Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 25 Dec 2011, 17:40

Die 6 uur geldt toch alleen voor de nieuwe abonnementen?

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Karl » Di 27 Dec 2011, 11:51

Hoe werkt dat dan als je je reis onderbreekt? Dat doe ik vrij vaak (ivm afspraak onderweg ofzo), dan betaal ik twee keer starttarief?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Geert » Di 27 Dec 2011, 12:22

Ja, officieel moet je ook uitchecken als je het station verlaat (en weer inchecken als je verder reist). Wat mij betreft een flinke verslechtering ten opzichte van het papieren kaartje waar je de reis wel altijd mocht onderbreken. Ik snap wel dat je in de toekomst met poortjes sowieso uit moet checken als je een station wilt verlaten, maar ik vind het vreemd dat je dan opnieuw starttarief betaalt.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Gekko123 » Di 27 Dec 2011, 12:50

Dat komt alleen maar omdat de chipkaart is bedoeld om de vervoerders meer geld te geven ten koste van de reiziger. Ze roepen keihard dat zoiets onmogelijk is, terwijl het in feite pure onwil is om dat te implementeren (kost meer geld om te implementeren en ze krijgen dan ook nog eens minder geld binnen).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 27 Dec 2011, 13:36

Natuurlijk is het mogelijk...
In London heb je ook overstap-palen. Het is dus puur een registratie dat je daarlangs reist...
Moet hier ook kunnen...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Vinny » Di 27 Dec 2011, 19:56

De tariefstructuur moet dan anders, en dat wil de NS niet, omdat lange afstandsreizen dan te duur worden, terwijl voor die reizigers nou de HEMA/AH/Kruidvat kaartjes bedacht zijn...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Daniel » Di 27 Dec 2011, 20:14

Da's wat kort door de bocht... er reizen heus ook reizigers over de langere afstanden op momenten dat er geen actiekaartjes verkrijgbaar zijn. Een oplossing voor dit soort gevallen zou overigens wel weer een verchipte versie van de dagkaart zijn (die er wel schijnt te komen). Al zie ik ook weer niet gebeuren dat NS automatisch het dagkaarttarief gaat rekenen als je over de daarbij behorende afstand heen gaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Vinny » Di 27 Dec 2011, 22:53

Actiekaarten is natuurlijk wel een beetje anders. Een dagcap voor een normaal retourtje lijkt me wel normaal. Als je Den Helder - Maastricht moet je met de chipkaart natuurlijk niet duurder uit zijn dan met een normaal treinkaartje. Volgens de NS site is het 47 euro (de prijs van een reguliere dagkaart), maar ik heb niet met de OV chipkaart uitgeprobeerd hoe duur je dan uitkomt.
Als je zelf kiest voor een rondreis (of veel viastations aandoet) dan kun je zelf ook wel bedenken dat je een apart dagkaartproduct nodig hebt en dat als zodanig als product op je chip zetten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Daniel » Di 27 Dec 2011, 23:36

Die reis Den Helder - Maastricht zal met de OV-chipkaart nu ook op 47 euro uitkomen voor heen en terug, mits je nergens je reis onderbreekt en bij het verlaten van het station uit- en later weer in moet checken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Geert » Wo 28 Dec 2011, 00:20

Vinny schreef:De tariefstructuur moet dan anders, en dat wil de NS niet, omdat lange afstandsreizen dan te duur worden, terwijl voor die reizigers nou de HEMA/AH/Kruidvat kaartjes bedacht zijn...

De tariefstructuur hoeft helemaal niet anders, alleen bij een treinreis op dezelfde dag moet gewoon doorgerekend worden met het eerder aantal afgelegde tariefeenheden waardoor je het langeafstandsvoordeel behoudt. Ik vind het nogal flauw om te beweren dat het tariefstelsel helemaal om moet en dat lange-afstandsreizigers hiermee gedupeerd zouden worden, terwijl deze aanpassing best te realiseren is (met verder behoud van het bestaande tariefstelsel).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Dec 2011, 08:32

De tarievenstructuur is al aangepast gedeeltelijk, maar volgens mij is het nog steeds zo dat een enkele reis van 100 kilometer goedkoper is dan een retour van 50 kilometer. Vroeger was het prijsverschil dusdanig hoog dat het de moeite loonde om Hoofddorp-Schiphol via Rotterdam Centraal te kopen, in plaats van een retour Rotterdam (vanuit Hoofddorp).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor iljitsch » Wo 28 Dec 2011, 08:53

Als ze dan toch de tariefstructuur voor de trein gaan aanpassen kunnen ze gelijk overstappen tussen trein en bus/tram/metro mogelijk maken zonder opnieuw een basistarief te hoeven betalen. Dit zal reizen met de trein een stuk aantrekkelijker maken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Dec 2011, 18:03

Ik zou dat ook toejuichen, dan krijg je een beetje het Zwitserse tarief. Wel is het zo dat het binnenstedelijke OV dan een forse tariefsverhoging zal ondergaan, want te treintarieven zullen niet echt goedkoper kunnen worden. Heel erg is dat naar mijn mening trouwens niet, de kostendekkingsgraad zal alleen maar toenemen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 28 Dec 2011, 18:37

Dat gaan ze echt niet aanpassen, aangezien er ook geen sprake van was met de papieren kaartjes.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 28 Dec 2011, 19:01

Daar was met de papieren kaartjes juist wel sprake van, zij het in beperkte mate. Met de strippenkaart kon je tegen "stadsvervoertarief" met de trein reizen, waarom zou zoiets met de Ov-chipkaart niet kunnen?

Vinny schreef:Wel is het zo dat het binnenstedelijke OV dan een forse tariefsverhoging zal ondergaan, want te treintarieven zullen niet echt goedkoper kunnen worden.
Waarom, je kan toch best een ander km-tarief rekenen voor de trein dan voor de bus? Dat doet Veolia nu tenslotte ook al. Het scheelt al een hoop als je geen dubbel basistarief hoeft te betalen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister presenteert plan voor HSL en hoofdrailnet NS

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Dec 2011, 19:52

Er is alleen geen basistarief voor de trein, maar een degressief kilometertarief. Het enige dat je kan doen is 75 cent* korting geven aan hen die binnen 20 minuten overstapen van een (streek)bus op een trein. zal erg leuk zijn, maar die 75 ct moet wel ergens vandaan komen, want daar hadden in veruit de meeste gevallen reizigers vroeger ook geen recht op, en bovendien ligt in de praktijk de prijs van een nieuwe incheck veel hoger..., dus het lost ook nog eens niet het probleem voor de reiziger trein NS - trein regionale vervoerder op. De NS moet namelijk bij een nieuwe incheck gewoon niet opnieuw beginnen te tellen bij km 0, en dat kost ze dus geld, en dus moet de tarievenstructuur worden aangepast.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten