Pagina 2 van 2

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 10:51
door Caspar
Over het wel of niet te zuinig zijn voor het betalen van een toeslag zoals R-Flow schrijft; ik denk dat veel mensen het prima vonden hoe het was tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam qua route, tarief en reistijd. Ik vind het terecht dat mensen gaan klagen als voor het zelfde aantal euro's een product minder goed wordt, zoals in dit geval deze spoorverbinding.

@Vinny, hoe zie je dat voor je een hoger tarief voor IC's? Het lijkt me niet te regelen om zoiets via de ov-chipkaart te betalen, want als je bv Zaandam- Amsterdam Amstel aflegt per sprinter of IC, het chipkaartje zal dat niet kunnen zien. En op dit traject maakt het geen zier uit welke trein je nou pakt qua comfort en reistijd. En wat te denken van IC's als Uitgeest- Hoorn of Den Helder- Alkmaar. Daar kan je toch geen toeslag voor vragen... En zo zijn er nog wel meer die op bijna ieder station stoppen maar wel IC heten.

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:06
door Vinny
Ja ik zou bijna vergeten dat de OV-chip een enorm dom systeem is, dat niet met in- en uitchecktijden kan werken. Maar goed, je kan natuurlijk denken dat de toeslag wordt berekend als je tussen twee IC stations reist en niet als je tussen een IC en een sprinterstation reist.

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:15
door Klaasje
Je moet met zo'n systeem wel uitkijken dat de sprinters niet substantieel drukker worden. :!:

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:33
door RoelZ1
Met het oude 3-treinenmodel waarbij er ook snelheids- en comforteisen worden gesteld aan IC's zou een toeslag voor de IC's nog wel te verantwoorden zijn, maar in het huidige systeem waarbij een IC gewoon een trein is die niet overal stopt lijkt het me onwenselijk, nog los van de technische problemen. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de s5400 van vorig jaar duurder zou zijn dat die van dit jaar. Het is allebei een oncomfortabele DDAR en echt sneller is hij ook niet.

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 11:35
door Vinny
In Duitsland heb je al jaren duurdere treinkaartjes voor IC verbindingen, maar goed daar is het comfort van zulke treinen hoger...

(zulke dingen kun je evt. voorschrijven in de concessievoorwaarden)

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 12:12
door VIRM
Het probleem, zoals eerder is aangekaar top dit forum, is dat ze eigenlijk ontzettend slecht zijn begonnen met Fyra. Een te hoge toeslag, regelmatige vertragingen en uitval van treinen gecombineerd met oude treinstelletjes.
Het was handiger geweest om met een veel lagere toeslag te beginnen, met nieuwere treinstellen en punctueel. Nu kleeft er een 'duur en vertraagd' imago aan de Fyra. En zo'n imago is dus niet zomaar weg te poetsen.

Zelf heb ik een keertje in de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam gezeten en vond het, gezien de snellere rittijd, het toeslagje wel waard. Als het veel hoger was geweest, dan had ik gewoon de s2100 of s2200 gepakt naar Rotterdam.

Tot welk jaar heeft HSA de concessie gekregen?

Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Geplaatst: do 16 feb 2012, 14:19
door Michael
Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

DEN HAAG/BREDA - De HSL-verbinding tussen Breda en Amsterdam blijft bestaan. Vanaf 2015 wordt de HSL toegevoegd aan het Hoofdrailnet. De High Speed Alliance, de samenwerking tussen NS en KLM, houdt op te bestaan.

Dat zijn de uitkomsten van het Kamerdebat over de HSL woensdag in de Tweede Kamer. Volgens minister Schultz (Verkeer, VVD) is het wat betreft de HSL ‘twee voor twaalf’ en heeft ze er geen tijd meer om nieuwe onderzoeken te doen. Ze drong de Tweede Kamer erop aan dan ook snel akkoord te gaan.

lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter

Re: Kamer akkoord met nieuwe deal rond Fyra

Geplaatst: do 16 feb 2012, 14:27
door VIRM
Het is al langer bekend dat de HSL slecht draait. Dus 'geen tijd om extra onderzoek te doen' is een kulargument: daar heeft de minister al meer dan een jaar lang de tijd voor gehad.

Re: Schultz: De hsl staat op omvallen; toeslag Fyra blijft

Geplaatst: do 16 feb 2012, 14:37
door Daniel
Caspar schreef:Maar wel voor Rotterdam-Tilburg met de s1900 over de HSL? Als je die dan zou moeten ontwijken krijg je een gare verbinding met de s2200 naar Breda en daar dan weer overstappen op een stoptrein of s3600. -o-
Je krijgt dan zelfs iets als met de IC naar Dordrecht, sprinter naar Breda en vervolgens weer met een sprinter of IC verder.