Revisie DDAR #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor STF » Di 28 Feb 2012, 22:12

Ik gok dat je daarmee even kortdurend de sluitfluit kunt laten gaan, dan de sleutel terugdraaien, zonder dat de deuren daadwerkelijk sluiten.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Dexter » Di 28 Feb 2012, 22:36

Dat klopt: Als je je driekantsleutel omdraait, klinkt gedurende 3 seconden het fluitsignaal zoals bij de VIRM. Draai je dan binnen die 3 seconden je sleutel weer terug, dan blijven de deuren open. Doe je dat niet, dan sluiten na de 3 seconden de deuren. Door je sleutel binnen de 3 seconden weer terug te draaien, kan je dus het sluitcommando herroepen.
Vallend blad maakt rails glad.

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Stéphane » Wo 29 Feb 2012, 15:52

En wat is het nut daarvan?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 29 Feb 2012, 15:55

In zo'n geval kun je al instappende mensen aansporen om toch iets sneller in te stappen.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Daan » Wo 29 Feb 2012, 15:55

Dat je de trein kunt laten fluiten en je dus zelf niet je longen uit je lijf staat te fluiten ;)

Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: Do 22 Dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Stéphane » Wo 29 Feb 2012, 16:06

Ah zo. Ideetje van de arbodienst?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2060
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor isadora » Wo 29 Feb 2012, 16:08

Stéphane schreef:Ah zo. Ideetje van de arbodienst?

Denk meer een ideetje van Flip.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 29 Feb 2012, 16:10

Denk eerder van een slim iemand.
De Virms waren de eerste treinen met die fluit (wel een stuk harder).
Het bestaat dus toch al een jaar of 20..

Er wordt trouwens ook nog steeds met de normale fluit gefloten hoor.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Suus » Wo 29 Feb 2012, 16:13

Gelukkig maar, want als de trein gaat fluiten gaan mensen hele rare dingen doen.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Klaasje » Wo 29 Feb 2012, 18:32

DDAR had eerder een fluit dan VIRM maar die fluit is uitgeschakeld omdat het geluidsniveau te hoog was. Overigens was die ooit bedoeld om de vertrekprocedure te kunnen verkorten doordat er niet meer gefloten hoefde te worden en het duidelijkheid geeft. Meteen na de fluit gaat de deur immers dicht.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nZ5tfEsIsiM[/youtube]

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor VIRM » Wo 29 Feb 2012, 23:17

@Klaasje: ik vind wel dat de deur erg snel na dat fluitje dichtgaat...
Overigens was de sluitfluit van VIRM een hele tijd ook erg schel: als je bij een deur stond werd je lekker doof gefloten :mrgreen:.

@Dexter: wat bedoel je met deursignalering? Overigens is NS heel erg aan het pronken met het feit dat dit de zuinigste IC wordt, maar hoe wordt dat dan bereikt als de tractieinstallaties hetzelfde blijven?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9254
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Ardan » Do 01 Mar 2012, 01:50

Met deursignalering bedoelt hij waarschijnlijk het systeem dat ICR heeft: bij een open deur brandt erboven een lampje, maar als de deur goed gesloten is gaat het lampje uit. Als één van de deuren niet goed gesloten is, en je dus niet kunt vertrekken, kun je zo gemakkelijk de steigerende deur opsporen.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Dexter » Do 01 Mar 2012, 03:02

@Klaasje en Ardan: Klopt helemaal, bedankt voor jullie uitleg!

De sluitfluit was inderdaad ooit bedoeld om het vertrekproces te bespoedigen, maar is inmiddels niets meer dan een veredeld akoestisch signaal voor het sluiten, zoals ze dat ook al jaren in België en Frankrijk hebben. Overigens heeft de DDZ in dat opzicht een dubbel geluidsignaal: Na de sluitfluit klinkt tijdens het sluiten een zoemer, tot de deur is gesloten.

@VIRM: De energiebesparing bij de DDZ kan worden gerealiseerd door het inbouwen van airco, een betere stroomlijn en een aardige gewichtsbesparing. Dat alles bij elkaar maakt de DDZ 10% energiezuiniger ten opzichte van de oude DDAR.
Vallend blad maakt rails glad.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor VIRM » Do 01 Mar 2012, 11:23

Ah, zo. :) Je zou dan denken: als je de trein toch onder handen neemt, kan je net zo goed de tractie-installties ook gelijk meenemen.

Overigens, als ik zo je beschrijving van de sluitfluit/zoemer hoor: zijn zoveel verschillende soorten sluitfluiten handig? de (V)IRM heeft er eentje, ICM, (ICR ook?), SGMm en SLT... In verband met consistentie, is het niet handig om twee soorten sluitfluiten te hebben: eentje voor het IC materieel en eentje voor het Sprintermaterieel (aangezien daar de deuren voor vertrek dicht kunnen en 'anders' zijn dan het IC-materieel)?
Beul van de blindegeleidelijn

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Dexter » Do 01 Mar 2012, 13:57

VIRM schreef:Ah, zo. :) Je zou dan denken: als je de trein toch onder handen neemt, kan je net zo goed de tractie-installties ook gelijk meenemen.

Dat hoeft niet altijd, de tractieinstallaties van de mDDM waren nog prima. Bij ICMm is er ook niets aan de tractieinstallaties gedaan. Bij SGMm dan weer wel, want die waren zo goed als op. En daar was het echt een welkome verbetering, het scheelde een hoop gebonk en geschok.

En wat de sluitfluit betreft: Tja, die wildgroei komt omdat dan bij het volgende materieeltype iemand tot de conclusie komt dat de sluitfluit van ICRm weer net iets te hard is, dus kreeg ICMm weer een elektronisch fluitsignaal. En wat je schrijft over de Sprinters: De SLT en SGMm hebben een extra piepsignaal, omdat de deuren dus automatisch sluiten na x seconden. De SLT is nieuw, dus die kreeg weer een nieuw piepje. :')
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 2060
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor isadora » Do 01 Mar 2012, 14:18

Daar zit je dan in je stiltecoupé midden in een fluitconcert. :D

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor VIRM » Za 03 Mar 2012, 19:13

Zijn de exacte data en treinnummers al bekend voor de eerste ritten van de NID?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor deadlock » Za 03 Mar 2012, 19:18

Ja.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor VIRM » Za 03 Mar 2012, 19:33

deadlock schreef:Ja.

Heb je ook een overzichtje met specifieke treinnummers/tijden? :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor deadlock » Za 03 Mar 2012, 19:51

Vanaf 27-2:
LBM1
2627: Gvc 10:23 Asd 11:11
2647: Asd 11:49 Gvc 12:37
2636: Gvc 12:53 Asd 13:41
2655: Asd 13:49 Gvc 14:37

LBM2
2630: Gvc 11:23 Asd 12:11
2649: Asd 12:19 Gvc 13:07
2638: Gvc 13:23 Asd 14:11
2657: Asd 14:19 Gvc 15:07

Alstu ;)

Bron: RM292
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Michael » Za 03 Mar 2012, 21:24

In het blad Spoor van de NS wat afgelopen week op de deurmat viel staat dat ze pas in het voorjaar gaan rijden. Ik ga er dus vanuit dat ze nog niet rijden
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor deadlock » Zo 04 Mar 2012, 00:56

Spoor is minder accuraat dan RM.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor mb90 » Zo 04 Mar 2012, 17:28

Die 27 februari is echter niet meer actueel, want deze week reed er nog geen NID rond in de s2600.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor Dexter » Zo 04 Mar 2012, 23:48

Vanaf 27 februari zou ie gaan proefrijden he, dat geeft geen enkele garantie. Als er iets niet goed blijkt te zijn, kunnen ze zo weer uit de dienst gehaald worden. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.

RoelZ1
Berichten: 474
Lid geworden op: Za 18 Jun 2011, 15:58

Re: Revisie DDAR #2

Berichtdoor RoelZ1 » Ma 05 Mar 2012, 15:42

Maar dat heeft hij dus niet eens gedaan volgens de spots op Somda.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten