Vervoerders komen in actie tegen busbedrijf NS
Geplaatst: wo 28 mei 2008, 10:30
Vervoerders komen in actie tegen busbedrijf NS
Van onze verslaggeefster Kim van Keken
gepubliceerd op 27 mei 2008 06:00, bijgewerkt op 27 mei 2008 07:35
DEN HAAG - De private vervoerders komen gezamenlijk in actie tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS), die bieden op de busmarkt. Een woordvoerster van de Federatie Mobiliteit Nederland (Arriva, Connexxion en Veolia) zegt dat een ‘felle’ reactie vandaag klaarligt op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die reactie luidt: ‘juridisch volstrekt onmogelijk.’
Die reactie komt niet toevallig; vandaag debatteert de Tweede Kamer over de marktwerking in het openbaar vervoer. En dan zullen de partijen in het bijzonder praten over de motie-Roefs. Het (door een meerderheid aangenomen) voorstel van de PvdA’ster Roefs, dat als een kwelgeest menig liberaal Kamerlid achtervolgt. Het was dit voorstel dat de grote steden vrijwaarde van aanbestedingen in het streekvervoer. Daarmee is sinds eind 2007 40 procent van de markt op slot gegaan.
En of dat nog niet genoeg is, wil VVD’er Paul de Krom maar zeggen, gaan de spoorwegen ook proberen de busmarkt op te komen. Met een eigen bedrijf (Q-bus genaamd) denkt de NS een betere afstemming tussen de trein en de bus te bewerkstelligen. ‘Dat is mooi’, aldus De Krom. ‘Als iedere Nederlander daar gebruik van kan maken.’
Dat kan dus niet, dankzij de motie-Roefs, zegt de VVD’er. Want door dat voorstel geldt de verplichting tot openbare aanbesteding niet in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Ook het CDA blaast een potje mee. Door de aanpassing van de openbare aanbestedingen is het wereldje er niet overzichtelijker op geworden, meent christen-democraat Koopmans.
Hij vreest dat de motie vooral voor de internationale marktpartijen ‘een domper’ is geweest. ‘De markt is kleiner geworden’, zegt hij over de drie steden (40 procent van de markt) waar de aanbesteding is stopgezet. ‘Het vertrouwen in de Nederlandse politiek heeft ook een duwtje gehad.’ De aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000. Alles zou moeten worden uitbesteed, maar de motie-Roefs maakt dus een uitzondering voor de grote steden.
Júíst om versnippering te voorkomen, zodat bijvoorbeeld metro en bus van hetzelfde bedrijf zijn en op elkaar aansluiten. ‘Ik geloof in mijn motie. Kijk naar Rotterdam, daar werkt de regionaal vervoerder RET nu al 30 procent meer marktconform dan in 2004. Dankzij de motie-Roefs.’
Bron: Volkskrant
Van onze verslaggeefster Kim van Keken
gepubliceerd op 27 mei 2008 06:00, bijgewerkt op 27 mei 2008 07:35
DEN HAAG - De private vervoerders komen gezamenlijk in actie tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS), die bieden op de busmarkt. Een woordvoerster van de Federatie Mobiliteit Nederland (Arriva, Connexxion en Veolia) zegt dat een ‘felle’ reactie vandaag klaarligt op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die reactie luidt: ‘juridisch volstrekt onmogelijk.’
Die reactie komt niet toevallig; vandaag debatteert de Tweede Kamer over de marktwerking in het openbaar vervoer. En dan zullen de partijen in het bijzonder praten over de motie-Roefs. Het (door een meerderheid aangenomen) voorstel van de PvdA’ster Roefs, dat als een kwelgeest menig liberaal Kamerlid achtervolgt. Het was dit voorstel dat de grote steden vrijwaarde van aanbestedingen in het streekvervoer. Daarmee is sinds eind 2007 40 procent van de markt op slot gegaan.
En of dat nog niet genoeg is, wil VVD’er Paul de Krom maar zeggen, gaan de spoorwegen ook proberen de busmarkt op te komen. Met een eigen bedrijf (Q-bus genaamd) denkt de NS een betere afstemming tussen de trein en de bus te bewerkstelligen. ‘Dat is mooi’, aldus De Krom. ‘Als iedere Nederlander daar gebruik van kan maken.’
Dat kan dus niet, dankzij de motie-Roefs, zegt de VVD’er. Want door dat voorstel geldt de verplichting tot openbare aanbesteding niet in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Ook het CDA blaast een potje mee. Door de aanpassing van de openbare aanbestedingen is het wereldje er niet overzichtelijker op geworden, meent christen-democraat Koopmans.
Hij vreest dat de motie vooral voor de internationale marktpartijen ‘een domper’ is geweest. ‘De markt is kleiner geworden’, zegt hij over de drie steden (40 procent van de markt) waar de aanbesteding is stopgezet. ‘Het vertrouwen in de Nederlandse politiek heeft ook een duwtje gehad.’ De aanbestedingen in het openbaar vervoer zijn vastgelegd in de Wet Personenvervoer 2000. Alles zou moeten worden uitbesteed, maar de motie-Roefs maakt dus een uitzondering voor de grote steden.
Júíst om versnippering te voorkomen, zodat bijvoorbeeld metro en bus van hetzelfde bedrijf zijn en op elkaar aansluiten. ‘Ik geloof in mijn motie. Kijk naar Rotterdam, daar werkt de regionaal vervoerder RET nu al 30 procent meer marktconform dan in 2004. Dankzij de motie-Roefs.’
Bron: Volkskrant