Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:Waarom zou je uitchecken als je reis duurder is dan de 10 euro borg?

Door stelsel matig niet uit te checken heb ik al 105,30 euro bespaard. *O*
Iemand een biertje op kosten van NS?
Toch knap dat iemand zo trots kan zijn op zijn eigen hufterige houding!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Maar waar hebben we het nou allemaal eigenlijk over, bij de bus moet je ook altijd in en uitchecken, en daar horen we vrijwel niemand over.
Daar hebben we het nu eigenlijk niet over, het gaat hier vooral om het feit dat je, als je een keer niet incheckt terwijl je wel gewoon een geldig abonnement bij je hebt, nu ineens als zwartrijder wordt gezien. Terwijl wanbetalers als find_your_spot vrijuit gaan...
find_your_spot schreef: LOL. Niet uitchecken is niet strafbaar. Hoe moeten ze mij dan pakken? :lol:
Als je expres niet uitcheckt dan pleeg je dus gewoon wel fraude:
Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS schreef:Als wel is Ingecheckt, maar bij het einde van de Rit niet wordt Uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
Ennes schreef:Maar waar hebben we het nou allemaal eigenlijk over, bij de bus moet je ook altijd in en uitchecken, en daar horen we vrijwel niemand over.
Daar hebben we het nu eigenlijk niet over, het gaat hier vooral om het feit dat je, als je een keer niet incheckt terwijl je wel gewoon een geldig abonnement bij je hebt, nu ineens als zwartrijder wordt gezien. Terwijl wanbetalers als find_your_spot vrijuit gaan...
find_your_spot schreef: LOL. Niet uitchecken is niet strafbaar. Hoe moeten ze mij dan pakken? :lol:
Als je expres niet uitcheckt dan pleeg je dus gewoon wel fraude:
Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS schreef:Als wel is Ingecheckt, maar bij het einde van de Rit niet wordt Uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
Daar hebben we het dus wel over, want volgens de regels van reizen op saldo is je vervoersbewijs niet geldig als je niet incheckt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Nee, want als je vrij reist reis je niet op saldo en dan geldt de aangehaalde clausule niet. Idem voor jaarabonnementhouders later.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

Ennes schreef:
reisthijs schreef:
Ennes schreef:Maar waar hebben we het nou allemaal eigenlijk over, bij de bus moet je ook altijd in en uitchecken, en daar horen we vrijwel niemand over.
Daar hebben we het nu eigenlijk niet over, het gaat hier vooral om het feit dat je, als je een keer niet incheckt terwijl je wel gewoon een geldig abonnement bij je hebt, nu ineens als zwartrijder wordt gezien. Terwijl wanbetalers als find_your_spot vrijuit gaan...
find_your_spot schreef: LOL. Niet uitchecken is niet strafbaar. Hoe moeten ze mij dan pakken? :lol:
Als je expres niet uitcheckt dan pleeg je dus gewoon wel fraude:
Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS schreef:Als wel is Ingecheckt, maar bij het einde van de Rit niet wordt Uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
Daar hebben we het dus wel over, want volgens de regels van reizen op saldo met je ov-chipkaart is je vervoersbewijs niet geldig als je niet incheckt.
Geert schreef:Nee, want als je vrij reist reis je niet op saldo en dan geldt de aangehaalde clausule niet. Idem voor jaarabonnementhouders later.
Over muggenziften en mierenneuken gesproken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Nee, want als je vrij reist reis je niet op saldo en dan geldt de aangehaalde clausule niet. Idem voor jaarabonnementhouders later.
Waarbij dat natuurlijk eigenlijk alleen van toepassing kan zijn op Altijd Vrij, de NS-jaarkaart en de OV-jaarkaart. Bij een trajectabonnement kan je immers ook deels op saldo reizen, situatie is daar eigenlijk best vergelijkbaar met sterabonnementen op de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Tristan »

Dat gaat de goede kant op. Nog even en de ov-chipkaart is een onwettig vervoersbewijs *O* :mrgreen:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door MdJ »

Geert schreef:Verderop in het artikel:
Wennen aan de ov-chipkaart is bovendien geen overbodige luxe: 'Van de frequente NS-reizigers vergeet een half procent wel eens uit te checken en betaalt zo meer dan nodig. Bij de studenten is dat percentage liefst 7 procent.'
Tja, het was dan ook nog niet verplicht. Beetje vreemde vergelijking, en sowieso een raar argument om het dan maar te verplichten (als inchecken niet verplicht is kun je het immers ook niet vergeten).
Sowieso wordt er bij het Vrij Reizen -als student zijnde- geen borg afgeschreven, waardoor je dus niets (teveel) betaald. Werkt zowel bij Veolia, CXX, NS en Syntus, zowel bus als trein.
Bij twijfel: gebruik beton.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS schreef:Als wel is Ingecheckt, maar bij het einde van de Rit niet wordt Uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
Kan niet wachten tot NS medewerkers van Service & Veiligheid met een gun naast de CiCo staan om je verplicht te laten uitchecken. :')
For Your Railroad Adventures
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door VIRM »

Zo, met de goede mensen bij de NS Klantenservice kom je een heel eind. *O*
Eerder vandaag een telefoontje gehad van een medewerker, die vertelde dat bij eventuele Uitstel van Betalingen tijdens de vrij reizen-periode ik gewoon even de Klantenserivce moet porren. :D Er kwamen ook nog wat andere dingetjes aan bod, maar wel fijn om een mens aan de lijn te hebben in plaats van een e-mail waarin robotisch een sjabloon in is gesmeten dat mijn vraag helemaal niet beantwoordt. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Meltrain »

Korte vraag: kun je als student een boete krijgen als je terugsteekt en ej onderweg niet uit- en weer incheckt?
Bijvoorbeeld, ik reis van Utrecht Centraal naar Voorburg via Den Haag Centraal, maar ik check aldaar niet uit en weer in. Kan ik dan een boete krijgen?
En hoe zit het als ik aan het begin van de dag een keer incheck, het hele Nederlandse spoorwegnet bereis en aan het eind van de dag pas weer uitcheck? Ik ben tenslotte ingecheckt en ik reis toch gratis, dus zou dat wat uitmaken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:Korte vraag: kun je als student een boete krijgen als je terugsteekt en ej onderweg niet uit- en weer incheckt?
Bijvoorbeeld, ik reis van Utrecht Centraal naar Voorburg via Den Haag Centraal, maar ik check aldaar niet uit en weer in. Kan ik dan een boete krijgen?
En hoe zit het als ik aan het begin van de dag een keer incheck, het hele Nederlandse spoorwegnet bereis en aan het eind van de dag pas weer uitcheck? Ik ben tenslotte ingecheckt en ik reis toch gratis, dus zou dat wat uitmaken?
Nee, je hebt ten slotte ingecheckt. En kan me dat ook niet voorstellen. Wel is het zo dat de sprinter pakken op Gouda naar Voorburg sneller is.
Komt wel goed schatje.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Roelof88 »

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Korte vraag: kun je als student een boete krijgen als je terugsteekt en ej onderweg niet uit- en weer incheckt?
Bijvoorbeeld, ik reis van Utrecht Centraal naar Voorburg via Den Haag Centraal, maar ik check aldaar niet uit en weer in. Kan ik dan een boete krijgen?
En hoe zit het als ik aan het begin van de dag een keer incheck, het hele Nederlandse spoorwegnet bereis en aan het eind van de dag pas weer uitcheck? Ik ben tenslotte ingecheckt en ik reis toch gratis, dus zou dat wat uitmaken?
Nee, je hebt ten slotte ingecheckt. En kan me dat ook niet voorstellen. Wel is het zo dat de sprinter pakken op Gouda naar Voorburg sneller is.
In de productvoorwaarden Abonnementen consumenten staat:

Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt of met de kortste route (in tariefeenheden) wordt bereikt of met de minste
overstappen wordt bereikt.

Maar in de algemene voorwaarden van de NS staat:

Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan
over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd.

Ik twijfel. Wel vaag allemaal . Uit- en weer inchecken bij een overstap tussen NS-treinen hoeft niet, maar wat is de definitie van een overstap? En hoeveel mensen zouden nou uiteindelijk weten dat terugsteken niet mag?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door RoelZ1 »

Hoi naam- en geboortejaargenoot ;),

Een overstap is natuurlijk gewoon een overstap. Daarmee bedoelen ze bijvoorbeeld dat het is toegestaan om vanuit Utrecht Centraal naar Amsterdam RAI de directe Sprinter via Hilversum te nemen, ondanks dat de route via Hilversum meer tariefkms kost dan met een overstap op Duivendrecht.

Wat dan weer niet mag is de IC naar Amsterdam Zuid nemen en daar overstappen op de Sprinter naar RAI, ondanks dat dit de snelste route is. Dat is namelijk terugsteken. Echter, bijna niemand weet van die mogelijkheid af omdat de reisplanner die niet geeft. De NS-reisplanner geeft geen 'verboden' routes, tenzij je aangeeft een AltijdVrij, DalVrij of SOV te hebben. De mensen die het voor elkaar krijgen om een advies met terugsteken uit de reisplanner te krijgen hebben er dusdanig veel verstand van dat ze ook wel weten dat het niet mag met een gewoon kaartje of reizend op saldo.

De route die in tariefpunten korter is is bijvoorbeeld van Zwolle naar Enschede. Uit de reisplanner krijg je alleen maar alternatieven via Deventer, omdat dit de snelste route is en ook nog met het minste overstappen. Echter, omdat de route via Nijverdal korter is mag je met een kaartje Zwolle - Enschede ook gewoon Zwolle - Nijverdal West - bus - Nijverdal - Enschede reizen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Justin »

Officieel moet je bij het terugsteken op het via-station uit- en inchecken. Althans, dat was mij verteld.

Echter, dat is vaak niet praktisch, omdat het terugsteken meestal in een zeer kort overstapmoment moet gebeuren,en je zou dus je aansluiting missen als je eerst moet zoeken naar de cico, dan moet gaan uitchecken, wachten, dan weer inchecken, om vervolgens weer terug naar het perron te gaan.

Zoals bekend hier, reis ik nogal erg vaak eerst via Ddr als ik naar Zwd ga, wanneer ik uit de richting Rtd/Asd kom. Ook 's weekends wanneer ik op saldo reis verzuim ik op Ddr uit en in te checken.

Stel: aankomst .31 op Ddr (s1900) --> ik moet eerst naar de cico lopen die bij de uitgangen staan, iets wat me al ruim 2 minuten kost. Vervolgens moet ik bij de CICO 2-3 minuten wachten opdat ik weer kan inchecken en vervolgens heb ik ruim 2 minuten nodig om naar m'n trein terug te lopen, die om .38 vertrekt (de s5100)... Totaal 2+3+2=7 minuten... En dan heb ik nog niet eens vertraging meegerekend: als de aankomende s1900 +2 heeft ofzo, dan wordt het vrij krap, om in slechts 5 minuten deze hele procedure te doen..

Tja, ik kan natuurlijk een papieren ticket kopen met expliciet mijn terugsteekstation als via er op vermelden, maar hey, we moesten toch dat ding koste wat het kost gebruiken... En sinds de rondreis op 1 januari 2011 was afgeschaft kan ik natuurlijk ook geen twee via stations erop laten zetten :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Kan je trouwens niet wel inchecken bij een andere CICO? Is in/uitchecken bij alle CICOs op het station geblokeerd gedurende die 2-3 minuten of alleen degene waar je uitcheckte?

Hoorde overigens (eindelijk!) een goede omroep vandaag over in/uitchecken:
Check altijd in als je reist op saldo en in de vrij reizen periode bij NS, Connexxion en Syntus. Kijk voor meer info op ns.nl, connexxion.nl en syntus.nl
Goed dat ze alle websites los noemen, maar jammer dat het zo moet :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

Die hoorde ik van de week ook in Amersfoort, maar dan zonder Syntus erbij. Beetje jammer alleen dat deze werd afgewisseld door een omroep dat je "altijd in en uit moet checken".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:Korte vraag: kun je als student een boete krijgen als je terugsteekt en ej onderweg niet uit- en weer incheckt?
Bijvoorbeeld, ik reis van Utrecht Centraal naar Voorburg via Den Haag Centraal, maar ik check aldaar niet uit en weer in. Kan ik dan een boete krijgen?
En hoe zit het als ik aan het begin van de dag een keer incheck, het hele Nederlandse spoorwegnet bereis en aan het eind van de dag pas weer uitcheck? Ik ben tenslotte ingecheckt en ik reis toch gratis, dus zou dat wat uitmaken?
Nee, je hebt ten slotte ingecheckt. En kan me dat ook niet voorstellen. Wel is het zo dat de sprinter pakken op Gouda naar Voorburg sneller is.
Terugsteken is dus niet toegestaan behalve voor de situaties waarbij de reis in de reisplanner staat. Krijg je dus tijdens het terugsteken controle en reis je dus in de richting van je incheck station heb je formeel gezien geen geldig vervoersbewijs en riskeer je een boete!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

De terugsteekregel is bedacht om misbruik van goedkope kaartjes (voor een korter traject) te voorkomen. Hoe zou iemand die al niet betaalt voor reizen hier misbruik van kunnen maken en hoe realistisch is het dan om te eisen dat je dan een omweg moet registeren?

Ja, formeel zal het allemaal wel in een of andere voorwaarde vastgelegd zijn, maar ik zou het wel heel raar vinden om er een boete voor uit te schrijven zolang iemand niet op saldo reist...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Reiziger Delft »

Ennes schreef:Terugsteken is dus niet toegestaan behalve voor de situaties waarbij de reis in de reisplanner staat. Krijg je dus tijdens het terugsteken controle en reis je dus in de richting van je incheck station heb je formeel gezien geen geldig vervoersbewijs en riskeer je een boete!
In de reisplanner kan ik de optie ''Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart'' aanvinken. Als ik dat doe wordt soms terugsteken geadviseerd als dat sneller is. Dan mag dat toch ook gewoon zonder uit en in te checken? (mits ik uiteraard zo'n kaart heb)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Dat dacht ik nou ook, die optie is voor als je een abonnement hebt waarmee je onbeperkt mag reizen. Het lijkt me toch logisch dat een studentenkaart daar ook onder valt tijdens de vrij-reizenperiode.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door deadlock »

find_your_spot schreef:
Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS schreef:Als wel is Ingecheckt, maar bij het einde van de Rit niet wordt Uitgecheckt, is achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs.
Kan niet wachten tot NS medewerkers van Service & Veiligheid met een gun naast de CiCo staan om je verplicht te laten uitchecken. :')
Wat ben jij eigenlijk voor een vies vervelend mannetje. Je reist gewoon ZWART. En dan ook nog eens een grote bek geven zonder dat je weet hoe de vork in de steel zit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door htm_tram »

Je lijkt wel een ongestelde zeiksnor ;)

Al 3x expres vergeten in te checken tussen Den haag centraal en Amsterdam... :-p en dan zegt de Hc der niks over. Ohja... Ze controleren toch niet... xD
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Dan ook niet zeuren als je volgende maand een boete krijgt he?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Dan ook niet zeuren als je volgende maand een boete krijgt he?
Hufters komen vanzelf een keer aan de beurt, het is gewoon een kwestie van tijd :wink:
Alleen zal het dan wel angstvallig stil blijven, met een melding hierover :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten