Pagina 1 van 2

Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:14
door VIRM
AMSTERDAM - Over vier jaar hebben treinreizigers geen last meer van verwijtbare storingen op het spoor. Dat zegt Marion Gout-van Sinderen in een exclusief gesprek in De Telegraaf van zaterdag.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1109 ... oor__.html

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:17
door Geert
LIjkt me vrij onmogelijk; zelfs dubbel uitgevoerde systemen en backupsystemen werken lang niet altijd (niet alleen bij het spoor, maar in heel veel sectoren).

En wordt de impact van andere soorten storingen niet veel groter als er heel veel wissels verwijderd worden? Een defecte trein kan nu nog vaak wel gepasseerd worden (met enige vertraging), over een paar jaar legt één trein een compleet baanvak lam. En bedankt het Marion... :')

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:17
door webguy
Laat me niet lachen. Voor hoeveel miljoen gaan we extra investeren? Niks, nou, dan gaan we dat dus echt niet halen. Techniek heeft geen 100% beschikbaarheid tenzijn je miljoenen, nee, miljareden investeerd...

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:24
door Thijs
Geert schreef:En wordt de impact van andere soorten storingen niet veel groter als er heel veel wissels verwijderd worden? Een defecte trein kan nu nog vaak wel gepasseerd worden (met enige vertraging), over een paar jaar legt één trein een compleet baanvak lam. En bedankt het Marion... :')
Het is de vraag of je de wisselsanering zo drastisch moet voorstellen. Zie bijv. Arnhem, waar veel wissels zijn weggehaald en ook past in de wisselsanering. Nou, de snelheid van in- en uitrijden van Arnhem is gigantisch verhoogd. Daarnaast kun je nog steeds goed bijsturen. Enige punt is dat je niet elk perron vanuit elke richting kan bereiken, maar dat is niet erg omdat er voldoende alternatieven overblijven. Ook op een baanvak blijven er overloopwissels (alleen wordt goed gekeken welke nuttig zijn en niet). Daarnaast blijven er per baanvak keervoorzieningen, zodat je een trein kan terugsturen bij een versperring.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:31
door Geert
Maar is de operatie 'wissels weghalen' op Arnhem dan al helemaal klaar of worden er nog meer wissels weggehaald? Volgens mij worden er ook veel overloopwissels weggehaald volgens de plannen (zie bijvoorbeeld Nuth tussen Heerlen en Sittard), dan is het ook lastig om halverwege een baanvak linkerspoor te rijden en is het onmogelijk om nog iets te rijden wanneer één deel gestremd is...

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:34
door webguy
Overigens vind ik dat hoewel de tijd aan de oostzijde is afgenomen, is de snelheid aan de westzijde afgenomen is doordat daar een overloopwissel is gekomen die nog verder van het station af ligt. De s7600 moet vaak wachten op een kruisende Syntus trein, etc.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:38
door Thijs
webguy schreef:Overigens vind ik dat hoewel de tijd aan de oostzijde is afgenomen, is de snelheid aan de westzijde afgenomen is doordat daar een overloopwissel is gekomen die nog verder van het station af ligt.
Deze zin snap ik niet?
webguy schreef:De s7600 moet vaak wachten op een kruisende Syntus trein, etc.
Dat is vanaf zondag eindelijk verleden tijd. De s7600 en s3600 kunnen dan ongestoord en snel Arnhem binnenkomen, omdat ze niet meer hoeven te kruisen met een Syntus-trein.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:41
door Thijs
Geert schreef:Maar is de operatie 'wissels weghalen' op Arnhem dan al helemaal klaar of worden er nog meer wissels weggehaald? Volgens mij worden er ook veel overloopwissels weggehaald volgens de plannen (zie bijvoorbeeld Nuth tussen Heerlen en Sittard), dan is het ook lastig om halverwege een baanvak linkerspoor te rijden en is het onmogelijk om nog iets te rijden wanneer één deel gestremd is...
Het saneren bij Nuth heb ik nooit helemaal begrepen, maar aan de andere kant de grote commotie ook niet altijd: hoevaak zijn die overloopwissels gebruikt en nodig op dat stukje?

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:44
door webguy
Deze zin snap ik niet?
Ok, de situatie gaat iets veranderen, maar vanaf spoor 10 en 11 moet je nog een wissel over die al bijna bij Velperpoort ligt. Die lag er eerst niet, maar is toegevoegd om het extra eilandperron aan te sluiten.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 15:58
door Geert
Thijs schreef:Het saneren bij Nuth heb ik nooit helemaal begrepen, maar aan de andere kant de grote commotie ook niet altijd: hoevaak zijn die overloopwissels gebruikt en nodig op dat stukje?
Nou, ik begrijp best dat het goederenemplacement daar weggehaald is (dat werd al jaren amper gebruikt, met als uitzondering de ICK-stalling een paar jaar terug), maar het is wel een tendens dat ProRail veel overloopwissels weghaalt, wil weghalen of niet (meer) aanlegt bij nieuwbouw of verbouw. Hoe vaak specifiek de overloopwissels in Nuth gebruikt zijn weet ik niet, maar over het algemeen zijn zulke dingen wel nuttig en juist bij stremmingen kan er dan toch nog een beperkte dienst gehouden worden. (Om nog maar te zwijgen over onderhoud 's nachts...)

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 17:08
door Fles
Over vier jaar hebben treinreizigers geen last meer van verwijtbare storingen op het spoor.

Zelfs al zou dit waar zijn. Wie profiteert daar dan van?

Alleen maar Prorail: die kan voortaan OVERAL voor naar iemand anders wijzen.

Toch is dit wel een leuke om eens uit te printen en in 2020 nogeens tevoorschijn te halen :')

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 17:25
door Wubbo
Dit is natuurlijk een belofte die je nooit na kan komen, 100% beschikbaarheid bestaat niet (of je moet het 100% van de tijd gaan onderhouden, maar ik geloof niet dat je dan je doelen haalt ;-)).

Op zich is het verheugend dat ProRail actief bezig is met het verbeteren van de prestaties van het spoor (al zou je natuurlijk verwachten dat dat al jaren zo is...), maar dit soort uitspraken snijdt nooit hout en dat weet ook iedereen, dus of je met dit soort uitspraken de publieke opinie mee krijgt vraag ik me af.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 17:28
door Fles
Tsja, het is als een student die halverwege zijn derde jaar zijn eerste studiepunten haalt en meteen verwacht dat iedereen gaat knielen.

Prorail heeft maar een rare kijk op de mensheid. Ze denken namelijk ECHT dat er mensen bestaan die dit soort verhalen geloven. :') .

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 17:37
door fogeltje
Geen storingen op het spoor: gaan ze het spoornetwerk opdoeken dan?

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 18:43
door Klaasje
Dat is wel de enige optie... Klopt ook wel:
  • Het beste wissel is geen wissel
  • De beste overweg is geen overweg
  • De beste storing is geen storing
  • De beste overkruisligging is geen overkruisligging
  • De beste trein is geen trein.
De laatste valt niet uit de toon. :Y

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 19:22
door Fles
Zeg nog ff iets over reizigers Klaasje ;)

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 19:43
door Daniel
Geert schreef:Hoe vaak specifiek de overloopwissels in Nuth gebruikt zijn weet ik niet, maar over het algemeen zijn zulke dingen wel nuttig en juist bij stremmingen kan er dan toch nog een beperkte dienst gehouden worden.
Nu ProRail dat nog bijbrengen... want tja, hoewel veel overloopwissels nuttig kunnen zijn worden ze met enige regelmaat niet gebruikt op momenten dat ze nuttig zouden kunnen zijn. En dan is de vervolgredenatie weer dat het wissel weg kan omdat het niet gebruikt wordt.

En tja, de gevolgen van minder wissels blijken al weleens op trajecten als Utrecht - Woerden/Amsterdam waar weinig valt te beginnen als een defecte trein op het stoptreinspoor staat.
Maar meer wissels zijn ook weer niet zaligmakend als ze op de verkeerde plek liggen: als bv. in Barendrecht één tunnelbuis buiten gebruik is moet er al snel in de treindienst gesneden worden. En dan niet omdat het in Barendrecht niet past, maar omdat de capaciteit voor inhalingen van Rotterdam Lombardijen dan niet meer bruikbaar is. Tussen Zuid en Lombardijen kan je immers zo'n beetje bij elke boom naar een ander spoor, maar ten zuiden van Lombardijen is er tot Zwijndrecht geenenkel wissel aanwezig.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 19:45
door Michael
Weet niet of het bekend is bij jullie maar in de tunnel bij Barendrecht waar de HSL treinen doorheen rijden ligt wel een wissel

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 19:49
door Daniel
Daar wel ja, is ook een erg nuttige om nog de HSL op te kunnen bij beperkt spoorgebruik op Rotterdam Centraal - Lombardijen. Maar in de sporen voor de reizigerstreinen liggen geen wissels tussen Lombardijen en Barendrecht. Of ja, er liggen er wel twee maar die komen in een kopspoortje uit :P

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 20:32
door Klaasje
Op de HSL liggen er meerdere overloopwissels. Maar bij een gestrande Fyra ligt de dienst zelfs helemaal stil.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 20:44
door Michael
Volgens mij liggen er alleen maar overloopwissels op de HSL bij Zevenbergschen Hoek, Barendrecht en net voor de aansluiting bij Hoofddorp

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 21:54
door Wubbo
Nee, er liggen er meer. Verder ben ik van mening dat er best kritisch naar de hoeveelheid wissels gekeken worden. Ik ken er nog een heleboel in Gouda waar niemand wat aan heeft, bijvoorbeeld...

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 22:19
door webguy
Gouda is sowieso een belachelijke collectie sporen. Waarom hebben we twee bruggen, als je met de hoge ook in Waddinxveen komt.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 22:26
door Suus
De tweede brug (eigenlijk de 4e) over de Gouwe is aangelegd omdat de trein uit Waddinxveen "tegen de richting in" over de brug ging en daarbij de treindienst naar Den Haag in de weg kon zitten. Met die brug werd de trein, samen met een perron bij spoor 11 van het overige verkeer gescheiden. Toen de lightrail kwam heeft men echter het perron van spoor 9 verlaagd omdat het perron van spoor 11 zo moeilijk te verlagen viel, maar voor de reiziger was het stiekem wel prettiger dan op spoor 11.

Re: Telegraaf: Nooit meer storingen op spoor

Geplaatst: za 10 dec 2011, 11:09
door deadlock
Wubbo schreef:Nee, er liggen er meer. Verder ben ik van mening dat er best kritisch naar de hoeveelheid wissels gekeken worden. Ik ken er nog een heleboel in Gouda waar niemand wat aan heeft, bijvoorbeeld...
Evenals de wisselstraten ten noorden van Utrecht Centraal nadat de zuidkant heringericht is.