Winter in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Winter in Nederland

Bericht door Stéphane »

En hoe verloopt het OV met het winterweer in NL?
Ik ben nog niet in een station hier in België geweest maar volgens mij wordt daar zoiets omgeroepen. "Dames en heren wegens een sneeuwbui is het Nederlandse net gesloten, bijgevolg is alle verkeer naar Nederland onderbroken."
De toestand in België? Zie mijn onderschrift.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Winter in Nederland

Bericht door Ardan »

Schijnt helemaal naar de klote te wezen. Niet gereisd vandaag, maar wat ik zo van anderen lees hier...
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter in Nederland

Bericht door Thom91 »

Hangt er vanaf waar je heen moet en waar je start. In de randstad? kut.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Winter in Nederland

Bericht door Ardan »

Hier in Zwolle ligt er toch zeker 10 centimeter sneeuw, dus zal hier wel flink gestoord zijn geweest vandaag. Kijk net even op de AV, valt mee. Twee treinen met +2 en een uitgevallen IC naar Gvc van 21 46.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door Daniel »

In Utrecht vijf treinen, waarvan vier opgeheven, op een bord met plek voor 21 stuks :P

Zelf 45 minuten echte vertraging met de bus, totaal iets van 1 uur en 15 minuten maar een +30 is zowiezo al standaard als ik met de bus ga en pas vanaf Utrecht Centraal omreis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Winter in Nederland

Bericht door Michael 1988 »

In Brabant.... tja ik kreeg te horen van een buurtbuschauffeur dat hij met +30 reed vanmiddag (was rond 4 uur) en van een streekbuschauffeur (was rond half 5) dat hij +50 had bij zijn vorige lijn en bij lijn 156 van 16:06 had hij +20 omdat hij geen pauze nam. Verschillende bussen reden met minstens een half uur vertraging en het verkeer bleef maar slippen of 15 km/h rijden op wegen waar normaal 80 km/h gereden wordt. Dus het verkeer hier (en ik denk wel in heel Nederland) verliep niet zo geweldig en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:

Bedankt!!!!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Winter in Nederland

Bericht door huibf »

Bussen rond Eindhoven waren vaak inderdaad + 50 tot +60 minuten.
Hermes kan er weinig aan doen. Is gewoon aanschuiven in de File in 10 centimeter sneeuw.

Trein viel mee Weert/Tilburg/Venlo/Den Bosch.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Winter in Nederland

Bericht door huibf »

Stéphane schreef:En hoe verloopt het OV met het winterweer in NL?
Ik ben nog niet in een station hier in België geweest maar volgens mij wordt daar zoiets omgeroepen. "Dames en heren wegens een sneeuwbui is het Nederlandse net gesloten, bijgevolg is alle verkeer naar Nederland onderbroken."
De toestand in België? Zie mijn onderschrift.
Nou de belgen doen het niet veel beter tijdens sneeuw... Maar dat zegt je onderschrift al enigzinds
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Winter in Nederland

Bericht door Stephan »

Een bus van Veenendaal naar Rhenen reed vandaag met +99, volgens het schermpje bij de chauffeur. Later op de avond zo'n ruim 2,5 uur op een bus terug zitten wachten. Gelukkig waren er meedere liefhebbers bij de halte te porren voor een bezoek aan een cafetaria. We waren bij het raam gaan zitten, toen de bus eraan kwam direct naar buiten gevolgen. Onderweg ingehaald door twee bussen...
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Winter in Nederland

Bericht door Stéphane »

Nou in België beschikken treinen over ZAND! Dat schijnt ervoor te zorgen dat remmen niet zo moeilijk is. Naar verluid kan ATB daar niet tegen waardoor Prorail in oktober een gel spuit, of die er in februari nog ophangt is niet officieel geweten maar toch erg twijfelachtig.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter in Nederland

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Schijnt helemaal naar de klote te wezen. Niet gereisd vandaag, maar wat ik zo van anderen lees hier...

Zoiets bedoel je?

Afbeelding

:')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door Suus »

Stéphane schreef:Nou in België beschikken treinen over ZAND! Dat schijnt ervoor te zorgen dat remmen niet zo moeilijk is. Naar verluid kan ATB daar niet tegen waardoor Prorail in oktober een gel spuit, of die er in februari nog ophangt is niet officieel geweten maar toch erg twijfelachtig.
Die gel, Sandite genoemd, is tegen vochtige bladeren. In Nederland werkt de treinbeveiliging met stroompjes die door de rails lopen en natte bladeren kunnen ervoor zorgen dat het contact tussen de wielen en rails wegvalt waardoor de beveiliging in storing valt. Dat probleem speelde ook mee in de herfst.

Het sneeuwprobleem is een heel ander verhaal. In het eerste jaar was dat defect materieel en slechte onderhoudsstand van de wisselverwarming. In het tweede jaar kreeg ander materieel problemen met de sneeuw, de wissels werkten wel maar hadden last van loskomend sneeuw als de trein schokkend over de wissel ging. Dit jaar lijkt het probleem niet zo zeer aan de treinen of het spoor te liggen maar aan falend personeelsinzet dat volledig op zijn gat viel na een paar verstoringen (een wel vaker voorkomend probleem na grote storingen...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter in Nederland

Bericht door Fles »

Bee schreef:Die gel, Sandite genoemd, is tegen vochtige bladeren. In Nederland werkt de treinbeveiliging met stroompjes die door de rails lopen en natte bladeren kunnen ervoor zorgen dat het contact tussen de wielen en rails wegvalt waardoor de beveiliging in storing valt. Dat probleem speelde ook mee in de herfst.
De detectie is het probleem niet hoor, het gaat meer om de doorglijdings-bestrijding :Y
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter in Nederland

Bericht door iljitsch »

Wat ik niet snap is dat er toch ergens mensen moeten weten waar die treinen allemaal stilstaan of nog rijden, en dat die informatie gewoon niet doorkomt bij het personeel op de stations en de reizigers.

Er kunnen altijd redenen zijn dat er dingen die rijden moeten stilstaan, maar tenzij er een probleem met de communicatienetwerken is (en die hebben geen last van kou en sneeuw) dan moet het gewoon mogelijk zijn dat de info doorkomt. Degenen die dit onmogelijk maken door verkeerde actie of inactie moeten hun kop nu maar eens zien rollen.

En steeds dat gezeur over ATB dit en ATB dat, kan die oude prut niet eens afgeschaft worden?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Winter in Nederland

Bericht door Statler Rail »

Opmerkelijk citaat uit het Teletekst-bericht over de spoorproblemen van vandaag:

"Gestrande reizigers braken in een trein tussen Vught en Boxtel een wc-deur af, om over de deur naar een andere trein over te stappen."
:roll:
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door Michael »

Als ik naar www.ns.nl ga kom ik gelijk op een pagina met alle storingen en informatie over het winterweer. Dus niet de normale website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door webguy »

Hmm, Mat 64 deuren zijn daar overigens voor ontworpen, of iig vaker gebruikt...

Gisteren raakte de infosystemen gewoon overbelast, maar dat is een kwestie van meer servers neerzetten.

Nu lijkt Utrecht weer helemaal vast te zitten, en door het hele land zie je daar de effecten van helaas. Verder zijn het geloof ik allemaal kleine storinkjes die opstappelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door webguy »

Michael schreef:Als ik naar http://www.ns.nl ga kom ik gelijk op een pagina met alle storingen en informatie over het winterweer. Dus niet de normale website
En gister was de NS site eerst helemaal niet beschikbaar, en rond 16:00 weer wel met deze site. Eerder vanmorgen was er nog niks aan de hand op de NS site, maar het is nu kennelijk weer kritiek geworden
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Winter in Nederland

Bericht door Ruben »

Wat is er nu zo het probleem ol Schiphol? Hoofddorp opstel? Riekerpolder? Er rijdt een sprintertje Hfd - Asd maar dat is het dan ook. 10 stations waar storingen voor worden aangegeven, en over Schiphol en de zuidtak rept men niet. Topinfo idd Meerstadt!!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door webguy »

Ben eigenlijk nu benieuwd wat het probleem is. Is de infra echt zo slecht momenteel? Ik moest gisteren op een trein wachten in Velp bij een overweg, de s3600 kwam daar met snelheid langs en dat veroorzaakt idd heel veel stuifsneeuw dat in de wissels kan komen. Er valt nu ook geen sneeuw meer, dus zoveel sneeuw kan er nou ook niet in die wissels belanden lijkt me...

Of is het kwestie van personeel op verkeerde plek?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter in Nederland

Bericht door Daniel »

Sneeuw in wissels is op zich geen probleem, die smelt de wisselverwarming wel weer weg. Alleen met grote ijsklompen lukt dat niet.

Zelf stond ik vanmiddag eventjes bij de brug over de Eemhaven tussen Amersfoort en Amersfoort-aansluiting. Na passage van een IC-Berlijn en een stoptrein naar Zwolle, waarvan de laatste op volle snelheid voorbij kwam ontstonden daar ook problemen met een wissel. Een s4500 kwam bv. opeens helemaal links rijdend voorbij en even later verscheen een spoorwerker die een wissel in het spoor naar Zwolle kwam ontdoen van ijs. Op de fly-over bij Amersfoort-aansluiting heeft ook een ruime 10 minuten een ICM-IV staan wachten tot die het station in mocht.
Diverse treinen reden overigens ook op vrij lage snelheid daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Winter in Nederland

Bericht door Michael 1988 »

Ik vraag me eigenlijk 1 ding af. Iedereen praat over NS en Prorail, maar hoe doen de andere vervoerders het op het Nederlandse spoor? Ik hoor nergens iets over de tweede spoorbedrijf van Nederland Arriva of over Syntus, Connexxion en Veolia. Die zullen toch ook last moeten hebben van storingen. Vooral gezien ze allemaal op enkelspoorslijnen rijden.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Winter in Nederland

Bericht door Daelea »

Vreemd genoeg heb ik, de keren dat ik op de AV's van Ed keek, de Valleilijn steeds normaal zien rijden (zonder uitval en zonder vertraging dus), dit was ook zo op Lunteren (m.u.v. 1 paar dat een 1x in een halfuurtje uitviel)

En heeft er iemand een idee hoe het met de materieelinzet zit? Neem aan dat dit ook erg verstoord is vandaag... Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld de s7400 (nu Sprinter Asd - Ah) met het VIRM uit de s3000 / s3100 rijdt?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Winter in Nederland

Bericht door Caspar »

webguy schreef:Of is het kwestie van personeel op verkeerde plek?
In twee van de 4 treinen waar ik vandaag in heb gezeten was er inderdaad geen conducteur, waardoor er niet vertrokken kon worden.
Overigens bereiken me ook signalen dat het spoornet rondom Berlijn erg te kampen heeft met sneeuwperikelen, en dat daar niet meer sneeuw ligt dan hier... Maarja dat is alleen maar een schrale troost.

Er kunnen altijd redenen zijn dat er dingen die rijden moeten stilstaan, maar tenzij er een probleem met de communicatienetwerken is (en die hebben geen last van kou en sneeuw) dan moet het gewoon mogelijk zijn dat de info doorkomt. Degenen die dit onmogelijk maken door verkeerde actie of inactie moeten hun kop nu maar eens zien rollen.
Je kan natuurlijk op je schermen zien als treindienstleider of omroeper waar er een trein stil staat. Als ie op een station stil staat is de kans erg groot dat je niemand te pakken krijgt omdat er simpelweg geen personeel op zit in veel gevallen. Je weet dan niet wanneer en of ie überhaupt ooit wel gaat vertrekken. Treindienstleider herroept het sein, en andere trein kan niet binnenkomen op het station. Kortom, het begin van een ophoping aan treinen. Als dit zich zo binnen een uur een keer of 10 gebeurd, heb je een station als Amsterdam of Utrecht vrij snel helemaal geblokkeerd, en staan er voor je het weet 25 treinen te wachten voor ze binnen kunnen rijden.
Voordat je daar nog 25 treinen aan toe gaat voegen, roept de treindienstleider: Ik kan even een niets meer hebben, totdat er wat ruimte is om alle opgehoopte binnenkomende treinen weg te werken. Voor de reiziger op het perron betekent dat: er zal even een uur niets meer rijden, aangezien er puin moet worden geruimd.
Om te zien of er personeel op een trein zit, ben je afhankelijk van de procesleider perron, en die kan weer contact opnemen met de bijsturing, om te vragen of er al wat in aantocht is. Echter als de PLP dat voor een hand vol treinen moet doen, en er maar 1 bijstuurder zit voor een halve provincie, dan kan je wel raden dat die lijn overbelast is...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter in Nederland

Bericht door iljitsch »

Het is wel te bizar voor woorden om onder dit soort omstandigheden een trein onbeheert langs een perron te laten staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten