Pagina 2 van 2

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:15
door Thijs
Toch is reizigerspuntualiteit al een bestaande indicator. NS publiceert dit cijfer ook, zullen we straks in de jaarcijfers ongetwijfeld zien.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 15:43
door Vinny
Hoe is dat cijfer dan opgebouwd?

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 16:08
door Thijs
Daarvoor verwijs ik je naar het vervoerplan 2011 (PDF), pagina 27.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 16:33
door Geert
Voor degenen die geen zin hebben om de pdf te openen:
De indicator reizigerspunctualiteit geeft weer voor welk percentage van de
reizigers de treinrit is geslaagd, dat wil zeggen de trein heeft daadwerkelijk
gereden, had minder dan vijf minuten vertraging bij aankomst en de voor de
overstappers geplande aansluiting is gehaald. Voor reizigerspunctualiteit wordt
hetzelfde meetsysteem gebruikt als voor aankomstpunctualiteit, Voor de
reizigerspunctualiteit worden de gemeten aankomsten gewogen naar het aantal
betrokken reizigers en de gemeten aansluitingen naar het aantal betrokken
overstappers.

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: di 10 jan 2012, 17:55
door Vinny
Voor de
reizigerspunctualiteit worden de gemeten aankomsten gewogen naar het aantal
betrokken reizigers en de gemeten aansluitingen naar het aantal betrokken
overstappers.
Juist. Dat zegt dus niets. Hoe zijn die cijfers tot stand gekomen, met hetzelfde natte vingerwerk als de in- en uitstappers van een bepaald station zeker... :lol:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Geplaatst: wo 11 jan 2012, 08:29
door deadlock
VIRM schreef:Ja, maar als je om de zoveel jaar de norm een beetje op gaat rekken, dan is het gewoon lekker spelen met cijfertjes.
Als ik in trein A zit, die 5-minuten overstaptijd biedt op trein B, maar trein A met +5 rijdt en trein B precies op tijd vertrekt, dan rijdt alles volgens de statistiekjes wel heel mooi en keurig op tijd, maar dan ben je als reiziger de pineut. Hetzelfde geldt voor (theoretische) cross-platform overstappen.
Rekenen met 5-minuten getuigt denk ik van een gebrek aan inlevingsvermogen in je reiziger.
Het gaat toch om eindvertraging? Hoeveel vertraging de trein nog heeft als het ding op z'n eindpunt aankomt? Die kan er vaak nog wel uitgereden worden heb ik het idee.