Pagina 1 van 1

Buurtbus

Geplaatst: za 11 feb 2012, 22:49
door NintendoC
Hallo allemaal,

Voor mijn school maak ik een werkstuk over Buurtbussen. Voor het financiele gedeelte, heb ik nog echter twee zaken niet kunnen vinden.

Wat is gemiddeld de aanschafprijs van een buurtbus?
Wat zijn de kosten van het rijden van een buurtbus per uur?

Zou iemand mij met bovenstaande vragen kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 00:19
door zone5324bericht...
over de kosten van het rijden heb ik enkele weken geleden iets gelezen of gehoord.

dat zou iets van 15 tot 20 euro per uur zijn, tegen 60 euro per uur vor een gewone bus.
dit natuurlijk, omdat de chauffeur over het algemeen een vrijwilliger is en het busje niet zo veel kost als een gewone ov-bus.

wil je meer weten, stuur maar eens een mailje aan secretariaat@advweb.nl, want volgens mij heb ik toen van deze kant te horen gekregen...

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 00:31
door Roelof88
Meestgebruikte model voor de buurtbus is de Mercedes-Benz Sprinter Combi. Zie brochure met specs en prijzen:

http://www.mercedes-benz.nl/content/med ... an2012.pdf

Nieuwprijs zal tussen de €55.000 en €65.000 excl. BTW liggen. Vergelijking: Een 12 meter streekbus kost gemiddeld €180.000.-

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 01:20
door Fles
Die BPM :o Is dat echt waar ja?

Dat een bus van kaal 28k euro nogeens 27k BPM en DAN nog 5400 BTW moet opbrengen :X Ja zo kom ik ook wel aan de 60k.

Mer dan de helft van de aanschafprijs is gewoon belasting :') Kloteland.

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 01:52
door Suus
2012 is het laatste jaar dat de BPM een vaste voet heeft, vanaf volgend jaar is de BPM volledig afhankelijk van de uitstoot/energielabel van het voertuig. De EU wil overigens al heel lang dat de belasting wordt afgeschaft omdat het de markt verstoort.

De Sprinter kost 28.350 euro.
11,1% daarvan is 3147 euro.
Dieseltoeslag van 1900 euro.

Gaan we uit van het basismodelletje, dan heeft deze een CO2-uitstoot van 218 gram. De auto komt dus boven de belastingvrije voet uit en moet daarom volledig betaald worden
Schijf 1 is tot 155 gram. 155 x €71 = €11005
Schijf 2 is tot 232 gram. Dus 218-155 = 63 gram. 63 x €213 = €13419

€3147 + €1900 + €11005 + €13419 = €29417

Indien de diesel een Euro6-motor heeft gaat er 1000 euro korting af.
Indien het geen diesel is maar een benzine of een aardgasmotor vervalt de 1900 euro dieseltoeslag, maar wordt er een korting gerekend van 450 euro voor benzine en 950 euro voor aardgas. (verschil diesel - aardgas is dus 2850 euro)
De BPM op het basismodel kan dus enigszins variëren maar zal de aanschafprijs wel bijna verdubbelen.

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 11:40
door huibf
NintendoC schreef:Hallo allemaal,

Voor mijn school maak ik een werkstuk over Buurtbussen. Voor het financiele gedeelte, heb ik nog echter twee zaken niet kunnen vinden.

Wat is gemiddeld de aanschafprijs van een buurtbus?
Wat zijn de kosten van het rijden van een buurtbus per uur?

Zou iemand mij met bovenstaande vragen kunnen helpen?

Alvast bedankt!
Ik weet niet de bedragen uitgesplits maar in Brabant en SRE kost het ín de lucht houden van een Buurtbus zo'n 60.000 euro per jaar. De bussen zijn voor een consessieperiode van 6 jaar aangeschaft.

Bedenk dat hierin ALLES zit.
- bus, benzine, apk, rep.kosten, etc
- diensregelingpalen, vertrekstaten, lijnfolder
- communicatie/pr
- chipkaart
- 2x per jaar een feestje voor alle vrijwilligers..

SRE verleent in 2012 een subsidie van 6.000 per buurtbusverenging... dat kan je hier vinden http://www.sre.nl/web/servlet/nl.gx.sit ... /id=209669

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 12:54
door Freek
volgens mij is het nog niet eens zo'n slecht idee om de subsidiebesluiten na te kijken op de websites. Zo heb ik voor SAN geloof ik al eens een bedrag van 55 duizend euro voorbij zien komen.

Re: Buurtbus

Geplaatst: zo 12 feb 2012, 23:17
door Statler Rail
Buurtbussen zijn geregeld in de OV-concessies. Meestal moet de vervoerder de buurtbussen beschikbaar stellen en onderhouden. Ook de brandstof wordt door de vervoerder betaald. Een deel van de buurtbuskosten verloopt dus indirect via de vervoerder van de OV-concessie, die dat weer heeft verdisconteerd in de van de concessieverlener gevraagde exploitatiebijdrage.

Hoeveel een buurtbus precies kost hangt er ook maar net vanaf waarvoor je ze gebruikt. Alleen enkele ritten per dag, of juist de hele dag door. En zijn het korte ritjes, of ook langere afstanden? In Fryslân krijgt de concessiehouder (=het busbedrijf) per buurtbus jaarlijks een subsidie van 25.000 euro. Ook in IJsselmond (Overijssel/Flevoland) is de subsidie 25.000 euro per buurtbus per jaar.