Bijsturing bij defect materieel in beeld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Daniel » Do 16 Feb 2012, 20:21

Bizar eigenlijk hoeveel telefoontjes er komen kijken bij slechts één defect DDAR-stammetje. En van het kwartier dat het duurt tot de trein wordt opgeheven gaan er al bijna 10 minuten voorbij met het informeren van een storingsmonteur die slechts 8 sporen verderop zit (van Amsterdam via Utrecht en Hoofddorp terug naar Amsterdam :roll: ), terwijl die monteur het probleem vervolgens al na 5 minuten had opgelost.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QsOuISRv5xg[/youtube]
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor STF » Do 16 Feb 2012, 21:06

Wat een hopeloos gedoe, pff... :?

Ik zie het al voor me op de camping; kampeerder komt bij me moeder melden dat hij geen elektriciteit meer heeft, moeder belt me vader om het door te geven, vader belt mij om het door te geven, ik bel me moeder om te bevestigen dat ik er naar ga kijken, vader belt me moeder om te bevestigen dat hij het aan mij heeft doorgegeven, moeder belt kampeerder dat de storingsmonteur langskomt, etc. etc. :Y

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor zone5324bericht... » Do 16 Feb 2012, 21:16

dat zijn de eilandjes binnen de bijsturingsorganisatie, waarbij elke bedrijf dan zo'n eilandje heeft.
het verhelpen van het defect via nedtrain
het personeel via nsr
de rijweg via prorail...

en tegen woordig moet alles via via doorgegeven worden, zodat het verantwoord kan worden en voornamelijk verrekend, want vroeger kon een storingsmonteur rechtstreeks gebeld worden, maar dan is meestal niet duidelijk wat die monteur gedaan heeft en weet Nedtrain dus niet wat deze aan NSR moet rekenen...

ben 5 jaar bijstuurder geweest in Rotterdam, dus weet hoe het werkt...
als het snel moet, dan kun je dat in de huidige structuur wel vergeten...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 21:18

Ow het is nagespeeld... Zie allemaal vreemde hoofden 8-)
De voice-over ken ik wel, moet je geen ruzie mee krijgen :D

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Daniel » Do 16 Feb 2012, 21:19

@zone5324bericht...: Niet echt bevorderlijk voor de beleving door de reizigers lijkt me... stel dat in het filmpje gelijk een storingsmonteur gebeld had kunnen worden dan zou de trein gewoon gereden hebben met iets van +5. Altijd nog beter dan het met +15 opheffen zoals nu gebeurde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 21:26

Coördinator Amsterdam is overigens een functie die niet meer bestaat sinds het invoeren van DVL/LVL.

Wat ik wel wat overdreven vind, het doorbellen van een spoorafwijking voor een trein in het filmpje. Heb dat nog nooit gedaan tenzij er iets met zo'n trein aan de hand is die gespoorwijzigd wordt.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Klaasje » Do 16 Feb 2012, 21:45

LVL/DVL kan je me daarbij even helpen? Ik ben aardig thuis in de spoorse terminologie maar dit ken ik niet. Overigens hield de coördinator altijd goed overzicht over het spoor in de hele regio waar door adequaat bijsturen binnen de regio in theorie goed zou moeten verlopen. Toen ik 16 was heb ik een avondje bij de Coördinator gezeten toen er bij Crailoo een goederentrein gestrand was. Hij deed zijn uiterste best om de perronsporen op Asd zo snel en veel mogelijk leeg te krijgen om olievlekwerking door het schrappen van treinseries te voorkomen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor webguy » Do 16 Feb 2012, 22:13

Kenden we deze ook? (de moderne/klant versie, werd vandaag getweet door de NS)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q-fNdYYB3ZA[/youtube]
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 22:16

DVL= decentrale verkeersleider. LVL= landelijke verkeersleider.
Deze functies waren eerst netwerkbestuurder en netwerkcoördinator (dus weer andere coördinator als waar jij bij zat) .

De LVL zit tegenwoordig op het OCCR, en de DVL zitten op de posten her en der in het land. Ze heffen treinen op, leggen treinen in, en laten treinen omrijden op verzoek van de vervoerder. De coördinatoren van Amsterdam zijn grotendeels over gegaan naar DVL en vormen samen met de voormalig netwerkbestuurders nu een nieuwe groep mensen.

Als een trein erg afwijkt van een scenario van het TAD moet je als treindienstleider ook eerst de DVL raadplegen met de vraag welke trein als eerste de vrije baan opgestuurd kan worden.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor webguy » Do 16 Feb 2012, 22:28

Dus DVL en LVL zijn de bijsturing van treinen, en daarnaast zit ook dus mensen die zorgen dat personneel gekoppeld aan treinen zit?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 22:40

Niet echt bijsturing, ze staan los van de bijsturing van de NS. Ze sturen hooguit treinpaden bij in het geval van een verstoring.
Treinpaden die een vervoerder aanvraagt buiten de reguliere dienstregeling om (last minute) gaan via LVL/DVL.
Als DVL bepaalt n.a.v. een verstoring een trein op te heffen gaat de bijsturing van NS vervolgens aan de gang om het personeel om te plannen, en te kijken wat er met het materieel etc moet gebeuren.

De netwerkbestuurder deed dat altijd al, maar zat op een eigen kamertje ergens ''achteraf'' en is nu naar de seinzaal verhuisd, zodat de communicatie wat simpeler is.
Laatst gewijzigd door Caspar op Do 16 Feb 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor webguy » Do 16 Feb 2012, 22:41

Maar is DVL Prorail of NS?
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Do 16 Feb 2012, 22:42

Prorail, net als de coördinator van het bovenstaande filmpje, die was ook van Prorail.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Chauf21 » Do 16 Feb 2012, 23:48

Het zal voor de mensen die er dagelijks in werken wel te begrijpen zijn, maar als ik dit zo zie kan ik me een stuk beter voorstellen waarom en hoe snel je het overzicht kwijt kan raken bij de wat grotere verstoringen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3317
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Aking » Vr 17 Feb 2012, 00:06

Caspar schreef:Ow het is nagespeeld... Zie allemaal vreemde hoofden 8-)
De voice-over ken ik wel, moet je geen ruzie mee krijgen :D


Wat ik begreep op OVL (waar dit filmpje van de week al langskwam) is dat iedereen in het filmpje zijn eigen rol "speelt"
Dit specifieke geval is in scene gezet, maar de "acteurs" zijn wel werkzaam (geweest) als hetgeen ze acteren...

Dus die vreemde hoofden komen dan wss omdat het filmpje al wat ouder is...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor M57 » Vr 17 Feb 2012, 15:34

Caspar schreef:Wat ik wel wat overdreven vind, het doorbellen van een spoorafwijking voor een trein in het filmpje. Heb dat nog nooit gedaan tenzij er iets met zo'n trein aan de hand is die gespoorwijzigd wordt.
Hoort officieel wel, je zal zien dat net de PLP een groep verdwaalde toeristen op sleeptouw heeft naar die trein of dat de knoco net aan een reservemachinist verteld heeft dat-ie naar spoor X moet terwijl het nu net Y geworden is.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Caspar » Vr 17 Feb 2012, 16:36

Volgens mij kan de Knoco ook meelkijken met iets als View? De PLP kan het ook via de omroep horen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Fles » Vr 17 Feb 2012, 20:32

STF schreef:Wat een hopeloos gedoe, pff... :?

Ik zie het al voor me op de camping; kampeerder komt bij me moeder melden dat hij geen elektriciteit meer heeft, moeder belt me vader om het door te geven, vader belt mij om het door te geven, ik bel me moeder om te bevestigen dat ik er naar ga kijken, vader belt me moeder om te bevestigen dat hij het aan mij heeft doorgegeven, moeder belt kampeerder dat de storingsmonteur langskomt, etc. etc. :Y



En dan hebben we nog het volgende scenario:

Kampeerder tegen ma: "Ik heb geen Electriciteit"
Ma tegen pa: "Kampeerder X heeft geen stroom"
Pa belt STF: "Kampeerder X geen stroom"
STF: "Wat zeg je? Het stroomt niet?"
Pa: "Correct!"
STF belt loodgieter voor kampeerder X
Pa hoort gesprek aan "huh iets met zijn water?" :idea:
Pa belt uroloog voor kampeerder X

etc :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 17 Feb 2012, 21:24

Ik denk dat dit een behoorlijk stuk efficienter moet kunnen. Er zitten teveel tussenpersonen tussen en naar mijn mening had eerst direct die monteur gebeld moeten worden en dan heel die reeks aan andere personen (of iig de knoco asd eerst, dan monteur, dan de rest). Scheelt denk ik 10 a 15 min (als het niet meer is) aan tijd.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten