Pagina 6 van 11

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 16:23
door MdJ
Vinny schreef:
Ronald schreef:Maar je zit dan wel met een kerende internationale trein op Amsterdam Centraal (die van/naar Watergraafsmeer zou moeten), ik weet niet of dat handig is. Vandaar mijn opmerking hierover omdat keren op Hoofddorp Opstel misschien handiger is (maar wel veel extra tijd kost).
Het beste zou zijn als de IC Enschede/Bad Bentheim-Amsterdam Centraal als stoptrein doorrijdt naar Hoofddorp Opstel.
Juist niet. Hoofddorp Opstel kun je behoorlijk ontlasten omdat je een heel spoor bezet houdt (9 rijtuigen...) + een ander spoor om om te lopen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 17:40
door VIRM
Gaat de aangepaste s4500 ook eindelijk in Zaandam stoppen, zodat het een volwaardig IC-station wordt? :)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 17:41
door Suus
De s4500 (of s1500) is al druk genoeg met de reizigers naar Hoorn en verder dus ik hoop van niet.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 19:00
door Thom91
Ronald schreef:Ik voorzie alleen wel een capaciteitsprobleem als die s140 rond de avondspits uit Amsterdam Centraal vertrekt. De s1500 is behoorlijk druk rond die tijd...
Valt mee, 8 bakken icm of 9 bakken pimpel ;)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 18:35
door Reiziger Delft
De adviesaanvraag aan het locov.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:18
door Daniel
Dat ziet er wat de NoordOost betreft redelijk hetzelfde uit als we hier al beredeneerd hadden... wel netjes trouwens dat men in Utrecht keurige cross-platformoverstaps wil gaan bieden tussen de pendels van/naar Rotterdam / Den Haag en de trein die Den Haag / Rotterdam - Amersfoort e.v. doet. Al vraag ik me toch wel enigzins af hoe men dat denkt te realiseren: omrangeren via OZ of steeds wisselende aankomst-/vertreksporen?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:20
door Klaasje
Hoeveel geld mag ik inzetten op Schothorst?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:31
door Daniel
Ik zou er niet teveel op inzetten... heb het over Utrecht Centraal he :P Betreft dus de aansluiting van de 2000 Gvc - Ut op de 500/12500 Rtd - Gn / Lw en van de 2800 Rtd - Ut op de 1700/11700 Gvc - Es / Amfs die men cross-platform wil aanbieden.
Maar als je vanuit Rtd op, zeg maar wat, spoor 8 te Ut aankomt voor de aansluiting ri. Amersfoort vanaf 9 dan zal de aansluiting in de andere richting ook op 8/9 moeten plaatsvinden, tenzij je gaat omrangeren.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:33
door Klaasje
Ooh, Ut. Nee dan kan ik er beter niet teveel geld op inzetten. :lol:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:35
door Suus
DVM deel 3 -o-

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:40
door Klaasje
Ik vraag me overigens af of het wel verstandig is om de spits IC tussen Alm en Shl toch nog maar niet te gaan rijden. Als er iets tot het afromen van de drukte van zowel de sprinters als de NO zal leiden dan is het laten rijden van die spits IC wel. Nu staat in het document dat men zich nog niet druk maakt over de capaciteit van de NO maar ik kan me toch niet voorstellen dat het rijden van de s4300 en s4600 14/16 bakken SLT (met het bijbehorende overvolle midden) nou voor van die korte halteertijden zal zorgen in de spitsen. Daar wordt met geen woord over gerept.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 21:50
door Suus
Je maakt gewoon een lange stop op het belangrijkste station: Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal. Iets wat nu ook al dagelijkse praktijk is en die tijd gebruik je om de trein helemaal vol te proppen, daarna gaat het bijna vanzelf.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 27 feb 2012, 22:00
door Klaasje
De sprinters zijn het drukste op de stukjes Muiderpoort-Muziekwijk en Duivendrecht-Muziekwijk. Als de trein grotendeels vol is dan duurt het in- en uitstappen bij ieder los station substantieel langer en als je de boel dan krap hebt ingeplant krijg je iedere spits vertraging rond Zwolle en Schiphol. Niet echt de meest handige plekken nietwaar? Daarom zou je zoveel mogelijk reizigers moeten proberen een alternatief zonder sprinter moeten bieden. Dat zijn er tussen Almere en Amsterdam steeds minder:
  • 2013: Geen IC-stop Almb
  • 2016: Geen IC-stop Dvd
Als je dan ook geen Spits-IC laat rijden dan krijg je ook nog een gedeelte van de reizigers erbij in de sprinters die nu tussen Alm en Dvd de IC gebruiken omdat de s3700 nu nog een soort kwartierdienst naar het centrum van A'dam vormt met de s3900.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 11:10
door Raymond
Het kan wat onhandig geformuleerd zijn in die LOCOV-brief, maar tussen neus en lippen door lees ik dat Alkmaar- Amsterdam C niet meer door de s800 bediend gaat worden. Alle overige treinseries in de brief zijn namelijk met alle stops weergegeven. Wijziging zal wel gevolg zijn van de bouwput op Amsterdam C.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 11:16
door Ronald
Maar ja, dan zal er toch een andere (op Amsterdam Centraal kerende?) treinserie ingelegd moeten worden... Ook niet echt handig lijkt me.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 13:00
door Vinny
Raymond schreef:Het kan wat onhandig geformuleerd zijn in die LOCOV-brief, maar tussen neus en lippen door lees ik dat Alkmaar- Amsterdam C niet meer door de s800 bediend gaat worden. Alle overige treinseries in de brief zijn namelijk met alle stops weergegeven. Wijziging zal wel gevolg zijn van de bouwput op Amsterdam C.
Ik interpreteer het net ietsje anders: Alkmaar-Amsterdam en Enkhuizen-Amsterdam zijn nog niet "vastgebakken" aan een andere treinserie, wellicht wil de NS de handen vrij hebben om dat later nog eens te beslissen.
De sprinters zijn het drukste op de stukjes Muiderpoort-Muziekwijk en Duivendrecht-Muziekwijk. Als de trein grotendeels vol is dan duurt het in- en uitstappen bij ieder los station substantieel langer en als je de boel dan krap hebt ingeplant krijg je iedere spits vertraging rond Zwolle en Schiphol. Niet echt de meest handige plekken nietwaar? Daarom zou je zoveel mogelijk reizigers moeten proberen een alternatief zonder sprinter moeten bieden. Dat zijn er tussen Almere en Amsterdam steeds minder:

2013: Geen IC-stop Almb
2016: Geen IC-stop Dvd
Ik ben nog altijd voor het volgende dienstregelingsmodel:
IC Enschede-Amersfoort-Amsterdam Centraal-Schiphol (geeft in Hilversum aansluiting op de sprinter naar Amsterdam Zuid)
IC Groningen/Leeuwarden-Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol (geeft in Almere aansluiting op de sprinter naar Amsterdam Centraal)
De Sprinters in Weesp ook onderling aansluiting op elkaar laten bieden en alle treinseries 4x per uur laten rijden, met een optie op 6x per uur. Volgens mij moet dat passen.

Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 14:01
door RoelZ1
Er staat in die brief ook dat er niets verandert in ´de kop van Noord-Holland'. Een directe reismogelijkheid naar Utrecht verliezen lijkt me wel degelijk een flinke verandering, dus ik denk dat ze gewoon geen zin hadden om alle stops boven Amsterdam weer te geven. Ze spreken over de huidige situatie namelijk ook over een IC Amsterdam - Heerlen/Maastricht.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 14:45
door Milco
Zijn de rijtijden tussen de nieuwe stations op de Hanzelijn en de rijtijden naar de andere nieuwe stations voor drgl.2013 (zoals Almere Poort, Maastricht Noord, Halfweg-Zwanenburg) toevallig al (ongeveer) bekend?
En begrijp ik nou goed dat de IC's op de Hanzelijn nou wel in Lelystad gaan stoppen. Ik dacht eerder van niet.

Verder kan ik trouwens de treinnummerlijst van drgl.2013 niet openen, die op de Prorailsite staat :( Er wordt wel een nieuw venster geopend, maar dan gebeurt er niks :(

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 15:20
door Vinny
RoelZ1 schreef:Er staat in die brief ook dat er niets verandert in ´de kop van Noord-Holland'. Een directe reismogelijkheid naar Utrecht verliezen lijkt me wel degelijk een flinke verandering, dus ik denk dat ze gewoon geen zin hadden om alle stops boven Amsterdam weer te geven. Ze spreken over de huidige situatie namelijk ook over een IC Amsterdam - Heerlen/Maastricht.
Met de IC Den Helder-Nijmegen verliest vooralsnog niemand een verbinding met Utrecht...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 15:42
door RoelZ1
Maar die zou wel van 4x per uur naar 2x per uur gaan. Ik durf er wel een flesje wijn op in te zetten dat de trein uit Maastricht gewoon ma-za overdag door zal rijden naar Alkmaar en in de spits door naar Schagen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 16:07
door Vinny
De NS heeft ooit in een document geroepen dat er vanwege de verbouwing wat doorkoppelingen op Amsterdam Centraal zouden verdwijnen. Met het oog op een robuuster spoorwegnet roep ik al jaren dat de serie 800 opgeknipt moet worden, en wel zo snel mogelijk. Alkmaar en Maastricht hebben geen relatie met elkaar, maar wel last van elkaar als er op dat lange tussengelegen traject een verstoring is. :Y

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 16:13
door Thijs
De 800 blijft gewoon Maastricht - Alkmaar.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 16:19
door reisthijs
Vinny schreef:De NS heeft ooit in een document geroepen dat er vanwege de verbouwing wat doorkoppelingen op Amsterdam Centraal zouden verdwijnen.
Die ene doorkoppeling die vanwege verbouwing is verdwenen, namelijk Schiphol - Amsterdam - Lelystad wordt per dienstregeling 2013 juist weer hersteld.

Het gaat hierbij om de nieuwe fietstunnel die onder het CS wordt gebouwd, dat is als het goed is eind dit jaar klaar. Dan is er ook geen noodzaak meer om een verbinding op te knippen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 16:34
door Daniel
Men is momenteel natuurlijk ook nog bezig met de toekomstige poortvrije passages onder Amsterdam Centraal door. Daarvoor zijn ook af en toe delen van perronsporen buiten dienst.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 19:00
door Suus
De fietstunnel west is pas deel een, er komt nog veel meer leuks aan inderdaad. Daardoor moet er wel (tijdelijk) geknipt worden want je kan helaas niet zoals in Rotterdam de gehele dag alles op twee perrons minder doen.

De s800 rijdt door naar Alkmaar omdat je in Amsterdam geen enkele ruimte hebt om die treinserie te keren en is wordt wel wenselijk geacht 4x per uur naar Alkmaar te rijden. Dan is de s800 naar Alkmaar blijven sturen een goede oplossing en door het doorsturen van de s3500 naar Heerlen wordt de materieelinzet ook opeens een stuk flexibeler, je hoeft niet meer het hele land door met 2x VIRM-IV als je dat niet wil.