Pagina 7 van 11

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:16
door Vinny
Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:20
door Thom91
Je kan die dienst beter in 's Hertogenbosch of Eindhoven knippen dan Amsterdam. Die 35 min van Amsterdam naar Alkmaar zullen niet de bottleneck zijn op 4,5 uur

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:54
door Vinny
Daar heb je ook wel weer een punt. De reden dat ik wel eens fel uithaal tegen deze serie is met name overigens historisch: De introductie van het corridorrijden maakte dat reizigers tussen steden waar een vervoersrelatie tussen bestaat (meer) moesten gaan overstappen, maar twee steden waar quasi geen vervoersrelatie tussen bestaat: Zaanstad en alles ten noordwesten met 's Hertogenbosch en alles ten zuiden moest en zou ineens wel met een langgerekte treinserie bediend gaan worden...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 20:59
door Thom91
Zelfde kan je je afvragen op Roosendaal - Zwolle, Amsterdam - Vlissingen, Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Schiphol/Den Haag. Alleen een hobbyist zal de volledige rit uitzitten vermoed ik. Ik denk dat een kerende serie gewoon ongewenst is op beperkt beschikbare infra. 's Hertogenbosch is op de schop, Eindhoven heb je al een kerende serie. (Dit brengt me trouwens op ander idee, met koninginnedag is de s800 ook beperkt tot Eindhoven en gaat de s3500 door naar Maastricht. Waarom dit niet normaal ook kan? Zal wel met de reisrelatie richting Amsterdam te maken hebben. ) Amsterdam heb je beperkte infra en over Utrecht Centraal zal ik maar niks zeggen, lijkt me voor zich te spreken. En als het wel goed gaat, dan hoor je geen hond. En het gaat vaker goed dan fout.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:01
door Freek
Thom91 schreef:Zelfde kan je je afvragen op Roosendaal - Zwolle
Wel grappig dat je nou juist deze noemt. Je zou het inderdaad afvragen wat het nut is van een dergelijke lange serie. Gelijktijdig zou ik voor die serie geen natuurlijk vervoersbreuk weten. Arnhem kan niet omdat er duidelijk veel reizigers zijn die vanuit het noorden over Arnhem heen reizen naar Nm. Nm was een paar jaar geleden een breuk, maar die is juist weer herstelt vanuit de vraag van reizigers. Ht kan niet omdat er ook nog een beste vraag tussen Nm en Tilburg en verder is. Knippen in Brabant lijkt me ook geen goed idee.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:05
door Klaasje
Vinny schreef:Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)
Jij bent af en toe geweldig goed in het door elkaar halen van oorzaak en gevolg. Als de bijsturing gewoon zou functioneren kan je zo'n treinserie prima op punten als Ehv, Ht, Ut of Asd afkappen. Door alles regulier door te rijden naar die keersporen om uberhaubt te kunnen afkappen zijn behoorlijke aantallen extra materieel en personeel nodig. Betaal jij? Ik niet.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:06
door Klaasje
Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
10 jaar geleden misschien maar dat is allang niet meer het geval.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:09
door iljitsch
Thom91 schreef:Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Schiphol/Den Haag. Alleen een hobbyist zal de volledige rit uitzitten vermoed ik.
Nee hoor, ik heb de rit Den Haag - Groningen (of - Haren) vaak genoeg gemaakt. Ik heb ooit gewerkt bij de automatiseringsafdeling van de PTT waar de helft van de mensen in Leidschendam werkte en de andere helft in Groningen. Daar zijn flink wat mensen voor verhuisd dus er zullen zat mensen op familiebezoek gaan tussen deze twee steden.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:13
door Fles
Klaasje schreef:
Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
10 jaar geleden misschien maar dat is allang niet meer het geval.
Waarom niet eigenlijk? :?:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:16
door Klaasje
De sprinters richting Flevoland rijden over het algemeen met meer capaciteit dan die van/naar het Gooi maar ze zijn ook in de daluren op het zicht even goed gevuld.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:20
door Fles
Heeft zich dan een belangrijke verschuiving voorgedaan in de vraag naar scholierenvervoer in de laatste tien jaar? Minder naar het Gooi en meer naar Flevo? :?:

En vooral: Is er een reden om zoiets aan te nemen?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:21
door Klaasje
Ik had het niet over het scholierenvervoer maar over het algemene vervoer.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:22
door Fles
Nou je reageerde toch op Vinny en zijn stelling over scholierenvervoer

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:24
door Klaasje
Ik reageerde op de volgende stelling:
Vinny schreef:Over de sprinterdrukte nog het volgende: de sprinters naar Het Gooi zijn iets drukker dan naar Almere, vooral omdat de trein hier ook in een belangrijke scholierenvervoersstroom voorziet.
Daarbij gaat het om alles wat voor de komma te vinden is.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:36
door Suus
In de spitsrichting zijn de treinen uit Almere iets drukker (en al veel langer gericht op staanplaatsen dan de treinen uit het Gooi), in de tegenspitsrichting zijn de treinen vanuit Amsterdam richting het Gooi zeker wel drukker dan de treinen naar Almere.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 22:40
door Klaasje
De constatering klopt wel voor de tegenspits maar de daluren spelen een vrij forse rol in de reizigersaantallen. Al is het eigenlijk niet zo'n interessante discussie (excuses dat ik erover begon) waardoor we beter kunnen doorgaan met 2013.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 28 feb 2012, 23:24
door Statler Rail
Reiziger Delft schreef:De adviesaanvraag aan het locov.
Helaas staat de bijlage met de patroontijden niet online. Heeft iemand die toevallig of heeft iemand een idee hoe daaraan te komen is?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 09:17
door Klaasje
Onder aan de brief staat:
NS schreef:Bijlage 1: toelichting op dienstregeling
Bijlage 2: Basis-uur-patroon, op te vragen bij NS
Waarschijnlijk t.b.v. de locov-leden. BUP's zijn bij mijn weten de grafieken die in de 2012-variant hier te vinden zijn.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 13:01
door Vinny
Klaasje schreef:
Vinny schreef:Zolang de Dijksgracht vol staat met oude meuk is dat geen argument. Er is ruimte genoeg om keerspoortjes in te richting door de emplacementen Zaanstraat en Dijksgracht anders in te delen. :Y

Maar goed ik hoor komende winter wel weer een enorme klaagzang over uitgevallen treinen in Limburg als Noord-Holland plat ligt door sneeuwval (of andersom)..., ik zorg dat ik de open haard aan heb, met een glaasje glüwhein terwijl ik me middels Twitter en dit forum laat bijpraten over de ineenstorting van het Nederlandse spoorwegnet... (A)
Jij bent af en toe geweldig goed in het door elkaar halen van oorzaak en gevolg. Als de bijsturing gewoon zou functioneren kan je zo'n treinserie prima op punten als Ehv, Ht, Ut of Asd afkappen. Door alles regulier door te rijden naar die keersporen om uberhaubt te kunnen afkappen zijn behoorlijke aantallen extra materieel en personeel nodig. Betaal jij? Ik niet.
OK, lang geleden was er een kansrijk plan om de treindiensten in Noord-Holland inclusief IC verbindingen aan te besteden. Dat is toen niet doorgegaan, omdat: "Amsterdam Centraal niet uitgebreid kon worden met keerfaciliteiten voor intercity's naar Alkmaar en Den Helder". Dat is een drogreden. Niet alleen kun je keersporen inrichten op Dijksgracht. Je kunt ook in Amsterdam Bijlmer keersporen aanleggen, zodat Noord-Holland haar verbinding met Amsterdam Zuid-Oost behoudt. Daarnaast kost het kopmaken, wanneer dat een beetje efficient gebeurt helemaal niet veel extra mterieel en personeel. Alleen de NS krijgt het voorelkaar om 11 minuten nodig te hebben voor kopmaken in de dienstregeling, daar waar dat in Zürich HB gewoon in 4 minuten kan. :Y

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 13:03
door Statler Rail
@Klaasje Interessant, die specifieke pagina kende ik nog niet. Jammer dat het voor drgl 2013 nog niet beschikbaar is. Als iemand die wél beschikbaar heeft of weet bij wie je die zou kunnen opvragen, dan hou ik mij aanbevolen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 13:31
door MdJ
Kopmaken kan ook vrij kort, echter gebruikt de NS dat ook om vertraging eruit te rijden, zodat de kerende trein niet meteen dezelfde vertraging heeft als de aankomende.

Verder wil je bij de Dijksgracht sporen aanleggen om de IC's uit Den Helder te keren. En Asd-Ut? Moeten die overstappen daar op de treinen uit Schiphol? Of wil je echt 8x per uur een IC tussen Asd-Bijlmer + sprinters + ICE + CARGO op een twee sporig baanvak persen?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 13:35
door Klaasje
Een van de redenen dat kopmaken soms lang duurt is dat de dienstregeling niet vanuit de capaciteit van een knoop gebouwd wordt maar vanuit de capaciteit van de baanvakken. Pas daarna wordt er geschipperd om de boel passend te krijgen. Het is leuk als een trein in 4 minuten kan keren maar als die daarvoor onderweg een sprinter moet inhalen terwijl er geen inhaalvoorziening is houdt het snel op. In Utrecht wordt er overigens wel kort gekeerd met de NO. Het kan dus wel.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 14:27
door Statler Rail
MdJ schreef:Verder wil je bij de Dijksgracht sporen aanleggen om de IC's uit Den Helder te keren. En Asd-Ut? Moeten die overstappen daar op de treinen uit Schiphol? Of wil je echt 8x per uur een IC tussen Asd-Bijlmer + sprinters + ICE + CARGO op een twee sporig baanvak persen?
Als treinen uit Noord-Holland op de Dijksgracht zouden kopmaken komen ze niet over het traject Asd-Asb. Dan heb je dus 4x per uur een IC.

Als je wel vanuit Noord-Holland wil doorrijden naar Bijlmer en daar ergens keren (moet dan voorbij Holendrecht zijn ivm metrosporen), dan heb je inderdaad 8x per uur een IC op dat traject. Maar zo extreem is dat niet. Tot een paar jaar geleden was heel Dvd-Bkl 12x per uur een trein. Er zijn veel meer tweesporige lijnen (geweest) met een dergelijke frequentie. Asd-Asb is nu qua frequenties één van de rustigste lijnen van Amsterdam; de Westtak en Zuidtak zijn een stuk drukker.

Het loskoppelen van Noord-Holland en apart aanbesteden is wel een leuke gedachteoefening... Visioenen over een IC Amr-Shl komen in me boven... :D

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 16:25
door Vinny
Ik gebruik het meer als voorbeeld om de (in)flexibiliteit van het spoorwegwezen in Nederland aan te tonen en te beargumenteren hoe het ook kan. Als het aan mij ligt wordt de dienstregeling rondom Amsterdam versimpeld en wel alsvolgt:

IC 800/3500: Schiphol-Heerlen(-Aken)/-Maastricht(-Luik)
IC s3000: Den Helder-Amsterdam Centraal-Arnhem-Nijmegen
IC s3100: Alkmaar-Eindhoven

IC 1500: Schiphol-Amsterdam Lelylaan-Sloterdijk-Centraal-Amersfoort-Hengelo(-Bad Bentheim)/Enschede
IC s700: Schiphol-Amsterdam Zuid-Almere-Lelystad-Zwolle-Leeuwarden/Groningen

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 29 feb 2012, 17:36
door Suus
En wat is daar simpeler aan?