Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 10:51

Over het wel of niet te zuinig zijn voor het betalen van een toeslag zoals R-Flow schrijft; ik denk dat veel mensen het prima vonden hoe het was tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam qua route, tarief en reistijd. Ik vind het terecht dat mensen gaan klagen als voor het zelfde aantal euro's een product minder goed wordt, zoals in dit geval deze spoorverbinding.

@Vinny, hoe zie je dat voor je een hoger tarief voor IC's? Het lijkt me niet te regelen om zoiets via de ov-chipkaart te betalen, want als je bv Zaandam- Amsterdam Amstel aflegt per sprinter of IC, het chipkaartje zal dat niet kunnen zien. En op dit traject maakt het geen zier uit welke trein je nou pakt qua comfort en reistijd. En wat te denken van IC's als Uitgeest- Hoorn of Den Helder- Alkmaar. Daar kan je toch geen toeslag voor vragen... En zo zijn er nog wel meer die op bijna ieder station stoppen maar wel IC heten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor Vinny » Do 16 Feb 2012, 11:06

Ja ik zou bijna vergeten dat de OV-chip een enorm dom systeem is, dat niet met in- en uitchecktijden kan werken. Maar goed, je kan natuurlijk denken dat de toeslag wordt berekend als je tussen twee IC stations reist en niet als je tussen een IC en een sprinterstation reist.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor Klaasje » Do 16 Feb 2012, 11:15

Je moet met zo'n systeem wel uitkijken dat de sprinters niet substantieel drukker worden. :!:

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor RoelZ1 » Do 16 Feb 2012, 11:33

Met het oude 3-treinenmodel waarbij er ook snelheids- en comforteisen worden gesteld aan IC's zou een toeslag voor de IC's nog wel te verantwoorden zijn, maar in het huidige systeem waarbij een IC gewoon een trein is die niet overal stopt lijkt het me onwenselijk, nog los van de technische problemen. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de s5400 van vorig jaar duurder zou zijn dat die van dit jaar. Het is allebei een oncomfortabele DDAR en echt sneller is hij ook niet.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor Vinny » Do 16 Feb 2012, 11:35

In Duitsland heb je al jaren duurdere treinkaartjes voor IC verbindingen, maar goed daar is het comfort van zulke treinen hoger...

(zulke dingen kun je evt. voorschrijven in de concessievoorwaarden)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor VIRM » Do 16 Feb 2012, 12:12

Het probleem, zoals eerder is aangekaar top dit forum, is dat ze eigenlijk ontzettend slecht zijn begonnen met Fyra. Een te hoge toeslag, regelmatige vertragingen en uitval van treinen gecombineerd met oude treinstelletjes.
Het was handiger geweest om met een veel lagere toeslag te beginnen, met nieuwere treinstellen en punctueel. Nu kleeft er een 'duur en vertraagd' imago aan de Fyra. En zo'n imago is dus niet zomaar weg te poetsen.

Zelf heb ik een keertje in de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam gezeten en vond het, gezien de snellere rittijd, het toeslagje wel waard. Als het veel hoger was geweest, dan had ik gewoon de s2100 of s2200 gepakt naar Rotterdam.

Tot welk jaar heeft HSA de concessie gekregen?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Berichtdoor Michael » Do 16 Feb 2012, 14:19

Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

DEN HAAG/BREDA - De HSL-verbinding tussen Breda en Amsterdam blijft bestaan. Vanaf 2015 wordt de HSL toegevoegd aan het Hoofdrailnet. De High Speed Alliance, de samenwerking tussen NS en KLM, houdt op te bestaan.

Dat zijn de uitkomsten van het Kamerdebat over de HSL woensdag in de Tweede Kamer. Volgens minister Schultz (Verkeer, VVD) is het wat betreft de HSL ‘twee voor twaalf’ en heeft ze er geen tijd meer om nieuwe onderzoeken te doen. Ze drong de Tweede Kamer erop aan dan ook snel akkoord te gaan.

lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Berichtdoor VIRM » Do 16 Feb 2012, 14:27

Het is al langer bekend dat de HSL slecht draait. Dus 'geen tijd om extra onderzoek te doen' is een kulargument: daar heeft de minister al meer dan een jaar lang de tijd voor gehad.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Berichtdoor Daniel » Do 16 Feb 2012, 14:37

Caspar schreef:Maar wel voor Rotterdam-Tilburg met de s1900 over de HSL? Als je die dan zou moeten ontwijken krijg je een gare verbinding met de s2200 naar Breda en daar dan weer overstappen op een stoptrein of s3600. -o-

Je krijgt dan zelfs iets als met de IC naar Dordrecht, sprinter naar Breda en vervolgens weer met een sprinter of IC verder.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten