In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Wubbo »

Ik lees in het plan heel veel dingen die ik herken van DVM Shl. Het komt in principe neer op een cross-platform switch, het gebruiken van de kale rijtijden in plaats van de rijtijden met rijtijdspeling (nu standaard 7%) en nog wat van dat soort geintjes. Klinkt leuk op papier (of op beeldscherm, zo u wilt) maar houdt volgens mij geen rekening met de praktijk op tweesporige baanvakken:
* aansluitingen op andere spoorlijnen (Esta, Bnva, Gdma, noem ze maar op) waar kruisingen plaatsvinden. Die kruisingen plan je niet meer conflictvrij (want je had een planning die je toch niet ging gebruiken) dus heb je kans dat je flink vertraging veroorzaakt door een overkruisende trein
* goederentreinen, en dan met name de wat zwaardere die je niet in een pad wil hebben waar je continu stilstaat maar zo veel mogelijk een groene golf wil geven
* hoe weet het systeem dat iedereen is ingestapt en de trein dus weg kan?

Ik wist trouwens niet dat er nu al op de seconde gepland werd, weer wat geleerd :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:Hoe dan op de haltes langs de vrije baan. Gaat in Culemborg de trein naar Utrecht ineens van spoor 2 in plaats van spoor 1 vertrekken?

Dit hele patroon gaat uitsluitend op voor de grotere stations :x
Uiteraard, dat het zo niet zal gaan voor haltes lijkt me nogal logisch. In het plan staat ook dat het spoor niet meer vast zal staan, maar het perron wel. En het eerste perron in Culemborg heeft toch echt maar één spoor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Geert »

Vinny schreef:* Treinen wachten niet meer op de officiele vertrektijd, maar vertrekken zodra iedereen is ingestapt
En hoe gaat dat 's avonds dan, of rijden er 6 treinen per uur per richting tot einde dienst?
Jammer trouwens, het lekkere van de trein is juist dat-ie niet zo snel te vroeg vertrekt (in tegenstelling tot bussen die je nog wel eens met -3 voorbij willen rijden)...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Vinny »

En hoe gaat dat 's avonds dan, of rijden er 6 treinen per uur per richting tot einde dienst?
Je moet geen detailvragen stellen die nog helemaal niet bekend zijn ;)

Mijn persoonlijke inschatting is dat het spoorboekjesloosrijden vooralsnog alleen van maandag t/m vrijdag van 05:30 tot 19:30 geldt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Geert »

Ik stel ze lekker toch :twisted:

Op zich vind ik het idee wel aardig (hoge frequentie, dynamische vertreksporen), maar waarom kan er niet tot vertrektijd gewacht worden? Die treinen moeten toch een zekere vorm van planning hebben?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Wubbo »

Mijn idee (op geen enkele waarheid danwel opvatting gebaseerd, ik zuig het nu zo uit mijn duim) is dat ze gewoon de rijtijdspeling anders gaan gebruiken. Dat kan op zich prima: kwestie van het publiceren van de vroegst mogelijke vertrektijd (= de vertrektijd van het eerste station + de kale rijtijd + een marge voor in- en uitstappen) en de laatst mogelijke aankomsttijd (= de aankomsttijd op het laatste station - de kale rijtijd - een marge voor in- en uitstappen). Dat betekent wel dat de aankomsttijd die gepubliceerd wordt na de vertrektijd die gepubliceerd wordt kan komen te liggen.

Een heel simpel voorbeeld, dat wel het idee weergeeft: de s5600 wordt richting Zwolle ingehaald bij Blauwkapel (tussen Uto en Bhv) door de s1700 of s500 richting Amersfoort. Hiervoor zit enige rijtijdmarge ingebouwd: het kan ook in 5 minuten (zie de rijtijd van bijvoorbeeld trein t589). Als de inhalende IC echter een beetje vertraging heeft, kan de s5600 voor de IC uit naar Bilthoven zonder hem in de weg te zitten, en vervolgens ingehaald worden op het derde spoor tussen Bilthoven en Den Dolder. Als je dat wil, is het alleen niet handig om de s5600 2 minuten te laten wachten op Bilthoven tot het eindelijk vertrektijd is: die tijd zit ie tenslotte de inhalende IC in de weg. Dan wil je hem dus gelijk naar het middenspoor hebben.

In tijden uitgedrukt:
Utrecht Centraal vertrek .19
Utrecht Overvecht aankomst/vertrek .24
Bilthoven aankomst .31 (= aankomsttijd als de trein normaal ingehaald wordt); vertrek .29 (= vroegst mogelijke vertrektijd)
Den Dolder aankomst/vertrek .05
Verder ongewijzigd.

Ik hoop dat het idee zo een beetje duidelijk is :).
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Reiziger Delft »

Als het zo wordt zijn m'n bezwaren zo goed als verdwenen :D
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door playertwo »

Mijn bezwaar niet, iemand die in Bilthoven opstapt kan dus +10 / +15 / +30 kan krijgen (met eventuele gemiste overstappen en aansluitingen op bijv. de bus of een andere trein die minder frequent rijd kan dat nog verder oplopen) omdat de geplande trein ineens wordt vervroegd ten gunste van een vertraagde trein. Laat die vertraagde trein dan maar wat meer vertraging oplopen, zodat anderen treinen hier geen last van ondervinden. Onder andere om die reden is het bekende corridor-rijden en het rondje rond de kerk ingevoerd, opdat vertragingen niet als een olievlek over het land uitwerken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Wubbo »

Nee, in Bilthoven publiceer je de vroegst mogelijke vertrektijd (= .29); waarbij je dus met enige regelmaat met +2 vertrekt (namelijk als alles op tijd is). Als jij om .29 op het station bent is er dus niks aan de hand verder. Levert alleen wel een extra reistijd van 2 minuten op.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door waldo79 »

reisthijs schreef:
waldo79 schreef:Hoe dan op de haltes langs de vrije baan. Gaat in Culemborg de trein naar Utrecht ineens van spoor 2 in plaats van spoor 1 vertrekken?

Dit hele patroon gaat uitsluitend op voor de grotere stations :x
Uiteraard, dat het zo niet zal gaan voor haltes lijkt me nogal logisch. In het plan staat ook dat het spoor niet meer vast zal staan, maar het perron wel. En het eerste perron in Culemborg heeft toch echt maar één spoor.
Voor mij is dat nog vrij logisch, maar zo'n plan wordt al naar de pers gecommuniceerd voordat het geconcretiseerd is :?

Zo'n vraag, die ik opzettelijk stelde, komt ongetwijfeld op bij Jan Publiek...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Vinny »

Voor "Marie de Reizigster" valt gewoon het plan heel simpel te communiceren: In 2010 heeft u geen spoorboekje meer nodig: de trein vertrekt altijd binnen tien minuten naar uw bestemming.

Zolang deze bestemming maar Amsterdam, Utrecht of Eindhoven heet... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Linkerspoor »

Vinny schreef:Voor "Marie de Reizigster" valt gewoon het plan heel simpel te communiceren: In 2010 heeft u geen spoorboekje meer nodig: de trein vertrekt altijd binnen tien minuten naar uw bestemming.

Zolang deze bestemming maar Amsterdam, Utrecht of Eindhoven heet... :lol:
En vervolgens uren zoeken hoe laat de trein naar Den Bosch gaat...? ;)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door waldo79 »

Vinny schreef:Voor "Marie de Reizigster" valt gewoon het plan heel simpel te communiceren: In 2010 heeft u geen spoorboekje meer nodig: de trein vertrekt altijd binnen tien minuten naar uw bestemming.

Zolang deze bestemming maar Amsterdam, Utrecht of Eindhoven heet... :lol:
Ik vind het maar slap marketing gelul. Het product wordt er niets beter van :evil:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door M57 »

Nou, dat denk ik wel. Gemak dient de mens. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Vinny »

Linkerspoor schreef:
Vinny schreef:Voor "Marie de Reizigster" valt gewoon het plan heel simpel te communiceren: In 2010 heeft u geen spoorboekje meer nodig: de trein vertrekt altijd binnen tien minuten naar uw bestemming.

Zolang deze bestemming maar Amsterdam, Utrecht of Eindhoven heet... :lol:
En vervolgens uren zoeken hoe laat de trein naar Den Bosch gaat...? ;)
Of Schiphol. Of Alkmaar. Of... (you name it) :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: In 2010 treinen zonder vaste vertrektijden

Bericht door Daan »

M57 schreef:Nou, dat denk ik wel. Gemak dient de mens. :)
Ja, maar onmogelijk op lijntjes als Zl - Emn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten