Revisie DDAR #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Revisie DDAR #2

Bericht door Dexter »

De DDZ 7503 staat nog altijd in Amr en hangt van onder tot boven vol met Defect-stickers. Volgens een nieuwbrief wordt de eerste stam op 13 februari overgedragen en daarna aan de pers gepresenteerd. Daarna staat hij een week in Gvc en vervolgens een week in Asd voor het personeel. Vanaf 27 februari gaat het stel proefrijden in de daluren op de s2600. En als dat goed gaat en de IVW-toelating is binnen, wordt hij vanaf 13 maart planmatig ingezet in de s2600.

Er stonden nog wat leuke nieuwtjes in:

- VIRM-1 gaat tussen 2014 en 2016 in de revisie en krijgt een interieur dat lijkt op de DDZ. En een noviteit voor de mannelijke reizigers: Naast de 'gewone' toiletpot in het invalidentoilet komt er misschien een proef met een urinoir. Omdat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat treinwc's het meest vervuild raken door gespetter van staand plassen in een bewegende trein.

- Alle ICM III-en krijgen magneetremmen.

- DM '90 wordt na het aflopen van de concessies Zl - Kampen en Ap - Zp alleen nog ingezet op Zl - Es. Vanaf 2015 is het daar ook afgelopen en als het kan worden ze dan verkocht.

- Er wordt een programma opgestart met de naam Sprinter Nieuwe Generatie, voor als het tijd wordt dat SGMm naar de sloop gaat. Uitgangspunt vormt de SLT, maar dan wel zonder alle minpunten daarvan en met een boel verbeteringen.

- Alle treinen worden de (komende maanden al) voorzien van een lichtgewicht evacuatietrapje met leuning, om het ontruimen van een trein op de vrije baan sneller en veiliger te maken.

Waarschijnlijk vertel ik niks nieuws en weten ze dit op Somda vast allang, maar dat is een kerk waartoe ik me nooit zal bekeren. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Revisie DDAR

Bericht door Caspar »

Een nieuwe dubbeldeks-sprinter wil de NS niet aan?
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Revisie DDAR

Bericht door MdJ »

Alleen van de VIRM-1 revisie staat op somda, maar het hoe en wat er gedaan werd (interieur idd, maar verder niets concreets) was niet bekend.

Het gedeelte over DM90 staat er niet op, maar was zeker te verwachten.

ICM-III die magneetremmen krijgen: hoezo dat ineens? Dat hebben ze ca 30 jaar niet gehad, wat is er veranderd dat het nu wel nodig is?

SPR NG, nog nieteens over gehoord/gelezen

Evacuatietrapje: goed nieuws.

Nieuws over DDZ/NID of hoe het stel ook nu mag heten: dat het ging proefrijden in de s2600 was bekend, maar vanaf wanneer en wat, zeker nog niet.
--
Bedankt :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Revisie DDAR

Bericht door Caspar »

Als de Virms worden gemoderniseerd naar gelang de leeftijd, betekent dat dan ook dat de oudste 4tjes en 6jes straks met vernieuwde kopbakken rijden met daartussen een paar on-gemoderniseerde rijtuigen met roze/paars achtige stoffe stoelen?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR

Bericht door Dexter »

@Caspar: Nee, het worden zeker geen dubbeldekssprinters. Het wordt nieuwe materieelsoort die verwant is aan de SLT, maar dan ongetwijfeld met toilet en zonder alle minpunten van de huidige SLT.

Ik weet niet of de jongere tussenbakken (ABv6 en mBv7)van VIRM-1 worden meegenomen in de technische revisie, maar ze zullen qua interieur en uitstraling ongetwijfeld worden gemoderniseerd en gelijkgemaakt aan de kopbakken.

@MdJ: - De VIRM-1 bakken worden nieuw geconserveerd, de technische installaties gereviseerd en de vloeren vervangen. Het interieur wordt dus helemaal onderhanden genomen, er worden technische verbetering uitgevoerd. Ze krijgen in ieder geval nieuwe ruitenwisser/wasser. *O*

- Het besluit om de ICM III-en van magneetremmen te voorzien kwam er na jarenlange klachten van machinisten over het remgedrag tijdens gladde omstandigheden. Want als je met een ICM gaat glijden, dan glij ook echt goed. Nu zijn er proeven gedaan en kennelijk bevielen die goed. Waarom pas na 30 jaar, is mij ook een raadsel maar ik ben er wel blij mee.

- Sprinter NG is echt vers van de pers. De eerste stellen zijn rond 2017 nodig, dus ze willen er vast op tijd bij zijn. Rond 2025 zijn er maar liefst 500 bakken nodig om SGMm te vervangen en de reizigersgroei op te vangen.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR

Bericht door VIRM »

Dank je voor de update Dexter. :)

Ik neem aan dat bij een revisie van VIRM-1 er ook een automatische halteafroep wordt ingebouwd?

En wanneer wordt SGMm uit dienst genomen? Zijn die stellen dan al binnenkort aan het eind van hun technische levensduur?
Beul van de blindegeleidelijn
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door STF »

Wat mankeert er dan aan de ruitenwissers van een VIRM?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Suus »

SGM-II is nog geen vijf jaar geleden gereviseerd (van 2007 tot 2009) dus een heel erg snelle afschrijving van het materieel verwacht ik eerlijk gezegd niet, het is een behoorlijk grote revisie geweest waarbij zelfs nog bakovergangen zijn ingebouwd bij de helft van de serie dus het zou wel heel erge geldverspilling zijn als het heel snel van de sporen verdwijnt. SGM-II kan in principe dan ook gewoon tot 2025 mee, aangezien in dat jaar alle treinen een toilet moeten hebben en SGM-II dat nu eenmaal niet heeft.

SGM-III is al langer uit de revisie, tussen de 6 en 9 jaar, maar heeft wel een toilet dus in theorie kan het zelfs na 2025 nog in dienst blijven, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet als je 500 bakken nieuw sprintermaterieel gaat aanschaffen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Iets zegt me dat SGMm nog best wel eens sneller van de baan kan verdwijnen dan we hier denken. In de eerste plaats is het een behoorlijk notoire glijder op een hele vervelende manier omdat er zowel geen blokkenremmen als magneetremmen onder zitten. Het IVW heeft hier meerdere malen zorgen over geuit en die zijn SGMm in de huidige vorm liever kwijt dan rijk. In de tweede plaats moet al het sprintermaterieel op een redelijk korte termijn toegankelijk zijn. Als de nieuwe sprinters bevallen zullen die als eerste al het dubbeldeksmaterieel van uit de sprinters verbannen maar daarna zal het SGMm vast gaan verdwijnen.
Dexter schreef:- Het besluit om de ICM III-en van magneetremmen te voorzien kwam er na jarenlange klachten van machinisten over het remgedrag tijdens gladde omstandigheden. Want als je met een ICM gaat glijden, dan glij ook echt goed. Nu zijn er proeven gedaan en kennelijk bevielen die goed. Waarom pas na 30 jaar, is mij ook een raadsel maar ik ben er wel blij mee.
Ook het IVW heeft wel eens hun zorgen geuit over het glijden van ICM. Als ik me niet vergis zitten er wel blokkenremmen onder ICM III om de wielbanden op te ruwen. In theorie zouden ze daardoor minder snel moeten gaan glijden maar kennelijk is dat niet het geval. Het voordeel van een magneetrem is overigens niet dat je er een sloot remvermogen bijkrijgt, dat valt immers wel mee, maar het grote voordeel is dat een magneetrem de spoorstaven als het ware "schoonveegt" waardoor de rest van de trein beter remt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:In de tweede plaats moet al het sprintermaterieel op een redelijk korte termijn toegankelijk zijn. Als de nieuwe sprinters bevallen zullen die als eerste al het dubbeldeksmaterieel van uit de sprinters verbannen maar daarna zal het SGMm vast gaan verdwijnen.
Toegankelijk over theoretisch toegankelijk? Op sommige stations heb je wel een aardig gat of een opstapje tussen treeplankje en perron. Dan kan je alsnog heel hard roepen 'gelijkvloerse instap!', maar hoe moet je weten bij welk station dat dan wel en neit zo is? Als rolstoeler bijvoorbeeld kan je dan beter voor alle zekerheid overal reisassistentie aanvragen.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Bij SLT staat er daarvoor ook iets op de rol. Het zou dus zomaar wel eens kunnen gaan lukken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie DDAR

Bericht door Meltrain »

Dexter schreef:- DM '90 wordt na het aflopen van de concessies Zl - Kampen en Ap - Zp alleen nog ingezet op Zl - Es. Vanaf 2015 is het daar ook afgelopen en als het kan worden ze dan verkocht.
Wat wil men na 2015 dan inzetten op Zwolle - Wierden (-Enschede)?
Wordt die lijn geëlektrificeerd of is die lijn tegen die tijd aanbesteed (waarbij de NS niet wil winnen?) of gaat NS misschien nieuw materieel bestellen (hetgeen me totaal onlogisch lijkt, aangezien je dan een serie hebt die qua omvang ongeveer even groot is als SM '90 destijds)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR

Bericht door Dexter »

@VIRM: Ja, alle VIRM-en krijgen het OBIS-systeem, hetzelfde als in de ICMm. De inbouw daarvan is vooruitlopend op de grote modernisering nu al gestart en vindt gelijktijdig plaats met de inbouw van de nieuwe IGBT-tractieinstallatie in de VIRM-1 kopbakken. Dus je hoeft niet tot 2014 te wachten. :)

Over de gelijkvloerse instap: Daar klopt op sommige stations inderdaad niets van en dat zal ook nog wel de nodige tijd kosten voordat alle perrons zijn aangepast. Over de situatie waar instap wel gelijkvloers is, maar waar een flink gat gaapt tussen treeplank en perronrand: Als het goed is, worden de SLT's over een tijdje uitgerust met betere en grotere klaptreden. Dat zou dus het gat beter moeten dichten. Volgens mij doelde Klaasje daar al op. :wink:
Klaasje schreef:Iets zegt me dat SGMm nog best wel eens sneller van de baan kan verdwijnen dan we hier denken. In de eerste plaats is het een behoorlijk notoire glijder op een hele vervelende manier omdat er zowel geen blokkenremmen als magneetremmen onder zitten. Het IVW heeft hier meerdere malen zorgen over geuit en die zijn SGMm in de huidige vorm liever kwijt dan rijk.[...]Ook het IVW heeft wel eens hun zorgen geuit over het glijden van ICM. Als ik me niet vergis zitten er wel blokkenremmen onder ICM III om de wielbanden op te ruwen. In theorie zouden ze daardoor minder snel moeten gaan glijden maar kennelijk is dat niet het geval. Het voordeel van een magneetrem is overigens niet dat je er een sloot remvermogen bijkrijgt, dat valt immers wel mee, maar het grote voordeel is dat een magneetrem de spoorstaven als het ware "schoonveegt" waardoor de rest van de trein beter remt.
@Klaasje: Dat heb je goed gezegd, ik ben tot nog toe gelukkig 1x in mijn loopbaan gaan glijden met een SGM op de voormalige Zoetermeer Stadslijn (Palenstein) en je weet echt niet wat je overkomt. :shock: Ik remde heel voorzichtig want het was herfst, maar ineens begint het ding te glijden en voordat ik het wist stond ik met 1,5 bak voorbij het perron. Er was echt geen houden meer aan. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt. Inderdaad zoals je zegt, dat een groot probleem omdat SGM behalve schijfremmen geen andere frictierem heeft. Men heeft destijds te hoge verwachtingen gehad van de ED-rem.

Daarom is ICM zoals je zegt uitgerust met een toegevoegde blokkenrem. Onder machinisten staan die bekend als: Poetsblokken. Vanwege het effect wat jij dus beschrijft. Desondanks zou ICM een goede tweede plaats kunnen krijgen bij Blij Dat Ik Glij :lol: Een magneetrem zal meer soelaas bieden.

Over de afvoer van SGMm, denk ik dat Bee weleens gelijk zou kunnen hebben. De modernisering was erg omvangrijk en tamelijk kostbaar. Maar daartegenover staat dat SGM door het jarenlange intensieve gebruik echt afgeragd is.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Qua SGMm zal het wel eens als bij het plan v kunnen gaan zoals dat nu gaat. Een gedeelte is rond 2025 gesloopt en een gedeelte rijdt nog rond "omdat die oude treinen toch wel betrouwbaar zijn". Wat we nu met mat'64 en SLT hebben gehad schijnt ooit ook zo te zijn gegaan toen mat'64 nieuw was.

@Dexter: Ik hoor wel eens dat DDAR goed remt en weinig glijdt, klopt dat met wat jij ervaart en hoort van collega's?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Suus »

Sowieso zegt het bericht dat de Sprinter NG niet voor 2017 komt, dus de komende vijf jaar kunnen we met zijn allen nog genieten van het fantastische SGM *O* *O* *O*

De beste stoptrein die ons land gekend heeft 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

En toch ben ik blij met SLT op de Flevolijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Revisie DDAR

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:dus de komende vijf jaar kunnen we met zijn allen nog genieten van het fantastische SGM *O* *O* *O*

De beste stoptrein die ons land gekend heeft 8-)
Inderdaad, SGM was geweldig. :D
SGMm daarentegen ben ik niet zo'n fan van....
Nee, het beste stoptreinmaterieel blijft toch Mat '64. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Milco »

Meltrain schreef:Nee, het beste stoptreinmaterieel blijft toch Mat '64. :D
Mat'64, dat zijn dè treinen hé :pos: *O* Ik zou het erg jammer vinden als ze erg echt uit gaan... :(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Revisie DDAR

Bericht door Vinny »

Meen je dat nou echt? Ik sprong vroeger een gat in de lucht als de stoptrein Diemen Zuid - Hoofddorp niet gereden werd door aftands plan T maar gewoon een dubbeldekker (DD-AR) :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

En terecht. Dat schokkerige optrekken van mat'64 en de constante stroom aan herrie die je als reiziger over je heen krijgt zou ik nou niet echt willen aanduiden als "unique selling points". Dan druk ik me nog voorzichtig uit.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Revisie DDAR

Bericht door The best »

Ik baal er altijd veschrikkelijk van als de stoptrein van Almelo naar Deventer met Mat'64 aankomt rijden. Dan is SGM toch wel heel veel beter. Zo slecht zijn die treinen niet, al zijn de stoeltjes wel een beetje hard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Dat schokkerige optrekken van mat'64 en de constante stroom aan herrie die je als reiziger over je heen krijgt zou ik nou niet echt willen aanduiden als "unique selling points".
Dat zijn voor de liefhebber nu juist de dingen die he het gevoel geven in een "echte trein" te zitten. Een soort van nostalgie doordat moderne treinen dat niet meer hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Revisie DDAR

Bericht door isadora »

reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Dat schokkerige optrekken van mat'64 en de constante stroom aan herrie die je als reiziger over je heen krijgt zou ik nou niet echt willen aanduiden als "unique selling points".
Dat zijn voor de liefhebber nu juist de dingen die he het gevoel geven in een "echte trein" te zitten. Een soort van nostalgie doordat moderne treinen dat niet meer hebben.
En geen stiltecoupees, zodat ik me niet hoef te ergeren aan al die gasten, die zich geen reet aantrekken van het feit, dat ze niet weten, hoe ze hun lippen opelkaar moeten houden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Revisie DDAR

Bericht door Freek »

Meltrain schreef:Wat wil men na 2015 dan inzetten op Zwolle - Wierden (-Enschede)?
Wordt die lijn geëlektrificeerd of is die lijn tegen die tijd aanbesteed (waarbij de NS niet wil winnen?) of gaat NS misschien nieuw materieel bestellen (hetgeen me totaal onlogisch lijkt, aangezien je dan een serie hebt die qua omvang ongeveer even groot is als SM '90 destijds)?
Zwolle-Wierden-Enschede wordt gedecentraliseerd in 2015. Dat stond al eerder op de planning. Aanbestedingen betekent vrijwel zeker dat als men wil winnen (ook voor de NS) dat er nieuwe mat geboden moet worden. Als de Provincie en Regio Twente dat al niet gaan eisen.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Revisie DDAR

Bericht door Klaasje »

Als er een decentrale verbinding is waar nog veel groei te behalen valt dan is wel daar... De route Enschede - Weesp is via deze lijn en de Hanzelijn slechts 4 kilometer langer dan via Amersfoort terwijl er fors minder snelheidsbeperkingen zijn. Dat naast dat dit de snelste verbinding tussen het Noorden en Twente is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten