Pagina 1 van 2

Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 10:31
door Fles
Een aantal maanden geleden is NS begonnen met het op de markt brengen van zes nieuwe abonnementen, die de oude voordeelurenkaart op termijn gaan vervangen. Nou staat er bij NS op de site al een tijdje het volgende te lezen:
Goed om te weten: De nieuwe abonnementen zijn momenteel alleen geldig in treinen van NS, de regionale treinvervoerders Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion accepteren de abonnementen naar verwachting vanaf 1 januari 2012. Houdt u onze site in de gaten voor de actuele status.
Inmiddels nadert 1 januari 2012 met rasse schreden en heb ik op geen enkele pagina van geen enkele regionale vervoerder ook maar één woord kunnen vinden over die nieuwe abo's. Dus waar ik benieuwd naar ben: Gaat dit wel echt gebeuren? Kijk, NS heeft makkelijk lullen natuurlijk :')

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 11:06
door find_your_spot
Makkelijkste is je vraag hier voor te leggen en je hebt meestal binnen een uur antwoord:

https://twitter.com/#!/ns_online

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: wo 23 nov 2011, 11:11
door Freek
Voor de Valleilijn en de Syntustreinen weet ik in ieder geval wel dat ze vanaf 1 januari 2012 gelden. Hoe het zit met Arriva en Veolia weet ik dan weer niet.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: do 01 dec 2011, 14:00
door Ruben
NS-producten Altijd Vrij en Kids Vrij nu al geldig bij regionale treinvervoerders

Op 1 augustus introduceerde NS 6 nieuwe kortingsproducten. Met de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia werd aangekondigd dat de abonnementen in 2012 ook bij deze dienstverleners geldig zouden worden. Sindsdien is door de vervoerders intensief samengewerkt met als resultaat dat vanaf vandaag de producten Altijd Vrij en Kids Vrij ook al geldig zijn bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De andere kortingsproducten volgen begin 2012.

Bron: FMN Persbericht

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: do 01 dec 2011, 14:35
door Freek
Als aanvulling daarop: Bij Syntus zijn de andere producten vanaf 1-1-2012 geldig, bij Connexxion vanaf het moment dat de Chipkaart definitief 'aan' gaat.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 15:23
door Fles
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/ni ... ervoerders
Wanneer zijn de andere abonnementen geldig bij overige treinvervoerders?
Naar verwachting is het Dal Voordeel en Dal Vrij abonnement vanaf februari 2012 ook geldig bij overige treinvervoerders. De abonnementen Altijd Voordeel en Weekend Vrij volgen naar verwachting in de loop van 2012. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de actuele stand van zaken rondom de geldigheid van onze abonnementen bij andere treinvervoerders.
Ja, me reet. In zomer 2013 zal het eindelijk wel eens een keer overal werken dus. Falers.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 16:53
door Freek
Als Syntus en Cxx het al vanaf 1-1-2012 aanbieden, Arriva in het noorden de eerste was die het VDU ook verchipt accepteerde, dan zal het toch wel meevallen. Zou alleen Veolia nog de boel kunnen vertragen. Maar ja, wie wil er ook naar Limburg :mrgreen:

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 19:28
door reisthijs
Ik vind het dus niet meevallen, elke dag ná 1 augustus 2011 dat het met die nieuwe abonnementen niet normaal werkt is er één te veel.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:35
door Fles
reisthijs schreef:Ik vind het dus niet meevallen, elke dag ná 1 augustus 2011 dat het met die nieuwe abonnementen niet normaal werkt is er één te veel.
Ja dat zou inderdaad de nulhypothese moeten zijn.

Kijk, dat er nu pas een maand of 4 gefaald wordt en dat dat met andere projecten veel langer is, dat zal wel. "Och mevrouw, ik heb uw dochter wel verkracht, maar hey, uw zoon niet! En heck, ze LEVEN allemaal nog! Wat zeurt u nou?"

Ja, dat het altijd NOG erger kan, dat zal best -o-

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 02 dec 2011, 23:49
door Vinny
Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 00:59
door Joshua
Ik vind een V&D Hema vergelijking natuurlijk niet te vergelijken met het OV. Als reiziger wil je er niet bij na denken van owwe maar dit is door de overheid openbaar aanbesteed dus hier rijdt geen NS meer dus hier is mijn korting opeens ook niet meer geldig. Voor het openbaar vervoer mag je éénheid verwachten.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 01:03
door Geert
Vinny schreef:Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?
Je kunt als reiziger toch niet zelf kiezen met welke vervoerder je reist?

Het zou allemaal nog niet zo heel erg zijn als de oude abonnementen (= de voordeelurenkaart) ook nog verkocht werden, maar je kunt dus al sinds augustus geen landelijke voordeelurenkaart aanschaffen en je moet maar hopen dat bij de gratie van de vervoerders dat in de toekomst wel weer kan. Ik vind de kritiek terecht, als reiziger heb je tenslotte geen boodschap aan de vervoerder die rijdt op een traject.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 10:48
door Vinny
Dan moet de overheid de NS eens een schop onder het achterste verkopen. Die maken hier misbruik van hun monopoliepositie, dat hoeft helemaal niet geslikt te worden. Als je een landelijke kortingsformule in het leven wil roepen, prima, maar dan moet je het m.i. dus hogerop zoeken. :Y

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 11:21
door deadlock
Vinny schreef:Je kunt het ook andersom stellen. Het zijn duidelijk abonnementsproducten die door de NS zelf zijn ontwikkeld. De overige vervoerders hoeven dat toch helemaal niet te pikken? Stel dat je V&D kortingsbonnen hebt, dan is het toch volstrekt normaal dat je die niet bij de HEMA kunt inwisselen?
Dat is mooi en aardig maar de reiziger wordt nu de dupe van het geheel want die kan niet kiezen of hij met Syntus of NS wil reizen.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 12:10
door Geert
Vinny schreef:Dan moet de overheid de NS eens een schop onder het achterste verkopen. Die maken hier misbruik van hun monopoliepositie, dat hoeft helemaal niet geslikt te worden. Als je een landelijke kortingsformule in het leven wil roepen, prima, maar dan moet je het m.i. dus hogerop zoeken. :Y
Die landelijke formule was er al, en is nu om zeep geholpen door de manier waarop de ov-chipkaart geregeld is en doordat de tarifering van treinreizen overgelaten wordt aan regionale overheden en private vervoerders.
Wat mij ergert is dat dit gewoon de verkeerde volgorde van zaken is. Eerst wordt een landelijke kaart min of meer afgeschaft (in ieder geval niet meer nieuw verkocht) en daarna moeten we de vervoerders blijkbaar dankbaar zijn dat na een half jaar overleg er weer een landelijke kaart komt. Waarom niet eerst een landelijke verchipte kortingskaart en daarna pas de oude kaart afschaffen? De reiziger staat totaal niet centraal, er is weer lekker in eilandjes gedacht (elke vervoerder zijn eigen kortingskaart en niet compatible met elkaar).

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 12:14
door Ennes
Fijn hé privatisering en marktwerking :lol:

Alles in het voordeel van de klant _O- _O- _O-

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 12:30
door Klaasje
Met privatisering is niets mis zolang de overheid de touwtjes in handen neemt. Nu weigert diezelfde overheid dat op het niveau te doen waar het zou moeten gebeuren (nationaal niveau) en daardoor zitten de reizigers met de gebakken peren.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 13:08
door Ronald
Neem het Duitse spoor als voorbeeld: daar is de marktwerking nog verder doorgevoerd dan hier. Het regionale vervoer op het "hoofdnet" wordt bijvoorbeeld ook aanbesteed (trajectmatig), zodat twee of meer vervoerders op één traject geen uitzondering is. Maar tarieven en kaartjes worden door een overkoepelende organisatie geregeld (bijvoorbeeld het "Verkehrsverbund"). Reizigers hebben dus nooit problemen met de acceptatie van vervoersbewijzen onderling.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 13:26
door Suus
Dat is niet helemaal waar. Grenzen van Verkehrsverbunden kunnen voor heel wat kaartjesgedoe zorgen. Soms zijn er overgangstarieven, vaak ook niet, waardoor mensen die over die grenzen heen reizen twee kaartjes of bij de trein een kaartje met het vaak duurdere landelijke tarief moeten kopen.

En verkehrsverbunden hebben vaak ook geen met elkaar compatibel kaartsysteem, ook niet als ze aan elkaar grenzen.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 15:40
door Ronald
Ja, maar dat is geen gevolg van de aanbestedingen maar van de organisatie. Binnen een Verkehrsverbund (of met je reguliere DB-kaartje) kun je in iedere (regionale) trein stappen, ongeacht van welke vervoerder deze is.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 16:19
door Suus
Als je nu even het verkeersverbond en concessiegebied aan elkaar gelijk stelt in je gedachte zie je dat het probleem hetzelfde is. Woon je buiten het concessiegebied dan kan je niet profiteren van de kortingstarieven binnen het gebied en wordt je gedwongen naar het vaak duurdere landelijke tarief te stappen. In die zin bestaat de eilandjesgedachte in Duitsland net zo goed als in Nederland, misschien is het daar zelfs erger doordat men in de OV-politiek heel erg regionaal denkt.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 18:05
door Ronald
Dat je ergens grenzen moet trekken is duidelijk, één tariefsysteem voor heel Duitsland zal ook niet haalbaar zijn.
Ik denk dat het belangrijkste verschil zit in het feit dat in Nederland de tarieven "eigendom" zijn van de vervoerder en in Duitsland van een "onafhankelijke" partij (Verkehrsverbund bijvoorbeeld). Beide heeft zijn voor- en nadelen, dat geloof ik best.
Toch vind ik geldigheid van vervoersbewijzen op geografische basis logischer dan op "vervoerders"-basis en (zeker voor toeristen) beter uit te leggen aan de reiziger. Ik vind het simpel gezegd lomp dat je in Amsterdam bijvoorbeeld moet opletten dat je met je GVB-reisproduct niet in een Connexxion-bus stapt.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 18:27
door reisthijs
Bee schreef:Als je nu even het verkeersverbond en concessiegebied aan elkaar gelijk stelt in je gedachte
Dat kan ik dus niet, in het Duitse model vormen juist meerdere concessies samen één verkeersverbond. En daarnaast heb je meestal nog een 'regionaal' tarief dat voor een heel bondsland geldig is. Hier net over de grens hebben ze het NRW-Tarif, waarom kunnen wij dan niet minstens een NL-tarief hebben, voor een gebied dat ongeveer even groot is?
Bee schreef:In die zin bestaat de eilandjesgedachte in Duitsland net zo goed als in Nederland, misschien is het daar zelfs erger doordat men in de OV-politiek heel erg regionaal denkt.
In Duitsland zijn de eilandjes tenminste een heel stuk groter. Ik zou dus eerder zeggen dat het hier erger is.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 23:26
door Ennes
Dus... aan de ene kant willen jullie privatisering, maar aan de andere kant.....

NS moet aangepakt omdat ze eigen producten ontwikkelen, maar wat doen de andere vervoerders.....

Vervolgens gaan we naar de buren kijken, allereerst niet vergelijkbaar met Nederland gezien de grootte, maar ook daar blijk je als reiziger dus voor verrassingen komen te staan als je zo´n gebied overschrijd.

:roll:

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 03 dec 2011, 23:34
door AppleMoose
Klaasje schreef:Met privatisering is niets mis zolang de overheid de touwtjes in handen neemt. Nu weigert diezelfde overheid dat op het niveau te doen waar het zou moeten gebeuren (nationaal niveau) en daardoor zitten de reizigers met de gebakken peren.
Dat de overheid de touwtjes uit handen geeft is toch het hele basisprincipe van privatisering en marktwerking?
Vervoerders/commerciële bedrijven moesten het allemaal maar overnemen, dat zou beter zijn voor de klant en de belastingbetaler.

Als je als overheid alsnog alle touwtjes in handen wil nemen, waarom dan kiezen voor privatiseren en marktwerking?
Dat is toch alleen maar meer bureaucratie, administratieve rompslomp, kost alsnog bakken met geld, zelfs meer dan voorheen?
Lokale overheden moesten toch de boel overnemen? Dat zou toch zogenaamd ten goede komen aan de klant?

Nee. Voordelen van privatisering en marktwerking zie ik nog altijd niet... :roll: