Vervanging CTA's door TBP's #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door webguy »

Denk dat het inderdaad een kwestie is van "verkeerde veld" of "even bijhouden hoor, dan maar in dit veld"
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door VIRM »

Hoe is het nu met de uitrol van de TBP's?

1. Helaas zijn de 'knulligheden' (zoals a/b-zijden vermelden terwijl die niet bestaan op het perron. Het vermelden van 'stopt ook in X', terwijl X er al boven staat vermeld) er nog neit allemaal uitgehaald.
2. Zijn alle stations (m.u.v. Schiphol voor zover ik weet) al gedaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door reisthijs »

Het probleem met het niet bestaan van a/b-zijden is voor de stations waar de IC naar Maastricht/Heerlen stopt kort geleden eindelijk 'opgelost' door de perronnummers op die TBP's aan te passen. Op Amsterdam Amstel staat er nu netjes 4a en 4b op.
Komen ze nog op tijd mee voordat NS die gecombineerde IC eind dit jaar weer afschaft.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 14:13

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door _Ari »

Vandaag gespot op Amsterdam Sloterdijk, spoor 5. Excuses voor de brakke kwaliteit, ik heb niet zo'n dure telefoon.

Er staat dat er momenteel geen reisinformatie beschikbaar is en het schermpje in het midden is een foutmelding die verzoekt om Firefox opnieuw op te starten. :P

Afbeelding
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:Het probleem met het niet bestaan van a/b-zijden is voor de stations waar de IC naar Maastricht/Heerlen stopt kort geleden eindelijk 'opgelost' door de perronnummers op die TBP's aan te passen. Op Amsterdam Amstel staat er nu netjes 4a en 4b op.
Komen ze nog op tijd mee voordat NS die gecombineerde IC eind dit jaar weer afschaft.
Als ik heel kommaneukerig mag doen: in Zaandam stopt het achterste deel van het voorste treinstel naar Maastricht nog bij de TBP van de b-kant richting Heerlen. :mrgreen: Wat betreft plaatsing dus ook niet helemaal handig.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Caspar »

Voor de liefhebbers, de invoering van Infoplus in Amsterdam zal worden uitgesteld tot zomer 2013. Men durft het met de huidige problemen niet aan met Infoplus op een grote post als Amsterdam operationeel te gaan op dit moment... :neg:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door webguy »

Alles wat je maakt heeft een driehoekverhouding tussen tijd, kwaliteit en geld. Je kan altijd maar twee kiezen, dus als je het snel wil en met goede kwaliteit, gaat dat wat kosten. De afweging voor kwaliteit als het om reisinformatie gaat waar de NS niet echt goed scoort begrijp ik dan enigzins wel. Vergeet ook niet dat het project Prorail was en nu richting NS gaat (zie hier)

Maar alle 'randstad-posten' hebben toch nog geen InfoPlus geloof ik?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Caspar »

Post Noord Holland (Alkmaar) met onder andere station Haarlem in ieder geval wel. De rest idd nog niet.
Maar heeft Infoplus dan nog niet genoeg gekost, het is toch een project waar al tientallen miljoenen euro's aan uitgegeven zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Daniel »

Als ik zie hoe vaak er nu storingen zijn aan de borden op Utrecht Centraal dan is het tussenstadium met de Bepac-converter ook weer niet iets waar je te lang in wilt blijven hangen.
Infoplus lijkt op post Amersfoort inmiddels toch wel aardig te werken, gek veel storingen heb ik er de afgelopen tijd niet meer gezien. Alleen rare informatie bij storingen. Op dat soort dagen draait het zinnetje "in tegenstelling tot wat op de informatieborden staat..." overuren :P

Kan Amsterdam trouwens überhaupt wel over zolang de CTA's op Schiphol nog niet door TBP's vervangen zijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Klaasje »

Nee.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door webguy »

Denk ook dat Amsterdam de laatste post zal zijn, is dan ook de grootste en dus zoals je ziet met de meeste haken en ogen.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door TheKnitter »

Planning was altijd al dat Asd de laatste post is die overgaat op InfoPlus.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door 010jongen »

Was er halverwege geen geld meer dat er op Utrecht Centraal van die lelijke gevallen zijn geplaats op spoor 14 t/m 19?.
De TBP''s die op de overige perrons hangen zien er 10x beter uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Daniel »

Nee, da´s simpelweg het buitenmodel. Staan zodoende ook alleen op de delen van 14/15 en 18/19 die niet overkapt zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door VIRM »

Ik vond het afgelopen week erg opvallend: spoor 2 Leiden Centraal de IC naar Utrecht

Via: Leiden Lammensch., Alphen a/d Rijn, Bodegraven en Woerden
Stopt ook in Leiden Lammensch., Bodegraven en Woerden

Weer een gevalletje van 'dubbelop' bezig zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Geert »

Dat komt omdat die stations niet als IC-station gedefinieerd zijn in de systemen van NS, maar als stoptreinstation (Woerden is bijvoorbeeld een 'knooppuntStoptreinstation', Alphen staat er wel in als een 'knooppuntIntercitystation'). Als een treinsoort die normaal niet op stoptreinstations stopt toch op stoptreinstations stopt wordt dat als extra regel toegevoegd op de TBP. Andersom kan ook: stel dat Woerden als IC-station was gedefinieerd, dan zou bij de intercity's tussen Utrecht en Gouda een regel staan 'Stopt niet in Woerden'.

Uiteindelijk is dit allemaal een exponent van de willekeur in treinsoorten. Maatwerktreinen zoals de s8800 en de s4900 passen niet in een systeem met alleen maar sprinters en intercity's.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Ardan »

Het kan nog veel erger, want laatst in Zutphen...
'Dames en heren, de intercity naar Zutphen, Dieren, Arnhem, Nijmegen en Roosendaal van 19 uur 04 stopt ook in Dieren, Arnhem Zuid en Elst'

Tuffy roept het ook al om! Precies hetzelfde als wat op de TBP staat, want ook daar staat Nm-Lent niet op..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Uiteindelijk is dit allemaal een exponent van de willekeur in treinsoorten. Maatwerktreinen zoals de s8800 en de s4900 passen niet in een systeem met alleen maar sprinters en intercity's.
Bij maatwerktreinen zou de TBP gewoon maatwerk moeten leveren. Het is toch heel apart dat dit bij de oude CTA's wel mogelijk was maar bij de moderne schermen niet.

Ik vind het een beetje raar om de 'willekeur in treinsoorten' de schuld te geven terwijl het echte probleem zit in de te starre software van de TBP's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Geert »

Elke CTA was an sich al maatwerk natuurlijk. Ergens is het natuurlijk ook raar dat de ene intercity wel stopt op een station als Woerden en de andere niet, dus of het nu zo erg is dat er 'stopt ook in Woerden' op een CTA staat? Voor stations als Lammenschans is het wel vreemd, op dat traject rijden toch geen treinen die niet op dat station stoppen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Daniel »

Nouja, het is toch ook wel vreemd dat er 4 ICs op Blaak en Schiedam Centrum stoppen die daar een "stopt ook in..."-melding voor hebben, terwijl de s1900 daar de afwijking is en juist zonder "stopt niet in..." getoond wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Elke CTA was an sich al maatwerk natuurlijk. Ergens is het natuurlijk ook raar dat de ene intercity wel stopt op een station als Woerden en de andere niet, dus of het nu zo erg is dat er 'stopt ook in Woerden' op een CTA staat? Voor stations als Lammenschans is het wel vreemd, op dat traject rijden toch geen treinen die niet op dat station stoppen.
Ik zou zeggen: alleen relevante uitzonderingen melden. De meeste maatwerktreinen zijn logisch, een melding dat de IC naar Den Helder vanaf Alkmaar op alle tussengelegen stations stopt lijkt me onnodige bordvulling. Reizigers naar Anna Pauwlona snappen heus zelf ook wel dat ze de trein moeten hebben en alle andere reizigers hebben de informatie niet nodig...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Nouja, het is toch ook wel vreemd dat er 4 ICs op Blaak en Schiedam Centrum stoppen die daar een "stopt ook in..."-melding voor hebben, terwijl de s1900 daar de afwijking is en juist zonder "stopt niet in..." getoond wordt.
De s9200 en s600 stoppen er ook niet. Ik vind het juist wel fijn dat er staat 'stopt ook in Delft' want vlak voor mijn trein vertrekt, vertrekt dus die s600 en zo kan ik ff snel kijken of ik niet in de verkeerde trein spring en per ongeluk in Den Haag uitkom.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Daniel »

Ik bedoel juist dat de basis-kwartiersdienst aan ICs op Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum stopt en je daar dus eigenlijk geen meldingen bij zou moeten tonen. Die zijn juist relevant voor de series die er tussendoor rijden (de s1900, s600 en s9200 dus inderdaad), waarbij je dan een melding hebt dat ze er niet stoppen.
Op die manier bewaar je die meldingen voor de situaties die echt afwijkend zijn en ben je de doublures (stations zowel bij de tussenstops als achter "stopt ook in") kwijt.

"Stopt ook in Delft" staat er trouwens tegenwoordig al niet meer op, daarvoor is inmiddels het bovenstaande al ten uitvoer gebracht en hebben dus juist de s9200 en s600 de melding "Stopt niet in Delft" erbij staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Vinny »

Ach. Ik heb de strandtrein Amsterdam-Zandvoort ook op drie manieren aangekondigd zien worden, ver voor het TBP tijdperk: "Stoptrein, stopt niet te Haarlem-Spaarnwouden". "Intercity, stopt ook te Overveen" en de meest briljante: "Sneltrein, stopt niet te Spaarnwoude - stopt ook te Overveen"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Bericht door Klaasje »

Vroegâh had je nog altijd de melding bij stoptreinen langs Weesp "Reizigers voor de richting x kunnen overstappen in Weesp" op de TBP's hebben we dat niet meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten