Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door Caspar »

Over het wel of niet te zuinig zijn voor het betalen van een toeslag zoals R-Flow schrijft; ik denk dat veel mensen het prima vonden hoe het was tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam qua route, tarief en reistijd. Ik vind het terecht dat mensen gaan klagen als voor het zelfde aantal euro's een product minder goed wordt, zoals in dit geval deze spoorverbinding.

@Vinny, hoe zie je dat voor je een hoger tarief voor IC's? Het lijkt me niet te regelen om zoiets via de ov-chipkaart te betalen, want als je bv Zaandam- Amsterdam Amstel aflegt per sprinter of IC, het chipkaartje zal dat niet kunnen zien. En op dit traject maakt het geen zier uit welke trein je nou pakt qua comfort en reistijd. En wat te denken van IC's als Uitgeest- Hoorn of Den Helder- Alkmaar. Daar kan je toch geen toeslag voor vragen... En zo zijn er nog wel meer die op bijna ieder station stoppen maar wel IC heten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door Vinny »

Ja ik zou bijna vergeten dat de OV-chip een enorm dom systeem is, dat niet met in- en uitchecktijden kan werken. Maar goed, je kan natuurlijk denken dat de toeslag wordt berekend als je tussen twee IC stations reist en niet als je tussen een IC en een sprinterstation reist.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door Klaasje »

Je moet met zo'n systeem wel uitkijken dat de sprinters niet substantieel drukker worden. :!:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door RoelZ1 »

Met het oude 3-treinenmodel waarbij er ook snelheids- en comforteisen worden gesteld aan IC's zou een toeslag voor de IC's nog wel te verantwoorden zijn, maar in het huidige systeem waarbij een IC gewoon een trein is die niet overal stopt lijkt het me onwenselijk, nog los van de technische problemen. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de s5400 van vorig jaar duurder zou zijn dat die van dit jaar. Het is allebei een oncomfortabele DDAR en echt sneller is hij ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door Vinny »

In Duitsland heb je al jaren duurdere treinkaartjes voor IC verbindingen, maar goed daar is het comfort van zulke treinen hoger...

(zulke dingen kun je evt. voorschrijven in de concessievoorwaarden)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door VIRM »

Het probleem, zoals eerder is aangekaar top dit forum, is dat ze eigenlijk ontzettend slecht zijn begonnen met Fyra. Een te hoge toeslag, regelmatige vertragingen en uitval van treinen gecombineerd met oude treinstelletjes.
Het was handiger geweest om met een veel lagere toeslag te beginnen, met nieuwere treinstellen en punctueel. Nu kleeft er een 'duur en vertraagd' imago aan de Fyra. En zo'n imago is dus niet zomaar weg te poetsen.

Zelf heb ik een keertje in de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam gezeten en vond het, gezien de snellere rittijd, het toeslagje wel waard. Als het veel hoger was geweest, dan had ik gewoon de s2100 of s2200 gepakt naar Rotterdam.

Tot welk jaar heeft HSA de concessie gekregen?
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Bericht door Michael »

Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

DEN HAAG/BREDA - De HSL-verbinding tussen Breda en Amsterdam blijft bestaan. Vanaf 2015 wordt de HSL toegevoegd aan het Hoofdrailnet. De High Speed Alliance, de samenwerking tussen NS en KLM, houdt op te bestaan.

Dat zijn de uitkomsten van het Kamerdebat over de HSL woensdag in de Tweede Kamer. Volgens minister Schultz (Verkeer, VVD) is het wat betreft de HSL ‘twee voor twaalf’ en heeft ze er geen tijd meer om nieuwe onderzoeken te doen. Ze drong de Tweede Kamer erop aan dan ook snel akkoord te gaan.

lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Bericht door VIRM »

Het is al langer bekend dat de HSL slecht draait. Dus 'geen tijd om extra onderzoek te doen' is een kulargument: daar heeft de minister al meer dan een jaar lang de tijd voor gehad.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Maar wel voor Rotterdam-Tilburg met de s1900 over de HSL? Als je die dan zou moeten ontwijken krijg je een gare verbinding met de s2200 naar Breda en daar dan weer overstappen op een stoptrein of s3600. -o-
Je krijgt dan zelfs iets als met de IC naar Dordrecht, sprinter naar Breda en vervolgens weer met een sprinter of IC verder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten