Pagina 1 van 2

SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: di 11 mar 2008, 12:25
door Chauf21
Sprinter Light Train

Afbeelding
Foto: Joel Haasnoot.

De NS heeft in juli 2005 aangekondigd een bestelling van 35 nieuwe stoptreinen te hebben geplaatst bij Bombardier Transportation. Hiermee zou een order van 248 miljoen euro gemoeid zijn.
De stellen moeten een erg open en doorzichtig karakter hebben. Dat komt de sociale veiligheid in en de toegankelijk van de treinen ten goede. De benaming van de trein wordt de Sprinter Light Train.

Inmiddels zijn de eerste twee stellen (de 2402 en de 2602) van dit type trein in Nederland aangekomen en wordt er volop getest met het materieel. Deze testen zijn noodzakelijk om de juiste vergunningen en toelatingen op het Nederlandse spoornet te verkrijgen.

De trein is dus nog niet toegankelijk voor het publiek. Wel heeft Manuel Spot enkele interieurfoto's op zijn website geplaatst: http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202 ... ter_II.htm

De stellen krijgen onderhoud bij het Onderhoudsbedrijf van NedTrain in Leidschendam.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: wo 12 mar 2008, 21:38
door Noof
Afbeelding

Te Emmen de 2602, weliswaar met mobiel gemaakt maar toch. :)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 10:03
door Woepje
Dat ding komt ook overal he? Hij schijnt laatst ook al in Groningen geweest te zijn :shock:. Natuurlijk nooit gezien, maar dat terzijde.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 15:17
door Noof
Hij is vandaag weer naar Emmen geweest in ieder geval.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:07
door Mark
Waarom gaat al dat nieuwe materieel toch altijd naar Emmen? PROTOS was daar ook al...

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:10
door JeePee
Ik vermoed dat er een relatie is met de toekomstige aanbesteding op Zwolle - Emmen. Vervoerders willen waarschijnlijk kijken welke rijtijden behaald kunnen worden. Misschien is er dan een andere dienstregeling mogelijk waarbij de rijtijden kunnen verminderen.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:13
door Vinny
Volgens mij komt dat omdat de protos toegelaten wordt voor 160 km/h. Dat kan alleen getest worden op bepaalde trajecten in Nederland: Zwolle - Emmen, Amsterdam - Utrecht, Eindhoven - Venlo, Schiphol - Den Haag Mariahoeve en Best - Boxtel; uit mijn hoofd.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:20
door JeePee
Zwolle - Emmen is toch geen 160km/h? Volgens mij is dat baanvak volledig 140km/h of 130km/h. Snelheidsritten worden toch altijd tussen Horst=Sevenum en Helmond gedaan of tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve? Al meen ik wel dat ik snelheden boven de 140km/h zag op de snelheidsmeter tussen Dalfsen en Zwolle in een Railhopper toen de achteroplopende cabinedeur niet dicht was :)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:22
door Daan
Ook voor zover ik weet, en internet meldt, is Zwolle - Emmen 130 - 140 km/h.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 22:25
door Mark
Om precies te zijn: 140 van Zwolle tot Mariënberg en 130 vanaf Mari�ënberg tot Emmen :)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: vr 14 mar 2008, 23:20
door Noof
Helemaal correct.

Waarom ze hier komen; ik heb werkelijk waar geen idee. Enige wat ik me kan bedenken is gewoon testen wat ze kunnen hebben gezien de rijtijden op het Emmerlijntje ivm de kruisingen op Ommen / Nieuw-Amsterdam. Deze kosten je al snel een paar minuten extra tijd als de tegentrein in de + rijdt. Positief is dan wel weer dat er voldoende ruimte is om de DRGL sneller uit te voeren, zo heeft min stoptrein er eens 48 minuten over gedaan (21:38 vertrek uit Zl (+12 ja), 22:26 (-2) aankomst te Emn.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 00:42
door Justin
Leuk plaatje op Emmen. Tijd geleden voor mij. Zien zij ook weer eens weer wat ander materieel dan gebruikelijk ;)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 00:57
door Noof
Justin schreef:Leuk plaatje op Emmen. Tijd geleden voor mij. Zien zij ook weer eens weer wat ander materieel dan gebruikelijk ;)
Zondag kom je er toch? :p

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 01:02
door Justin
Niet meer, afgelast. Wordt nu Rhenen :P.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:21
door Woepje
Waarom die dingen in Emmen komen is ook een raadsel. Maar wat die dingen in het noorden des lands moeten. Wij met de sprinters, geloof je het zelf :lol:.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:27
door BR628
Ooit zullen die buffels wel door andere type trein worden overgenomen....

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: za 15 mar 2008, 23:42
door Meltrain
Te beginnen met SGMm-III denk (hoop) ik. :wink:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 00:04
door Karl
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. De Buffels zijn zo bejaard nog niet en de SGMm'tjes zitten al op de helft...

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 08:00
door Noof
Karl schreef:Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. De Buffels zijn zo bejaard nog niet en de SGMm'tjes zitten al op de helft...
Dat is waar, maar die Buffels rijden nu onder de draad, die kunnen, mocht er een overvloed aan mat komen somehow, dan toch beter naar trajecten zonder waslijn.

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 08:10
door JeePee
Echter er is bijna geen lijn meer waar NS rijdt en er geen waslijn hangt. Vrij logisch dus dat DM'90 dan maar onder de draad rijdt. Het is ook nog eens vrij comfortabel materieel, dus niet veel mensen zullen er een probleem mee hebben :)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 10:14
door Linkerspoor
Comfortabel materieel? Ik vind die stoelen eigenlijk niet geweldig zitten, vrij hard in de rug... ;-)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:25
door Geert
Sprinters van NS bekroond met internationale designprijs

Utrecht - NS heeft bij Bombardier en Siemens voor 650 miljoen euro 99 Sprinters besteld. Vanaf eind 2008 gaan deze treinen zorgen voor een nieuwe dimensie in het treinreizen over kortere afstanden in de Randstad. Belangrijkste nieuwe comfortaspecten zijn een gemakkelijke gelijkvloerse instap vanaf het perron en airconditioning voor een prettig reisklimaat onder alle weersomstandigheden.

In samenwerking met de fabrikanten heeft NS de Sprinters voorzien van een nieuw ontworpen uiterlijk met fraaie esthetische kwaliteiten. Dit ontwerp is ingezonden voor de Good Design Awards, een competitie georganiseerd door The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design, in samenwerking met The European Centre for Architecture, Art, Design, and Urban Studies (Dublin and Athens), and Metropolitan Arts Press. De nieuwe Sprinter heeft een Good Design Award gewonnen in de categorie Transport.
Bron: Blik op Nieuws

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: zo 16 mar 2008, 22:33
door webguy
Hmm, dus we mogen die neus nu officieel 'mooi' noemen!

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 00:33
door Justin
Ach, je moet het beestje toch een naam kunnen geven ;)

Wat exterieur betreft vind ik het ook wel erg strak ogen hoor ;)

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Geplaatst: ma 17 mar 2008, 09:49
door deadlock
Linkerspoor schreef:Comfortabel materieel? Ik vind die stoelen eigenlijk niet geweldig zitten, vrij hard in de rug... ;-)
Klopt. Het is voor langer dan een uur ondoenbaar. Dat is ook de reden waarom ik nooit meer met de stoptrein naar Denemarken zal gaan, hooguit tot aan Münster. Na 6 uur heb je geen zitvlees meer. En in de SLT zit dezelfde stoelen/bekleding als in de DB RegionalBahn. Alleen de Metronom tussen Bremen en Hamburg heeft een tandje meer comfort.