Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Houders van abonnementen krijgen vaak een boete als ze vergeten met hun ov-chipkaart in te checken om hun rit te registreren.
Vóór de verplichte invoering van de ov-chipkaart gold een goede coulanceregeling voor abonnementhouders die hun vervoersbewijs niet konden tonen.
Dit stelde het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn maandag verschenen rapportage over het laatste kwartaal van 2011 op basis van ontvangen klachten.
Vroeger konden de abonnementhouders hun kaart bij een loket laten zien. Zo'n regeling bestaat niet, althans niet landelijk en niet uniform. Als ze vergeten in te checken, volgt vaak een boete van 35 euro. ''De beste klanten van het ov voelen zich soms behandeld als criminelen.''
En dat terwijl je het gewoon wint als je het laat voorkomen. Je hebt betaald dus je mag mee. Maar nee, Kafka wil precies zien wie op welke seconde welke scheet laat en anders ben je een crimineel. Of je betaald hebt of niet, boeit ze eigenlijk geen lor.
Fles schreef:Je hebt betaald dus je mag mee. Maar nee, Kafka wil precies zien wie op welke seconde welke scheet laat en anders ben je een crimineel.
En ook bij een restitutieverzoek wordt je als crimineel gezien: je verzoek tot restitutie is ONTERECHT totdat het tegendeel bewezen wordt!
Je verzoek wordt eerst onderzocht en als het verzoek terecht is, wordt het gehonoreerd. Dit kan ook andersom: als je een verzoek tot restitutie indient, wordt je gelijk gerestitueerd. Achteraf wordt er onderzocht of het verzoek terecht is. Verzoek = terecht? Niets aan de hand! Verzoek is onterecht? Kaart blokkeren totdat het niet rechtsmatig gerestitueerde bedrag en een boete, wegens voor het onterecht terugvragen, is terugbetaald.
Maar ja, zoals het bericht al aangeeft: door de ov-chipkaart worden vaste klanten (en overigens ook niet vaste klanten) gezien als criminelen. De ov-chipkaart = crimineel
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wat is dat nou weer voor een belachelijke idee. Dat je anti-ov-chipkaart bent, fijn. Maar kraam asjeblieft niet zulke onzin uit.
Alsof als de bonus bij de AH niet vanaf is, het niet wordt gecontroleerd voordat je je geld terugkrijgt. En trouwens, een geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren.
hauptbahnhof schreef:Wat is dat nou weer voor een belachelijke idee. Dat je anti-ov-chipkaart bent, fijn. Maar kraam asjeblieft niet zulke onzin uit.
Alsof als de bonus bij de AH niet vanaf is, het niet wordt gecontroleerd voordat je je geld terugkrijgt. En trouwens, een geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren.
Hij heeft een punt dat een klant belachelijk veel moeite moet doen om onrechtmatig teveel afgeboekt geld terug te krijgen.
fogeltje schreef:
Hij heeft een punt dat een klant belachelijk veel moeite moet doen om onrechtmatig teveel afgeboekt geld terug te krijgen.
Maar dat is niet waar ik op reageer.
Hoe dan ook (hij zegt het zelf), moet de gedupeerde klant een verzoek indienen. Dat blijft hetzelfde. Alleen moet volgens hem klakkeloos geld worden teruggestord en achteraf maar worden teruggehaald. Dát vind ik onzin.
Wat ik raar vind is dat je een 0900 lijn moet bellen om je geld terug te vragen. Als je een beetje pech hebt sta je 10 minuten in de wacht voor je aan de beurt bent, en zijn de belkosten al hoger dan het ten onrechte afgeboekte bedrag.
hauptbahnhof schreef:Wat is dat nou weer voor een belachelijke idee. Dat je anti-ov-chipkaart bent, fijn. Maar kraam asjeblieft niet zulke onzin uit.
Alsof als de bonus bij de AH niet vanaf is, het niet wordt gecontroleerd voordat je je geld terugkrijgt. En trouwens, een geblokkeerde kaart is niet meer te deblokkeren.
Hij heeft een punt dat een klant belachelijk veel moeite moet doen om onrechtmatig teveel afgeboekt geld terug te krijgen.
Dat wel, maar zoals HBF al zegt, hij brengt het niet handig genoeg.
Waar je dit soort hippe technologie natuurlijk ook voor zou KUNNEN gebruiken, is automatisch klaarzetten van terug te boeken saldo voor mensen waarvan het systeem kan zien dat ze in- en uitgecheckt hebben EN in een vertraagde trein gezeten hebben. Want dat MOET kunnen, technisch.
Caspar schreef:Wat ik raar vind is dat je een 0900 lijn moet bellen om je geld terug te vragen. Als je een beetje pech hebt sta je 10 minuten in de wacht voor je aan de beurt bent, en zijn de belkosten al hoger dan het ten onrechte afgeboekte bedrag.
Bij alle vervoerders (met uitzondering van de NS) kan je de claim digitaal en gratis indienen.
Caspar schreef:Wat ik raar vind is dat je een 0900 lijn moet bellen om je geld terug te vragen. Als je een beetje pech hebt sta je 10 minuten in de wacht voor je aan de beurt bent, en zijn de belkosten al hoger dan het ten onrechte afgeboekte bedrag.
Bij alle vervoerders (met uitzondering van de NS) kan je de claim digitaal en gratis indienen.
Leuk joh. Beetje jammer dat NS ongeveer tachtig keer zo veel reizigerskilometers omvat als alle andere vervoerders bij elkaar, maar voor die druppel op de gloeiende plaat heb je gelijk :pos:
Daarentegen heb je bij de NS maar een relatief beperkt aantal (abonnements)reizigers die om een restitutie vragen. De meeste problemen spelen immers bij het stads- en streekvervoer.
Overigens is er bij de meeste vervoerders ook wel een papieren formulier verkrijgbaar, in ieder geval bij de verkooppunten van de vervoerder zelf zouden ze die moeten hebben en soms wil een buschauffeur ook nog wel eens van zo'n formulier voorzien zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar schreef:Wat ik raar vind is dat je een 0900 lijn moet bellen om je geld terug te vragen. Als je een beetje pech hebt sta je 10 minuten in de wacht voor je aan de beurt bent, en zijn de belkosten al hoger dan het ten onrechte afgeboekte bedrag.
Bij alle vervoerders (met uitzondering van de NS) kan je de claim digitaal en gratis indienen.
Leuk joh. Beetje jammer dat NS ongeveer tachtig keer zo veel reizigerskilometers omvat als alle andere vervoerders bij elkaar, maar voor die druppel op de gloeiende plaat heb je gelijk :pos:
Ik heb tot nu toe twee keer via internet met succes een verzoek om restitutie gevraagd bij NS. Er is een digitaal "Contactformulier" te vinden op de site van NS. Je kunt via dat formulier een klacht indienen m.b.t. de OV-chipkaart en Vergeten Check-out of iets anders.
erg leuk maar er worden wel 2 dingen door elkaar gehaald in het bericht. in ieder geval wat reizen bij NS betreft.
Vóór de verplichte invoering van de ov-chipkaart gold een goede coulanceregeling voor abonnementhouders die hun vervoersbewijs niet konden tonen.
Allereerst wordt er nog niemand beboet die niet heeft ingecheckt, en het niet kunnen tonen van een abonnement is toch net even anders als het niet in of uitgecheckt hebben.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
reisthijs schreef:Die regeling voor als je een keer je abonnement niet bij je hebt bestaat nog steeds maar daar gaat het hier dus niet over.
Het gaat hier om reizigers die hun kaart wel gewoon bij zich hebben maar toch een boete krijgen omdat er niet is ingecheckt.
Ennes schreef:Allereerst wordt er nog niemand beboet die niet heeft ingecheckt,
Bij NS misschien nog niet maar bij andere vervoerders dus wel.
maar in het bericht wordt dus een stuk aangehaald over reizigers die hun vervoersbewijs niet kunnen tonen (zie mijn quote) vandaar mijn opmerking dat er dus verschillende dingen door elkaar worden gehaald om er weer een lekker smeuïg verhaal van te maken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Er wordt niks door elkaar gehaald, het is een vergelijking tussen twee situaties waarin je als abonnementhouder een boete kan krijgen voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs.
1. Je hebt je kaart wel bij je, maar alleen niet ingecheckt. Je hebt geen geldig vervoerbewijs dus moet je een boete betalen.
2. Je hebt je kaart thuis laten liggen. Je het geen geldig vervoerbewijs maar hoeft toch geen boete te betalen.
Terecht wordt hier de vraag gesteld waarom er voor geval 1 niet overal dezelfde coulance is als bij geval 2.
Vooral zolang er nog grote verschillen zijn in de regels over inchecken voor abonnementhouders.
1. Je hebt je kaart wel bij je, maar alleen niet ingecheckt. Je hebt geen geldig vervoerbewijs dus moet je een boete betalen.
Zou de HC je nog een boete met ritprijsverhoging tegen reductietarief kunnen verkopen? (als dat bestaat) Hij kan wel zien dat je een abonnementhouder bent.