Pagina 1 van 2

Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 17:26
door Freek
Virgin wil HSL overnemen
Het Britse bedrijf Virgin heeft afgelopen zomer een panklaar plan voor de exploitatie van de Hogesnelheidslijn HSL ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Virgin ziet brood in de kwakkelende lijn van de NS en zou die op korte termijn willen overnemen. Het ministerie is tot nu toe niet ingegaan op het plan.
Lees verder

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 17:37
door Chauf21
Dit staat in relatie met eerdere onderhandelingen over de toekomst van de HSL (zie HSL en hoofdrailnet mogelijk in één concessie), afgelopen zomer. Het NRC heeft er toen ook een uitgebreid artikel aan gewijd: Buitenland dingt mee naar hogesnelheidslijn.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 18:09
door hidihi
Ik vindt de mening van de kleding fabrikant over de HSL lijn wel goed kloppen. Als je op vijf verschillende hogesnelheidslijnen rijdt dan zouden ze het vast beter moeten doen dan de NS maar waarom ze die lijn nu willen overnemen snap ik niet want de prijs die je moet betalen voor de HSL is nu wel extreem hoog!

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 19:58
door Justin
Interessante artikels, al vraag ik me af in hoeverre de kaartjes daadwerkelijk reflecteren naar werkelijke uitkomsten...

Maar het zou me niet verbazen als het zo ver is. Virgin vind ik verder wel een puik bedrijf in de luchtvaart, op spoors gebied ken ik het eigenlijk nog niet zo...

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 20:26
door Jef400
Toch leuk. Naar dit soort gelegenheden gaan we toch na 2015. ( De privatisering van het hoofdrailnet )

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 20:29
door DjawiB
Ik vind het zelf wel een goed idee als een ander bedrijf de exploitatie van de HSL op zich neemt, ik vind het in principe een goed initiatief van Virgin.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 21:02
door Klaasje
JeffreyMeijer schreef:Naar dit soort gelegenheden gaan we toch na 2015. ( De privatisering van het hoofdrailnet )
Onzin.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 21:06
door Suus
hidihi schreef:Ik vindt de mening van de kleding fabrikant over de HSL lijn wel goed kloppen. Als je op vijf verschillende hogesnelheidslijnen rijdt dan zouden ze het vast beter moeten doen dan de NS maar waarom ze die lijn nu willen overnemen snap ik niet want de prijs die je moet betalen voor de HSL is nu wel extreem hoog!
Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Goed lezen!

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 21:09
door Vinny
De openbare aanbesteding van het hoofdrailnet dat er waarschijnlijk toch niet komt.

Virgin: doet me denken aan toen ik ooit met Virgin Express van Brussel naar Rome vloog. Wat had ik graag dat de klassieke Brusseltrein en de EC Rome-Napels ook door dit bedrijf geexploiteerd werden. Dan had ik maar één ticket nodig gehad voor de hele reis... :twisted: (in hun huisblaadje stond dat ze ook graag iets met treinen wilden gaan doen, net als Easyjet dat toen ook nog interesse had in internetcafé's, en hotels)

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 09 nov 2011, 21:26
door Klaasje

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: vr 11 nov 2011, 04:48
door midnet
Justin schreef: Virgin vind ik verder wel een puik bedrijf in de luchtvaart, op spoors gebied ken ik het eigenlijk nog niet zo...
Ik wel-in de UK. Meer poeha en PR dan echt stukken beter als de anderen. gelikte reclames, die Branson die te pas en te onpas aandacht trekt. Er zijn zeker mindere treinoperators, maar het blijft toch grotendeels afhankelijk van de rails, de seinen, Kortom de GB-Prorail. En van integratie met anderen is niks te merken.
Airline V-Expr in BE is later met de vervanger van SABENA gefuseerd omdat toen RYAN steeds meer opkwam en het lagere segment inpikt. Nu heet het SN-Brussels, en is eigendom van de LH=Duitsers. hebben nog steeds achterin de 3e klas-retours voor 99eur zonder eten etc.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: ma 14 nov 2011, 20:21
door Ennes
goede treinen, snelle treinen
vind je bij de Fyra niet
goede treinen, snelle treinen
soms een trein, maar vaak..... ook niet...

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 15:36
door Daelea
In elk geval schiet het - zoals bekend - bij NsHispeed ook niet echt op, getuige de zoveelste proefrit (neem ik aan) maandag bij Ed (de kop heeft ook weer wat meer versiering dan alleen de zuurstok-band gekregen :twisted:)

Afbeelding

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 15:41
door M57
Waarom is een proefrit negatief? Is het niet juist positief?

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 16:24
door reisthijs
Het negatieve eraan is dat er al 2,5 jaar lang met dat ding testgereden wordt maar dat blijkbaar nog steeds niet met een goed resultaat, waardoor er nu alwéér een test nodig is. Dat doet je denken dat er blijkbaar heel wat mis mee is.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 16:55
door Klaasje
Het schijnt vooral met het geluid te maken te hebben op hoge snelheid. De wielbanden zijn afgedraaid en moeten worden ingereden, daarna gaan ze weer testen op de HSL.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 18:22
door VIRM
Even het doomscenario: wat gebeurd er als de V250 op 12 december nog niet gereed is? Zijn er dan wel genoeg oude treinstellen en locs om mee over de HSL te rijden?

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 18:33
door Reiziger Delft
Bedoel je in 2011? De V250 is sowieso niet klaar dan. De getrokken treinen blijven rijden als FYRA en de Benelux blijft ook zoals hij nu is.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 19:07
door VIRM
Reiziger Delft schreef:Bedoel je in 2011? De V250 is sowieso niet klaar dan. De getrokken treinen blijven rijden als FYRA en de Benelux blijft ook zoals hij nu is.
Ja, ik bedoelde natuurlijk aankomende dienstregeling, sorry. :)
Maar aangezien Fyra van 2 naar 4 maal per uur gaat, zijn daar wel genoeg locs en bakken voor?

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 19:34
door Klaasje
Volgens RTL blijft NS op de HSL rijden.

RTLNieuws: Mogelijk concurrentie op HSL en uithoeken spoornet

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 20:30
door Wubbo
VIRM schreef: Maar aangezien Fyra van 2 naar 4 maal per uur gaat, zijn daar wel genoeg locs en bakken voor?
Fyra rijdt 2x per uur totdat er voldoende materieel is.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 22:03
door Vinny
Er rijden aanvullende binnenlandse intercity's door de NS, Amsterdam-Schiphol-Rotterdam, naar ik aanneem met VIRM. Dat is er genoeg...

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: za 15 dec 2012, 17:37
door huizen24
Fyra treinstellen.

De vervolgorder zouden treinen van het model thalys dubbeldekkers moeten worden.
De kinderziektes zijn hiervan zijn er allang uit , en men heeft ervaring met verschillende stroom soorten.
Verder zouden deze het italiaanse model moeten vervangen.
De fyra treinstellen hebben al jaren op het emplacement Watergraafsmeer in Amsterdam gestaan en blijken nog steeds niet in orde.

De Fyra Amsterdam - Brussel rijdt dezelfde route als de Thalys en voegt dus niets toe behalve nog veel te duur.
Er moet naast een snelle Fyra die minimaal 1x per uur rijdt
van Amsterdam- Schiphol - (Den Haag) -Rotterdam - Breda -Antwerpen - Brussel met geringe toeslag en altijd toegankelijk zonder plaatsreservering.

Daarnaaast Een goedkope trein rijden die ook ieder uur rijdt.
Bijvoorbeeld: Den HaagCS - Rotterdam- Roosendaal- Antwerpen

Publiek wacht op een goedkope trein van Amsterdam/Den Haag naar Brussel en een keuze mogelijkheid met voor de snelle variant met geringe toeslag.


Dit zelfde monopolie gedoe ziet men ook op de lijn ICE van Arnhem naar Oberhausen.
Alle tussen liggende plaatsen worden nu nog niet aangedaan.
Vroeger kon men snel van Arnhem naar Emmerich reizen en vandaar met stoptrein richting Oberhausen.
Voor reizigers niet aantrekkelijk en een auto noodzakelijk om ergens te komen.

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: di 18 dec 2012, 01:20
door R-Flow
Er moet naast een snelle Fyra die minimaal 1x per uur rijdt van Amsterdam- Schiphol - (Den Haag) -Rotterdam - Breda -Antwerpen - Brussel met geringe toeslag en altijd toegankelijk zonder plaatsreservering.
Een "snelle" Fyra die op vijf stations stopt in Nederland... Wat is daar precies "snel" aan? Je helpt daarmee het hele HSL-concept om zeep. Zelfde geldt voor de ICE: het is een intercity, geen Sprinter. Uiteraard stopt ie niet op alle tussengelegen stations

Re: Virgin wil HSL overnemen

Geplaatst: di 18 dec 2012, 13:16
door reisthijs
Het punt is hier juist dat er als invulling van "het hele HSL-concept" al een Thalys rijdt. Voor die trein geldt uiteraard hetzelfde als voor de ICE.

De Fyra mag best wat minder snel zijn als je daarmee meer stations kan bedienen.