Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Suus »

Nog nooit reden zoveel treinen op tijd
De Nederlandse Spoorwegen hebben in het derde kwartaal van dit jaar hun 'punctualiteitrecord' verbroken. 95,5 procent van alle treinen kwam op tijd aan. Het vorige record werd een jaar geleden gehaald, eveneens in het derde kwartaal. Toen reden 93,7 procent van de treinen op tijd.

Dat maakte NS vandaag bekend.

Het afgelopen kwartaal werden ook meer aansluitingen gehaald. 93,7 procent nu tegenover 92,2 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Ingrid Thijssen, voorzitter van de directie, is tevreden. 'Dat is het resultaat van hard werken in het belang van onze klanten'.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door webguy »

Kuch, waar is de discussie over meten per 3 minuten en meten per 5 minuten? Als de basis niet wordt vermeld ga ik toch twijfelen...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Mark »

Tellen opgeheven treinen ook mee voor de punctualiteitscijfers?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Klaasje »

Die worden los bijgehouden. Overigens staat er inderdaad niet bij of het volgens de 3- of 5-minutennorm is. De lokale busvervoerder heeft een 1- en 3-minutennorm. (Die beiden gehaald moeten worden.)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door webguy »

Helemaal omdat er vorig jaar nog op de 3 minuten norm werd geteld, en dit jaar op de 5 minuten norm (maar 3 minuten wordt ook bijgehouden), is het nog best een verschil.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

Mark schreef:Tellen opgeheven treinen ook mee voor de punctualiteitscijfers?
Nee, dat is een los cijfer.

De rest van de cijfers staat op http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... erder.html.

Het gaat hier dus inderdaad om de 5-minutennorm, de 3-minutenpunctualiteit was 90,9% en (ook) dat cijfer is het hoogste sinds 2007.
Het percentage behaalde aansluitingen is 93,7% en dat lijkt een redelijk gemiddeld getal (vrijwel gelijk aan 2008 en 2009, 2010 en 2007 scoorden lager). Het aantal gereden treinen is 98,7% (dus 1,3% was opgeheven) en dat lijkt geen spectaculaire score (in voorgaande jaren was het een paar procentpunten hoger, behalve in 2010).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door reisthijs »

webguy schreef:Helemaal omdat er vorig jaar nog op de 3 minuten norm werd geteld, en dit jaar op de 5 minuten norm.
In 2010 werd juist voor het eerste de 5-minutennorm gebruikt, dus kan je dit jaar prima met de cijfers van vorig jaar vergelijken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door ODRAIL »

webguy schreef:Kuch, waar is de discussie over meten per 3 minuten en meten per 5 minuten? Als de basis niet wordt vermeld ga ik toch twijfelen...
Wat is hiertussen het verschil (ja oke twee minuten, maar dat bedoel ik niet)?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Reiziger Delft »

Vanochtend zat ik in een trein die met +4 reed, dus officieel geen vertraging. In Zutphen had ik 3 minuten om over te stappen, dus ik miste m'n aansluitende trein naar Apeldoorn.

Nu betekende dat gelukkig een kwartiertje vertraging (spits, dus s2800 reed vanaf Deventer), maar overdag levert dit +30 op. In de statistieken staat deze trein echter als ''op tijd''.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Suus »

Ja, maar dat is een andere statistiek, behaalde aansluitingen :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door ODRAIL »

Tja volgens de statistiek rijd de trein op tijd, maar de reiziger kan fluiten naar zijn aansluiting. En als je dan komt om je geld terug te vragen omdat je meer als 30 minuten moet wachten, dan geven ze niet thuis :?.

Dit weet ik uit eigen ervaring helaas.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Thijs »

Reiziger Delft schreef:Vanochtend zat ik in een trein die met +4 reed, dus officieel geen vertraging. In Zutphen had ik 3 minuten om over te stappen, dus ik miste m'n aansluitende trein naar Apeldoorn.

Nu betekende dat gelukkig een kwartiertje vertraging (spits, dus s2800 reed vanaf Deventer), maar overdag levert dit +30 op. In de statistieken staat deze trein echter als ''op tijd''.
Dat is de reden dat er nu ook naar 'reizigerspunctualiteit' (combinatie van vertraging en behaalde aansluiting, gewogen naar reizigersaantallen) wordt gekeken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Reiziger Delft »

Hoe worden die gehaalde aansluitingen dan eigenlijk gemeten? Het is lastiger om daar harde cijfers van te krijgen. Stel de norm voor een bepaalde overstap is 5 minuten, omdat je van het ene naar het andere perron moet lopen. Overstap volgens de reisplanner is echter 6 minuten.

Bij welke vertraging van de aankomende trein wordt de overstap officieel ''gemist''? Er is niet een harde overstaptijd dat je hem wel of niet haalt, hangt van je looptempo af:
+1 --> Overstap wordt 5 minuten, is nog binnen de norm, iedereen haalt hem
+2 --> Overstap wordt 4 minuten, in principe nog makkelijk te halen met normaal lopen, meeste reizigers halen hem
+3 --> Overstap wordt 3 minuten, begint krap te worden, maar met stevig doorlopen nog te halen, aardig deel reizigers mist hem nu
+4 --> Overstap wordt 2 minuten, flinke sprint is nu wel nodig om hem nog te halen, paar reizigers halen hem
+5 --> Overstap wordt 1 minuut, te krap, niemand haalt de aansluiting
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

Wat wordt voor de statistiek 'behaalde aansluitingen' eigenlijk als aansluiting gezien? En hoe meet men dat precies? Voorbeeld van vanochtend: noordoost naar Groningen komt binnen in Gouda, aan de overkant van het perron staat nog de s4000. Ik trok een sprintje en stapte in terwijl de deuren al floten, de rest van de trein waar ik uit kwam heeft de aansluiting waarschijnlijk gemist. Hoe wordt gemeten of deze aansluiting al dan niet behaald is? (Zijn daar specifieke tijden voor afgesproken, wordt bijvoorbeeld de minimale overstapnorm gebruikt?)

Edit: Wat Reiziger Delft dus zegt :)
KM46 schreef:Tja volgens de statistiek rijd de trein op tijd, maar de reiziger kan fluiten naar zijn aansluiting. En als je dan komt om je geld terug te vragen omdat je meer als 30 minuten moet wachten, dan geven ze niet thuis :?.
Ik heb volgens mij wel een paar keer succesvol gedeclareerd bij een gemiste aansluiting, maar die was dan vaak ook wel overduidelijk gemist (10 minuten te laat bijvoorbeeld).
KM46 schreef:
webguy schreef:Kuch, waar is de discussie over meten per 3 minuten en meten per 5 minuten? Als de basis niet wordt vermeld ga ik toch twijfelen...
Wat is hiertussen het verschil (ja oke twee minuten, maar dat bedoel ik niet)?
Als je 5 minuten als vertragingsgrens neemt in plaats van 3 worden treinen met +3 of +4 ook nog op tijd beschouwd, en is het percentage treinen dat op tijd rijdt dus groter.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door ODRAIL »

Ja, helder! Maar wat is de officiele wettelijke norm?

Is dat 3 minuten of is dat 5 minuten? Daar zit wel 2 minuten tussen.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op ma 17 okt 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Thom91 »

Zie je wel, ze zijn goed bezig!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Geert »

KM46 schreef:Ja, helder! Maar wat is de officiele wettelijke norm?

Is dat 3 minuten of is dat 5 minuten? Daar zit wel 2 minuten tussen.
In de afspraken tussen NS en overheid is afgesproken dat 93% van de treinen op tijd moet rijden en daarvoor wordt de 5-minutennorm gebruikt: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... zijn.dhtml
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door midnet »

maar dit wijkt toch wel af van persoonlijke ervaring: ben in dit kwartaal 3x voorbij Eindhoven naar Limburg gereisd en ELKE keer tenminste 30 min vertraging (koperdiefstal, aanrijding-omreizen via Tilburg of gewoon een sprinter die niet wilde stoppen.....) en vanwege aansl. ri Duitsland dus 60 min later. Wel elke keer paar euries compensatie gekregen.
ZA avond- over 4 km ruim 45 min. onderweg-als ze dat nou meteen hadden gemeld, dan had ik het per bus in 20 min gedaan. (een stoptrein viel uit-dat vonden ze pas nodig om te roepen toen het al 5 min later was en de volgende sneltrein kwam).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Klaasje »

Het wijkt dan weer niet af van mijn ervaring. Sinds februari heb ik minstens 250 treinreisjes gemaakt waarbij er maar twee zaten met meer dan 5 minuten vertraging.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door ODRAIL »

midnet schreef:maar dit wijkt toch wel af van persoonlijke ervaring: ben in dit kwartaal 3x voorbij Eindhoven naar Limburg gereisd en ELKE keer tenminste 30 min vertraging (koperdiefstal, aanrijding-omreizen via Tilburg of gewoon een sprinter die niet wilde stoppen.....) en vanwege aansl. ri Duitsland dus 60 min later. Wel elke keer paar euries compensatie gekregen.
ZA avond- over 4 km ruim 45 min. onderweg-als ze dat nou meteen hadden gemeld, dan had ik het per bus in 20 min gedaan. (een stoptrein viel uit-dat vonden ze pas nodig om te roepen toen het al 5 min later was en de volgende sneltrein kwam).
Die ervaring heb ik ook vaak als er een trein uitvalt, dat men dit pas omroept als de volgende trein net geweest is. En dus kun weer een poosje wachten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Het wijkt dan weer niet af van mijn ervaring.
En ook niet van de mijne: haal al maandenlang een punctualiteit van rond de 95% (volgens de 5-minutennorm). Met uitzondering van juni en juli dan die op zo'n 88-90% uitkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door VIRM »

Zou iemand kunnen verklaren waarom de uitgevallen treinen niet meetellen in de statistieken van treinen die op tijd rijden? Dat getuigt van weinig gevoel voor realiteit, aangezien er toch reizigers met die uitgevallen treinen meewilden en dus blijven staan.

En ja, de 5-minutennorm getuigt ook van weinig realiteitszin, kijk maar naar de reiservaring van Reiziger Delft.

Maar goed, met statistieken kan je natuurlijk net zo lang spelen todat ze wat rooskleuriger lijken natuurlijk...
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Reiziger Delft »

NS publiceert overigens toch ook het percentage van treinen die +3 of meer hebben, zie hier (PDF Bestand)

Daar staan ook het aantal uitgevallen treinen bij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door Suus »

Omdat een uitgevallen trein geen vertraging kan hebben. Dus is het aparte statistiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nog nooit reden zoveel treinen op tijd

Bericht door reisthijs »

Dan beredeneer je het dus verkeerdom. In deze statistieken wordt niet bij gehouden hoeveel treinen er vertraging hebben, maar juist hoeveel er op tijd reden, en een trein die uitvalt rijdt zeker niet op tijd. (De 3- of 5-minutennorm is slechts een middel om te bepalen of een trein voor de statistieken "op tijd" is.)
Reiziger Delft schreef:NS publiceert overigens toch ook het percentage van treinen die +3 of meer hebben,
Dat is weer dezelfde misvatting. NS publiceert hier juist hoeveel treinen er minder dan 3 minuten vertraging hadden.
Klaasje schreef:Het wijkt dan weer niet af van mijn ervaring. Sinds februari heb ik minstens 250 treinreisjes gemaakt waarbij er maar twee zaten met meer dan 5 minuten vertraging.
Dan kom je blijkbaar zelden op vertragingsgevoelige trajecten op vertragingsgevoelige tijden? Ik heb regelmatig treinen die meer dan 5 minuten te laat zijn (1 á 2 keer per week). Hoewel ik daar persoonlijk soms weinig last van heb, bijvoorbeeld doordat het de trein van een kwartier eerder blijkt te zijn...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten