Pagina 1 van 1

Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: do 29 dec 2011, 13:22
door Daniel
Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn
Geplaatst op: donderdag 29 december 2011 13:19
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 december 2011 13:22


GORINCHEM - Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling en het in gebruik nemen van twee nieuwe stations op de MerwedeLingelijn zijn verstoringen en uitval van treinen op de lijn tussen Gorinchem en Dordrecht een dagelijks terugkerend probleem. ,,Arriva en Prorail hebben onlangs maatregelen genomen en die lijken hun vruchten af te werpen,'' vertelt Bram Donkers woordvoerder namens de gemeenten langs de MerwedeLingelijn.

De samenwerkende partijen op de MerwedeLingelijn zijn onlangs met elkaar om de tafel gaan zitten om de dienstregeling diepgaand te analyseren. Er zijn direct twee maatregelen doorgevoerd die het leed moeten verzachten.
De seinen tussen Dordrecht en Dordrecht Stadpolders worden vanaf nu handmatig bediend als dat nodig is. Daarnaast krijgen de machinisten extra instructies voor het halt houden langs de nieuwe stations. Doordat de aanwijsborden hier nog ontbreken weten machinisten nog niet goed wanneer ze nu precies moeten remmen.

Een andere maatregel is de inzet van extra stewards op de lijn. ,,Zij moeten het in- en uitstappen in goede banen gaan leiden, want ook hier gaat vaak veel kostbare tijd verloren zeker in de spits. Deze stewards geven ook aanwijzingen aan de mensen die hun fiets mee nemen in de trein.
Lees verder

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: za 31 dec 2011, 20:11
door Fles
God god god wat weer een amateuristisch geklungel -o-

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: za 31 dec 2011, 20:59
door TLP
Ik zeg nu even voor JeffreyMeijer: bureautisch ge...<piep>...

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: za 31 dec 2011, 21:27
door Fles
Het is toch niet de eerste keer dat Arriva te maken krijgt met extra stations aan bestaande lijnen? Waarom moet steeds opnieuw het wiel uitgevonden worden?

Stewards die het in- en uitstappen gaan begeleiden? Zitten er alleen nog maar bejaardes met rollators in sinds die nieuwe stations open zijn of zo? Wat is dit voor onzin?

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 02:29
door Suus
Die treinen daar zijn rijdende fietsenstallingen, altijd goed voor een hoop gezeur en geleur.

Echt, hoe Zuid-Holland die fietsenflauwekul ooit heeft kunnen doorvoeren snapt werkelijk niemand.

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 16:53
door isadora
Bee schreef:Die treinen daar zijn rijdende fietsenstallingen, altijd goed voor een hoop gezeur en geleur.

Echt, hoe Zuid-Holland die fietsenflauwekul ooit heeft kunnen doorvoeren snapt werkelijk niemand.
Als compleet leek, vraag ik me hier af, wat er precies bedoeld wordt met "die fietsenflauwekul".

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 19:07
door webguy
Je mag je fiets (altijd?) gratis meenemen, in tegenstelling tot de NS, waar je 6 euro moet betalen voor een fietskaartje.

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 19:11
door VIRM
Wacht even: dus je opent nieuwe stations, maar je zet er geen bordjes bij met waar je moet remmen en dat soort zaken? Dat is toch een beetje heel erg faal?

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 20:25
door Suus
webguy schreef:Je mag je fiets (altijd?) gratis meenemen, in tegenstelling tot de NS, waar je 6 euro moet betalen voor een fietskaartje.
Inderdaad, de Provinciale Staten hebben een motie ingediend waardoor het bij spoorlijnen die in opdracht van de provincie worden uitgebaat is toegestaan fietsen mee te nemen zonder daarvoor een kaartje te moeten kopen.

Met als gevolg dat de treinen tussen Geldermalsen en Dordrecht per dag waarschijnlijk net zo veel fietsen vervoeren als alle andere treinen in Zuid-Holland bij elkaar :')

Overigens bleef het daar niet bij, want na het enorme succes van deze wet had men bedacht dat het dan ook maar toegestaan moest worden in bussen! Gelukkig is het daarover alweer een tijdje stil :pos:

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 21:04
door Daniel
Wat dat laatste betreft: lijn 802 op Goeree-Overflakkee heeft wel een fietsaanhanger. En als ik me niet vergis is een kaartje voor die bus niet duurder als je een fiets meeneemt...

En in het aantal fietsen zal je vast gelijk hebben... in het theoretische geval dat in elke trein het maximale aantal van 12 fietsen wordt meegenomen over het volledige traject heeft de MerwedeLingeLijn de capaciteit om 10.692 fietsen te vervoeren per week.
Gezien dezelfde fietsplek vast meerdere keren per rit gebruikt wordt en een spitstrein met dubbele stellen ook twee keer zoveel fietsen kan meenemen zou het me niet verbazen als men ook werkelijk in de buurt van dat aantal komt...

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 09:02
door Class66
Het probleem met de nieuwe kwartierdienst op de MLL bestaat vooral uit de te krappe nieuwe infrastructuur. Treinen tussen Dordrecht en Gorinchem moeten elkaar 3x kruisen, en keringen aan de eindpunten zijn erg kort. Bij een verstoring is er nauwelijks enige speelruimte. Gevolg: een kettingreactie van vertragingen. De manier waarop dit in de praktijk wordt opgelost is niet chique. Treinen worden ingekort, of vallen uit. Beter was het geweest om het spoor over een grotere afstand geheel te verdubbelen, bijvoorbeeld tussen Sliedrecht en het nieuwe station Boven-Hardinxveld. Tot 1945 was dit overigens al het geval.

Re: Prorail en Arriva nemen maatregelen op MerwedeLingelijn

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 11:16
door Daniel
Als je Sliedrecht - Boven-Hardinxveld verdubbeld schiet dat nog niet veel op... het krapste stuk, Dordrecht Stadspolders - Sliedrecht, blijft dan immers enkelsporig. Dat traject is 52 minuten per uur in gebruik door een trein, kent ook nog twee beweegbare bruggen die vast weleens open moeten en twee keer per dag moet er ook nog een goederentreintje (naar Ddri) tussendoor.
Daarnaast is Sdt - Bhdv juist het stuk met de meeste mogelijkheden bij vertraging gezien je altijd nog op Hardinxveld-Giessendam kunt kruisen (of keren). En tot slot lost dubbelspoor de vertraging niet direct op, waardoor je altijd nog een conflict krijgt op bovengenoemd traject of tussen Boven-Hardinxveld en Gorinchem. Effectiever zijn dan maatregelen waarbij je de kritische stukken enkelspoor verkort (degenen waarop de rijtijd rond de 7 minuten ligt dus), maar da's tegelijk lastig door de bruggen tussen Dordrecht en Sliedrecht en het ingeklemd liggen tussen de Betuweroute en A15 tussen Hardinxveld en Gorinchem.

Wat ook een oplossing kan bieden is het symmetrisch maken van de dienstregeling. Dat vereist een kruisingsmogelijkheid in Arkel en levert een kwartier extra keertijd in Gorinchem en Geldermalsen op.