Bijsturing bij defect materieel in beeld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Daniel »

Bizar eigenlijk hoeveel telefoontjes er komen kijken bij slechts één defect DDAR-stammetje. En van het kwartier dat het duurt tot de trein wordt opgeheven gaan er al bijna 10 minuten voorbij met het informeren van een storingsmonteur die slechts 8 sporen verderop zit (van Amsterdam via Utrecht en Hoofddorp terug naar Amsterdam :roll: ), terwijl die monteur het probleem vervolgens al na 5 minuten had opgelost.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QsOuISRv5xg[/youtube]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door STF »

Wat een hopeloos gedoe, pff... :?

Ik zie het al voor me op de camping; kampeerder komt bij me moeder melden dat hij geen elektriciteit meer heeft, moeder belt me vader om het door te geven, vader belt mij om het door te geven, ik bel me moeder om te bevestigen dat ik er naar ga kijken, vader belt me moeder om te bevestigen dat hij het aan mij heeft doorgegeven, moeder belt kampeerder dat de storingsmonteur langskomt, etc. etc. :Y
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door zone5324bericht... »

dat zijn de eilandjes binnen de bijsturingsorganisatie, waarbij elke bedrijf dan zo'n eilandje heeft.
het verhelpen van het defect via nedtrain
het personeel via nsr
de rijweg via prorail...

en tegen woordig moet alles via via doorgegeven worden, zodat het verantwoord kan worden en voornamelijk verrekend, want vroeger kon een storingsmonteur rechtstreeks gebeld worden, maar dan is meestal niet duidelijk wat die monteur gedaan heeft en weet Nedtrain dus niet wat deze aan NSR moet rekenen...

ben 5 jaar bijstuurder geweest in Rotterdam, dus weet hoe het werkt...
als het snel moet, dan kun je dat in de huidige structuur wel vergeten...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

Ow het is nagespeeld... Zie allemaal vreemde hoofden 8-)
De voice-over ken ik wel, moet je geen ruzie mee krijgen :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Daniel »

@zone5324bericht...: Niet echt bevorderlijk voor de beleving door de reizigers lijkt me... stel dat in het filmpje gelijk een storingsmonteur gebeld had kunnen worden dan zou de trein gewoon gereden hebben met iets van +5. Altijd nog beter dan het met +15 opheffen zoals nu gebeurde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

Coördinator Amsterdam is overigens een functie die niet meer bestaat sinds het invoeren van DVL/LVL.

Wat ik wel wat overdreven vind, het doorbellen van een spoorafwijking voor een trein in het filmpje. Heb dat nog nooit gedaan tenzij er iets met zo'n trein aan de hand is die gespoorwijzigd wordt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Klaasje »

LVL/DVL kan je me daarbij even helpen? Ik ben aardig thuis in de spoorse terminologie maar dit ken ik niet. Overigens hield de coördinator altijd goed overzicht over het spoor in de hele regio waar door adequaat bijsturen binnen de regio in theorie goed zou moeten verlopen. Toen ik 16 was heb ik een avondje bij de Coördinator gezeten toen er bij Crailoo een goederentrein gestrand was. Hij deed zijn uiterste best om de perronsporen op Asd zo snel en veel mogelijk leeg te krijgen om olievlekwerking door het schrappen van treinseries te voorkomen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door webguy »

Kenden we deze ook? (de moderne/klant versie, werd vandaag getweet door de NS)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q-fNdYYB3ZA[/youtube]
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

DVL= decentrale verkeersleider. LVL= landelijke verkeersleider.
Deze functies waren eerst netwerkbestuurder en netwerkcoördinator (dus weer andere coördinator als waar jij bij zat) .

De LVL zit tegenwoordig op het OCCR, en de DVL zitten op de posten her en der in het land. Ze heffen treinen op, leggen treinen in, en laten treinen omrijden op verzoek van de vervoerder. De coördinatoren van Amsterdam zijn grotendeels over gegaan naar DVL en vormen samen met de voormalig netwerkbestuurders nu een nieuwe groep mensen.

Als een trein erg afwijkt van een scenario van het TAD moet je als treindienstleider ook eerst de DVL raadplegen met de vraag welke trein als eerste de vrije baan opgestuurd kan worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door webguy »

Dus DVL en LVL zijn de bijsturing van treinen, en daarnaast zit ook dus mensen die zorgen dat personneel gekoppeld aan treinen zit?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

Niet echt bijsturing, ze staan los van de bijsturing van de NS. Ze sturen hooguit treinpaden bij in het geval van een verstoring.
Treinpaden die een vervoerder aanvraagt buiten de reguliere dienstregeling om (last minute) gaan via LVL/DVL.
Als DVL bepaalt n.a.v. een verstoring een trein op te heffen gaat de bijsturing van NS vervolgens aan de gang om het personeel om te plannen, en te kijken wat er met het materieel etc moet gebeuren.

De netwerkbestuurder deed dat altijd al, maar zat op een eigen kamertje ergens ''achteraf'' en is nu naar de seinzaal verhuisd, zodat de communicatie wat simpeler is.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 16 feb 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door webguy »

Maar is DVL Prorail of NS?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

Prorail, net als de coördinator van het bovenstaande filmpje, die was ook van Prorail.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Chauf21 »

Het zal voor de mensen die er dagelijks in werken wel te begrijpen zijn, maar als ik dit zo zie kan ik me een stuk beter voorstellen waarom en hoe snel je het overzicht kwijt kan raken bij de wat grotere verstoringen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Aking »

Caspar schreef:Ow het is nagespeeld... Zie allemaal vreemde hoofden 8-)
De voice-over ken ik wel, moet je geen ruzie mee krijgen :D
Wat ik begreep op OVL (waar dit filmpje van de week al langskwam) is dat iedereen in het filmpje zijn eigen rol "speelt"
Dit specifieke geval is in scene gezet, maar de "acteurs" zijn wel werkzaam (geweest) als hetgeen ze acteren...

Dus die vreemde hoofden komen dan wss omdat het filmpje al wat ouder is...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Wat ik wel wat overdreven vind, het doorbellen van een spoorafwijking voor een trein in het filmpje. Heb dat nog nooit gedaan tenzij er iets met zo'n trein aan de hand is die gespoorwijzigd wordt.
Hoort officieel wel, je zal zien dat net de PLP een groep verdwaalde toeristen op sleeptouw heeft naar die trein of dat de knoco net aan een reservemachinist verteld heeft dat-ie naar spoor X moet terwijl het nu net Y geworden is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Caspar »

Volgens mij kan de Knoco ook meelkijken met iets als View? De PLP kan het ook via de omroep horen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Fles »

STF schreef:Wat een hopeloos gedoe, pff... :?

Ik zie het al voor me op de camping; kampeerder komt bij me moeder melden dat hij geen elektriciteit meer heeft, moeder belt me vader om het door te geven, vader belt mij om het door te geven, ik bel me moeder om te bevestigen dat ik er naar ga kijken, vader belt me moeder om te bevestigen dat hij het aan mij heeft doorgegeven, moeder belt kampeerder dat de storingsmonteur langskomt, etc. etc. :Y

En dan hebben we nog het volgende scenario:

Kampeerder tegen ma: "Ik heb geen Electriciteit"
Ma tegen pa: "Kampeerder X heeft geen stroom"
Pa belt STF: "Kampeerder X geen stroom"
STF: "Wat zeg je? Het stroomt niet?"
Pa: "Correct!"
STF belt loodgieter voor kampeerder X
Pa hoort gesprek aan "huh iets met zijn water?" :idea:
Pa belt uroloog voor kampeerder X

etc :mrgreen:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Bijsturing bij defect materieel in beeld

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk dat dit een behoorlijk stuk efficienter moet kunnen. Er zitten teveel tussenpersonen tussen en naar mijn mening had eerst direct die monteur gebeld moeten worden en dan heel die reeks aan andere personen (of iig de knoco asd eerst, dan monteur, dan de rest). Scheelt denk ik 10 a 15 min (als het niet meer is) aan tijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten