Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

@Bee: Niet helemaal waar dat laatste. Of althans, in ieder geval niet voor een NS-zonesupplement ondanks dat dat een soort van sterabonnement is. Zie deze transactie bijvoorbeeld:
Check-uit 14:34 Utrecht, Marnixlaan bij Connexxion
Check-in Utrecht Centraal, Busstation Noord bij Connexxion
Product: NS-Jaartrajectabonnement Zones
Ritprijs € 0,00 (instaptarief € 0,00 - niet verreisd € 0,00)
En deze bij een reis naar buiten de zone...
Check-uit 07:34 Bunschoten, Lodijk bij Connexxion
Check-in Amersfoort, Centraal Station bij Connexxion
Ritprijs € 1,46 (instaptarief € 0,00 - niet verreisd € -1,46)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Wat wil je precies aantonen nu? Nul euro en nul cent is geen negatief bedrag dus kan je gewoon inchecken.

Zou je na die tweede transactie inchecken op Utrecht Centraal dan krijg je wel een foutmelding, ondanks dat je misschien wel in de centrumzone van Utrecht blijft. Maar waar het om ging is dat studenten doordeweeks ook werden geweigerd als ze wilden inchecken als ze een negatief saldo hebben terwijl bij dat product al bekend is dat de hele reis gratis afgelegd mag worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

De rel was vooral ontstaan geloof ik bij de houders van een OV-jaarkaart die het voor elkaar hadden gekregen om negatief saldo te hebben op hun chip (ingecheckt bij een vervoerder die de OV-jaarkaart niet herkende) en die daarna in de metro de foutmelding 'saldo te laag' kregen (terwijl ze überhaupt nooit op saldo zullen reizen).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Tristan »

Geert schreef:De rel was vooral ontstaan geloof ik bij de houders van een OV-jaarkaart die het voor elkaar hadden gekregen om negatief saldo te hebben op hun chip (ingecheckt bij een vervoerder die de OV-jaarkaart niet herkende) en die daarna in de metro de foutmelding 'saldo te laag' kregen (terwijl ze überhaupt nooit op saldo zullen reizen).
Daar had ik ook een keer last van: ik checkte op 15 juli (dus nog net in de vrij reizen-periode vóór de zomerstop) met mijn studenten ov-chipkaart in op Metrostation Capelsebrug, werd er potverdorie € 4,- instaptarief afgeschreven :evil: Ik kon daarna overigens met € -4,- gewoon overal in- en uitchecken.

Omdat er € 4 uit het niets werd afgeschreven, was dat voor mij ook de laatste keer dat ik de ov-shitkaart in mijn studententijdperk gebruikt heb (de poortjes in Rotterdam waren toen nog (lang) niet definitief gesloten). Mede omdat ik heel veel moeite moest doen om dat geld terug te krijgen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Wat wil je precies aantonen nu? Nul euro en nul cent is geen negatief bedrag dus kan je gewoon inchecken.
Jij schreef (op de vorige pagina) dat er bij sterabonnementen nog wel saldo werd afgeschreven omdat het systeem niet weet of je binnen je abonnement blijft, da's dus duidelijk niet zo :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Ging het daar niet om de vraag of je met een negatief saldo kan inchecken? Want nu is me nog steeds niet duidelijk of dat wel of niet kan met een sterabbonnement (heb het zelf nooit uitgeprobeerd).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

Logisch redenerend zou het moeten kunnen omdat er, net als bij een OV-jaarkaart of SOVC, 0 euro wordt afgeschreven bij het instappen binnen je zones...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door hauptbahnhof »

Bij een sterabonnement wordt als je binnen het abonnementsgebied incheckt geen instaptarief ingehouden.
Met een negatief saldo (dus lager dan nul) kan er overigens niet worden ingecheckt.
Enige uitzondering hierop is het SOV-product die tot 2030 geldig is. Er zijn nog studenten met een SOV-product met een andere einddatum en die moeten wel een positief saldo op hun kaart hebben staan.
Het zou best kunnen dat de OV-kaart ook hiertoe behoort maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Daniel schreef:
Bee schreef:Wat wil je precies aantonen nu? Nul euro en nul cent is geen negatief bedrag dus kan je gewoon inchecken.
Jij schreef (op de vorige pagina) dat er bij sterabonnementen nog wel saldo werd afgeschreven omdat het systeem niet weet of je binnen je abonnement blijft, da's dus duidelijk niet zo :wink:
Dat schreef ik niet, ik schreef dat sterabonnementen niet kunnen inchecken met een negatief saldo omdat de computer niet weet of je binnen je abonnementsgebied blijft en de computer mag alleen geld afschrijven als je saldo positief is, dus moet je een positief saldo (0,00 of hoger) hebben als je incheckt met een sterabonnement.

Dan kunnen mensen heel boos worden als ze niet kunnen inchecken omdat ze een negatief saldo hebben met hun sterabonnement maar de computer weet het echt niet, die kan geen gedachten lezen. Als je dat gewoon goed uitlegt was al die paniek echt niet nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daantje »

hauptbahnhof schreef:Bij een sterabonnement wordt als je binnen het abonnementsgebied incheckt geen instaptarief ingehouden.
Met een negatief saldo (dus lager dan nul) kan er overigens niet worden ingecheckt.
Klopt ja. Ik kreeg vorig jaar mijn nieuwe jaartrajectabonnement van NS met stad/streeksupplement. DIe nam ik mee naar het station om er automatisch opladen op te zetten in de periode dat mijn abonnement nog niet geldig was. Ik ben toen per ongeluk met die kaart in m'n jaszak ingecheckt wat ik dus niet doorhad en daardoor op -4,00 euro uitkwam. Ik moest toen eerst mijn saldo opladen naar 0,00 euro om met mijn abonnement te kunnen reizen (en voor het automatisch opladen werkte). Heb naderhand wel m'n geld nog teruggekregen van de RET.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Joshua »

Ik mag deze omroep iedere 10 minuten horen als ik aan het werk ben. Maar vooral studenten die er over klagen. Veel vinden het belachelijk dat ze moeten IN en UIT checken als ze gratis reizen. Ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door MdJ »

Geldt vooral voor overstappende studenten/reizigers naar een andere vervoerder. Op Hengelo is dat dus van de s31200 naar de s7000. Richting Zp gaat deze overstap vaker fout dan goed (vanuit achterin de s7000 bij voorbaat al kansloos), andere kant op is iets betrouwbaarder. Maar als je een enorme reizigersstroom hebt die zowel moeten inchecken als uitchecken (wat heel traag gaat, want trage apparatuur), mis je die overstap.
Bij twijfel: gebruik beton.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Freek »

Niet specifiek over de situatie op Hengelo, maar wel over exact dezelfde situatie op Zutphen en Arnhem Velperpoort zijn al vragen gesteld door het ROCOV Gelderland aan Syntus:
zie hier de vragen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Joshua schreef:Maar vooral studenten die er over klagen.
Wat een verrassing :D
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Tochjo »

Freek schreef:Niet specifiek over de situatie op Hengelo, maar wel over exact dezelfde situatie op Zutphen en Arnhem Velperpoort zijn al vragen gesteld door het ROCOV Gelderland aan Syntus:
zie hier de vragen
Ach, het ROCOV. De club die wel zijn eigen adviezen en brieven publiceert, maar nooit de stukken waarop zij reageert of de antwoorden die zij binnenkrijgt. Dat werkt natuurlijk uiterst prettig als je zo'n kwestie wilt volgen.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

Je moet natuurlijk niet vergeten dat ROCOV's ook op basis van vertrouwelijkheid de stukken krijgen waarop ze adviseren. Er staan soms politiek gevoelige zaken in de stukken waar mede op basis van de adviezen nog over besloten moet worden. Daarnaast valt het in te denken dat vervoerders elkaar niet al te graag een kijkje in de keuken gunnen. Wat dat betreft zou je het misschien zelfs twijfelachtig kunnen noemen dat de adviezen op de site staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

Wat betreft het overstappen... het valt in Amersfoort nu ook al op dat er wel erg karige overstapopstellingen op de perrons staan: slechts twee XX-cico's en twee NS-cico's. Al staan ze er wel op alle perrons, dus zou je op zich nog bij Connexxion kunnen uitchecken op het perron waar je aansluitende trein vertrekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Freek »

Tochjo schreef:
Freek schreef:Niet specifiek over de situatie op Hengelo, maar wel over exact dezelfde situatie op Zutphen en Arnhem Velperpoort zijn al vragen gesteld door het ROCOV Gelderland aan Syntus:
zie hier de vragen
Ach, het ROCOV. De club die wel zijn eigen adviezen en brieven publiceert, maar nooit de stukken waarop zij reageert of de antwoorden die zij binnenkrijgt. Dat werkt natuurlijk uiterst prettig als je zo'n kwestie wilt volgen.
Ik denk dat het met de antwoorden op deze vragen wel goed zit....
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Tochjo »

Klaasje schreef:Je moet natuurlijk niet vergeten dat ROCOV's ook op basis van vertrouwelijkheid de stukken krijgen waarop ze adviseren. Er staan soms politiek gevoelige zaken in de stukken waar mede op basis van de adviezen nog over besloten moet worden. Daarnaast valt het in te denken dat vervoerders elkaar niet al te graag een kijkje in de keuken gunnen. Wat dat betreft zou je het misschien zelfs twijfelachtig kunnen noemen dat de adviezen op de site staan.
Vertrouwelijkheid van stukken kan natuurlijk voorkomen, maar dan zou je alsnog de openbare stukken kunnen publiceren en een opmerking over geheimhouding kunnen plaatsen voor de andere stukken. Zo heb ik eens meegemaakt dat uitgebreid werd ingegaan op voorgestelde dienstregelingwijzigingen, tot lijnnummer en ritten aan toe, zonder dat het betreffende voorstel beschikbaar was. Een merkwaardige situatie. Ik heb herhaaldelijk contact gezocht met het ROCOV over het publiceren van adviesaanvragen en overige stukken; uit de reacties op mijn berichten maakte ik op dat het eigenlijk vooral een gebrek aan mankracht zou zijn om die documenten ter beschikking te stellen.

Maar goed, dit is niet de plaats voor een discussie over de nut en noodzaak van ROCOV's, dus laat ik het erbij houden dat ik graag de antwoorden op de vragen tegemoet zie.

Waarom is station Arnhem overigens niet als probleem benoemd? Er staan nu niet bepaald veel paaltjes van Syntus en NS naast elkaar op de perrons voor cross-platformoverstappen, en volgens mij ook niet erg veel in de perrontunnel. Ik denk dat dat ook nog weleens voor problemen kan gaan zorgen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door R-Flow »

Joshua schreef:Ik mag deze omroep iedere 10 minuten horen als ik aan het werk ben. Maar vooral studenten die er over klagen. Veel vinden het belachelijk dat ze moeten IN en UIT checken als ze gratis reizen. Ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.
Nou ja ik snap het wel en ben het ook al gewend van de metro/tram/bus. Ik word er alleen wel chagrijnig van als ik straks constant €10 borg moet hebben, maar goed dat is nog niet duidelijk.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Joshua »

R-Flow schreef:
Joshua schreef:Ik mag deze omroep iedere 10 minuten horen als ik aan het werk ben. Maar vooral studenten die er over klagen. Veel vinden het belachelijk dat ze moeten IN en UIT checken als ze gratis reizen. Ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.
Nou ja ik snap het wel en ben het ook al gewend van de metro/tram/bus. Ik word er alleen wel chagrijnig van als ik straks constant €10 borg moet hebben, maar goed dat is nog niet duidelijk.
In de vrij reizen periode heb je geen 10 euro borg nodig. En in de kortingsperiode mag je nog een papierenkaartje kopen. NS raadt zelfs aan als je in die periode met meerdere vervoerders reist dat nog te doen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thom91 »

Was vandaag aan het oefenen en kreeg van een conductrice in opleiding complimenten over het wel ingecheckt zijn :)
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Freek »

Tochjo schreef: Waarom is station Arnhem overigens niet als probleem benoemd? Er staan nu niet bepaald veel paaltjes van Syntus en NS naast elkaar op de perrons voor cross-platformoverstappen, en volgens mij ook niet erg veel in de perrontunnel. Ik denk dat dat ook nog weleens voor problemen kan gaan zorgen.
In de huidige situatie houdt het inderdaad niet over. In de tunnel staan drie palen, dat lijkt me voldoende zeker omdat je ook het perron nog terecht kan. Verder staan er volgens mij op elk perron nu 2 overstapmeubels. Daarnaast staat er volgens mij op elk perron ook in het midden een nog te ontwikkelen dubbeloverstap meubel. Het bord staat er al en de 4 dummiepalen ook. Dacht ook dat er aan de Amsterdams/nijmeegse kant van de trappen van de Sonsbeekzijde ook voorbereidingen waren voor overstapmeubels. Als dit allemaal ontwikkeld wordt, is het dan niet voldoende? Kan maar zo, ik weet het niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Er staan overigens ook nog een aan de uitgang bij de sonsbeekzeide, midden in de looproute, 180 graden gedraaid ten opzichte van de NS paal, totaal niet handig, maar ze zijn daar nog bezig. Wat ik lastig vind is dat je aan de ene kant ze overal wil plaatsen, maar als je er op een plek 10 plaatst, en dan op andere losse lokaties 1, lijkt me dat mensen toch nog dom genoeg zijn om bij die ene paal te gaan staan, tenzij je weet dat er ergens anders 10 staan...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Joshua »

Ach als ik op perron 3/4 sta in de Kiosk krijg ik toch wel 10 keer op een dag de vraag waar ze een paal kunnen vinden voor de OV-chipkaart. Als ik ze vertel dat die alleen bij de ingang/uitgang van het station staan en bij de overstap zone naar Veolia en dat ze daarom dus de tunnel in moeten lopen voor de dichts bijzijnde CICO zijn ze al meteen geïrriteerd omdat er geen op het perron te vinden is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten