Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Daniel » Za 04 Feb 2012, 20:58

Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama
Geplaatst op: zaterdag 4 februari 2012 20:57
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 februari 2012 20:58


Persbericht
In tegenstelling tot de door de NS uitgevente verwachting dat het treinverkeer vandaag zo’n beetje volgens plan zou verlopen, was de treindienst reeds rond het middaguur als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Ook de tweede winterdag van dit seizoen maakt de spoorsector de redelijkerwijze aan haar te stellen verwachtingen niet waar.

Dat leidt voor wat betreft de Maatschappij Voor Beter OV tot een vijftal conclusies.

1. Gezien het feit dat er erg strenge vorst was aangekondigd, had vandaag de nooddienstregeling ingesteld moeten zijn. Immers, lichte tot matige sneeuwval doet men dat wel, en als er echt aanleiding toe is doet men dat niet! Dat valt aan de reiziger niet uit te leggen.

2. Reeds gisteren in de loop van de middag had er een negatief reisadvies moeten worden uitgevaardigd. Da, de reizigers zijn gisteravond uiteindelijk op hun bestemmingsstation aangekomen, maar veelal pas na uren te hebben moeten doorbrengen op stations zonder fatsoenlijke wachtgelegenheid in de barre koude. Dat mag zo ongeveer mishandeling worden genoemd.

3. Gezien het getoonde onvermogen van de spoorsector (en het uitblijven van negatief reisadvies, zodat reizigers ook geen alternatief zijn gaan regelen) dient de NS tot ruimhartige vergoeding van de gevolgschade over te gaan, zoals vooruitbetaalde concert- en theaterkaartjes, vakantiehuisjes en dat soort dingen. Want hier is geen sprake van vertragingsschade (waarop het beruchte artikel 8:108BW, dat reizigers schadevergoeding na vertragingsschade ontzegt, van toepassing is) maar van schade die voortvloeit uit het op incompetente wijze runnen van de spoorsector. Incompetentie is wat anders dan vertraging. Ook name het feit dat ns.nl aankondigde dat je gewoon kon reizen, sterkt Voor Beter OV in deze opvatting.

4. De geloofwaardigheid, en daarmee de positie van de verantwoordelijken (Bert Meerstadt, Ingrid Thijssen, Marion Gout en Melanie Schultz) is zeer ernstig onder druk komen te staan. De eerste twee zouden mede na de uitspraken van Bert Meerstadt vorig jaar in de winterhoorzitting in de Tweede Kamer (“Dit mag reizigers nooit meer worden aangedaan”) direct moeten vertrekken, de laatste twee zouden een formele laatste waarschuwing (Gout van Schultz, Schultz van de Kamer) moeten krijgen. De opvolgers van Meerstadt en Thijssen zouden als expliciete opdracht moeten krijgen, dat ook in de echelons onder hen schoon schip wordt gemaakt.

5. Het Ministerie van IenM moet serieus aan de slag om de nieuwe spoorconcessies (voor de toegang tot het Hoofdrailnet, de toegang tot de HSL en het beheer van deze spoorwegnetten) fors aan te scherpen en niet met NS te onderhandelen, maar te gaan voor Right of First Refusal, en bij het minste of geringste tegenstribbelen van NS overgaan tot verlenging van de huidige concessie met een jaar om een goede aanbestedingsprocedure te houden.

Voor Beter OV acht de gebeurtenissen van gisteren en vandaag op het spoor niet alleen uiterst teleurstellend, maar ook volstrekt onaanvaardbaar.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Fles » Zo 05 Feb 2012, 00:57

Wat een verliezersclub dat VoorBeterOV zeg, om van te kotsen gewoon. Ongehoord.

Het enige wat ze doen is schreeuwen dat er koppen moeten rollen. Enige tendens richting een schaduw van poging tot maken van een plan in de richting van het oplossen van de blijkbaar aanwezige problemen ontbreekt TOTAAL.

Niet serieus nemen dat volk.

Ook geen topic voor openen dus :N

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Suus » Zo 05 Feb 2012, 01:17

Het laten rollen van allerlei koppen heeft geen zin.
Het uit Zwitserland laten komen van experts is ook dikke onzin.

Want wat er nu gebeurt, is niet datgene wat alleen gebeurt als het sneeuwt, maar wat er gebeurt als er meerdere grote storingen tegelijk zijn: de coördinatie valt weg, daarmee gaat het personeel rondlopen als een kip zonder kop (immers, die weten ook niet meer waar ze aan toe zijn), daardoor kan het personeel de reizigers ook niet meer inlichten. De reiziger probeert via andere manieren informatie te vinden, bijvoorbeeld via internet. Dat systeem trekt het ook niet meer en neemt in zijn val ook nog even wat andere informatiesystemen mee en de communicatiestoornis neemt gruwelijke vormen aan.

Gevolg: stationshallen vol boze reizigers dat tekeer gaat tegen het personeel dat net zo weinig weet als de reiziger.

Wat er dus heel eenvoudig moet gebeuren: Eenvoudigere inzet van personeel, liefst eigenlijk altijd (immers, het probleem keert ook terug als er geen sneeuw is), waardoor je sneller kan schakelen gedurende de dienst. Versterking van de apparatuur die de communicatie regelt zodat het altijd op oorlogssterkte beschikbaar kan zijn en de website ook niet meer met de pootjes omhoog gaat

Dan kan je je vooral bezig houden met de problemen die tijdens het uitvoeren van de dienst ontstaan in plaats van dat het bedrijf bezig is zichzelf weer op de rails te zetten.

Kortom, wat men nodig heeft is iemand die gaat hervormen en het eens radicaal anders ziet dan op de huidige manier omdat het altijd zo is geweest. Het is een vage hint dat de buitenwereld niet snapt wat er zo moeilijk is, vaak snapt het bedrijf het dan zelf ook niet en een beetje oplettende treinreiziger ziet dat het personeel genoeg "hints" afgeeft dat er ook echt iets niet klopt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Justin » Zo 05 Feb 2012, 01:24

Fles schreef:Wat een verliezersclub dat VoorBeterOV zeg, om van te kotsen gewoon. Ongehoord.

Het enige wat ze doen is schreeuwen dat er koppen moeten rollen. Enige tendens richting een schaduw van poging tot maken van een plan in de richting van het oplossen van de blijkbaar aanwezige problemen ontbreekt TOTAAL.

Niet serieus nemen dat volk.


Och zo zijn er nog tal van dit soort organisaties in Nederland en omstreken. Niks nieuws :N
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Fles » Zo 05 Feb 2012, 01:28

Bee schreef:Gevolg: stationshallen vol boze reizigers dat tekeer gaat tegen het personeel dat net zo weinig weet als de reiziger.


Dat is een heel belangrijk deel van de uiterlijke verschijning van het probleem. Iedereen die zich in zo'n situatie in een personeelspakje vertoont is gewoon kanonnenvoer. En dat is niet goed natuurlijk. Er wordt op allerlei niveaus gefaald, door mensen die om 17:00 leuk de pjoeter afsluiten en naar huis gaan, en de HC's, MCN's en Perronopzichters/PLP's whatever zijn gewoon zwaar de klos.

Dat is niet goed :N

Maar er zijn maar weinig reizigers die dat begrip op zullen kunnen brengen. En ook dat is te begrijpen. Men is immers het visitekaartje van het bedrijf. En de enige kans voor de reiziger op informatie.

Daar moet gewoon echt iets grondig verbeteren. kan je net zo hard gaan schreeuwen dat er in Zwitserland ook wel wat mis gaat, maar echt, hoe het hier gaat onder de gegeven condities is echt veel slechter dan in ELK ander land in de wijde omtrek. En dat kan DUS beter. En dat MOET dus beter.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Fles » Zo 05 Feb 2012, 01:29

Justin schreef:
Fles schreef:Wat een verliezersclub dat VoorBeterOV zeg, om van te kotsen gewoon. Ongehoord.

Het enige wat ze doen is schreeuwen dat er koppen moeten rollen. Enige tendens richting een schaduw van poging tot maken van een plan in de richting van het oplossen van de blijkbaar aanwezige problemen ontbreekt TOTAAL.

Niet serieus nemen dat volk.


Och zo zijn er nog tal van dit soort organisaties in Nederland en omstreken. Niks nieuws :N



Moet er dan ook een topic geopend worden over FlesEnJustinHatenProrail.nl? Lijkt me niet :)

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Justin » Zo 05 Feb 2012, 01:39

Neuh :D. I Love Prorail, I Love OV-Chipkaart en I Love Schultz. Gewoon om lekker mensen te stangen ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor iljitsch » Zo 05 Feb 2012, 01:48

Hoeveel winters moeten de topmensen van de NS en Prorail nog de kans krijgen om het eindelijk wel een keer goed te doen dan?

Ik vind het idee van de staatssecretaris/minister om een buitenlandse expert erbij te halen wel een goede. Als die concludeert dat er fouten gemaakt zijn kunnen er wat mij betreft directies naar huis, 3 x scheepsrecht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Suus » Zo 05 Feb 2012, 01:58

Het gaat niet om de sneeuw, dat is slechts een aanjager. Je kan sneeuw net zo goed vervangen door een stroomstoring op een groot knooppunt en er ontstaat precies hetzelfde als wat afgelopen vrijdag gebeurde: stationshallen vol boze reizigers en ontbrekende communicatie.

Dan kan je wel allerlei experts van spoorbedrijven die goed met sneeuw om kunnen gaan uit het buitenland halen, maar (en dat zegt de NS zelf ook) de complexiteit is veel groter. Ja precies, de complexiteit van de personeelsstructuur :!: Daar heb je geen experts uit het buitenland voor nodig, maar experts op het gebied van personeelsplanning en iemand die een keel durft op te zetten tegen eventuele protesten van de vakbonden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Vijf conclusies rond nationaal spoorwegdrama

Berichtdoor Fles » Zo 05 Feb 2012, 10:15

Bee schreef:Het gaat niet om de sneeuw, dat is slechts een aanjager. Je kan sneeuw net zo goed vervangen door een stroomstoring op een groot knooppunt en er ontstaat precies hetzelfde als wat afgelopen vrijdag gebeurde: stationshallen vol boze reizigers en ontbrekende communicatie.


Klein detail: dat is na een paar uur opgelost. Dit na 4 dagen nog niet :X


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast