012, 21:24

Wat wordt de nieuwe ligging van de s140? Ik had vernomen dat niet meer in het binnenlandse IC-verkeer opgenomen zou worden.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 21:27

De s140 wordt in de s1500 geïntegreerd. De s1500 wordt op die momenten afgekapt op Asd.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 19 Feb 2012, 09:30

Als de s3500 vanaf Heerlen gaat rijden, wat gebeurt er dan met de huidige s3500 ?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Daniel » Zo 19 Feb 2012, 10:13

Die gaat dan in de nieuwe s3500 op natuurlijk... betreft hier een mogelijke uitbreiding tot kwartiersdienst tussen Eindhoven en Sittard d.m.v. verlenging van de huidige 3500.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 19 Feb 2012, 10:25

Laat maar. Ik heb iets te snel mijn vraag gesteld. Ik had in gedachten dat s3500 vanuit Nijmegen naar Schiphol ging. My mistake :X

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor willy84 » Zo 19 Feb 2012, 13:44

Gaat de 1500 in de dalperiode kopmaken om amf of wordt er nog ergens heengestoken? Gezien Amfs nu bezet gaat worden door twee andere series.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Ronald » Zo 19 Feb 2012, 14:03

Ik denk net als de s2800 nu: als er niet naar Deventer wordt doorgereden, wordt er kopgemaakt in Amersfoort.
Als de s140 geïntegreerd wordt in de 1500, gaat deze dus via Amsterdam Centraal naar Schiphol rijden neem ik aan?
En ik kan die 11600 (Schiphol-Amersfoort Schothorst) niet zo goed plaatsen, wordt dat een sprinter of een intercity?

Edit: o, wacht, ik zie het denk ik al: Het zal 1x per uur de 1600 (Schiphol-Enschede) worden en 1x per uur de 11600 (met aansluiting op de 1700).

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor willy84 » Zo 19 Feb 2012, 14:06

Die laatste lijkt mij een IC worden. Voor het halve uur dat er geen IC naar Enschede gaat. Nu de trein naar Groningen/Leeuwarden via de Hanzelijn gaat, moet er toch een vervanger komen tussen Schiphol en Amersfoort.

Voor het doorrijden van de 140 naar Schiphol zie ik geen enkele reden. Deze serie ging altijd van en naar Amsterdam C en dat wordt dus nu weer hersteld. De waarde van Schiphol voor Duitsland lijkt me nihil; zij hebben hun eigen luchthavens.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Ronald » Zo 19 Feb 2012, 14:10

Maar je zit dan wel met een kerende internationale trein op Amsterdam Centraal (die van/naar Watergraafsmeer zou moeten), ik weet niet of dat handig is. Vandaar mijn opmerking hierover omdat keren op Hoofddorp Opstel misschien handiger is (maar wel veel extra tijd kost).

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor MdJ » Zo 19 Feb 2012, 14:13

De kerende INT kan nog naar de Zaanstraat (je hebt immers 2 uur de tijd om te keren). Op de Hoofddorp Opstel doet die stam meer kwaad dan goed als je hem daar heen stuurt;) (gezien capaciteit die die stam opvreet en op Opstel daar niet heel veel van is..)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Ronald » Zo 19 Feb 2012, 14:17

Ik voorzie alleen wel een capaciteitsprobleem als die s140 rond de avondspits uit Amsterdam Centraal vertrekt. De s1500 is behoorlijk druk rond die tijd...

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor reisthijs » Zo 19 Feb 2012, 14:46

Lekker verwarrend weer dat ze net hadden bedacht om Enkhuizen-Amersfoort integraal 4500 te noemen en het nu ineens toch weer over de 1500 gaat...

Ronald schreef:Edit: o, wacht, ik zie het denk ik al: Het zal 1x per uur de 1600 (Schiphol-Enschede) worden en 1x per uur de 11600 (met aansluiting op de 1700).
Het komt er dus eigenlijk op neer dat de s1600 2x/u Schiphol-Amersfoort rijdt, de s1700 2x/u Den Haag-Amersfoort en dan alternerend doorrijden naar Enschede of Schothorst. Alleen omdat de eindbestemming anders is moet er blijkbaar een 1 voor het nummer erbij. Waarmee de frequenties op de deelttrajecten dus hetzelfde blijven. En de s2800, die rijdt blijkbaar weer alleen Rotterdam-Utrecht net als vroeger (toen het nog een sneltrein was).

Het enige wat onduidelijk blijft is of er straks nog IC's uit Den Haag en Rotterdam in Utrecht gecombineerd worden? Dat soort informatie haal je niet uit een treinnummerlijst.

Daniel schreef:[*] s5700 doorgetrokken van Hoofddorp tot aan Den Haag C.
Hierbij moet wel vermeld worden dat de s4300 volgens diezelfde lijst wordt ingekort tot Hoofddorp. Dus de sprinterfrequentie blijft hetzelfde.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor Vinny » Zo 19 Feb 2012, 15:36

Ronald schreef:Maar je zit dan wel met een kerende internationale trein op Amsterdam Centraal (die van/naar Watergraafsmeer zou moeten), ik weet niet of dat handig is. Vandaar mijn opmerking hierover omdat keren op Hoofddorp Opstel misschien handiger is (maar wel veel extra tijd kost).

Het beste zou zijn als de IC Enschede/Bad Bentheim-Amsterdam Centraal als stoptrein doorrijdt naar Hoofddorp Opstel.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Dienstregeling 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 19 Feb 2012, 15:39

Zie de foto's van zo'n getrokken trein die op Lelylaan stopt ook zo opdoemen met een flauwe tekst van de gebruiker Fles erbij.
Leven, en laten leven.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast