Pagina 2 van 3

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: za 04 feb 2012, 21:09
door Caspar
Waarom, een machinist of conducteur kan toch weer moeten overstappen naar een volgende trein, of klaar zijn met zijn dienst?

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: za 04 feb 2012, 21:53
door iljitsch
Eerst wachten op aflossing. Met een trein en personeel bij elkaar kan je rijden, al is het maar naar een opstelspoor om ruimte te maken. Met beide los kan je niks.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 07:51
door find_your_spot
Michael 1988 schreef: en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:
Ik mag hopen dat dat niet gebeurt is. Chauffeurs die dat wel doen zijn hartstikke strafbaar.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 09:54
door microshit
Dit was alles wat gisteravond op Ut reed:
Afbeelding

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 10:15
door Caspar
iljitsch schreef:Eerst wachten op aflossing. Met een trein en personeel bij elkaar kan je rijden, al is het maar naar een opstelspoor om ruimte te maken. Met beide los kan je niks.
En zo zal dus de trein waar machinist na zijn overstap op moet rijden dus niet gaan vertrekken...

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:24
door iljitsch
Zo'n stoelendans werkt alleen als alle treinen en al het personeel op het goede moment aanwezig zijn. Lijkt me normaal al vrij weinig kans op, maar als het halve land plat is weet je natuurlijk zeker dat dit niet gaat gebeuren.

Ik snap ook wel dat je (onder normale omstandigheden) niet dezelfde mensen 8 uur lang op dezelfde trein kan laten rijden, maar gewoon maar bij aankomst eruit springen en dan het risico lopen dat een trein tijdenlang onbedoeld een perron bezet houdt is echt niet acceptabel.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 12:58
door Dexter
Statler Rail schreef:Opmerkelijk citaat uit het Teletekst-bericht over de spoorproblemen van vandaag:

"Gestrande reizigers braken in een trein tussen Vught en Boxtel een wc-deur af, om over de deur naar een andere trein over te stappen."
:roll:
Dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon praktisch. We hebben jarenlang op die manier treinen ontruimd, door een andere trein op het nevenspoor naast de gestrande trein te zetten, de wc-deur eruit te halen en tussen twee treinen in te leggen als loopplank. Dat paste met de oude deuren precies. :D Met de nieuwe deuren lukt het niet meer.
iljitsch schreef:maar gewoon maar bij aankomst eruit springen en dan het risico lopen dat een trein tijdenlang onbedoeld een perron bezet houdt is echt niet acceptabel.
Zo zwart/wit als jij het hier schetst, is de realiteit niet. Al het rijdend personeel heeft een meldingsplicht en als je niet weet hoe het tijdens een stremming verder moet, dien je tot nader order bij je trein aanwezig te blijven.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 13:36
door Michael 1988
find_your_spot schreef:
Michael 1988 schreef: en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:
Ik mag hopen dat dat niet gebeurt is. Chauffeurs die dat wel doen zijn hartstikke strafbaar.
Helaas, het is wel bij meerdere chauffeurs gebeurt. Tenminste ik heb toen via de radio gehoord dat er al, naast de chauffeur van de bus waar ik in zat, al minstens 2 anderen waren die het zelfde deden. Tenminste dat zei de planner.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:40
door Fles
find_your_spot schreef:
Michael 1988 schreef: en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:
Ik mag hopen dat dat niet gebeurt is. Chauffeurs die dat wel doen zijn hartstikke strafbaar.
Nood breekt wet, ouwe pennelikker :Y

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 14:51
door Suus
En dat terwijl FYS altijd de eerste is om de randen van de wet (en wellicht daarbuiten) op te zoeken :')

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 16:25
door Fles
Ook dat nog idd. Kolderiek figuur :D

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 16:59
door Stéphane
find_your_spot schreef:
Michael 1988 schreef: en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:
Ik mag hopen dat dat niet gebeurt is. Chauffeurs die dat wel doen zijn hartstikke strafbaar.
Hoe bewijzen ze dat? Er is in bussen toch geen tachograaf aanwezig, dacht ik.

Ik ken enkele mensen die bij DeLijn werken of gewerkt hebben en bij diensten op het platteland, alles prima. Maar bij filegevoelige diensten worden chauffeurs door de dispatching soms verplicht om zonder pauze hun volgende dienst aan te vatten.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 17:00
door Stéphane
Bee schreef:En dat terwijl FYS altijd de eerste is om de randen van de wet (en wellicht daarbuiten) op te zoeken :')
Hij kan waarschijnlijk zijn kopje koffie niet missen. :wink:

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:15
door Michael 1988
find_your_spot schreef:
Michael 1988 schreef: en voor de chauffeurs die hun pauze (of delen ervan) hebben opgeofferd om de reizigers niet in de kou te laten staan:
Ik mag hopen dat dat niet gebeurt is. Chauffeurs die dat wel doen zijn hartstikke strafbaar.
Btw. Jij wilt liever de reizigers in de kou laten staan wachten op een bus die niet komt opdagen dan proberen te gaan rijden met een kortere (of geen) pauze :N . Tja als jij buschauffeur bent hoop ik niet dat ik ooit bij jou in de bus terecht kom. De chauffeurs die dat deden probeerden nog de reizigers zoveel mogelijk te helpen dat ze toch fatsoenlijk thuis konden komen. Nood breekt wet en als je niet met vertraging gaat rijden zullen flink wat ritten uitvallen. Of je moet alles geheel om gaan gooien en maar lukraak een paar ritten gaan rijden. Maar dat brengt nog meer chaos op :S , dus kun je beter gewoon zoveel mogelijk ritten rijden met desnoods geen pauze dan een chaos creëeren in de roosters door iedereen lukraak ritten te laten rijden.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 22:51
door hauptbahnhof
Het is makkelijk praten omdat jij niet degene bent die moet rijden. Maar ook het rijdend personeel heeft recht op pauze. Niemand zou een dienst van 8 uur (of langer!!!!) kunnen rijden zonder even tijd voor zichzelf te nemen en even een boterhammetje of wat dan ook te eten.

Het is misschien lullig dat ik het zo zeg maar de reizigers zullen toch even moeten wachten totdat de chauffeur even heeft kunnen eten. Misschien neemt hij niet zijn volledige pauze op, maar die pauze moet wel even worden genomen. Op het moment dat de reizigers wel thuis zitten warm te eten, moet die chauffeur nog terug.

Het is een beetje geven en nemen. Niet alleen maar aan jezelf denken maar ook aan die arme chauffeur die het al moeilijk heeft op zo'n dag.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: zo 05 feb 2012, 23:29
door find_your_spot
Wat is er niet te begrijpen aan de wet:

Onderbreking rijtijd:
Na 4 uur en 30 minuten rijden dient een aaneengesloten onderbreking van tenminste 45 minuten gehandhaafd te worden.



Nood breekt wet is de grootste onzin. De rij en rusttijden wet is er juist voor om dat soort misstappen tegen te gaan.

Er hoeft maar een aanrijding te gebeuren en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat je hele geschiedenis tot 28 dagen terug nakijken op eventuele overtredingen in de rusttijden.

Deze wet is ervoor om iedereen zo veilig mogelijk van A naar B te vervoeren. Zie het niet als reizigertje pesten, de chauffeur die zich niet aan de regels houdt neemt een groot risico wat nergens voor nodig is.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:00
door JWM
Voor chauffeurs werkzaam in het OV gelden andere rij- en rusttijden _O-. Dat MOET jij toch weten?

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:41
door Michael 1988
Uhum.. Ik zeg niet dat ze de gehele pauze hoeven op te offeren, maar een deel van de pauze is door een aantal chauffeurs gewoon opgeoffert om de reizigers niet in de kou te laten staan. En ik denk niet alleen om de reizigers niet in de kou te laten staan, maar ook om het aantal benodigde ritten dat de vervoersbedrijven verplicht zijn uit te voeren, wel te laten uitvoeren, dus zo weinig mogelijk rituitval. Dit kost de vervoersbedrijf geld en uiteindelijk krijgt de chauffeur dan ook minder geld.

Maar wat stellen jullie dan voor voor iemand die +50 heeft op zijn vorige rit en +50 houdt op zijn volgende rit en zo ergens met +100 (en waarschijnlijk meer, want hij moest naar Eindhoven en zat in Schijndel al op +45) aan het einde van die volgende rit aan komt op de eindbestemming? Moet die het laten opstapelen en uiteindelijk of ritten laten vervallen of flink overwerken? De chauffeur waar ik bij zat had nog verschijdende ritten te gaan en was waarschijnlijk als hij zijn volledige pauze nam aan het einde van de dienst of op +200 uitgekomen of hij had 1 a 2 ritten moeten laten vervallen. De chauffeur riep overigens nog om een extra bus voor in Eindhoven, maar halverwege de rit had hij nog geen antwoord gekregen en moest ik helaas weer uitstappen. Ik zou het zelf als chauffeur zijnde niet bepaald fijn vinden als ik 100-200 minuten of meer moest overwerken om al mijn ritten te maken. Want dat is toch al gauw ruim 1,5 - 3 uur.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 00:53
door iljitsch
Is er niet een verschil tussen 5 a 10 minuten tussen twee ritten en een eetpauze van 45 minuten of een uur?

Chauffeurs zijn overigens ook mensen en zullen waarschijnlijk niet uitgebreid willen pauzeren als ze de bui al zien hangen dat ze pas veel later klaar zijn met hun dienst gezien de staat van de weg. (Tenzij iemand voorstander is van halverwege een rit de bus aan de kant zetten omdat het tijd is om naar huis te gaan.)

Maar een blaas heeft ook maar een beperkte grootte. :-)

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 01:21
door Michael 1988
iljitsch schreef:Tenzij iemand voorstander is van halverwege een rit de bus aan de kant zetten omdat het tijd is om naar huis te gaan.

Maar een blaas heeft ook maar een beperkte grootte. :-)
Ik denk niet dat de passagiers die nog in de bus zitten erg blij zullen zijn tegenover de chauffeur als die ineens zijn bus langs de weg zet en stopt met de rit. Ook niet als hij vertraging heeft, maar dat even terzijde. Dit geldt overigens ook bij treinen. Mensen zijn nooit blij als ze eindelijk in een trein zitten en de trein opeens niet meer verder rijdt.

Een chauffeur, machinist, servicewinkelmedewerken, infobaliemedewerken, conducteur, toezichthouder/controleur en kaartverkoopmedewerkster zijn de gezichten van de OV-bedrijven. Mensen zien hun gewoon eerder dan iemand van de directie of (telefonische) helpdesk. Als iemand van hun reizigers behoorlijk teleursteld (om wat voor reden dan ook) schaadt deze persoon meteen het hele bedrijf. Plaspauzes zijn nodig ja, daar heb ik niets op tegen. Maar als een bus of trein met +30 ergens aankomt waar al weinig bussen of treinen in een uur komt en er staan passagiers weet ik hoe lang te wachten of nog langer moeten gaan wachten, zal de chauffeur of conducteur de woede van de passagiers toch vooral op zich krijgen. Die woede zal deze persoon toch misschien op zich krijgen als hij vertraging heeft, maar het wordt meer als de rit(ten) voor hem of haar uitvielen. Houdt dat wel even in jullie achterhoofd ;). Passagiers kunnen misschien wel begrip tonen, maar zijn nooit blij met ritten die uitvallen en al helemaal niet met vertraging (al kan de woede van vertraging bij de bus wat beperkter worden omdat iedereen al extreem langzaam reed op de weg).

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 12:54
door AppleMoose
microshit schreef:Dit was alles wat gisteravond op Ut reed:
Afbeelding
Klopt niet. Rond dat tijdstip reed er wel meer, maar niet alles werd op dat bord aangegeven, laatstaan omgeroepen.
Bijna elke richting reden er "sprinters". Tijden waren onbekend, maar vertrokken wel vanaf een "vast" perron. Zo vertrokken de sprinters naar Arnhem vanaf spoor 15, en richting Geldermalsen van spoor 19. Dat werd wel duidelijk omgeroepen. De exacte tijden werden aangegeven op de CTA's op de perrons zelf.

Paar uur eerder was er weinig structuur te vinden in die hele "nooddienstregeling" rond Utrecht.

het gekke was dat in Oost-Nederland nauwelijks vertragingen en/of storingen waren. Pas toen ik rond 4 uur in Tiel aankwam merkte ik pas dat het een groot zooitje was rond Utrecht.
Verder werd er in Tiel ook niet omgeroepen dat er een trein opgeheven was, en dat je voor Utrecht moest overstappen. Wel dat het treinverkeer tussen Geldermalsen en Utrecht, en tussen Tiel en Arnhem ernstig ontregeld was, maar over Tiel-Geldermalsen werd niks gezegd. Ik had van een vriendin moeten vernemen dat de trein van 16.22 was opgeheven, omdat ze dat in Culemborg op de CTA's zag staan... :roll:

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 13:31
door hauptbahnhof
Michael 1988 schreef:Maar als een bus of trein met +30 ergens aankomt waar al weinig bussen of treinen in een uur komt en er staan passagiers weet ik hoe lang te wachten of nog langer moeten gaan wachten, zal de chauffeur of conducteur de woede van de passagiers toch vooral op zich krijgen. Die woede zal deze persoon toch misschien op zich krijgen als hij vertraging heeft, maar het wordt meer als de rit(ten) voor hem of haar uitvielen. Houdt dat wel even in jullie achterhoofd ;). Passagiers kunnen misschien wel begrip tonen, maar zijn nooit blij met ritten die uitvallen en al helemaal niet met vertraging (al kan de woede van vertraging bij de bus wat beperkter worden omdat iedereen al extreem langzaam reed op de weg).
Woedende en boze passagiers vallen best mee op zulke dagen. Ze zijn allang blij dat er op een gegeven moment wat komt en dat ze vooral mee kunnen.

Ik heb vrijdag ook gewerkt en was ook behoorlijk vertraagd (2 ritten gedaan in de tijd van 3). Maar ik heb mijn pauze gewoon genomen zoals het hoort aangezien ik toch op mijn eigen tram moest wachten en ik behoorlijke honger heb gekregen van aan iedereen die op de halte achterblijft dat vol = vol, of dat alles wel rijdt maar niet volgens dienstregeling en dat ik in de kou moest uitstappen om wissels schoon te vegen. Alles loopt al door elkaar dus het beste wat je kunt doen is in ieder geval op je eigen wagen stappen. We reden ook niet meer volgens dienstregeling maar een gemiddelde frequentie. Dat betekent dat we vanaf het eindpunt de frequentie hanteerden. Alleen, aangezien er dienstregeling was, reed de een de hele route 30, de andere toch wat harder. Dus er was geen regelmaat in. Dat is iets wat je als reiziger op zo'n dag maar moet accepteren omdat het toch niet anders kan.

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 14:42
door Vinny
In Zürich wordt dat gewoon op de digitale haltebordjes, en middels omroepen duidelijk gemaakt:
"Wegen schneefall fähren der wagen die linien x, y und z in unregelmässige zeitabstanden. Wir bitten um entschuldigung"
(In verband met sneeuwval rijden de voertuigen van de lijnen x, y en z in onregelmatge tijdafstanden. Wij vragen om begrip)

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: ma 06 feb 2012, 21:46
door candelaer
Ronaldussen schreef: Zo vertrokken de sprinters naar Arnhem vanaf spoor 15, en richting Geldermalsen van spoor 19. Dat werd wel duidelijk omgeroepen. De exacte tijden werden aangegeven op de CTA's op de perrons zelf.
Arnhem vertrok bij mij vanaf 18. Dat was wel fijn toen ik 's avonds uit Houten kwam. :)

Re: Winter in Nederland

Geplaatst: di 07 feb 2012, 22:55
door Suus
Problemen met de Winter? Wellicht zal de treinreiziger dit overzichtje even bij de hand moeten nemen :mrgreen:

Afbeelding