Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

Hoezo nieuwe treinen? Je hebt toch juist minder nodig voor Den Haag - Brussel dan Amsterdam - Brussel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Suus »

Maar de trein moet via de HSL en dan zouden er niet genoeg Albatrossen zijn. Maar de NMBS weigert hun optie op NMBS op te nemen, en eerlijk gezegd denk ik dat ze groot gelijk hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Reiziger Delft »

Het zou ook een beetje een rare verbinding worden. De HSL is aangelegd voor snelle verbindingen tegen hoge kosten. Vervolgens ga je deze trein via Breda laten rijden, waardoor je van de HSL af moet en ook nog eens moet kopmaken. Daarnaast zou dat ding volgens mij ook in Noorderkempen stoppen. Dan kan je net zo goed de Benelux laten rijden tegen lagere kosten.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

Laat die treinen dan gewoon via Roosendaal rijden. Weliswaar is Rotterdam - Antwerpen via Dordrecht en Roosendaal 65 min ipv 30 via de HSL, maar met kopmaken in Breda en overstaptijd in Rotterdam blijft er al niet zo veel van dat verschil meer over, en al helemaal niks als je een trein vroeger naar Rotterdam neemt voor het geval er vertragingen zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door reisthijs »

[wiki][/wiki]Probleem is alleen dat de beloofde snelle verbinding tussen Breda en België er dan niet komt en het speciaal daarvoor aangelegde verbindingsspoor dus onbenut blijft.
iljitsch schreef:Hoezo nieuwe treinen? Je hebt toch juist minder nodig voor Den Haag - Brussel dan Amsterdam - Brussel?
Het gaat hier om een EXTRA verbinding, naast de snelle trein Amsterdam-Brussel die er sowieso ook komt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Ronald »

De verbinding Breda-Antwerpen-Brussel wordt dus stoptrein naar Roosendaal -> stoptrein naar Antwerpen -> overstap naar Brussel, of reizen via Rotterdam. Hadden ze daar in West-Brabant vast niet op gerekend...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door reisthijs »

Dat is nog niet zeker. Het enige wat we nu zeker weten is dat de Fyra-verbinding Den Haag-Breda-Brussel er nu definitief niet komt.

Maar er wordt ook al een tijd gesproken over mogelijke alternatieven voor nieuwe verbindingen (Roosendaal-Antwerpen of Breda-Antwerpen) waar geen V250 voor nodig is. Wat ook eigenlijk een veel beter idee is dan een om de twee uur rijdende Fyra met een rare route. Dus wie weet...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door RoelZ1 »

Het meest waarschijnlijke scenario is dat de 'Nederlandse' V250's bedoeld voor Den Haag - Brussel (er waren 3 stellen voor nodig, 2 Nederlandse en 1 Belgische) gebruikt worden voor een toeslagsvrije Fyra Antwerpen - Breda. Althans, dat is wat NS heeft gezegd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Vinny »

Waarom nou gewoon niet de IR Antwerpen-Noorderkempen doortrekken naar Breda? Wast een berg, kost een beetje. Wel moet de NMBS alsnog investeren in nieuw treinmaterieel, maar goed dat kan ook gewoon een Belgische trein zijn met ATB die overweg kan met de Nederlandse bovenleidingsspanning.

Voor de verbinding naar Den Haag opteer ik gewoon voor een Thalys, die niet altijd naar Amsterdam rijdt, maar soms als bestemming Den Haag heeft.

Ik heb ook wel eens beargumenteerd waarom je een IC Den Haag-Antwerpen Berchem-Gent kan inleggen. Deze trein deelt alleen met de Fyra/Thalys Rotterdam Centraal, en zal daarom een HST-verbinding aanvullen en niet beconcurreren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

Al die opties zijn tamelijk waardeloos.

Het probleem met die internationale verbindingen is dat ze een lage frequentie hebben waardoor je erg veel speling in je overstappen moet inbouwen, helemaal als je één bepaalde trein moeten hebben vanwege een reservering. Daarom is een rechtstreekse trein Den Haag - Brussel erg nuttig.

Als ze nu al op het veel drukkere trajekt Amsterdam/Rotterdam - Antwerpen/Brussel met enorm verlies draaien hoe kan dan ooit een lijn Breda - Antwerpen zichzelf bedruipen?

Leg gewoon de huidige benelux om naar Den Haag CS. Treurig voor mensen in Breda dat ze de thalys voorbij zien jakkeren zonder in te kunnen stappen, maar in elk geval kunnen ze nog via Roosendaal reizen, er is een plek om al die rugzaktypes te dumpen die de thalys niet kunnen betalen en je hebt wat achter de hand als er wat misgaat met de HSL. En al die ambtenaren kunnen rechtstreeks zonder overstap tussen Den Haag en Brussel reizen en onderweg in de stiltecoupé werken.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Ronald »

RoelZ1 schreef:Het meest waarschijnlijke scenario is dat de 'Nederlandse' V250's bedoeld voor Den Haag - Brussel (er waren 3 stellen voor nodig, 2 Nederlandse en 1 Belgische) gebruikt worden voor een toeslagsvrije Fyra Antwerpen - Breda. Althans, dat is wat NS heeft gezegd.
Dat is een redelijke oplossing, zeker als deze toeslagsvrij (en misschien ook reserveringsvrij?) wordt. Dit is eigenlijk gelijk aan het doortrekken van de IR Antwerpen-Noorderkempen (er vanuitgaande dat er ook op het laatstgenoemde station gestopt gaat worden).
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Reiziger Delft »

Tja, wat is toeslagvrij op een verbinding waar geen andere treinen rijden?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door RoelZ1 »

Vinny schreef:Waarom nou gewoon niet de IR Antwerpen-Noorderkempen doortrekken naar Breda? Wast een berg, kost een beetje. Wel moet de NMBS alsnog investeren in nieuw treinmaterieel, maar goed dat kan ook gewoon een Belgische trein zijn met ATB die overweg kan met de Nederlandse bovenleidingsspanning.
Er zijn maar een paar Belgische treinen die met ETCS overweg kunnen en die zijn in Nederland nou net buiten profiel of kunnen niet overweg met onze 1,5kV. Aangezien die trein in december zou moeten gaan rijden is er niet genoeg tijd om nieuw materieel aan te schaffen en is het enige beschikbare materieel de V250. Overigens zou deze trein best kunnen worden geintegreerd met de IR naar Noorderkempen door ook in Luchtbal en Noorderkempen te stoppen, maar daar heb ik geen info over. Zonder toeslag en zonder reservering.

Toeslagvrij is natuurlijk even duur als een kaartje Breda - Antwerpen, wat je nu ook gewoon uit de kaartautomaat kan halen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

En wat is dan de logica om over de HSL te gaan rijden en dan op een zooi stoptreinstationnetjes te stoppen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door reisthijs »

Er liggen slechts twee stations tussen Antwerpen en Breda, dat hoeft toch geen probleem te zijn? De logica is dat ook met twee tussenstops de verbinding Breda-Antwerpen over de HSL nog steeds vele malen sneller is dan via Roosendaal, en de NMBS geld bespaart doordat er dan niet nog apart een treintje naar Noorderkempen hoeft te rijden.

Er is ook helemaal geen nieuw materieel voor nodig, want het kan toch ook gewoon met een Traxx (of die nieuwe Belgische reeks 18, als je die van ATB voorziet) met een paar IC-rijtuigen erachter?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

Ugh, welke halve gare bedenkt het om een stoptreinstation aan te leggen langs een hogesnelheidslijn? Dit soort grappenmakerij gaat natuurlijk zwaar ten koste van het aantal treinen per uur dat je 300 km/u kan laten rijden. En hoe zou dat ding dan moeten keren?

En als die reizigers op Antwerpen Luchtbal nou eens gewoon de tram namen in plaats van de HSL?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Vinny »

Er rijdt nu een IR Antwerpen-Noorderkempen. Dat gaat prima, zelfs met keringen.
Traxx
Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.
Er zijn maar een paar Belgische treinen die met ETCS overweg kunnen en die zijn in Nederland nou net buiten profiel of kunnen niet overweg met onze 1,5kV
Ik dacht dat de NMBS onlangs een hele vloot IC-mat. had aangeschaft dat ook in buurlanden zou moeten kunnen rijden. Maar niet dus. Ach ja, dat valt te verwachten... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.
Oh, die combi rijdt nu illegaal in de Benelux dan? :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
Vinny schreef:Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.
Oh, die combi rijdt nu illegaal in de Benelux dan? :mrgreen:
Dat zijn traxx + Prio's
Komt wel goed schatje.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door iljitsch »

Wat trouwens ook niet slecht zou zijn is een ECHTE benelunxtrein die langs alle drie de regeringssteden rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Daniel »

@Thom91: Die Prio-rijtuigen zijn gewoon ICRm hoor, met slechts wat ingebouwde kastjes voor de deursluiting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door reisthijs »

Er zitten al een hele tijd niet alleen Prio's in de Benelux maar ook nog gewone ICRm's.
Vinny schreef:Ik dacht dat de NMBS onlangs een hele vloot IC-mat. had aangeschaft dat ook in buurlanden zou moeten kunnen rijden.
Dat hebben ze voor het laatst aangeschaft in de jaren '90. Wat ze de laatste jaren hebben aangeschaft:
*Nieuwe locs, die kunnen wel in de buurlanden rijden
*Dubbeldeksrijtuigen (M6) die kunnen niet in de buurlanden rijden, zelfs niet eens overal in België)
*Stoptreinen (Desiro ML) halen de 160, geschikt voor 25kV en met ETCS, daar zou je in principe ook een IR over de HSL mee kunnen rijden.
iljitsch schreef:Ugh, welke halve gare bedenkt het om een stoptreinstation aan te leggen langs een hogesnelheidslijn? Dit soort grappenmakerij gaat natuurlijk zwaar ten koste van het aantal treinen per uur dat je 300 km/u kan laten rijden.
Onzin, er rijdt hooguit 2 of 3 keer per uur een snelle trein overheen, daar kan best wel 1x/u een langzamer treintje tussendoor (als je die vlak achter een snelle aanstuurt).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Kuba »

reisthijs schreef:Er zitten al een hele tijd niet alleen Prio's in de Benelux maar ook nog gewone ICRm's.
In elke Prio-stam zit er nu één ICRm (NSR kleuren) rijtuig.

reisthijs schreef:*Dubbeldeksrijtuigen (M6) die kunnen niet in de buurlanden rijden, zelfs niet eens overal in België)
Wat is het probleem ermee dan? Ze rijden er in ieder geval mee naar Luxemburg. Waar mogen ze eigenlijk in België niet rijden?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door Thom91 »

Die ICRM rijtuigen zijn toch aangepast?
Komt wel goed schatje.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven

Bericht door ICE105 »

Benelux ICRm en Fyra ICRm hebben een verschillende deursluiting, de Fyra deursluiting is in NL verplicht op de HSL, maar in Belgie niet toegelaten.

Benelux en Fyra Traxxen zijn ook verschillend. De Fyra Traxxen hebben de modernste software, dit vanwege ETCS. Deze software versie is in Belgie niet toegelaten, de Benelux Traxxen draaien daarom op oudere software.

Zie hier waarom het voorlopig nooit wat gaat worden met Traxx+ICRm op de Belgisch/Nederlande HSL
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten