Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jan 2012, 09:44

Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 09:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 09:44


AMSTERDAM - De regionale vervoerders zijn boos op de Nederlandse Spoorwegen. De NS berekent te veel geld aan de concurrenten op het spoor voor de huur van kaartjesautomaten en informatiebalies. Dat zeggen de topmannen van Veolia en Arriva in een gesprek met Het Financieele Dagblad van woensdag.

Veoliadirecteur Lageirse zegt dat de NS te veel in eigen voordeel rekent. ''Wij hebben 40 procent reizigersgroei, maar slechts 8 procent meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.'' Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen. De vervoerders betalen 23.000 euro huur per jaar voor een kaartautomaat. Voor dat bedrag kunnen we een heel nieuw apparaat kopen, zegt Lageirse.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor webguy » Wo 25 Jan 2012, 10:00

Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?

23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Geert » Wo 25 Jan 2012, 10:03

Bieden Arriva en Veolia in de automaten die zij willen kopen dan ook treinkaartjes aan naar alle stations in Nederland?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jan 2012, 10:12

Gezien de tijd tot de volledige invoering van de OV-chipkaart op het spoor zullen ze wel doelen op automaten om de chipkaart op op te laden... op zich niet zo gek dat die een stuk voordeliger kunnen zijn dan een complete kaartautomaat, bij dat laatste komt toch wat meer kijken qua software en techniek lijkt me.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Cookie » Wo 25 Jan 2012, 11:42

Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen.

Op het nieuwe station van Veendam staat bijvoorbeeld al geen NS kaartautomaat meer, alleen een Arriva chipkaartautomaat. Hoe zit dit met de nieuwe stations langs de Merwede-Lingelijn eigenlijk?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jan 2012, 11:45

Die hadden bij de opening ook nog geen NS-kaartautomaat, maar deels was dat ook te wijten aan het nog niet klaar zijn van de voorpleinen waar die automaten zouden moeten komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 25 Jan 2012, 12:30

maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?

en de OVC-kaart zou er toch voor hebben moeten zorgen, dat alle vervoerders krijgen, waar ze recht op hebben?

_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 14:13

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor _Ari » Wo 25 Jan 2012, 13:20

Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest. Ik dacht dat alles eigendom was van ProRail ofwel NS Poort, maar wellicht weet iemand hoe dat precies zit.

De OV-chipkaart zorgt er inderdaad voor dat elke vervoerder krijgt waar die recht op heeft. Alleen zal het nog een jaar duren voordat het papieren kaartje wordt afgeschaft en tot die tijd heb je een verdeelsleutel nodig. En een automaat die zulke losse kaartjes ook kan verkopen natuurlijk, als je die service aan reizigers wil bieden.

Als Arriva zo'n probleem heeft met de kosten van zo'n kaartjesautomaat dan kopen ze lekker een andere. Desnoods alleen zo'n oplaadpunt, het is dan aan de klant om daar een mening over te hebben.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor The best » Wo 25 Jan 2012, 14:33

Op station Groningen-Noord staat volgens mij alleen nog maar een arriva-automaat, dus het kan wel. Hoe het op de rest van die lijnen in het noorden zit zou ik niet weten eigenlijk.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Ennes » Wo 25 Jan 2012, 16:00

webguy schreef:Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?

23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.

Ach NS doet het toch ook altijd, sein en wisselstoringen, andere vervoerders, externe factoren van storingen, het is toch altijd die "K*T NS"

Wat betreft de automaten, vergeet je ook het leeghalen (geld) van de automaten, vandalisme wat immers ook doorberekend moet worden, en nu al is het eenmalig het ombouwen van de automaten voor het nieuwe pinnen.

Maar goed, laat ze inderdaad gewoon zelf een eigen automaat neerzetten. Het verbaast me alleen dat ze daar nu ineens mee gaan komen, terwijl dit neem ik aan toch al jaren een probleem zou moeten zijn, maar het zal wel met een soort van charmeoffensief naar de politiek te maken hebben i.v.m. de aanbestedingen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 25 Jan 2012, 18:39

Die vervoerders hebben dus al eigen automaten neergezet, speciaal voor de OV-chipkaart. De NS-kaartautomaten op die stations hebben namelijk geen chipkaart-functionaliteit, maar zijn er alleen voor de verkoop van papieren kaartjes.
Niet zo vreemd dat ze dan liever niet meer willen betalen voor die NS-automaten.

Wat me niet duidelijk is, hebben vervoerders een verplichting om papieren kaartjes te verkopen zolang die nog geldig zijn in hun treinen?

zone5324bericht... schreef:maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?
Ze zijn geen eigendom van Arriva. Het enige wat vorig jaar veranderd is, is dat op de stations waar geen NS-treinen komen de NS-logo's zijn vervangen door de logo's van de regionale vervoerder. Dan ziet het er uit als een "Arriva-station" en niet meer als een "NS-station" maar de perrons zijn gewoon van Prorail.

_Ari schreef:Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest.
Als er een andere vervoerder komt hoeven ze alleen maar een paar bordjes te vervangen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jan 2012, 18:45

Arriva-bordjes komen overigens alleen in Groningen/Friesland voor, in Zuid-Holland hangen vooralsnog gewoon NS-borden (of geen borden in het geval van Dordrecht Stadspolders)
In het laatste geval verwacht ik overigens ook eerder "MerwedeLingeLijn" borden, net als er tussen Amersfoort en Ede-Wageningen "Valleilijn"-borden in plaats van de NS-borden gekomen zijn. Op die manier ben je natuurlijk al aardig vervoerder-onafhankelijk.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7696
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Berichtdoor webguy » Wo 25 Jan 2012, 22:48

Veolia heeft wel borden vervangen, bijvoorbeeld op Nijmegen Heyendaal
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast