Pagina 2 van 7

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 16:31
door TLP
@Klaasje: is dat zo?

Als ik voor een sprinter mag kiezen dan kies ik toch echt voor SLT. SGM(m) heeft een slechte isolatie en is door zijn korte lengte vaak behoorlijk vol. SLT is toch iets langer en heeft comfortabele stoelen, als het materieel het een beetje doet gaat mijn voorkeur daar toch echt naar uit.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 16:43
door Suus
SGM heeft ramen die open kunnen, een fatsoenlijke afscheiding van zitplaatsen en balkons, fatsoenlijke beenruimte bij de vierzitters, warmere binnenverlichting (meer gelig), een betere locatie van de informatievoorzieningen en de omroepen beginnen niet met die irritante gong en dat eeuwige gedames-en-meneren.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 16:50
door The best
Bee schreef:SGM heeft ramen die open kunnen, een fatsoenlijke afscheiding van zitplaatsen en balkons, fatsoenlijke beenruimte bij de vierzitters, warmere binnenverlichting (meer gelig), een betere locatie van de informatievoorzieningen en de omroepen beginnen niet met die irritante gong en dat eeuwige gedames-en-meneren.
SLT heeft toch gewoon airco, dat vind ik in de zomer een stuk prettiger.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 16:56
door Klaasje
TLP schreef:@Klaasje: is dat zo?
Ongeveer.. Het is 123 om 128 kilometer. Naar Zwolle zijn er voor Zwolle geen echt krappe bogen. Bij Zwolle zit er eentje na het station richting de IJssel. In Flevoland kan je sowieso wel doorkarren en de eerste boog die er dan weer enigszins toe doet (bij Wp) is ook wel geschikt te maken voor 130 km/h. Het enige knelpunt van deze route is de enkelsporigheid op Wierden-Zwolle die een snelle dienstregeling voor een sneltrein/IC onmogelijk maakt.
Daarentegen heb je op de andere route bij Dv twee krappe bogen, bij Amf krappe bogen, bij Hvs en Ndb een krappe boog en over de gehele lengte een lagere baanvaksnelheid.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 19:56
door Stefan
The best schreef:SLT heeft toch gewoon airco, dat vind ik in de zomer een stuk prettiger.
Als het werkt is het prettig ja.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 21:29
door Ennes
Stefan schreef:
The best schreef:SLT heeft toch gewoon airco, dat vind ik in de zomer een stuk prettiger.
Als het werkt is het prettig ja.
In een SLT is de airco geen probleem hoor, tot nu toe 1x eentje meegemaakt waarbij de airco niet goed werkte, maar na een reset deed die het ook weer prima.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 21:33
door Suus
Een airco vereist veel en vakkundig schoonmaakwerk, helaas schort dat zeer vaak bij airco-installaties waardoor ik toch een beetje huiverig voor die systemen ben.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 22:14
door Thom91
Somda:
De 7538 (ex=7801) heeft op 27/1 zijn eerste proefrit gemaakt vanuit Haarlem.

Het beste nieuws: DDZ krijgt de toelating tot de gewone dienst.

Gepland: overdracht van de eerste stam(men) aan NSR op 13/2, stammen ter kennismaking twee weken in Asd en Gv en vanaf 27/2 inzet in de daluren in de 2600. En als dat goed gaat, permanent in de 2600 vanaf midden maart.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 22:38
door Suus
Ja, dat is voor het eerst bekend geworden via de informatie van Dexter op de vorige pagina :mrgreen:

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: do 02 feb 2012, 22:55
door Klaasje
Dan is de hamvraag nu..: Welke serie volgt na de s2600? Ik denk dat de s3900 en s4500 wel kans maken.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 06:06
door Daniel
Volgens Somda de s4500

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 08:30
door Klaasje
Als ze dan maar niet het IRM de s3900 inschuiven vind ik het allemaal best.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 09:23
door Suus
Op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2734/Fot ... kers.dhtml een fotoverslag van de perspresentatie van de nieuwe dubbeldekker.

Het ziet er wel goed afgewerkt uit, maar het is wel erg zakelijk.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 12:44
door Justin
Ziet er fraai uit. Zakelijk ziet het er prima uit, geen bezwaar op.

Het enige waar ik altijd van gruwel (= voor vrees), is dat binnen 1 maand (of nou ja, 1 week), de toiletten megasmerig zijn, en de spuitverf overal in en op de trein te vinden is.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 13:09
door fogeltje
Ennes schreef:
Stefan schreef:
The best schreef:SLT heeft toch gewoon airco, dat vind ik in de zomer een stuk prettiger.
Als het werkt is het prettig ja.
In een SLT is de airco geen probleem hoor, tot nu toe 1x eentje meegemaakt waarbij de airco niet goed werkte, maar na een reset deed die het ook weer prima.
Dat komt omdat ze nog relatief nieuw zijn. Als ze net zo onderhouden worden als de gemiddelde airco in een OV modaliteit dan vrees ik voor aanstaande zomer al het ergste.

Die DD-AR ziet er verder goed uit. Heeft de kop overigens een verbouwing gehad of maakt alleen dat kleurverschil het gevoel dat hij er anders uitziet?

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 15:20
door reisthijs
De grote verandering van de kop is dat de zijruitjes van de cabine zijn verdwenen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 15:38
door fogeltje
Verhip, je hebt gelijk. Het oogt gelijk heel anders.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 16:17
door Ennes
Justin schreef:Ziet er fraai uit. Zakelijk ziet het er prima uit, geen bezwaar op.

Het enige waar ik altijd van gruwel (= voor vrees), is dat binnen 1 maand (of nou ja, 1 week), de toiletten megasmerig zijn, en de spuitverf overal in en op de trein te vinden is.
Ik vrees vooral voor de reizigersaantallen die we met name in de spits vervoeren, dat commercie zijn doel voorbijstreeft door treinen met een dergelijke luxe uitstraling, wat naar mijn idee ten koste gaat van de functionaliteit.

Erg leuk hoor lounche-banken, maar functioneel? Ik denk dat reizigers helemaal geen behoefte hebben aan een lounche-bank, maar gewoon met een zitplaats op tijd van A naar B gebracht willen worden.

en de stilte zone boven? Ik zie toch in de praktijk (en vooral in de 1e klas) met name dat dan juist de benedenverdieping is gevuld met (werkende) reizigers, en kinderen altijd boven willen zitten, nu heeft men wel de stoelopstellingen iets aangepast al zijn er nog steeds via-a vis zitjes, maar of het werkt??? ik betwijfel het.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 17:07
door VIRM
Uhm, geen idee wat die lounche-banken inhouden (ben slecht met foto's).

Maar een trein moet gewoon denk ik gewoon aan een aantal dingetjes voldoen: veilig van A naar B, redelijk comfortabele stoelen, goede inrichting (dus geen wisselende stoelindelingen als je van cabine naar cabine loopt a la VIRM, geen schuine plafonds bij de trappen a la VIRM en doe iets aan de glazen deuren) en goede reisinformatie aan boord. Verder gewoon prullenbakje hier, tafeltje daar. Bonusje is dat je met de machinist mee kan kijken (zonder dat er een 1ste klas cabine ertussen zit), maar dat is leuk en niet essentieel.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 17:11
door RoelZ1
Ennes schreef: Erg leuk hoor lounche-banken, maar functioneel? Ik denk dat reizigers helemaal geen behoefte hebben aan een lounche-bank, maar gewoon met een zitplaats op tijd van A naar B gebracht willen worden.
Nou zal ik je een geheimpje verklappen, maar die loungebank is er eigenlijk gewoon omdat er daar geen stoelen paste doordat de deur erop uit komt. Dat NS het dan als innovatie voor de reiziger verkoopt is natuurlijk gewoon marketingpraat.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 17:21
door Ennes
RoelZ1 schreef:
Ennes schreef: Erg leuk hoor lounche-banken, maar functioneel? Ik denk dat reizigers helemaal geen behoefte hebben aan een lounche-bank, maar gewoon met een zitplaats op tijd van A naar B gebracht willen worden.
Nou zal ik je een geheimpje verklappen, maar die loungebank is er eigenlijk gewoon omdat er daar geen stoelen paste doordat de deur erop uit komt. Dat NS het dan als innovatie voor de reiziger verkoopt is natuurlijk gewoon marketingpraat.
Als ze in dat gehele gedeelte geen stoelen kunnen plaatsen, dan lijkt me dat ze beter zandkoekjes kunnen gaan bakken als treinen ontwerpen. want dan zou dat zo in elk rijtuig moeten zijn ;)

foto lounchebank 2e klas (bron volkskrant)

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 17:29
door reisthijs
Het gaat dus om een deel van dag gedeelte waar dus geen gewone stoelen geplaatste kunnen worden. Die lounge bank staat voor de helft in wat bij DDAR dat rare krappe hokje met klapstoeltjes onderaan de trap is.

Op deze foto lijkt die loungebank ook niet overdreven groot:
http://www.flickr.com/photos/orgelgek/6 ... otostream/

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 17:50
door Stéphane
Bee schreef:Een airco vereist veel en vakkundig schoonmaakwerk, helaas schort dat zeer vaak bij airco-installaties waardoor ik toch een beetje huiverig voor die systemen ben.
Laatst nog zoiets gezien hier bij ons.
Vorige zomer zag in een dubbeldekker van de NMBS dat het hele aircorooster op het balkon vol hing met een bruin tot gelige substantie. Leek me niet bepaald gezond. Als ik dat rooster zou opendoen kwam de installatie volgens mij vanzelf naar buiten wandelen.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 18:47
door RoelZ1
Ennes schreef: Als ze in dat gehele gedeelte geen stoelen kunnen plaatsen, dan lijkt me dat ze beter zandkoekjes kunnen gaan bakken als treinen ontwerpen. want dan zou dat zo in elk rijtuig moeten zijn ;)

foto lounchebank 2e klas (bron volkskrant)
Kijk eens goed naar de deur. Die staat schuin en zou een te smalle doorgang overhouden als er twee stoelen zouden staan. Er kan daar dus al hooguit 1 stoel tegen de zijwand staan. Ook is te zien dat de achterwand zo'n 70cm achter de deur is. Als daar twee stoelen worden neergezet met weer stoelen daarvoor kan je dus niet bij die stoelen. Er kunnen dus hooguit 2 stoelen tegen de achterwand en dan één losse stoel daarvoor. Bij elkaar dus 3 reizigers. Op deze loungebank kan je met een beetje wil met zijn vijven zitten.

Re: Revisie DDAR

Geplaatst: di 14 feb 2012, 19:13
door Jef400
Het klinkt misschien gek. Maar voor mijn gevoel is het een speelgoedtreintje qua kleurstelling