Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan
Geplaatst: vr 11 apr 2014, 11:49
Daar heb je ook weer een punt.
Ik denk meer dat een stiltecoupé agressie uitlokt dan dat het oplost. Dat blijkt maar weer als ik de draad zo lees. Wat mij betreft worden deze dingen alleen in de eerste klas geïnstalleerd. Dan ben je er ook al :)En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
En die agressie komt onder eersteklas-passagiers per definitie niet voor?Vinny schreef:Ik denk meer dat een stiltecoupé agressie uitlokt dan dat het oplost. Dat blijkt maar weer als ik de draad zo lees. Wat mij betreft worden deze dingen alleen in de eerste klas geïnstalleerd. Dan ben je er ook al :)En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
Heb je wel eens eerste klas gereisd dan? Het is er een oase van rust, als je het vergelijkt met de tweede klas. Wat mij betreft verdwijnt de stiltecoupé dan ook uit de tweede klas.Ronaldussen schreef:Helaas is de praktijk dikwijls ietsjes anders dan jouw theorie Vinny ;)
Bovendien, het zou mij niets verbazen als het grootste deel van de 1e klas reizigers er zit op kosten van de baas.
Daarmee betalen ze zelf dus niets (althans, niet direct) dus dan gaat jouw stelling al niet op ;)
Vaak genoeg eerste klas in de Randstad gereisd en dit is echt een uitzondering.dat ze daar dan recht op hebben omdat ze nergens anders meer kunnen zetten"
Ah, dat moeten ze dan ook maar eens bedenken voor het hooligan-volk.Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Nee, niet echt :)Ennes schreef:Stoer hoor!
Als iemand onbeschoft is laat ik hem altijd weten dat 'ie onbeschoft is en als het op deze belerende manier moet, dan zal je het weten. En nou kan je je collega wel gaan verdedigen, wat deze man deed was gigantisch asociaal en onbeschoft.Volgens mij zijn er veel betere methodes om je gelijk te halen i.p.v. je als een aso te gedragen, en je te verlagen tot een dergelijk niveau, om iemand te laten weten dat hij fout zit.
Ja man, goede conclusie (y)En al zijn het slechts stoere uitspraken op een forum, je bent -als ik zo je reacties lees- geen haar beter als het volk waar menig 'normale' reiziger zich uitermate aan stoort.
Maar daar heb je ook minder Brabantse boeren ;)Vinny schreef:Vaak genoeg eerste klas in de Randstad gereisd en dit is echt een uitzondering.
Probleem is alleen dat NS dit niet wil. Ze willen dagjesmensen die op een uitje of visite gaan in de trein lokken, buiten de spits. De auto laten staan en met de trein naar je werk hebben ze liever niet dat je doet, tenzij eerste klas.matti93 schreef:Wil je automobilisten de trein in lokken,
Planmatig doen ze dat dan ook niet, maar de praktijk blijkt niet zelden anders. Zo las ik laatst nog dat volgens de telcijfers er in de spits capaciteit over is tussen Alphen a/d Rijn en Utrecht met ICM6 (en da's nog nieteens op de volnorm) terwijl in de praktijk er met ICM7 nog reizigers achterblijven. En daar heb je dan een situatie die al maanden zo is, als dat geen reizigers wegjaagt die een keuze hebben. Ik heb echter nog vrij weinig acties van NS gezien om hun telcijfers betrouwbaarder te maken.Bee schreef:maar een spoorwegbedrijf zal nooit klanten willen wegjagen, dat is zelfmoord.
...en vervolgens de capaciteit die over is alsnog niet in te zetten, waardoor je nieuw geworven klanten (wat juist in sterkere mate keuzereizigers zullen zijn) alsnog niet behoud. Op sommige trajecten is de kans nog een zitplek te vinden inmiddels in de spits hoger dan in de daluren.terwijl buiten de spits nog capaciteit over is. Dus is het voor een spoorbedrijf aantrekkelijker om het vervoer buiten de spits te promoten.
Ik had het ook niet over wegjagen van huidige klanten, maar van het niet willen hebben van nieuwe klanten in de spits. Wat gezien de drukte begrijpelijk is, maar toch ook wel een trieste situatie is.Bee schreef:Sommige mensen ageren wat meer over drukte dan anderen, maar een spoorwegbedrijf zal nooit klanten willen wegjagen, dat is zelfmoord. Alleen krijg je als spoorbedrijf wel hoongelach van je klanten als je het reizen in de spits gaat promoten.
Vanuit de Zaanstreek is er een hevige spits naar en van Amsterdam. Per auto is het weinig beter al komt er lucht met de oplevering van beide Coentunnels.Daniel schreef:Als je de berichten over specifieke trajecten zo hoort (neem bv. de Zaanlijn) dan is men eerder actief aan het promoten dat je vooral niet de trein moet nemen maar gewoon de auto
Nee, maar omdat er nu wel een prijsverschil bestaat, is het sowieso rustiger in de eerste klas. Als mensen gesteld zijn op rust en stilte dan kun je die vrijwel zeker in de eerste klas vinden, zelfs als het niet een stiltecoupé betreft. Sterker nog, ik durf de stelling wel aan dat het gemiddeld stiller is in de lawaai-coupé eerste klas dan in de stiltecoupé tweede klas.Klaasje schreef:Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Natuurlijk heb je gelijk dat het rustiger is in de 1e klas en dat de vis-a-vis in de VIRM bovenverdieping meer pratende mensen trekt. Dat is volkomen logisch. Maar er zijn nogmaals reizigers die behoefte hebben aan stilte. Is toch niet zo veel gevraagd? Irritatie ontstaat als men niet zich fatsoenlijk kan gedragen.Vinny schreef:Nee, maar omdat er nu wel een prijsverschil bestaat, is het sowieso rustiger in de eerste klas. Als mensen gesteld zijn op rust en stilte dan kun je die vrijwel zeker in de eerste klas vinden, zelfs als het niet een stiltecoupé betreft. Sterker nog, ik durf de stelling wel aan dat het gemiddeld stiller is in de lawaai-coupé eerste klas dan in de stiltecoupé tweede klas.Klaasje schreef:Off... Is het zo dat de mensen die bereid zijn meer te betalen (en dat ook kunnen doen omdat ze door meer fatsoenlijk gedrag een betere baan krijgen) toevallig ook meer fatsoen hebben? Ik heb ook sterk het vermoeden dat als je de prijs van de tweede klasse opvoert naar het niveau van de eerste klasse, dat je dan echt niet een substantieel nettere tweede klasse krijgt.Vinny schreef:Hoe meer mensen voor een bepaald product betalen, hoe zorgvuldiger ze omgaan met het product/de geleverde dienst ;)
Een stiltecoupe is gewoon niet afdwingbaar, en zorgt alleen maar voor meer irritatie onder de treingebruikers. Wat mij betreft was het een mooi experiment maar niet werkbaar. En als je het als vervoerder ook nog eens voor elkaar krijgt om vis-a-vis opstellingen in stiltecoupe's neer te zetten, terwijl die natuurlijk veel pratende treinreizigers aantrekken, dan doe je het natuurlijk helemaal fout.