Pagina 2 van 2

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 03:00
door midnet
Bee schreef:Dat is niet helemaal waar. Grenzen van Verkehrsverbunden kunnen voor heel wat kaartjesgedoe zorgen. Soms zijn er overgangstarieven, vaak ook niet, waardoor mensen die over die grenzen heen reizen twee kaartjes of bij de trein een kaartje met het vaak duurdere landelijke tarief moeten kopen.

En verkehrsverbunden hebben vaak ook geen met elkaar compatibel kaartsysteem, ook niet als ze aan elkaar grenzen.
SOMMIGE deelstaten hebben hun hele staat als 1 soort Verbund opgezet-al zijn er dan nog soms lokale eenheden die een regio organiseren. bvb in Schleswig Holstein=die punt noord naar Denemarken.De stadstaat Hamburg doet aan alle tarieven mee van staten waaraan het grenst. NRW, voor ons NLers het meest bekend en interessant, is bezig langzaamaan Verbuende te fuseren (per 1/1/12 bvb VRR en VNR) en heeft een overstijgend tarief voor langere ritten-dito Rheinland Pfalz.
WEL geldt dat bvb Interrail en DB-Angebote zoals Wochenend op al die uitbestede diensten gelden. Acceptatie van BC=bahncard (kortingkaart-maar zonder spits en goedkoper dan in NL voor 5x zo veel gebied) varieert echter per Verbund en is niet algemeen.
Grote voordeel van Verbund is natuurlijk dat elke reisweg geheel gedekt is-bus/trein/tram-maakt niet uit. En meestal overzichtelijk simpel zonetarief, niet dat gemieren..k per halve km. Maar wel elke rit is het dure treintarief-maar bussen in DE kosten vaak per km meer als de trein, dat maakt het verschil met NL tarifering.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 12:34
door Geert
Ennes schreef:Dus... aan de ene kant willen jullie privatisering, maar aan de andere kant.....
Aanbesteden is niet het probleem. Het probleem is dat er veel versnippering is en dat er te weinig coordinatie is tussen de vervoersbedrijven. Je kunt vervoersbedrijven of regionale overheden best zelf producten laten ontwikkelen, maar niet ten koste van landelijke formules (zoals de oude Voordeelurenkaart die nu niet meer verkrijgbaar is).
NS moet aangepakt omdat ze eigen producten ontwikkelen, maar wat doen de andere vervoerders.....
Het probleem ligt deels bij NS en deels bij alle vervoerders.
Het probleem met NS is dat die eenzijdig heeft besloten om de landelijk geldige Voordeelurenkaart af te schaffen, zonder vervanger die landelijk geldig is.
Het probleem met alle spoorvervoerders bij elkaar is dat men totaal niet geïnteresseerd is om te denken aan de reiziger, maar dat men puur kijkt naar het eigen eilandje en daarom heeft iedere vervoerder weer zijn eigen kortingskaarten, maar worden kortingsproducten van andere vervoerders niet geaccepteerd. De overheid zou hier wat strenger op moeten treden en moeten eisen dat bepaalde zaken (zoals kortingskaarten, abonnementen, kaartjes) gewoon landelijk geldig zijn. Als een vervoerder daarnaast eigen kaartsoorten of kortingskaarten wil introduceren, prima, maar er moet wel een zekere basis zijn vind ik.
Vervolgens gaan we naar de buren kijken, allereerst niet vergelijkbaar met Nederland gezien de grootte, maar ook daar blijk je als reiziger dus voor verrassingen komen te staan als je zo´n gebied overschrijd.
Een bondstaat als Noordrhein-Westfalen is qua inwoneraantal groter dan NL en qua oppervlakte niet heel veel kleiner, dus ik zou zeggen dat het wel vergelijkbaar is qua grootte. Belangrijker verschil is denk ik dat daar de verschillen ontstaan tussen geografische regio's, in plaats van per vervoerder zoals in Nederland.
Ronaldussen schreef:Dat de overheid de touwtjes uit handen geeft is toch het hele basisprincipe van privatisering en marktwerking?
Vervoerders/commerciële bedrijven moesten het allemaal maar overnemen, dat zou beter zijn voor de klant en de belastingbetaler.

Als je als overheid alsnog alle touwtjes in handen wil nemen, waarom dan kiezen voor privatiseren en marktwerking?
Dat is toch alleen maar meer bureaucratie, administratieve rompslomp, kost alsnog bakken met geld, zelfs meer dan voorheen?
Privatisering is niet dogmatisch alles overlaten aan "de markt", alleen de zaken waarvan je verwacht dat een commercieel bedrijf beter of goedkoper kan doen moet je door een private onderneming laten doen. De overheid zal nog steeds regels moeten opstellen of basisvoorwaarden om openbaar vervoer aan te bieden (net zoals wanneer je een bouwbedrijf je huis laat verbouwen ook een aantal afspraken maakt). Het probleem is niet zozeer de aanbesteding op zichzelf, maar het feit dat de overheid te weinig of de verkeerde eisen heeft gesteld. Ook wanneer er niet aanbesteed was zou dat problematisch zijn, omdat ieder vervoerbedrijf maar wat aanrommelt zonder centrale coördinatie.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 13:15
door Vinny
Je kunt nou eenmaal niet twee dingen tegelijk willen. Ik had liever gezien dat men bij de invoering van de OV chipkaart een totaal andere benadering had gekozen, zoals die eigenlijk nog tot 2004 in de plannen stond, namelijk: je reist altijd met losse kilometers en je kunt alleen "abbonnementen" in de vorm van kilometerbundels kopen, dus bijv. 100 kilometer voor de prijs van 75, met als meest dure vorm het Jaarnetabonnement, wat dus een onbeperkte hoeveelheid kilometers vevoersrecht geeft voor de prijs van een OV-jaarkaart :Y .

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 01:42
door Ennes
Geert schreef: .....Het probleem ligt deels bij NS en deels bij alle vervoerders.
Het probleem met NS is dat die eenzijdig heeft besloten om de landelijk geldige Voordeelurenkaart af te schaffen, zonder vervanger die landelijk geldig is.....
Ook het ouwe vertrouwde voordeeluren abonnement was al niet meer geldig bij de andere vervoerders, op het moment dat men reist met de OV-Chipkaart, dus dat kan je NS in de schoenen schuiven, maar de andere vervoerders accepteerden dus niet de verchipte vorm, maar in de overgangs termijn alleen nog icm het papieren vervoersbewijs.

Ik ben het wel eens dat je zou moeten werken met een overkoepelende organisatie die een en ander coördineert zoals een "landelijk" eenduidig tariefstelsel, wederzijdse acceptatie abonnementsvormen, omreismogelijkheden in verband met grote verstoringen (voornamelijk dus bij het railvervoer) enz.

Zodat het voor een reiziger geen enkel verschil uitmaakt of ze in een vervoersmiddel van maatschappij A, B of Z stappen.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 14:06
door Freek
Als reactie op de discussie over Verkehrsverbunde en aanverwante zaken:
Ik heb hier een interessant artikel, helaas hard-copy, over het NRW-tarifbeleid. Het aantal verbunden zal verminderd worden, uit mijn hoofd van negen naar 3. Daarnaast zal er meer overeenstemming komen in de tarieven, zal het aantal tarieven verminderen en worden de 'tariefkragen' (grens gevallen) eenvoudiger. Dit alles met als voornaamste doel het verduidelijken van het tarief richting de (potentiele) klant. Opvallend daarbij is dat in Nederland juist de tegenovergestelde beweging te zien is. Hier worden juist meer tarieven ontwikkeld om de klant de keuze te laten. Het is een eeuwige discussie tussen eenvoud en keuze.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 17:25
door Vinny
Wat mij betreft is de keuze er tussen een eenvoudig, maar relatief duur vervoersbewijs of een ingewikkeld maar goedkoop vervoersbewijs best verdedigbaar. Mensen die goedkoop willen reizen mogen best in staat worden geacht zich op internet te begeven om daar goede actietarieven te vinden. Zo werkt het in bijv. de luchtvaart, of in de Engelse OV wereld ook.

Wat ik belangrijker vind is dat tarieven wel: inzichtelijk worden gemaakt, en dat ov-vervoersbewijzen eens ook in de bussen van de andere vervoerders gaan gelden. Nog steeds maak ik bijna altijd als ik met Connexxion in Amsterdam reis mee dat er toeristen zijn die met een GVB wegwerpchipkaart willen inchecken..., en dat kan dus niet. :|

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 09:54
door deadlock
Wat ik belangrijker vind is dat tarieven wel: inzichtelijk worden gemaakt, en dat ov-vervoersbewijzen eens ook in de bussen van de andere vervoerders gaan gelden. Nog steeds maak ik bijna altijd als ik met Connexxion in Amsterdam reis mee dat er toeristen zijn die met een GVB wegwerpchipkaart willen inchecken..., en dat kan dus niet. :|
Dit volgt automatisch uit de wens die je hieronder uitspreekt:
Vinny schreef:Wat mij betreft is de keuze er tussen een eenvoudig, maar relatief duur vervoersbewijs of een ingewikkeld maar goedkoop vervoersbewijs best verdedigbaar. Mensen die goedkoop willen reizen mogen best in staat worden geacht zich op internet te begeven om daar goede actietarieven te vinden. Zo werkt het in bijv. de luchtvaart, of in de Engelse OV wereld ook.
Je kan met een boarding pass voor vlucht A ook niet instappen bij vlucht B.

Volgende argument a.u.b.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:16
door Fles
deadlock schreef:Je kan met een boarding pass voor vlucht A ook niet instappen bij vlucht B.
Dat is natuurlijk iets heel anders.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: di 13 dec 2011, 03:14
door midnet
terug naar de echte vraag;
CONX-Valleilijn, zegt dat ze vanaf 1/12 enkel 2 van die nieuwe NS-Abo's aannemen: atlijd vrij en kids vrij. Dus dat kan ook nog: sommige wel en andere, zoals weekendvrij, niet!

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: di 13 dec 2011, 15:59
door Fles
Goed zo :Y

Was pas een week of twee bekend, maar okee :lol:

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 20:55
door Fles
Zou ik op Tweede Kerstdag met mijn Weekend Vrij ook gratis onbeperkt kunnen reizen? Kan daar nergens iets over vinden -o-

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 21:20
door hauptbahnhof
Nee. Het is geen weekend, wel een feestdag.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 21:26
door Fles
hauptbahnhof schreef:Nee. Het is geen weekend, wel een feestdag.
Nja precies, dat dacht ik dus ook -o-

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 22:08
door huibf
Fles schreef:
hauptbahnhof schreef:Nee. Het is geen weekend, wel een feestdag.
Nja precies, dat dacht ik dus ook -o-
Het staat er gewoon: (overigens voor 2012): Feestdagen: Tijdens de feestdagen gelden geen spitstijden. De volgende dagen in 2012 worden aangemerkt als feestdagen voor de nieuwe abonnementen: Nieuwjaarsdag (1 januari), Goede Vrijdag (6 april), 2e Paasdag (9 april), Koninginnedag (30 april), Hemelvaart (17 mei), 2e Pinksterdag (28 mei), 1e en 2e kerstdag (25 en 26 december).

dus je krijgt korting en dus geen vrije reizen dag.

Re: Geldigheid nieuwe abonnementen?

Geplaatst: za 24 dec 2011, 22:35
door Daniel
In de voorwaarden staat het net wat duidelijker:
Met een Weekend Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4 bedoelde
vervoerbewijzen 40% korting tijdens Daluren en 100% korting in de periode
van vrijdag 18.30 uur tot maandag 04.00 uur.


...zoals huibf al laat zien staat er nergens dat feestdagen als weekend gelden, ze gelden alleen volledig als daluren.