Pagina 1 van 1

ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: do 29 mei 2008, 17:36
door Daniel
ProRail: weer is geen issue meer

Het weer is geen probleem meer voor het treinverkeer. Hoewel incidenten niet uit te sluiten zijn, hebben blaadjes op de rails, extreme warmte en extreme kou steeds minder invloed op de beschikbaarheid van het spoor. Dat zei ProRail-topman Bert Klerk donderdag bij de toelichting op de jaarcijfers in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Volgens de spoorbeheerder is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om de invloed van het weer tot een minimum te beperken. Zo is er een speciale gel ontwikkeld die het spoor ruwer maakt om het effect van de beruchte blaadjes op het spoor in de herfst tegen te gaan. Wissels worden verwarmd als het koud is, en als het warm is worden maatregelen genomen om spoorspatting, het uitzetten en vervormen van de rails, tegen te gaan.

Het weer zorgde begin vorig jaar nog voor grote problemen toen een storm over Nederland raasde. Op 18 januari werd zelfs het treinverkeer helemaal stilgelegd. Later in het jaar bond ProRail de strijd aan met de herfstblaadjes die het spoor spekglad maakten. Die gladheid zorgt ervoor dat treinen doorglijden, waardoor het spoor en de wielen slijten.

Rond afgelopen Pasen was ProRail door een samenwerking met Meteo Consult goed voorbereid op het weer en werden wissels preventief verwarmd om te voorkomen dat de sneeuw vastvroor. Ironisch genoeg en tot frustratie van Klerk zorgde de sneeuw er op sommige plaatsen echter voor dat de verwarming niet werkte, waardoor het rond Rotterdam alsnog misging.

De vertragingen en storingen door het weer -acht procent van de storingen komt door het weer- hebben het imago van ProRail geen goed gedaan. Klerk, de voorzitter van de raad van bestuur van ProRail, zei op feesten en partijen nog steeds regelmatig met de herfstblaadjes om de oren geslagen te worden. Het klanttevredenheidscijfer daalde van 6,3 in 2006 naar 6,1 vorig jaar. "Het gaat beter, maar blijkbaar wordt dat niet zo ervaren."

Het aantal storingen nam volgens ProRail af. De problemen op het spoor van de afgelopen weken, bijvoorbeeld in Limburg en Brabant en rond Utrecht, waren volgens Klerk incidenten. Ook problemen door een botsing met een heftruck bij Rijswijk en door een bommelding op Amsterdam Centraal, waren niet te voorzien.

Klerk maakt zich wel zorgen over de veronderstelde afnemende maatschappelijke acceptatie van problemen op het spoor. Anderzijds begrijpt Klerk de kritiek wel. "Reizigers verwachten nu eenmaal een systeem dat het doet." Hij wijst er wel op dat ProRail het in Europees perspectief goed doet.

In slechts één land worden minder storingen genoteerd dan bij ProRail, zei financieel directeur Jolanda Poots-Bijl. Als dat wordt afgezet tegen de net bovengemiddelde kosten die ProRail maakt, is dat volgens haar 'eigenlijk best goed'. "Dat mag ook wel eens gezegd worden."

Met 35 gebruikers van het spoor, zes meer dan vorig jaar, is de rek er volgens ProRail nog niet uit. Het kabinet wil graag jaarlijks vijf procent meer treinverkeer en de ambitie van ProRail is dat er uiterlijk in 2012 zo veel treinen rijden dat mensen naar het station kunnen gaan zonder in het spoorboekje te kijken. Het spoorboekloos rijden kan op een aantal trajecten, zoals tussen Amsterdam en Eindhoven, misschien al eerder.

Door die groei neemt de druk op de makers van de dienstregeling wel toe. Vorig jaar al stapte een aantal boze vervoerders naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) omdat verschillende wensen niet door ProRail werden ingewilligd. Zo moesten er ritten worden geschrapt in de vroege en late uren en werden extra kosten voor de planning doorberekend.

Voor de dienstregeling van volgend jaar zullen er volgens ProRail niet méér klachten zijn, hoewel het steeds moeilijker wordt om werkzaamheden in te plannen. Vorig jaar kostte het ruim 28 miljoen euro extra om te werkzaamheden in te plannen omdat er door het toegenomen gebruik van het spoor minder tijd voor is.

De werkzaamheden worden daardoor meer ingepland in de nachtelijke uren en dat is duurder. Het geld is daarbij volgens ProRail, dat vorig jaar een bescheiden winst van dertig miljoen euro boekte op een omzet van 1,3 miljard, niet eens het probleem. De groei kan wel geremd worden doordat er simpelweg niet oneindig veel specialisten beschikbaar zijn die bereid zijn 's nachts te werken.

Bron: Novum via htmfoto.net

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 13:57
door Wubbo
Dat hebben we gemerkt gisteren, dat er geen storingen meer zouden zijn door het weer. De storingen door blikseminslag waren niet van de lucht.

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 16:11
door Daan
Briljante timing weer dan :lol:

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 16:28
door Vinny
Kijken we even naar België:
Het treinverkeer tussen Luik en Marloie zal, als gevolg van de wateroverlast in de regio van Luik, nog tot morgenochtend onderbroken zijn. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.

"De overstromingen hebben in Luik aanzienlijke schade aangericht, vooral in Rivage. Het treinverkeer op de lijn 43 zal daardoor stilliggen tot vrijdagmorgen", aldus de woordvoerder van Infrabel.

Vervangbussen
Er worden vervangbussen ingelegd die halt houden bij elk station waar de trein gewoonlijk stopt.

"De vervangbussen tussen Luik en Rivage houden halt bij elk station waar de trein zou stoppen", legt Infrabel uit. Voorlopig kan de spoorwegbeheerder nog niet zeggen wanneer de herstellingen achter de rug zullen zijn.

Situatie ziekenhuis onder controle
Ondertussen is de situatie in het Universitair Ziekenhuis (CHU) in Luik onder controle. Dat bevestigt medisch directeur professor Christian Bouffioux. Door de zware regenval stond er in twee kelderniveaus, waar zich onder meer het archief bevindt, 25 cm water. De civiele bescherming kwam ter plaatse om het water weg te pompen. Volgens de directie van het ziekenhuis was er geen hinder voor de patiënten. Ook in het operatiekwartier of op de dienst spoedgevallen zorgde de wateroverlast niet voor hinder.

Honderdtal interventies
In de provincie Luik kampen ook Verviers, Spa en Sprimont met wateroverlast. De brandweer moest al een honderdtal interventies uitvoeren, vooral om kelders leeg te pompen.

Een hevig onweer vanochtend zette vele gebieden in de provincies Luik en Luxemburg onder water. De schade zou aanzienlijk zijn. (belga/ka)
Bron: http://www.hln.be

Ik ben trouwens voor het idee om het weerbericht voortaan per Flessenpost te bezorgen...

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 17:01
door Daan
Vinny schreef:Kijken we even naar België:
Leuk. Vergelijken met Nederland kan je het helaas niet echt...

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 19:27
door Vinny
Nee, in Nederland was er geen wateroverlast gisteren; dus is het niet te vergelijken...; ik kan toch ook geen overstroming uit de hoge hoed toveren om te laten zien dat wij bij ProRail Hans Brinker hebben aangenomen om situaties zoals bij onze concullega's van Rijkswaterstaat te voorkomen!



geintje

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 19:58
door Daan
Vinny schreef:geintje
T is ook maar weer wat je grappig vind... Ik steek verder geen tijd meer in deze onzin.

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 20:07
door Vinny
Nou ja zeg... :roll:

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 23:47
door Geert
Maar even serieus: is het nu echt zoveel verbeterd? Zoals Wubbo al zei waren er gisteren allerlei blikseminslagen (is onweer zo zeldzaam), en de dichtgesneeuwde wissels van Rotterdam zijn ook niet zo lang geleden... Het is mooi dat het blaadjesprobleem voor een deel getackled is, en het is zeker ook goed om te horen dat ProRail het in Europees perspectief het goed doet, maar dat is natuurlijk geen reden om niet verder te streven naar perfectie :)

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 00:12
door Vinny
Om een serieus antwoord te geven: Het weer hou je niet tegen. In dat licht moet je mijn post over België ook zien, als de boel overstroomt laten we echt geen treintjes meer rijden...

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 02:56
door STF
In Luxemburg lag het treinverkeer ook gedeeltelijk plat:

- Door de hevige regenval een aardverschuiving; stenen en modder over de autoweg en spoorrails.
- Blikseminslag in de bovenleiding; een E-loc in de brand gevlogen en helemaal afgebrand.
-Door de hevige regenval de bodem zo drassig geworden, dat de betonvoeten van de bovenleidingspalen instabiel werden.

Etc.

En off-topic;

Tientallen campings in Luxemburg zijn donderdag ontruimd i.v.m overstroming van de rivier.
Bij ons is de boel wel ontruimd geweest, maar eigenlijk was het niet echt nodig geweest (5 à 15 cm water op het gras.)

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 09:51
door Wubbo
Vinny schreef:Om een serieus antwoord te geven: Het weer hou je niet tegen. In dat licht moet je mijn post over België ook zien, als de boel overstroomt laten we echt geen treintjes meer rijden...
Als je het weer niet tegenhoudt, waarom communiceert ProRail dan dat het 'weer geen issue meer is'?

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 10:31
door Vinny
Je begrijpt niet wat 'geen issue' betekent. :lol:

Geen issue wil niet zeggen dat het niet meer voorkomt. "Geen issue" wil zeggen dat het geen relevant onderwerp aan de gesprekstafel meer is; dit is trouwens hogere woordvoerderskunde :P

Ik zou schrijven:
Voor de NRC:
Door toenemende inveseteringen in preventief onderhoud hebben weersomstandigheden steeds minder invloed op de beschikbaarheid van de infrastructuur; desalniettemin hebben er wel de laatste tijd incidenten plaatsgevonden, zoals...
Voor de Telegraaf/Hart van Nederland:
Treinen hebben minder last van slecht weer en blaadjes op de rails. Er zijn de laatste tijd wel ongelukken gebeurd waar de treinen last van hadden zoals...

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 11:14
door Wubbo
In het eerste bericht staat letterlijk (in de eerste zin):
Het weer is geen probleem meer voor het treinverkeer.
En gelijk die dag slaat de bliksem in. En jij komt met een voorbeeld waarin een lijn overstroomt. Nou is dat een extreem voorbeeld, maar kennelijk zorgt het weer nog steeds voor problemen in het treinverkeer. En dat is mijn punt.

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 13:29
door Vinny
Wubbo, dat weet ik, maar dat had jij toch al gepost. Het heeft dan geen zin om voor echoput te spelen en daarom postte ik een voorbeeld van een ander land waar de weersomstandigheden óók hebben geleid tot onderbrekingen van het treinverkeer...; als je het artikel had gelezen (en dat heb je natuurlijk) dan had je kunnen zien dat er de nodige nuanceringen in staan en dat de media weer te kort door de bocht geformuleerde zinnen weergeeft om mijn werkgever in een kwaad daglicht te stellen :evil:

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: za 31 mei 2008, 18:32
door Mark
Vinny schreef:mijn werkgever in een kwaad daglicht te stellen :evil:
Ja maar daar hebben ze het ook zelf naar gemaakt he....

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 12:18
door Geert
Overal ProRail zal altijd wel geklaagd worden denk ik. Als het goed gaat met de infrastructuur heeft niemand het er over, als er iets mis gaat zijn de klachten niet van de lucht... Vergelijk het maar met het elektriciteitsbedrijf: wie is er nou enorm blij daarmee? :P Maar als er een keer een stroomstoring is zijn de klachten niet van de lucht ;-)

Re: ProRail: weer is geen issue meer

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 18:35
door Daniel
Wat extra discussie-voer...

NS geteisterd door blikseminslagen
Uitgegeven: 1 juni 2008 07:20
Laatst gewijzigd: 1 juni 2008 08:20

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben zaterdagavond flinke last gehad van het onweer dat over Nederland heen trok. Op diverse plaatsen veroorzaakten blikseminslagen sein- en wisselstoringen, waardoor het treinverkeer veel vertraging opliep.

Dat heeft een zegsman gemeld. De problemen waren zondagochtend overal opgelost.

Problemen waren er op de trajecten Utrecht-Rotterdam/Den Haag, Amersfoort-Zwolle en Arnhem-Nijmegen. Bij het ingaan van de dienst zondagochtend om 07.00 uur was de schade hersteld.

Bron: Nu.nl