Pagina 4 van 11

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 12:05
door Reiziger Delft
De s1500 reed toen niet in een kwartierdienst met de Noord-Oost, maar als voortrein vlak ervoor in beide richtingen. In Amersfoort was een korte aansluiting vanuit de s1600/s1700 op de s1500 van/naar richting Amsterrdam.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 12:20
door RoelZ1
Ah, mijn fout. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de s1500 toen ook in het weekend en 1x per uur in de randen van de spits door reed om een lange overstap naar Amsterdam Centraal te voorkomen.

In dat geval zou ik als NS serieus overwegen om de s1500 ook tussen de spitsen door te laten rijden naar Deventer. De winst voor de reizigers (en daarmee de baten in de kosten-baten afweging voor NS) is immers een stuk groter dan nu. nu is de winst voor de reizigers alleen een frequentieverhoging tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Utrecht, Gouda en Rotterdam terwijl de winst in 2013 ook een kwartier minder reistijd naar Amsterdam Centraal (en daarmee een groot deel van Noord Holland) is (of eigenlijk een frequentieverhoging van 1x per 2 uur naar 2x per uur).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 14:24
door Vinny
Brief van de minister schreef:Consequenties voor treindiensten buiten de Hanzelijn
Door de nieuwe intercity over de Hanzelijn veranderen de reizigerstromen op Amersfoort en dat heeft consequenties voor de Intercity’s uit Oost-Nederland. De IC treinen Twente – Schiphol en Twente – Utrecht verschuiven een kwartier. Daardoor wordt de overstapverbinding vanuit Twente naar Amsterdam Centraal 10 minuten langer. Omdat de trein van/naar Berlijn niet naar Schiphol maar naar Amsterdam Centraal rijdt ontstaan er wel meerdere directe reismogelijkheden tussen Twente en Amsterdam Centraal. NS onderzoekt nog wat de beste optie is voor de spitstreinen Deventer- Apeldoorn-Amersfoort: door naar Amsterdam of door naar Utrecht.
Kortom: Amsterdam Centraal-Hilversum-Amersfoort: Dienstregeling blijft gelijk
Amsterdam Centraal-Apeldoorn-Deventer: Waarschijnlijk in de spits een rechtstreekse verbinding
Amsterdam Centraal-Almelo-Hengelo: Rechtstreekse verbinding eens in de twee uur, anders een kwartier overstap
Amsterdam Centraal-Enschede: Minimaal één lange overstap, dus een daadwerkelijke verslechtering.
Dus ik vind dat er wel wat veel commotie is om een relatie die niet heel erg veelgevraagd is volgens mij.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 17:16
door visgraat
En de (rechtstreekse) verbinding Deventer/Apeldoorn - Utrecht - Den Haag/Rotterdam
Die is waarschijnlijk nog wel belangrijker dan naar Amsterdam Centraal

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: vr 14 okt 2011, 23:30
door RoelZ1
Die blijft gewoon bestaan.

Overigens hoeft het voor Enschede nog niet heel slecht uit te pakken. Er zou natuurlijk een sprinter kunnen aansluiten op de Berlijn-IC waardoor er toch 1x per 2 uur een redelijke verbinding naar Amsterdam Centraal blijft. Anders inderdaad een kwartier overstappen, maar daar staat wel tegenover dat er weer elk uur een directe trein naar Schiphol is in plaats van dat die 8x per dag wordt vervangen door een pendel-ICtje naar Hengelo.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 15 okt 2011, 01:01
door Ruben
Waar slaat het eigenlijk op dat de Intercity Zwolle - Rotterdam wél aansluit op dat ding naar Amsterdam Centraal? Die reizigers moeten straks immers via Lelystad of Almere gaan wil men 10minuten sneller zijn. Men had er dan toch ook voor kunnen kiezen de Intercity naar Amsterdam C en Schiphol uit Zwolle op dat andere kwartier te laten vertrekken? Als het knelpunt ligt op Weesp - Asd/Shl, dan heb je daar net zo goed geen last van als je de treinenparen uit Zl en Amf omwisselt, het verschil zal zo rond het kwartier liggen lijkt me.
Hoeft er voor Twente helemaal niets te veranderen, en Zwolle houdt zijn reistijdwinst naar Amsterdam. Geen nadelen, alleen maar voordelen.
Het zal hem wellicht zitten op de Flevolijn, maar de treinseries op dat doodlopende stuk spoor wat het nu is kunnen makkelijker verschoven worden dan alles in Oost-Nederland, ze zijn immers enkel gericht op Amsterdam (ok en Utrecht).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 15 okt 2011, 09:25
door Daniel
Als je de Hanzelijn IC een kwartier gaat verschuiven ben je de cross-platform aansluiting in Zwolle (tussen Hanze- en Veluwelijn IC) kwijt. Verder zou het wel een eenduidiger product op kunnen leveren: je kunt altijd Twente - Schiphol rijden, want Twente - Utrecht heeft geen zin meer als je weer een NoordOost-knoop in Amersfoort krijgt.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 15 okt 2011, 13:29
door Ruben
Ach ja, oeps, die twee sluiten in Zwolle natuurlijk OOK op elkaar aan. 8-)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: za 15 okt 2011, 13:32
door Vinny
Leuk he strengelaansluitingen. Net twee verliefde slangen... (A)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: di 22 nov 2011, 22:16
door Klaasje
Ruben schreef:
Frank schreef:Er zijn natuurlijk niet alleen verslechteringen geweest.
Er zijn wel eens van die onderzoekjes hoezeer treinreizen tussen grotere steden zijn veranderd over de decennia heen. In het kader daarvan zal de verbinding Enschede en alles ten oosten van Amersfoort - Amsterdam Centraal een mooi voorbeeld zijn:

Enschede - Amsterdam C:
Van precies 2 uur voor 2007
Via 2 uur 6 min in de huidige situatie
Tot 2 uur 16 min in 2013.

Daartegenover stond een reistijdversnelling naar parade-raststatte aan de A10 oftewel Amsterdam Zuid:
Van 2 uur 6 min voor 2007
Naar 2 uur 2 min in de huidige situatie en de toekomst.
Zul je zien dat je vanuit Twente straks een kortere reistijd naar Amsterdam CS hebt als je met de Buffel via Zwolle en dan verder over de Hanzelijn reist. :')

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 18:39
door Klaasje
Hoop gloort voor Intercitytrein
HOOGEVEEN - Er is toch weer een sprankje hoop voor de Hooge-veense intercitylobby. Een nieuw ProRailrapport spreekt haar voorkeur uit voor een variant waarbij de stoptreinen in Meppel worden gekoppeld aan de intercity en vervolgens doorrijden naar de Randstad.
Fractievoorzitter Gerard Fidom van GroenLinks toont zich verheugd over deze opening. ,,Ruim drie jaar wordt vanuit Hoogeveen gelobbyd voor een intercitystation. Men leek bot te vangen bij de NS, maar er is nu perspectief. Hoogeveen heeft straks mogelijk niet een maar twee stoppende intercitytreinen.” In de Meppelvariant die nu weer op tafel ligt rijden twee van de vier treinen die per uur langs Hoogeveen komen het station nog wel voorbij, maar de andere twee worden straks in Meppel gekoppeld aan de intercity uit Leeuwarden. Deze rijdt daarna via Zwolle rechtstreeks door naar bestemmingen in de Randstad. Zo kunnen treinreizigers een keer per uur van Hoogeveen naar Schiphol zonder een keer te moeten overstappen. GroenLinks heeft jarenlang vooropgelopen in de strijd voor het behoud van de ‘Schipholtrein’ voor Hoogeveen. ,,Groot voordeel van de Meppelvariant is dat die voor alle reizigers langs de lijn vanuit Groningen de rechtstreekse verbinding naar de Randstad oplevert.” Gerard Fidom roept de provinciale en landelijke politiek nu op om de Meppelvariant te omarmen.
Bron: Hoogeveen.nu
Helaas voor Hoogeveen maakt NS de dienstregeling en doet Prorail dat niet.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 19:09
door iljitsch
Ugh, ik had het genoegen om van de zomer in Hoogeveen de trein terug naar de bewoonde wereld te pakken nadat m'n fiets er genoeg van had. Ze hebben daar twee perrons en een inhaalspoortje, met misschien 10 instappers toen ik er was. Niet echt een reden om de mensen die naar het vier keer grotere Groningen willen lastig te vallen met een stop.

En vergelijk het venijn van de stoptrein eens met de situatie van mensen in bijvoorbeeld Hellevoetsluis. Die moeten een bus en dan een metro nemen om in Rotterdam of Schiedam op de trein te kunnen stappen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 19:59
door Raymond
Voor Prorail is het natuurlijk niet verkeerd als er op Zwolle - Meppel een trein minder komt. Maar NS gaat hier natuurlijk niet mee akkoord. Zeker in de dalperioden kan je niet de IC Groningen, de ST Groningen en de IC Leeuwarden laten doorrijden. Dan moet je in Zwolle weer gaan afkoppelen. Met de vele losse stelletjes uit Leeuwarden zouden die dan dus hun rechtstreekse trein verliezen en dat is ook niet gewenst op basis van de reizigersstromen. Bovendien levert dat koppelen en splitsen nog flinke extra reistijd op ook: de trein uit Leeuwarden zou er dan drie minuten bij krijgen, de stoptrein minstens 5 minuten. Dan zou ik het als politicus in Hoogeveen ook wel weten hoor, van 30 naar 35 minuten reistijd tussen Zwolle en Hoogeveen is nogal wat. Maar dat zijn zaken die Prorail wel niet mee zal hebben gewogen in het rapport.

Al is het uberhaupt belachelijk dat dit allemaal nodig is. Het is volkomen normaal om te moeten overstappen van een stoptrein op een intercity. Waarom dat voor de mensen uit Hoogeveen zo vreemd is, is me een raadsel

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 20:12
door Gekko123
De reden dat ze daar zo nodig geen overstap willen hebben is puur gebaseerd op het feit dat ze dat 1x/uur niet hoefden te doen. -o-

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 23:34
door Vinny
Klaasje schreef:
Hoop gloort voor Intercitytrein[...]
Een nieuw ProRailrapport spreekt haar voorkeur uit voor een variant waarbij de stoptreinen in Meppel worden gekoppeld aan de intercity en vervolgens doorrijden naar de Randstad.[...]
Bron: Hoogeveen.nu
Helaas voor Hoogeveen maakt NS de dienstregeling en doet Prorail dat niet.
Dit is geen nieuw verhaal, dit speelde al in mijn ProRail tijd. Er is namelijk een wens om inderdaad in Meppel te gaan combineren en splitsen om zo op station Zwolle wat perroncapaciteit vrij te spelen. Later is dit weer teruggedraaid, omdat het station toch een forse verbouwing zou krijgen.

In principe zou je natuurlijk best een IR Groningen-Amsterdam kunnen inleggen. Als je die in Meppel combineert met de IR Leeuwarden-Amsterdam dan krijg je tussen Meppel en Lelystad wel wat overcapaciteit, maar daarna is de trein weer goed gevuld.
Deze trein stopt dan tot Almere Oostvaarders op alle tussengelegen stations, en daarna alleen nog op Almere Centrum en Amsterdam Centraal...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 15 dec 2011, 12:14
door Klaasje
Als je die IR buiten de knoop Zwolle legt door richting Amsterdam voor de IC's door te komen en de andere richting op na de IC's door te komen dan kun je met een Inhaling te Almere C of Almere Oostvaarders een hele mooie dienstregeling maken. Vervolgens kap je alle sprinters op Alm af en laat je tussen Lelystad/Almere Oostvaarders en Amsterdam in het andere kwartier exact dezelfde IR vertrekken. Dat zou in theorie minder capaciteit hoeven kosten dan de dienstregelingsopzet die in SAAL wordt gebruikt. Of het ook in een PHS-opzet past weet ik alleen niet helemaal.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 15 dec 2011, 17:29
door Wubbo
Alleen jammer dat je van en naar Dronten en Kampen dan altijd buiten de knoop Zwolle zit

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 15 dec 2011, 17:37
door Vinny
Dat is zeker jammer, maar ik denk ook niet onoverkomelijk. De relevante bestemmingen zijn Amersfoort en Deventer, en beide steden lijken mij geen dagelijkse forensenrelatie met Dronten te hebben. Voor Kampen geldt natuurlijk dat er ook een tram gaat rijden. Naar het Noorden toe is er geen overstap nodig (de IR gaat al naar Groningen en Leeuwarden), en dan heb je nog Emmen en Nijverdal-Enschede. Dat lijkt me nou ook geen wereldschok als die mensen een kwartier moeten wachten.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: do 15 dec 2011, 17:46
door Klaasje
Amersfoort is ook via Almere en Hilversum te bereiken. Dat is voor Dronten best te doen. Dan blijft Deventer over maar ik vraag me wel af hoe groot de verkeersstroom tussen Deventer en Dronten en Kampen nou werkelijk is.

Daar staat dan weer wel tegenover dat Dronten en Kampen een betere verbinding met Amsterdam C, Schiphol en Den Haag krijgen doordat de trein bij variant met een inhaling te Almere C daar aansluiting geeft op Almere C-Den Haag en daarna zelf doorrijdt naar Amsterdam C.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 21:56
door Daniel
Inmiddels is de treinnummerlijst 2013 beschikbaar op de ProRail site wat wel wat interessante info biedt over de opzet die men voor de NoordOost met Hanzelijn in gedachten heeft. Zie wel wat dingen terug zoals we ze eerder in dit topic hadden zitten bedenken :)

500 rijdt Rtd - Ut - Amf - Gn
12500 rijdt Rtd - Ut - Amf - Lw
700 rijdt Gvc - Shl - Alm - Gn
12700 rijdt Gvc - Shl - Alm - Lw
1600 rijdt Shl - Amf - Es,
11600 rijdt Shl - Amf - Amfs
1700 rijdt Gvc - Ut - Amf - Es
11700 rijdt Gvc - Amf - Amfs
2000 rijdt Gvc - Ut
2800 rijdt Rtd - Ut

Dan krijg je dus een patroon met vanaf Den Haag via de Hanzelijn alternerend de 700 naar Groningen en de 12700 naar Leeuwarden, via de Veluwelijn vanaf Rotterdam alternerend de 12500 naar Leeuwarden en de 500 naar Groningen. Met de knoop Zwolle heb je zodoende elk halfuur een reismogelijkheid uit Leeuwarden/Groningen naar zowel Den Haag via de Hanzelijn als Rotterdam via de Veluwelijn.
Op het westelijke deel van de NoordOost krijgt je met bovengenoemde series dan aannemelijk een 2000 die de verbinding naar Den Haag gaat bieden aansluitend op de treinen vanuit Zwolle.
De kwartiersdienst vanaf Amersfoort in westelijke richting wordt dan gevormd door de een kwartier verschoven IC uit Enschede, met op het andere halfuur een pendel Den Haag C. - Amersfoort Schothorst. Aannemelijk met in Utrecht een aansluiting op de 2800 die Rotterdam - Utrecht pendelt (interessant: qua tijdsligging wordt dan waarschijnlijk een verbinding als Amersfoort - Den Haag elk kwartier mogelijk)
Eenzelfde situatie heb je tussen Amersfoort en Schiphol waar de halfuursdienst gevormd wordt door de trein Enschede - Schiphol en een trein Amersfoort Schothorst - Schiphol.

De reizigers uit Amersfoort Schothorst zullen trouwens ook wel blij worden van de IC-verbinding met Utrecht die ze weer terugkrijgen, veelgevraagd als ik de aantallen overstappers elke ochtend zie.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:35
door Wubbo
Merk op dat de treinnummerlijst een indruk geeft maar nog lang niet definitief is. Er is nog een aantal flinke noten te kraken voordat er iets definitief is over dienstregeling 2013.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:38
door Daniel
Nouja, 't idee ziet er in ieder geval niet onaardig uit. Alhoewel het allicht wat erg creatief is om bv. op Amf - Ut een kwartiersdienst te vormen uit vier uurdiensten, kan allicht wat verwarrend werken voor de reizigers met al die wisselende eindbestemmingen (nog meer dan nu).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:44
door Thom91
Bij verstoringen helemaal een drama denk ik dan ;)

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:47
door Klaasje
Er ontbreken ook een aantal treinen waarmee deze lijst duidelijk niet definitief is:
  • 3e en 4e IC Gvc-Shl
  • Sprinters op de Hanzelijn
Verder staan er wel erg veel Flevolijnseries in de lijst die sowieso niet passen (4 series IC Shl-Lelystad (waarvan 2 van/naar Gn/Lw) en 3 sprinterseries.) Verbind er dus a.u.b. geen conclusies aan.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: ma 09 jan 2012, 22:53
door Meltrain
Maar dat betekent dus dat de reis Rtd/Rta - Twente dus ofwel een kwartier langer wordt, ofwel één keer meer overstappen is? :?