Pagina 4 van 10

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:05
door Klaasje
Zoiets heb ik al eerder gezegd en daarbij kun je ook de belangrijkste stations op de TBP tonen maar toen ik dat zei werd ik half gelyncht door een NS-medewerker. :|

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:20
door hauptbahnhof
Dat zou kunnen werken als alle IC's op een bepaald station station stoppen als ze daar langsrijden en niet de 1 wel en de andere niet.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:35
door Klaasje
Ik had het dan ook vooral over de sprinters destijds. Verder kan je natuurlijk altijd in een detailregel aangeven "Deze stopt ook op xxx" of "Deze stopt niet op xxx".

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:35
door Reiziger Delft
Dat kan dus wel. Kijk hier bijvoorbeeld eens op pagina 3, rechtsonder. Tussen Villeneuve en Lausanne rijden de S1 en S3, beide regionale treinen. De S1 stopt overal, de S3 slaat veel stations over. Op de CTA's daar staat duidelijk aangegeven of de S1 of S3 eraan komt. Gezien de beperkte grootte staan niet alle stopstations op de CTA's daar.

Deze kaart staat op alle perrons. Je kan dus mooi opzoeken op de betreffende trein wel of niet op een bepaald station stopt.

Ik denk dat dit ook in Nederland de reisinformatie mooi kan aanvullen. Ik ben overigens niet voor het aangeven van alleen de grote stations op de TBP's; dat levert verwarring op omdat nu wel alle stopstations staan aangegeven. Als reizigers bepaalde afkortingen echter niet kennen, kunnen ze dat even opzoeken op de kaart. Ook kan je bij lange sprinterseries ervoor kiezen om de laatste stopstations niet aan te geven, om het altenerend aangeven van stations te voorkomen.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:15
door Geert
Ik roep al tijden dat je heel gemakkelijk treinseries met een nummer aan kunt duiden: deel het treinnummer door 100, rond af naar beneden en je hebt een lijnnummer. Dat een paar uitzonderingen daar niet goed inpassen (met name int. treinen: s100, s140, 4xx) is dan jammer, maar bijna alle Nederlandse treinen passen prima in een dergelijk schema. Het zou ook veel gemakkelijker worden bij werkzaamheden of verstoringen: "lijn 28 rijdt niet en lijn 20 wel", etc. Het werkt toch ook bij buslijnen, tramlijnen en metrolijnen?

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:25
door Thijs
Vind dat een goed idee, ben zelf ook voorstander van het aanduiden van serienummers. Probleem zie ik nog wel bij bepaalde wat ingewikkeldere treinseries (vleugeltreinen enzo). Daarnaast heb je in de NoordOost bv. 1x/uur Es-Shl en 1x/uur Es-Gvc. Het werken met treinnummers bij treinen die alterneren is denk ik niet ideaal denk ik. Bij een strakke corridor werkt het het best. Probleem zou in drgl 2013 zijn opgelost maar zoals we weten, wordt dat weer heel anders. :P

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:28
door Geert
Noem je het toch lijn 17a en 17b ofzo :)

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 16:15
door Abracadabram
Trein 17a vertrekt over enkele minuten van peron 17b.

Dat gaat werken...

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 16:32
door Vinny
In principe kan dat makkelijk. Ik snap zelf gewoon niet waarom men niet de minst relevante informatie kan afkorten:
Amsterdam C. is toch net zo duidelijk als Amsterdam Centraal? Scheelt weer een hoop lettertekens...

Alleen in incidentele gevallen, zoals bij de Amersfoortstations moet men een beetje creatief zijn. Maar daar is een goede oplossing voor door de kleine letters van de mededeling eens nuttig te gaan gebruiken.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 19:46
door Daniel
Ah, jij bent vast met die TBP in Utrecht Centraal op 12b aan de slag geweest... die zag ik vanmiddag "Veenendaal C" tonen als eindbestemming waar er met gemak "entrum" achter zou passen :P

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 10 dec 2011, 17:48
door Justin
Waarom niet gewoon een grafische weergave op dat ding flikkeren, wat naar boven/beneden/links/rechts scrollt (het traject volgt) met vetgedrukt en stippen of whatever de halteringen....

Re: Vervanging CTA's door TBP's

Geplaatst: di 13 dec 2011, 13:45
door Michael
Michael schreef:Je hebt het over de TB7, 14 en dergelijke neem ik aan? Daar loopt inderdaad vaak de tijd van fout. In Bd loopt er vaak 1 goed maar de rest niet
vanochtend ging het al een stuk beter met de TB14 in de centrale hal. Bij 3 van de 4 schermen liep de tijd goed en bij 1 was de tijd vastgelopen op 19:45

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 08:13
door Daniel
Middenin de ruimte waar voorheen De Tijd zat op Utrecht Centraal zag ik vanmorgen een TBP van spoor 14 staan... mist er daar nog eentje toevallig?

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 08:51
door microshit
Ja daar mist er 1.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 11:34
door Justin
Om terug te komen op de tijdsaanduidingen op de TB7/14/21: ik heb gezien dat ze op o.a. Zwd en Ddr nu wel synchroon lopen met de werkelijke tijd, en niet meer met een afwijking van bijvoorbeeld 321 minuten :)

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: vr 16 dec 2011, 15:50
door lint41
Op 14b is inderdaad bij het verwijderen van de eerste 20m overkapping (gezien vanaf de roltrappen) ook een TBP mee verdwenen (precies degene bij de trap dus...).

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:36
door mattie156
Wel typerend want meestal loopt het zuiden achter terwijl het nu juist voorlopt want Hoofddorp, Schiphol, en Amsterdam hebben nog steeds geen TBP's

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:44
door Vinny
Hoofddorp heeft TBP's, Schiphol nog niet en in Amsterdam Centraal zijn ze bezig. Ik vind het opmerkelijk dat Schiphol later wordt aangepakt dan Amsterdam Centraal, maar op zich wel begrijpelijk: zolang het oude aansturingssysteem nog operationeel is (BEPAC) kun je grote en complexe stations beter via CTA borden handhaven.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:49
door Raymond
Het feit dat in veel regio's die al volledig zijn voorzien van TBP's BEPAC (met converter) ook nog altijd actief is helpt ook niet echt mee natuurlijk. En van regio Amsterdam (en ook Utrecht?) was de bedoeling de overgangsperiode van BEPAC naar InfoPlus zo kort mogelijk te houden, juist vanwege de hierboven genoemde complexiteit.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 17 dec 2011, 22:57
door Wubbo
Dan mogen ze wel eens opschieten met het aanpakken van Gouda, want de regio Utrecht is verder voorzien (incl Utrecht Centraal zelf).

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: za 17 dec 2011, 23:33
door Daniel
Utrecht Centraal was volledig voorzien... zag vandaag dat ze op spoor 8 namelijk weer braaf een CTA teruggehangen hebben :P

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:35
door reisthijs
Utrecht was dus niet volledig voorzien, op spoor 8 hing tijdens de verbouwing nog altijd een oude CTA. Blijkbaar hebben ze die niet meteen samen met de rest vervangen omdat dat perron toch buiten gebruik was.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 19:38
door Daniel
Ah dat ding hing daar dus gewoon nog... hij was me in de afgelopen tijd nooit opgevallen.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: zo 18 dec 2011, 23:13
door Suus
Op Bijlmer ArenA heeft men de CTA's in de stationshal vervangen. Maar ze hebben bij elk perron twee CTA's door één halaanwijzer vervangen, met als gevolg dat de designpalen waar die dingen aan hangen nu nog een meter uitsteken ten opzichte van het bord. Het was mooier geweest als men het bord aan het uiteinde had opgehangen, dan waren ze vanuit de hal ook beter zichtbaar geweest.

Re: Vervanging CTA's door TBP's #2

Geplaatst: ma 19 dec 2011, 12:54
door VIRM
Twee opvallende dingetjes de afgelopen week:

1. Op Amsterdam Centraal zijn de digitale perrondisplays in de oostpassage vervangen door van die mini-TBP's.
2. Op Leiden Centraal zijn de TBP's die vlakbij de trap aan de a-kanten hingen verwijderd. Nu gaven die dingen soms treinen aan van de a-kant terwijl het spoor toch een stukje verderop begon vanwege die wissel, maar nu is een heel stuk perron geheel TBP-loos.