Pagina 3 van 11

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 17:13
door Freek
Als je de s3600 versneld tussen Ah en Nm kan de s4400 rijden in het pad van de s7600 (dat zit toch redelijk bij elkaar qua tijden, of zit ik helemaal mis?), dan moet de s7600 dus een kwartier omklappen wat weer past binnen de plannen. Moet inderdaad wel de s3000 of s3100 ingekort worden, maar of dat nou heel wenselijk is. 4x per uur Ut-Nm is namelijk ook niet gek.
Overigens is de grond die men in Elst te kort komt niet heel groot. Betreft namelijk een strookje dat 1 meter breed is.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 17:22
door Frank
Wat betreft de IJssellijn is dit document (en bijbehorend topic) het meest relevant denk ik. Overigens hoeft daarvoor de Heinz niet te verdwijnen (dan was het plan van een keerspoor in Elst al jaren geleden afgeschoten); er moet alleen een stukje grond overgenomen worden waar momenteel niet zo heel veel mee wordt gedaan.

@Freek: de s4400 laten rijden in het pad van de s7600 zal niet zo makkelijk gaan. Er zit momenteel een gat van iets van 25 (of -5) minuten. Dan moet je die nog eens zien te overbruggen.

Afijn, ik dwaal wel heel erg af :P .

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 18:50
door Ruben
Frank schreef:Er zijn natuurlijk niet alleen verslechteringen geweest.
Er zijn wel eens van die onderzoekjes hoezeer treinreizen tussen grotere steden zijn veranderd over de decennia heen. In het kader daarvan zal de verbinding Enschede en alles ten oosten van Amersfoort - Amsterdam Centraal een mooi voorbeeld zijn:

Enschede - Amsterdam C:
Van precies 2 uur voor 2007
Via 2 uur 6 min in de huidige situatie
Tot 2 uur 16 min in 2013.

Daartegenover stond een reistijdversnelling naar parade-raststatte aan de A10 oftewel Amsterdam Zuid:
Van 2 uur 6 min voor 2007
Naar 2 uur 2 min in de huidige situatie en de toekomst.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 18:53
door Klaasje
Eigenlijk gaan alleen reizigers van verder dan Deventer er echt op een vervelende manier op achteruit (reistijd Amsterdam C). Al vraag ik me wel af over wat voor aantallen het dan gaat. Daarentegen gaan qua reistijden de Flevopolder en Zwolle er wel flink op vooruit. Wat is belangrijker.?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 19:31
door Daniel
De reizigers uit Deventer en Apeldoorn hebben wel onregelmatig een goede aansluiting dan: in de spits altijd (dan zal er de grootste reizigersstroom er wel zijn) en in het dal onregelmatig (s2800 rijdt dan immers niet altijd door naar Dv nu al)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 19:41
door Wubbo
Ik heb geprobeerd het topic te volgen, maar zie wel heel veel aannames. Wat er met de s3600 gaat gebeuren staat nergens beschreven, net zomin als dat ik ergens zie dat de knoop Zwolle rond dezelfde tijd blijft liggen. De discussie over vervallen aansluitingen lijkt me dus nog voorbarig.

Overigens opvallend dat er op de Hanzelijn kennelijk toch weer wat alternerends komt: ik had vaste lijnvoeringen verwacht (Enschede - Schiphol, Groningen - Almere - Den Haag Centraal en Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam Centraal).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 19:48
door Vinny
Ja maar dat is "uit". Men wil niet meer overstappen, maar zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen houden. Dan moet je dus wat met alterneren doen... ;)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 20:04
door Frank
Wubbo schreef:Ik heb geprobeerd het topic te volgen, maar zie wel heel veel aannames. Wat er met de s3600 gaat gebeuren staat nergens beschreven, net zomin als dat ik ergens zie dat de knoop Zwolle rond dezelfde tijd blijft liggen. De discussie over vervallen aansluitingen lijkt me dus nog voorbarig.
Ja, er is nog een hoop gespeculeer en dat zal ook wel zo blijven tot de adviesaanvraag aan het Locov ergens in januari/februari (en misschien nog wel tot de detailuitwerking ook) :) . Ik vind het hoe dan ook wel een interessante wijziging om te volgen (en rustig een hoop over mee te denken/speculeren).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 12 okt 2011, 22:15
door Klaasje
Wubbo schreef:Ik heb geprobeerd het topic te volgen, maar zie wel heel veel aannames. Wat er met de s3600 gaat gebeuren staat nergens beschreven, net zomin als dat ik ergens zie dat de knoop Zwolle rond dezelfde tijd blijft liggen. De discussie over vervallen aansluitingen lijkt me dus nog voorbarig.

Overigens opvallend dat er op de Hanzelijn kennelijk toch weer wat alternerends komt: ik had vaste lijnvoeringen verwacht (Enschede - Schiphol, Groningen - Almere - Den Haag Centraal en Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam Centraal).
Als ik een aanname doe dat men zo min mogelijk wil wijzigen, dan klopt de discussie wel aardig. Het lijkt me ook logisch dat men een knoop als die van Zwolle zoveel mogelijk ongeveer op het huidige tijdstip wil houden om niet alles om te gooien. Dat is immers duidelijk naar de reiziger. Voor de plannenmakerij zal schuiven van een kwartiertje van de basis van de DRGL niet zoveel uitmaken (het is immers hun werk), terwijl het schuiven voor de reizigers ervoor zorgt dat ze de dienstregeling opnieuw moeten leren. Juist in dat opzicht is alles ten oosten van Deventer bijzonder, er staat namelijk letterlijk in de brief dat daar een verschuiving komt:
Melanie Schultz schreef:Consequenties voor treindiensten buiten de Hanzelijn
Door de nieuwe intercity over de Hanzelijn veranderen de reizigerstromen op Amersfoort en dat heeft consequenties voor de Intercity’s uit Oost-Nederland. De IC treinen Twente – Schiphol en Twente – Utrecht verschuiven een kwartier. Daardoor wordt de overstapverbinding vanuit Twente naar Amsterdam Centraal 10 minuten langer. Omdat de trein van/naar Berlijn niet naar Schiphol maar naar Amsterdam Centraal rijdt ontstaan er wel meerdere directe reismogelijkheden tussen Twente en Amsterdam Centraal. NS onderzoekt nog wat de beste optie is voor de spitstreinen Deventer- Apeldoorn-Amersfoort: door naar Amsterdam of door naar Utrecht.
Daarentegen staat er niets over de consequenties op de aansluitende treindiensten. Ik mag aannemen dat men daar goed naar gaat kijken maar daar weten we gewoon nog niets van. Verder speculeren is denk ik, zoals Wubbo al zegt, op dit punt niet zo zinvol. Dat betekent natuurlijk niet dat er niet andere zaken zijn om over te discussiëren.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 13 okt 2011, 11:14
door visgraat
Freek schreef:Inderdaad, door de omklap van de Twente-Randstad heb je niet alleen in Dv een probleem, ook de knoop in Apeldoorn gaat dan de mist in. Mocht je de s3600 mee laten omklappen dan moet je ook de knoop Zutphen omklappen. Laatste woord lijkt me daar dan inderdaad niet over gezegd.
De aansluiting in Deventer is wel een hele belangrijke. En dat geldt zowel voor Arnhem>Enschede, Zwolle>Enschede en Apeldoorn>Zwolle. Maar het is niet alleen de 3600, maar het hele netwerk daar omheen. Wat te denken van Amersfoort>Apeldoorn-Zutphen>Arnhem/Winterswijk/Oldenzaal, Zutphen-Hengelo>Enschede, Deventer>Almelo-Mariënberg, Deventer>Enschede-Münster/Dortmund. Nu past dit allemaal redelijk en zeker na verbetering van het emplacement in Enschede. Het moet straks ook allemaal wel passen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 13 okt 2011, 20:42
door Bram
Ik begrijp het probleem van het aankomen in Amsterdam Zuid niet zo. Met de metro reis je tussen de twee stations in een kwartiertje. En dat gaat de jaren na 2013 alleen maar verbeteren met de noordzuidlijn.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 13 okt 2011, 22:20
door hidihi
Mogelijkheden voor Twente is ook erg beperkt en zeker gezien de overstap in Deventer. Er zijn bij mij weten vier alternatieve mogelijk:

1.Een trein Enschede Arnhem via Goor aanleggen, administratief en spoorpadtechnisch lijkt het een onmogelijke zaak te worden.
2.De trein tussen Enschede en Arnhen aanleggen waarbij tussen Hengelo en Zutphen als stoptrein gereden wordt, reistijd technisch wat minder maar aanvaardbaar. Ik weet alleen niet of de DM90 treinen er mogen komen omdat sommige trajecten aangepast zijn voor de Linten en administratief zouden er goede afspraken moeten komen.
3.Twente een kwartiersdienst geven naar het westen. Om het spoorpadtechnisch te redden moet de sprinter Enschede Apeldoorn geknipt worden. Bijvoorbeeld sprinter Enschede Deventer waarbij er op Hengelo minstens 5 minuten gewacht moet worden om de IC te laten passeren De stopper die tot Zutphen rijdt moet dan verlengt worden naar Apeldoorn om het stoptrein gat tussen Deventer Apeldoorn op te lossen. Met deze oplossing is er meer kans om een aansluiting naar Arnhem te halen maar gezien de vervoersvraag zou de IC met enkele ICMtjes gereden moeten worden en ergens in Apeldoorn/Amersfoort een extra ICM aangekoppeld moeten worden.
4.Gewoon de oude situatie behouden.

Tja gezien al die moeilijkheden is denk ik een oplossing kiezen niet lastig

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 00:00
door reisthijs
Wubbo schreef:Overigens opvallend dat er op de Hanzelijn kennelijk toch weer wat alternerends komt:
Ik had het eigenlijk al verwacht, er was een tijdje terug al gezegd dat er afgeweken ging worden van het oorspronkelijke plan vanwege het uitblijven van de beloofde reistijdwinst.

Er is nu slechts 5 minuten tijdwinst tussen Zwolle en Amsterdam Zuid, dat betekent dus dat de verbinding Groningen-Zwolle-Den Haag via Almere minstens 10 minuten langer gaat duren dan de bestaande route via Amf en Ut. Met de nu voorgestelde alternering blijft er tenminste voorlopig nog een directe verbinding tussen Groningen en Utrecht en daarmee ook een goede verbinding (net zo snel als nu, maximaal 1 overstap) tussen Groningen en Den Haag.
Bram schreef:Ik begrijp het probleem van het aankomen in Amsterdam Zuid niet zo. Met de metro reis je tussen de twee stations in een kwartiertje. En dat gaat de jaren na 2013 alleen maar verbeteren met de noordzuidlijn.
Inclusief overstaptijd ben je dus zeker 20 minuten langer onderweg als je van uit de richting Amersfoort via Zuid naar Centraal gaat. Dat is best een groot verschil.
Daar heb je dus helemaal niets aan, kan je net zo goed in Amf een kwartiertje wachten op de trein naar Centraal dan ben je er toch nog eerder...
Bram schreef:En dat gaat de jaren na 2013 alleen maar verbeteren met de noordzuidlijn.
Ik vind het niet erg logisch om in 2013 al rekening te houden met een lijn die op z'n vroegst in 2017 open gaat.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 08:56
door paolie
^^ Maar dat geldt natuurlijk alleen als je op Amsterdam Centraal of de onmiddelijke nabijheid moet zijn. Drukbezochte plekken als het Leidseplein, Museumplein of de Pijp zijn vanaf Zuid met tram 5 net zo snel danwel sneller te bereiken dan vanaf CS.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 09:08
door Reiziger Delft
Daarnaast kan je ook nog te Duivendrecht overstappen op metro of sprinter richting het centrum.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 09:41
door Suus
De Pijp is helemaal niet goed bereikbaar met lijn 5...

Voor Amstelveen en de dorpjes eronder is station Zuid praktischer. Voor alles boven het Noordzeekanaal is Amsterdam Centraal praktischer. Ik weet wel waar meer mensen naartoe willen :wink:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 09:59
door paolie
^^ Vanaf halte Roelof Hartplein wandel je in minder dan 5 minuten (400 meter) naar de Albert Cuypstraat.
Eén van die "dorpjes" ten zuiden van Amstelveen is trouwens Schiphol, dus ik weet denk ik ook wel waar meer mensen heen willen ;-)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 10:01
door Suus
Naar het begin van de markt is het 700 meter, dat is 10 minuten lopen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 11:18
door Vinny
Bee schreef:De Pijp is helemaal niet goed bereikbaar met lijn 5...

Voor Amstelveen en de dorpjes eronder is station Zuid praktischer. Voor alles boven het Noordzeekanaal is Amsterdam Centraal praktischer. Ik weet wel waar meer mensen naartoe willen :wink:
ja, is Zaanstad zo populair onder de twentenaren? :?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 11:27
door Suus
Alkmaar, Purmerend, Hoorn, Den Helder. Plaatsen waar veel mensen wonen die ook wel eens ergens naartoe willen :wink:

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 11:30
door Vinny
Vast, maar niet persé naar Twente. Universiteitssteden hebben wel een onderling hoge vervoersvraag, maar dat zijn Purmerend en Alkmaar enzo natuurlijk niet...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 11:33
door Suus
Moeten ze perse allemaal naar Twente dan? Misschien willen ze wel naar de dierentuin in Amersfoort of de Apenheul in Apeldoorn of het Deventer Koekmuseum in Deventer? Of werken ze ze in Hilversum? Het potentieel is naar mijn mening groter dan Amsterdam Zuid en Schiphol.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 12:00
door Klaasje
Daar gaat het dus fout. De hele dag blijft er een prima verbinding bestaan van Amsterdam C naar Amersfoort, een gedeelte van de dag zal er een snelle verbinding zijn tot en met Deventer en voor de rest blijft Twente nog over. Daar had Vinny het over.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 12:01
door RoelZ1
Amersfoort heeft sowieso een directe verbinding met Amsterdam Centraal en Apeldoorn en Deventer zullen in de brede spits (waarschijnlijk ook net als nu in het weekend) een directe verbinding met Amsterdam Centraal hebben. Iedereen maakt zich hier wel zo druk, maar het is eigenlijk gewoon de terugkeer van Dienstregeling 2007-2009 is. Dat hebben we ook overleefd.

Toen reed de s1500 ook nog Amsterdam Centraal - Amersfoort - (Deventer) in een kwartierdienst met de NoordOost waardoor er voor Twente een overstap van 15 minuten was naar Amsterdam Centraal. Ten opzichte van 2009 is het zelfs nog een verbetering omdat de IC Berlijn toen ook geïntegreerd reed in de NoordOost. Toen was er dus ook niet 1x per 2 uur een directe verbinding tussen Twente en Amsterdam Centraal.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 12:04
door Thijs
RoelZ1 schreef:Toen reed de s1500 ook nog Amsterdam Centraal - Amersfoort - (Deventer) in een kwartierdienst met de NoordOost waardoor er voor Twente een overstap van 15 minuten was naar Amsterdam Centraal.
De s1500 reed toen (op een minuutje na) precies dezelfde tijden als nu tussen Asd-Amf en reed tussen Amf-Dv dus als voor/na-trein. Er was dus helemaal géén sprake van een kwartierdienst met de NO. Voor Twente-Asd was het gewoon kort overstappen in Amersfoort.