Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 16:04

Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

ZWOLLE - De eerste wagon gaat pas over een krappe tien maanden rijden, maar nu al wordt de Hanzelijn gekwalificeerd als 'verbijsterend' en een 'blamage'. Het zijn woorden van CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.

De inwoner van Laag-Zuthem maakt deel uit van de parlementaire commissie Spoor die afgelopen maanden studie deed naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.

Gisteren presenteerde de commissie haar bevindingen. In zijn algemeenheid: er is een ontstellend gebrek aan regie vanuit het Rijk op de ontwikkelingen in de spoorsector. Vooral over het beveiligingssysteem ERTMS, dat het mogelijk maakt treinen korter op elkaar en sneller te laten rijden, moet nu eindelijk eens klare wijn worden geschonken, stelt de commissie.
Lees verder bij "De Stentor".

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor webguy » Za 18 Feb 2012, 16:07

Tja...
Ze noemen overigens de SAAL-problematiek ook niet, dat project moet ook doorgaan willen ze de doelen halen qua bereikbaarheid, toch?
Reisinformatie/nerd

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 16:11

3 factoren: SAAL, IC-stop te Lelystad (4 minuten), Snelheid. Die laatste levert tussen de 2 en 5 minuten afhankelijk van de snelheid en de stops op. SAAL levert voor de reistijden naar Asd niet zoveel op maar voor de reistijden naar Shl kan de winst behoorlijk oplopen. (Tot wel 10 min t.o.v. de huidige s3700 op Alm-Asdz)

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor RoelZ1 » Za 18 Feb 2012, 16:24

Ik vind het vooral een blamage dat de politiek zegt het pas sinds afgelopen jaar te weten terwijl het hier op het forum al jaren bekend is.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 16:26

Ach, een aantal belangrijke conclusies van het rapport Kruiken waren hier ook al een tijdje bekend voordat het rapport uitkwam. Andere conclusies weer niet maar dan heeft de enquete i.i.g. zin gehad.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor fogeltje » Za 18 Feb 2012, 20:06

Laten we maar hopen dat ze ook niet daadwerkelijk met wagons gaan rijden...want dan is het straks ook weer niet goed.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor deadlock » Za 18 Feb 2012, 21:22

Prachtig inderdaad dat dit al jaren geroepen wordt door iedereen die er een beetje verstand van heeft maar de politiek moet eerst zesduizend rapporten maken :D Echt ik begrijp er geen kak van :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Vinny » Za 18 Feb 2012, 21:31

Waarom vier minuten voor een stop te Lelystad? Daar kunnen er best twee van af...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 21:33

Twee minuten halteertijd en twee minuten verlies aan remmen en opnieuw aanzetten. In de praktijk zal het ongeveer 3,5 minuut zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Vinny » Za 18 Feb 2012, 23:07

Twee minuten halteertijd..., de conducteur moet zeker de tijd hebben om nog een kaassouflé uit de muur te halen ofzo... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Za 18 Feb 2012, 23:10

Ik vind één minuut ook wel voldoende voor een IC op Lelystad maar zo denken sommige mensen er niet over. Het is overigens heel normaal om twee minuten halteertijd voor een IC te hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Vinny » Za 18 Feb 2012, 23:13

Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Caspar » Za 18 Feb 2012, 23:33

Misschien is dat bedoeld zodat er personeel wisselingen kunnen plaatsvinden in Lelystad omdat het een standplaats is?
Anders zou 1 minuut ook prima kunnen, zoals de meeste treinen in Sloterdijk. Denk niet dat er in Lelystad veel meer in en uitstappers per trein zijn daar in Sloterdijk.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 18 Feb 2012, 23:36

Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-

Jawel de bus naar Nergenshuizen..................
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2064
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor isadora » Zo 19 Feb 2012, 08:56

Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Aardig geprobeerd bij NS, maar een zoveelste mislukking, jammer hoor.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor VIRM » Zo 19 Feb 2012, 13:04

Is dit niet een spoorproject dat, als je het ERTMS-gedoe erbuiten laat, gewoon op tijd en binnen budget af zou zijn?

Hoe lang duurt het om ERTMS in treinen in te bouwen en wat voor ERTMS-materieel heeft NS dan zoals rondtuffen?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor reisthijs » Zo 19 Feb 2012, 14:22

Ook als je het ERTMS-gedoe er niet buiten laat is de Hanzelijn gewoon nog steeds op tijd klaar. Dat ERTMS niet vanaf het begin benut wordt ligt niet aan de Hanzelijn.

Wat het materieel betreft, je zou in principe natuurlijk overal ERTMS kunnen inbouwen maar VIRM en SLT liggen het meest voor de hand. Omdat die beiden 160 kunnen halen en nog een lange toekomst voor zich hebben op het hoofdrailnet.

isadora schreef:Dus ik kan gewoon mijn oude vertrouwde route blijven volgen, via Amersfoort naar het noorden.
Tijdwinst valt er door die kale polders toch niet te halen.
Dat ligt eraan waar jouw oude vertrouwde route begint? Vanuit Den Haag/Rotterdam is er sowieso geen tijdswinst te behalen met de Hanzelijn. In het gunstigste geval is het even snel als de route via Amersfoort.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor deadlock » Ma 20 Feb 2012, 11:44

ICM mag ook gewoon 160.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor reisthijs » Ma 20 Feb 2012, 21:10

Op de eerste trajecten waar NS gebruik zal gaan maken van ERTMS (naast de Hanzelijn ook Amsterdam-Utrecht) is nu eenmaal behoefte aan dubbeldeksmaterieel. Dus daarom beginnen ze logischerwijs met VIRM.

Voor de ERTMS-pilot die vorig jaar is aangekondigd was (zie hier) was er ook sprake van dat dit met VIRM en SLT zou gaan gebeuren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Klaasje » Ma 20 Feb 2012, 21:15

Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Bartjk » Do 23 Feb 2012, 21:06

een miljard euro verder en wat is de winst?
- een station voor dronten
- een tijdwinst van 4 minuten!
- en een station voor dronten

JeffreyMeijer schreef:
Vinny schreef:Ja voor grote knooppuntstations, maar niet voor een of ander groot uitgevallen dorp, waar totaal niets te beleven valt... (en er ook geen relevante overstapverbindingen zijn) -o-

Jawel de bus naar Nergenshuizen..................

via niemandsland en urk :p

ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen. ik bedoel. met een magneetzweeftrein die 430 km p/u haalt heb je toch zeker wat tijdswinst + een betere bereikbaarheid van zuid-oost friesland. een een magneetzweeftrein is gewoon stoer 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Vinny » Do 23 Feb 2012, 21:27

Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Bartjk » Do 23 Feb 2012, 21:33

Vinny schreef:Een verbeterde bereikbaarheid van Almere en Lelystad, die nu zonder exotische omweg of brakke bussen verbonden zijn met Zwolle en Noord-Nederland telt zeker niet? :')

Nee, daar konden ze beter de hanzeliner voor houden. Duurt misschien een uur langer. Maar ook 1 miljard.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor Vinny » Do 23 Feb 2012, 21:42

Ik vind dat een veel relevantere tijdwinst, dan die 10 minuten van Groningen naar de Randstad wat de bedoeling was. Ten eerste reist bijna niemand van Groningen dagelijks naar de Randstad (of andersom) - en daarnaast zou je kunnen stellen dat Groningers die in de randstad werken ook best in de Flevopolders kunnen wonen; en ten tweede is een reistijdwinst van een uur behoorlijk veel meer prettig voor de reiziger. Zeker als het ook overstappen scheelt. :Y

Verder kost de lijn minder dan de Betuweroute en de HSL, omdat het een conventionele lijn is, die van conventionele techniek uitgaat waarover je met conventioneel materieel kan rijden. Met als resultaat dat de lijn het bij oplevering gewoon doet. Geen fratsen, dat scheelt *O*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Hanzelijn: een verbijsterende blamage.

Berichtdoor reisthijs » Do 23 Feb 2012, 22:58

Klaasje schreef:Met die s2400 redt je het op de Hanzelijn waarschijnlijk de eerste jaren prima met enkeldeks materieel. Zeker nu de perrons verlengt worden/zijn op de stations met IC-stops. (Alm en Lls zijn straks allebei geschikt 340 meter treinlengte en dus voor loc+12 rijtuigen.)
Op de Hanze- en Flevolijn misschien wel, maar is dat ook voldoende voor Den Haag-Schiphol? En het andere ERTMS-traject, Asb - Ut?

Bartjk schreef:ik vraag mij toch af waarom ze dit eigenlijk boven de zuiderzeelijn hebben verkozen.
Dat hebben ze niet. Deze lijn is niet in plaats van de zuiderzee lijn ofzo. Dat de verbinding Amsterdam-Groningen er sneller van kan worden is zo'n beetje de enige overeenkomst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten