Pagina 1 van 3

Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: di 29 nov 2011, 21:27
door Daniel
Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Geplaatst op: dinsdag 29 november 2011 21:26
Laatst bijgewerkt: dinsdag 29 november 2011 21:27


De regering moet alles op alles zetten om de Beneluxtrein van Rotterdam naar Antwerpen te laten rijden. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdagmiddag besloten.
Een motie van de Christenunie voor behoud van de intercity kreeg steun van alle Kamerleden.
Lees verder

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 06:36
door Stefan
Zo, eindelijk. :') Zou inderdaad fijn zijn als 'ie zou blijven!

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 09:12
door iljitsch
Hoezo Rotterdam? Den Haag heeft 'm harder nodig!

Als ze 'm inkorten tot Den Haag CS - Brussel Zuid of desnoods Den Haag CS - Antwerpen CS scheelt dat aardig in het materieel en de bottleneck schiphol - Amsterdam en houden reizigers van/naar Den Haag, Dordrecht en Roosendaal een rechtstreekse verbinding.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 10:08
door Klaasje
Ik ben het met je eens dat het laten rijden vanaf Gvc een goed idee is. *O*

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 10:13
door webguy
Heb je daar echter niet problemen met spooropstellingen? Als een trein daar keert en de loc moet worden omgelopen of gewisseld etc heb je lang een spoor nodig... Als RR al weg zou zijn van sporen 10 en 11 misschien, maar aangezien dat niet het geval is...

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 10:21
door fogeltje
webguy schreef:Heb je daar echter niet problemen met spooropstellingen? Als een trein daar keert en de loc moet worden omgelopen of gewisseld etc heb je lang een spoor nodig... Als RR al weg zou zijn van sporen 10 en 11 misschien, maar aangezien dat niet het geval is...
Kunnen ze dan geen stuurstandrijtuigen gebruiken zodat de loc niet hoeft om te lopen?

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 10:27
door Klaasje
Met een wisselloc ben je ook zo weg.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 11:36
door webguy
Ok stuurstanden kan ook, maar mn punt was ook meer dat kort keren met een internationale trein niet ideaal is, we weten allemaal de betrouwbaarheid van de Benelux nu. Als er niet veel spoorruimte is, wordt dat lastig.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 11:59
door iljitsch
Je kan na het uitstappen de trein bij Voorburg parkeren tot 5 min voor de vertrektijd, net als nu gebeurt in de Watergraafsmeer.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 12:00
door Gekko123
Alleen zit je wel met het probleem dat Gvc een kopstation is, terwijl Asd dat niet is. Dat rijdt iets minder makkelijk weg :wink:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 12:05
door Daniel
Dan ga je toch naar Den Haag HS rijden... van HS naar Centraal rijdt genoeg voor mensen die hun bestemming niet vanaf HS kunnen bereiken. Kan je 'm desnoods nog op spoor 1 laten keren.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 12:40
door iljitsch
Nu PVVD + CDA regeren is protest toch zinloos dus kan er best wel een opstelterreintje aangelegd worden op 't malieveld. :D

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 12:51
door Klaasje
Waar moet 538 dan heen?

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 13:14
door Suus
Naar het parkeerterrein van de RAI :P

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 13:23
door Klaasje
:') Ga dan meteen naar Dronten ofzo..

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 15:04
door Stefan
Met die trein? :mrgreen: :lol:

Maar inderdaad, Gv - Antwerpen Centraal is misschien ook wel een goed idee. Vanaf Antwerpen zijn er toch nog wel genoeg snelle verbindingen richting Brussel enzo.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 15:50
door iljitsch
Tja, maar als je toch over moet stappen dan kan je dat natuurlijk ook in Rotterdam doen... Ik zou toch flink de voorkeur geven aan doorrijden tot Brussel Zuid. Met name bij die internationale treinen is een rechtstreekse verbinding een enorme plus omdat ze zo vaak vertraagd zijn zodat je makkelijk aansluitingen mist en maar één keer per uur rijden (in het geval van de benelux).

Rotterdam - Antwerpen is ook een typische eis, want tussen die twee steden rijdt immers al een rechtstreekse trein over de HSL. Mijn logica voor Den Haag - Brussel is dat schiphol en Amsterdam al een rechtstreekse verbinding met Brussel hebben via de HSL en dat de drukte tussen schiphol - Amsterdam gekoppeld aan het verschil in reistijd (1.54 vs 2.49) wel erg in het nadeel van de benelux uitvallen. Voor zover mij bekend is er in Den Haag geen capaciteitsgebrek en zo hou je rechtstreekse verbindingen voor met name Den Haag en Roosendaal met minder materieel dan er nu nodig is. En met een redelijke overstap op Gvc wordt België - Amsterdam/schiphol voor de koopjesjagers niet enorm veel langer dan nu. Aan de andere kant blijft in 25 minuten van Den Haag HS naar schiphol toch wel een prettige optie...

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 21:05
door Vinny
Op een ander forum heb ik eens geroepen dat er een IC Den Haag Centraal - Gent moet worden ingelegd (via Antwerpen Berchem). Deze deelt slechts op Rotterdam Centraal het station met een Fyra en is dus niet concurrerend, maar aanvullend aan het netwerk.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 22:15
door iljitsch
Als je dat komende maand voor elkaar kan krijgen zou dat mooi zijn. 8-)

Ik had namelijk net eerder vandaag het plan opgevat om op 2 januari het nieuwe OV-jaar te beginnen met een tripje naar Brugge.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 23:02
door Vinny
Het zou mooi zijn als al mijn proefballonetjes ineens vigerend beleid zouden worden. Ik hoop dan wel dat ze het consultancy tarief van 150 euro per uur ook netto op mijn rekening bijschrijven, zodat ik komende winter ook weer op wintersport kan. :twisted:

Maar nee, zo reeel ben ik nou ook weer wel. Dat gebeurt dus niet. En zeker niet op korte termijn :lol:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: wo 30 nov 2011, 23:32
door iljitsch
Ik kan in plaats van de trein natuurlijk ook het veer naar Breskens nemen, dan bus 42 naar Westkapelle, naar Knokke lopen, dan met de kusttram naar Oostende en van daar naar Brugge. :wink:

Niet de meest efficiënte route maar zo zie je weer eens wat nieuws.

Het zal mij overigens benieuwen of de twee vervoerders in kwestie zich wat gelegen zullen laten liggen aan de volksvertegenwoordiging.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: do 01 dec 2011, 20:32
door hidihi
Trouwens zou die beneluxtrein niet iets zijn voor een kleine vervoerder? Bijvoorbeeld een Arriva of een Veolia, als ze met het populaire stadler materiaal gaan rijden is een ferqentie van 2x in het uur misschien zelfs wel een optie. Als ik genoeg geld had om finacieel garant te staan had ik zelf een spoorvergunning en wat materiaal geleast en zelf het beneluxtreintje uitgebaat.

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: do 01 dec 2011, 20:55
door Vinny
Het zou mij verbazen wanneer de Beneluxtrein als open acces vervoer een succes wordt, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk...

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: do 01 dec 2011, 21:48
door Wubbo
Heeft de tweede kamer al wat gevonden van de nieuwe NS-concessie? Dat is het uitgelezen moment om dit gewoon voor te schrijven (al vind ik eigenlijk niet dat je je daar als kamer mee hoort te bemoeien, maar goed...)

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Geplaatst: do 26 jan 2012, 23:54
door hm00
Net berichtje gevonden over een reactie uit de Tweede Kamer:

Er gaat geen nieuwe trein rijden tussen Den Haag en Brussel. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Die trein was beloofd omdat de oude verbinding vanuit de Hofstad naar Brussel verdwijnt, omdat die te veel zou concurreren met de HSL. Maar de kaartjes voor de HSL zijn veel duurder dan voor een 'normale' trein. Daarom was besloten om toch een normale trein te laten rijden.

De Belgische Spoorwegen zouden zorgen voor de treinstellen, maar nu blijkt dat ze dat niet hebben gedaan en ook niet gaan doen. GroenLinks in de Tweede Kamer reageerde furieus op dit besluit.

Bron: http://www.westonline.nl/nieuws/geen-ni ... ag-brussel