Schultz wil uitleg chaos spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor VIRM » Za 04 Feb 2012, 16:31

Minister Schultz van Infrastructuur wil opheldering van de NS en ProRail over de chaos op het spoor vanwege het winterse weer.

De minister wil weten waarom gemaakte afspraken over het voorkomen van treinvertragingen bij slecht weer niet worden nagekomen.

http://nos.nl/artikel/337335-schultz-wil-uitleg-chaos-spoor.html
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor deadlock » Za 04 Feb 2012, 21:51

Ze wil nu pas uitleg? :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Vinny » Za 04 Feb 2012, 22:02

Uitleg: ja de boel is een beetje stuk. Het doet het niet. Elke keer denken we dat het niet stuk gaat, maar het gaat toch kapot. En dan lukt het niet meer... :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 04 Feb 2012, 22:13

Wat zo jammer is: Het probleem is niet zozeer dat er iets stuk gaat maar vooral wanneer het ene stuk gaat het andere meteen geen raad meer met zichzelf weet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Caspar » Za 04 Feb 2012, 22:16

Dat klopt, maar er gaat wel héél erg veel stuk op een dag als nu. 15 wissels tussen Zaandam en Amsterdam Centraal is niet eens een gekke schatting op een middag als afgelopen vrijdag.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor webguy » Za 04 Feb 2012, 22:20

Ik snap alleen niet helemaal waarom ze opeens massaal stuk gaan: voor vrijdag was het ook flink koud, maar zonder sneeuw en toen ging het wel goed. Als je de sneeuw weghaalt/wegveeft, en het niet weer sneeuwt zou er geen probleem moeten zijn toch? Of is het opstuivende sneeuw van langsvliegende treinen dan het probleem? Of zit het echt er in dat er tussen -5 en -20 wissels 10x zo snel kapot gaan? Ik als ergens dat ze vaker gesmeerd moeten worden als de wisselverwarming aan staat, heeft dat er mee te maken?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 04 Feb 2012, 22:38

Caspar schreef:Dat klopt, maar er gaat wel héél erg veel stuk op een dag als nu. 15 wissels tussen Zaandam en Amsterdam Centraal is niet eens een gekke schatting op een middag als afgelopen vrijdag.

Nou liggen er daar ook wel extreem veel maar het maakt het rijden van treinen niet onmogelijk, eerder lastig. Overigens vraag ik me af: Voor hoeverre wordt er overwogen om met veel sneeuw trager over kromliggende wissels te rijden om afvallend ijs zoveel mogelijk te voorkomen?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Caspar » Za 04 Feb 2012, 22:42

Nou daar heb ik nog nooit iemand over gehoord.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 04 Feb 2012, 22:47

Als je met 40 km/h over een 1:15 rijdt dan voelt dat toch stukken soepeler dan wanneer je met 83 km/h tegen de ATB-bel doorheen rijdt. De grap is dat in de formule voor de zijdelingse versnelling de snelheid kwadratisch opgenomen is. Bij 60 km/h is de zijdelingse ruk al fors minder dan bij 80 km/h.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Caspar » Za 04 Feb 2012, 22:49

Ja dat geloof ik zo. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat er iemand is die daar rekening mee houdt. Op de schematische weergave van procesleiding is sowieso al niet op te maken of een trein ''rechtdoor'' gaat of niet.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor iljitsch » Za 04 Feb 2012, 23:04

Wat wil 1:15 zeggen?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Caspar » Za 04 Feb 2012, 23:11

De hoekverhouding van het betreffende wissel. Na 15 meter rijden is er een zijdelingse verplaatsing bereikt van 1 meter.

1:9 is.... 40 km/u
1:12...... 60 km/u
1:15...... 80 km/u
1:34,7....140 km/u

Overigens kan je er ongeveer vanuit gaan dat je het getal door 2 kan delen en dan vermenigvuldigen met 10 voor de maximale snelheid. Bij 1 op 9 zou je dan dus 45 km/u kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Caspar op Za 04 Feb 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 04 Feb 2012, 23:14

Caspar schreef:Ja dat geloof ik zo. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat er iemand is die daar rekening mee houdt. Op de schematische weergave van procesleiding is sowieso al niet op te maken of een trein ''rechtdoor'' gaat of niet.

In de BVS-tekeningen kan je het in theorie wel goed zien. Naast dat een machinist het op basis van de seinbeelden vaak ook wel kan reproduceren (echter niet altijd).

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Klaasje » Za 04 Feb 2012, 23:15

Caspar schreef:De hoekverhouding van het betreffende wissel. Na 15 meter rijden is er een zijdelingse verplaatsing bereikt van 1 meter.

Dat alles gerekend vanuit het mathematisch punt. (Exacte midden van de wisselboog en het begin van het alignement van het aansluitende spoor.) De wisselboog is de boog tussen het rechte spoor en het punt dat deze hoek t.o.v. het rechte spoor bereikt is.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Caspar » Za 04 Feb 2012, 23:18

@ Klaasje over de BVS, dat klopt ook. En als je zelf een beetje bekend bent op/met het baanvak ter plaatse weet je dat ook wel uit je hoofd. Aan de hand van een waarneming van de machinist van een bepaald seinbeeld kan je inderdaad de afgelegde rijweg reproduceren, of een storing opsporen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Fles » Za 04 Feb 2012, 23:26

deadlock schreef:Ze wil nu pas uitleg? :mrgreen:



Nee. De publieke opinie wil dat ze uitleg vraagt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Daniel » Di 07 Feb 2012, 09:33

Schultz ontevreden over aanpak winterspoor
Geplaatst op: dinsdag 7 februari 2012 09:33
Laatst bijgewerkt: dinsdag 7 februari 2012 09:33


DEN HAAG - De spoorsector is niet adequaat omgegaan met de komst van het winterweer.
Dat schrijft verkeersminister Melanie Schultz dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.
''De afhandeling van de problematiek op het spoor is niet naar tevredenheid gebeurd, qua beheersing van de infrastructuur en de communicatie naar de reiziger'', schrijft de VVD-bewindsvrouw.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Fles » Di 07 Feb 2012, 22:23

"Fles ontevreden over Schultz"

Ik bedoel: Nou en? Er verandert toch geen klap, dat is inmiddels wel duidelijk :)

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor VIRM » Di 07 Feb 2012, 22:47

Fles schreef:"Fles ontevreden over Schultz"

Ik bedoel: Nou en? Er verandert toch geen klap, dat is inmiddels wel duidelijk :)

Zou er wel wat veranderen als - laat ik maar even willekeurig iets noemen - alle reizigers uit ontevredenheid een week lang weigeren te betalen voor hun vervoersbewijzen bij NS en eventueel andere treinvervoerders die er een potje van hebben gemaakt?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Suus » Di 07 Feb 2012, 22:53

Onmogelijk, een aanzienlijk deel van de reiziger heeft een abonnement en zal dat echt niet zomaar stopzetten :wink:

De reiziger voelt zich beledigd maar heeft tegelijkertijd weinig keus om dat af te wijzen. De reiziger kan boos worden maar tot zekere hoogte accepteert de reiziger gewoon veel, en dat zal de NS ook wel weten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Fles » Di 07 Feb 2012, 23:16

Tsja, de reiziger heeft gewoon grosso modo geen keus.

Er zijn weinig mensen die echt zeggen "En NU is het genoeg geweest, morgen om 9 uur sta ik bij de dealer voor een proefrit!"

Nee, men vloekt en tiert en baalt wat, een paar weken, en dan is het weer over.

Er is gewoon geen enkele prikkel voor NS, voor prorail, voor enige vervoerder, om hier wat aan te doen.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Stéphane » Wo 08 Feb 2012, 15:05

Schultz is voor de verandering eens ontevreden. Meestal zijn wij ontevreden over Schultz.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Schultz ontevreden over aanpak winterspoor

Berichtdoor Fles » Wo 08 Feb 2012, 19:59

Jullie hebben trouwens OOK allemaal van die huppelkutjes op het Ministerie van Spoor :') Kathleen van Brempt, Hilde Crevits.. Dat schiet toch niet op man :') _O-

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Stéphane » Za 11 Feb 2012, 20:36

En je vergeet dan nog Etienne Schoupe.

Toen die minister van overheidsbedrijven was richtten de spoorwegen een pakjesbedrijf op en wilde hij de post zwaar inkrimpen :Y
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Schultz wil uitleg chaos spoor

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 13 Feb 2012, 22:24

Ik weet niet of zij hier ook uitleg over wil hebben, maar komen de bonussen en prestatiecijfers ook aan bod? Want over wat ik vandaag heb gehoord snap ik niet waarom de NS-directie niet 4 jaar geleden op staande voet ontslagen werd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast