Vervanging CTA's door TBP's #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Klaasje » Vr 09 Dec 2011, 11:05

Zoiets heb ik al eerder gezegd en daarbij kun je ook de belangrijkste stations op de TBP tonen maar toen ik dat zei werd ik half gelyncht door een NS-medewerker. :|

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 09 Dec 2011, 11:20

Dat zou kunnen werken als alle IC's op een bepaald station station stoppen als ze daar langsrijden en niet de 1 wel en de andere niet.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Klaasje » Vr 09 Dec 2011, 11:35

Ik had het dan ook vooral over de sprinters destijds. Verder kan je natuurlijk altijd in een detailregel aangeven "Deze stopt ook op xxx" of "Deze stopt niet op xxx".

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Reiziger Delft » Vr 09 Dec 2011, 11:35

Dat kan dus wel. Kijk hier bijvoorbeeld eens op pagina 3, rechtsonder. Tussen Villeneuve en Lausanne rijden de S1 en S3, beide regionale treinen. De S1 stopt overal, de S3 slaat veel stations over. Op de CTA's daar staat duidelijk aangegeven of de S1 of S3 eraan komt. Gezien de beperkte grootte staan niet alle stopstations op de CTA's daar.

Deze kaart staat op alle perrons. Je kan dus mooi opzoeken op de betreffende trein wel of niet op een bepaald station stopt.

Ik denk dat dit ook in Nederland de reisinformatie mooi kan aanvullen. Ik ben overigens niet voor het aangeven van alleen de grote stations op de TBP's; dat levert verwarring op omdat nu wel alle stopstations staan aangegeven. Als reizigers bepaalde afkortingen echter niet kennen, kunnen ze dat even opzoeken op de kaart. Ook kan je bij lange sprinterseries ervoor kiezen om de laatste stopstations niet aan te geven, om het altenerend aangeven van stations te voorkomen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Geert » Vr 09 Dec 2011, 15:15

Ik roep al tijden dat je heel gemakkelijk treinseries met een nummer aan kunt duiden: deel het treinnummer door 100, rond af naar beneden en je hebt een lijnnummer. Dat een paar uitzonderingen daar niet goed inpassen (met name int. treinen: s100, s140, 4xx) is dan jammer, maar bijna alle Nederlandse treinen passen prima in een dergelijk schema. Het zou ook veel gemakkelijker worden bij werkzaamheden of verstoringen: "lijn 28 rijdt niet en lijn 20 wel", etc. Het werkt toch ook bij buslijnen, tramlijnen en metrolijnen?

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Thijs » Vr 09 Dec 2011, 15:25

Vind dat een goed idee, ben zelf ook voorstander van het aanduiden van serienummers. Probleem zie ik nog wel bij bepaalde wat ingewikkeldere treinseries (vleugeltreinen enzo). Daarnaast heb je in de NoordOost bv. 1x/uur Es-Shl en 1x/uur Es-Gvc. Het werken met treinnummers bij treinen die alterneren is denk ik niet ideaal denk ik. Bij een strakke corridor werkt het het best. Probleem zou in drgl 2013 zijn opgelost maar zoals we weten, wordt dat weer heel anders. :P

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Geert » Vr 09 Dec 2011, 15:28

Noem je het toch lijn 17a en 17b ofzo :)

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Abracadabram » Vr 09 Dec 2011, 16:15

Trein 17a vertrekt over enkele minuten van peron 17b.

Dat gaat werken...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Vinny » Vr 09 Dec 2011, 16:32

In principe kan dat makkelijk. Ik snap zelf gewoon niet waarom men niet de minst relevante informatie kan afkorten:
Amsterdam C. is toch net zo duidelijk als Amsterdam Centraal? Scheelt weer een hoop lettertekens...

Alleen in incidentele gevallen, zoals bij de Amersfoortstations moet men een beetje creatief zijn. Maar daar is een goede oplossing voor door de kleine letters van de mededeling eens nuttig te gaan gebruiken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Daniel » Vr 09 Dec 2011, 19:46

Ah, jij bent vast met die TBP in Utrecht Centraal op 12b aan de slag geweest... die zag ik vanmiddag "Veenendaal C" tonen als eindbestemming waar er met gemak "entrum" achter zou passen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Justin » Za 10 Dec 2011, 17:48

Waarom niet gewoon een grafische weergave op dat ding flikkeren, wat naar boven/beneden/links/rechts scrollt (het traject volgt) met vetgedrukt en stippen of whatever de halteringen....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Berichtdoor Michael » Di 13 Dec 2011, 13:45

Michael schreef:Je hebt het over de TB7, 14 en dergelijke neem ik aan? Daar loopt inderdaad vaak de tijd van fout. In Bd loopt er vaak 1 goed maar de rest niet


vanochtend ging het al een stuk beter met de TB14 in de centrale hal. Bij 3 van de 4 schermen liep de tijd goed en bij 1 was de tijd vastgelopen op 19:45
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Daniel » Vr 16 Dec 2011, 08:13

Middenin de ruimte waar voorheen De Tijd zat op Utrecht Centraal zag ik vanmorgen een TBP van spoor 14 staan... mist er daar nog eentje toevallig?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor microshit » Vr 16 Dec 2011, 08:51

Ja daar mist er 1.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Justin » Vr 16 Dec 2011, 11:34

Om terug te komen op de tijdsaanduidingen op de TB7/14/21: ik heb gezien dat ze op o.a. Zwd en Ddr nu wel synchroon lopen met de werkelijke tijd, en niet meer met een afwijking van bijvoorbeeld 321 minuten :)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor lint41 » Vr 16 Dec 2011, 15:50

Op 14b is inderdaad bij het verwijderen van de eerste 20m overkapping (gezien vanaf de roltrappen) ook een TBP mee verdwenen (precies degene bij de trap dus...).

mattie156
Berichten: 3
Lid geworden op: Za 17 Dec 2011, 21:22

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor mattie156 » Za 17 Dec 2011, 22:36

Wel typerend want meestal loopt het zuiden achter terwijl het nu juist voorlopt want Hoofddorp, Schiphol, en Amsterdam hebben nog steeds geen TBP's

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Vinny » Za 17 Dec 2011, 22:44

Hoofddorp heeft TBP's, Schiphol nog niet en in Amsterdam Centraal zijn ze bezig. Ik vind het opmerkelijk dat Schiphol later wordt aangepakt dan Amsterdam Centraal, maar op zich wel begrijpelijk: zolang het oude aansturingssysteem nog operationeel is (BEPAC) kun je grote en complexe stations beter via CTA borden handhaven.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Raymond » Za 17 Dec 2011, 22:49

Het feit dat in veel regio's die al volledig zijn voorzien van TBP's BEPAC (met converter) ook nog altijd actief is helpt ook niet echt mee natuurlijk. En van regio Amsterdam (en ook Utrecht?) was de bedoeling de overgangsperiode van BEPAC naar InfoPlus zo kort mogelijk te houden, juist vanwege de hierboven genoemde complexiteit.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Wubbo » Za 17 Dec 2011, 22:57

Dan mogen ze wel eens opschieten met het aanpakken van Gouda, want de regio Utrecht is verder voorzien (incl Utrecht Centraal zelf).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Daniel » Za 17 Dec 2011, 23:33

Utrecht Centraal was volledig voorzien... zag vandaag dat ze op spoor 8 namelijk weer braaf een CTA teruggehangen hebben :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor reisthijs » Zo 18 Dec 2011, 19:35

Utrecht was dus niet volledig voorzien, op spoor 8 hing tijdens de verbouwing nog altijd een oude CTA. Blijkbaar hebben ze die niet meteen samen met de rest vervangen omdat dat perron toch buiten gebruik was.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Daniel » Zo 18 Dec 2011, 19:38

Ah dat ding hing daar dus gewoon nog... hij was me in de afgelopen tijd nooit opgevallen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor Suus » Zo 18 Dec 2011, 23:13

Op Bijlmer ArenA heeft men de CTA's in de stationshal vervangen. Maar ze hebben bij elk perron twee CTA's door één halaanwijzer vervangen, met als gevolg dat de designpalen waar die dingen aan hangen nu nog een meter uitsteken ten opzichte van het bord. Het was mooier geweest als men het bord aan het uiteinde had opgehangen, dan waren ze vanuit de hal ook beter zichtbaar geweest.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Berichtdoor VIRM » Ma 19 Dec 2011, 12:54

Twee opvallende dingetjes de afgelopen week:

1. Op Amsterdam Centraal zijn de digitale perrondisplays in de oostpassage vervangen door van die mini-TBP's.
2. Op Leiden Centraal zijn de TBP's die vlakbij de trap aan de a-kanten hingen verwijderd. Nu gaven die dingen soms treinen aan van de a-kant terwijl het spoor toch een stukje verderop begon vanwege die wissel, maar nu is een heel stuk perron geheel TBP-loos.
Beul van de blindegeleidelijn


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten