Pagina 1 van 4

Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 14:55
door Daniel
Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer
door Gerben Kuitert. woensdag 04 juni 2008 | 03:13 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 juni 2008 | 11:23
Afbeelding
Rob van Holten is één van de oprichters van Qbuzz. Het nu nog kleine Qbuzz moet een grote speler worden in de wereld van het openbaar vervoer. Foto: Lenneke Veerbeek
AMERSFOORT - Het nieuwe openbaar vervoerbedrijf Qbuzz van Markeloër Rob van Holten en compagnon Leon Struijk moet een concurrent worden van de grote drie streekvervoerders in Nederland: Connexxion, Arriva en Veolia. Qbuzz, met de NS als 49 procent aandeelhouder, doet binnenkort mee aan aanbestedingen voor het busvervoer in Zuid-Oost Friesland en de regio Haaglanden.

Als het aan de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland had gelegen, waarin Connexxion, Arriva en Veolia samenwerken, was Qbuzz er nooit gekomen. De federatie protesteerde althans in een brief aan de Tweede Kamer tegen de deelname van de NS in Qbuzz, omdat het om een verkapte vorm van kruissubsidiëring en staatssteun zou gaan. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels echter laten weten er geen bezwaar tegen te hebben.

Vooral voor Connexxion moet de oprichting van Qbuzz even slikken zijn geweest. De oprichters Van Holten en Struijk van Qbuzz zijn beiden afkomstig van 's lands grootste streekvervoerder. Onlangs werd duidelijk dat Van Holten begin dit jaar als vice-voorzitter van de Raad van Bestuur bij Connexxion een vertrekpremie van 821.000 euro heeft meegekregen. Een deel van die vertrekpremie gebruikt Van Holten nu als aanvangsinvestering voor zijn nieuwe bedrijf en dat vinden ze bij Connexxion niet leuk.

Van Holten zegt dat Qbuzz zichzelf 'een paar jaar' de tijd geeft om voet aan de grond te krijgen. "Als de twee concessies die er dit jaar te vergeven zijn aan onze neus voorbijgaan, is dat op zich geen ramp. De komende vijf jaar wordt er voor in totaal 450 miljoen euro aanbesteed in Nederland. Het moet wel gek zijn als wij ons deel daar niet van mee weten te pakken."

Lees meer in onze krant van woensdag.

Bron: TC Tubantia

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 15:14
door Suus
Ik ben benieuwd wat er van dit avontuur gaat komen.

Alleen hebben ze bij de marketingafdeling van de NS een of andere uberhippe gast rondlopen ofzo die elke keer die namen verzint? Het wordt met elke nieuwe naam erger bij ze.

Eerst Hispeed, en nu Qbuzz :roll:

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 15:18
door Karl
Als NS voor 49% aandeelhouder is, wie heeft de andere 51% dan in handen? Kan mij niet voorstellen dat alleen die Van Holten dat is.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 15:23
door Daniel
Staat gewoon in 't artikel hoor: 'tis een bedrijf van hem en Leon Struijk, dus samen zullen ze wel die 51% in handen hebben :wink:

En wat de namen betreft: we hebben LimLink en RegioLinq ook nog gehad als NS-dochters die een bus-avontuur wilden beginnen, toen nog samen met een streekvervoerder. 'tis dus eigenlijk de zoveelste poging voet aan de grond te krijgen in die markt.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 15:41
door Karl
Nieuwkomer Qbuzz direct onder vuur
Qbuzz, de nieuwe busonderneming van oud-Connexxion-topmannen Rob van Holten en Leon Struijk, ligt kort na haar oprichting al onder vuur. Volgens Connexxion-bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst verstoort de minderheidsdeelname van NS (49 procent) de Nederlandse openbaarvervoermarkt. NS zou misbruik maken van zijn monopolie op het kernnet om de busmarkt te betreden. Qbuzz-directeur Van Holten staat ter discussie vanwege de 821.000 euro die hij van Connexxion meekreeg als vertrekpremie.
Minister Bos van Financiën heeft bij Connexxion vragen gesteld over de vertrekregeling van Van Holten. Die regeling zou in het leven zijn geroepen om te voorkomen dat leden van het topmanagement van Connexxion dwars zouden kunnen liggen bij de verkoop van de staatsdeelneming aan het Franse Transdev. Een concurrentiebeding maakte geen deel uit van de regeling, waardoor Van Holten, die vorig jaar vertrok, direct een nieuwe busonderneming kon starten. Hij kan daarbij gebruikmaken van de kennis die hij en Struijk bij Connexxion hebben opgedaan op het gebied van aanbestedingen. Van Holten lijkt een deel van zijn vertrekpremie te hebben geïnvesteerd in Qbuzz, dat volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel een startkapitaal heeft van 400.000 euro.

Qbuzz heeft drie dochter-bv’s opgericht voor eventuele offertes voor de streekbusconcessies Haaglanden, Rotterdam en omstreken en Zuid-Oost-Friesland. Volgens Leon Struijk is er echter nog geen sprake van concrete offertes. Qbuzz wil daarom ook nog geen toelichting geven op de plannen van het nieuwe bedrijf. Struijk: "We willen eerst duidelijk hebben wat onze kansen in de markt zijn voordat we allerlei mooie verhalen naar buiten brengen."

Ook NS is spaarzaam met commentaar. "Een busbedrijf past bij onze ambitie om een multimodale speler in het openbaar vervoer te zijn", aldus een woordvoerder. "Net zoals we een 50 procent aandeel hebben in Syntus. Maar Qbuzz is in eerste instantie gericht op busconcessies." Volgens de woordvoerder is het NS-monopolie op het hoofdnet geen bezwaar om mee te bieden op streekbusconcessies. Naast Qbuzz heeft NS nog de dochterbedrijven RegiolinQ, waarmee het wil inschrijven op multimodale concessies in de Randstad, en RegioNS voor de spoorlijn Apeldoorn-Deventer. Met Syntus schrijft NS in principe in op multimodale concessies in de regio. Ook de recente overname van OV-fiets past in de nieuwe multimodale strategie van NS.
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, waarin Connexxion, Veolia en Arriva samenwerken sinds ze uit Mobis zijn gestapt, roept in een brief de Tweede Kamer op om de deelname van NS in Qbuzz te verbieden. Volgens de FMN, die overigens in de brief van Q-bus spreekt, is er sprake van ongeoorloofde staatssteun en kruissubsidiëring als NS de busmarkt betreedt. De FMN wil de kwestie ook voorleggen aan de rechter en de NMa.
VenW-minister Eurlings heeft geen bezwaar tegen de rol van NS als multimodale speler op de ov-markt. Dat antwoordt hij op vragen van VVD-Kamerlid Paul de Krom. Eurlings vindt het niet raar dat NS kan inschrijven op concessies in het regionaal openbaar vervoer terwijl de eigen thuismarkt is beschermd. "Het reciprociteitsbeginsel zoals opgenomen in de Wp2000 geldt namelijk niet voor NS", aldus de minister. Wel moet NS de boekhoudingen van het hoofdrailnet en van andere activiteiten strikt gescheiden houden. Het rijk is zowel aandeelhouder van NS als concessieverlener op het hoofdspoor.

Bron: http://www.ovmagazine.nl/

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 16:18
door JeePee
Karl schreef:Qbuzz heeft drie dochter-bv’s opgericht voor eventuele offertes voor de streekbusconcessies Haaglanden, Rotterdam en omstreken en Zuid-Oost-Friesland. Volgens Leon Struijk is er echter nog geen sprake van concrete offertes. Qbuzz wil daarom ook nog geen toelichting geven op de plannen van het nieuwe bedrijf. Struijk: "We willen eerst duidelijk hebben wat onze kansen in de markt zijn voordat we allerlei mooie verhalen naar buiten brengen."
Frappant, de offertes voor ZOF hadden al lang binnen moeten zijn. Dat ze bestekhouder, of nee dat een adviesbureau bestekhouder was voor hun, had ik al opgevangen. Ik ben benieuwd wat Qbuzz gaat doen allemaal. Hun website is in ieder geval 'under construction'. Wel bijzonder dat er een nieuwe vervoerder bij komt. Dat zal niet snel weer gebeuren in Nederland vermoed ik zo.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: wo 04 jun 2008, 16:27
door Geert
Ik zie ook niet zo waarom die busbedrijven zo bang zijn voor een concurrent. Toen Connexxion twee jaar geleden de concessie voor de Valleilijn won was het ook nog een bedrijf met 100% staatsbelang, en nu klagen ze dat een semi-staatsbedrijf (NS) een minderheidsbelang heeft in een concurrerend busbedrijf?

Laat maar lekker concurreren hoor, we zien wel wat er uit voortvloeit. :)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 05 jun 2008, 21:56
door webguy
Ik denk dat Qbuzz in zekere zin ook wel geluk heeft met de huidige situatie: CAO zit nogal onder druk en brandstof prijzen zijn hoog... Hoe zit dat eigenlijk met CAOs? Kan Qbuzz z'n eigen CAO zomaar laten opstellen, of is de CAO Streekvervoer 'bindend'?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 05 jun 2008, 22:01
door Daniel
Als Qbuzz echt alleen maar met busjes gaat rijden kom je toch al snel op de CAO-OV uit, zowiezo moeten ze bij het winnen van een concessie het huidige personeel onder overnemen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als die er nu gelden.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 05 jun 2008, 22:16
door Ruben
Nieuwsflater schreef:en RegioNS voor de spoorlijn Apeldoorn-Deventer.
En de Intercity's naar Enschede gaan tegenwoordig via Zutphen zeker. 8-)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 05 jun 2008, 23:02
door tsov
Alleen ‘staatsbedrijf’ wil concessie
Markt ziet geen brood meer in busvervoer


Heerenveen - Het nieuwe busbedrijf Qbuzz gaat hoogstwaarschijnlijk vanaf 14 december het busvervoer in Zuidoost-Fryslân verzorgen. Het bedrijf, waarin de Nederlandse Spoorwegen een minderheidsbelang hebben, heeft als enige ingetekend op de concessie voor dit gebied, dat sinds 1998 in handen is van Arriva.
Dat bedrijf trekt zich helemaal terug uit het busvervoer in Fryslân, op Schiermonnikoog na. De drie grote marktpartijen Arriva, Connexxion en Veolia hebben niet ingeschreven op de lijnen naar onder meer Drachten en Heerenveen, omdat ze niet verwachten er aan te kunnen verdienen. De hoge dieselprijzen, de problemen met de invoering van de ov-chipkaart en het cao-conflict met de buschauffeurs maken het voor Arriva en de andere multinationals onmogelijk om een concurrende prijsopgave te doen, zonder verlies te draaien.
Arriva-directeur Anne Hettinga, die als voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland ook namens zijn collega’s spreekt, is boos. ,,Voor Qbuzz kan het net zo goed niet uit, maar dat verkapte staatsbedrijf kan het zich veroorloven met verlies te rijden, omdat het kan teren op het geld van de NS. Op belastinggeld dus.”
Qbuzz is nog nergens actief. Als de offerte van het bedrijf aan alle regels voldoet, neemt het bedrijf van oud Connexxion-topmannen Leon Struijk en Rob van Holten eerst materieel en chauffeurs over van Arriva. Uiterlijk op 1 januari 2010 moet Qbuzz de oude bussen allemaal vervangen hebben door moderne lage instap-bussen.
Op korte termijn profiteert de provincie Fryslân van het aanbod van Qbuzz, stelt Hettinga. Was dat bedrijf er niet geweest, dan had de provincie een nieuwe aanbesteding moeten uitschrijven, voor meer geld. ,,Maar op lange termijn ontstaat een monopolie: Qbuzz drukt de concurrentie eruit en kan daarna vragen wat het wil.”
Verantwoordelijk gedeputeerde Adema (ChristenUnie) wil zich zo min mogelijk bemoeien met de strijd tussen de bedrijven. ,,Ik heb vooral een verantwoordelijkheid richting de reiziger. Als Qbuzz aantoont dat het aan onze eisen kan voldoen (Hettinga betwijftelt dat, red.), is het wat mij betreft van harte welkom.”

Bron: Friesch Dagblad

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 00:02
door Ruben
Waar het geld ook vandaan komt, Qbuzz zal net als elk ander vervoersbedrijf gewoon een positieve cashflow moeten genereren. Of dat nou verkapt belastinggeld of privaat geld is. Dat de NS een financieel grote partij is door belastinggeld, doet daar niet aan af. Op haar beurt zal NS ook geen belastinggeld, dat bedoeld is voor treindiensten, in mogen zetten voor privaat busvervoer in vorm van Qbuzz, dat zal dus sowieso al uit winsten komen die NS maakt. Arriva, Connexxion en Veolia doen alsof het kleintjes zijn, maar hun moederbedrijven zijn groter dan NS, dus houd eens op met dat huilen. :)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 00:17
door Vinny
, dus houd eens op met dat huilen.
Nee hoor, met overheidssteun wordt hier ouderwets het marktpartijen onmogelijk gemaakt om een serieus bod te doen. :evil:

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 00:28
door Ruben
Ouderwets? Vrije marktwerking is toch iets van de laatste decennia, waarbij met overheidssteun nog geen bod is uitgebracht. Qbuzz is gefinancierd door haar aandeelhouders, waarvan NS er dan toevallig een is. Doet het feit dat NS een bedrijf is met als enige aandeelhouder de Nederlandse staat ook maar iets af aan het feit dat Qbuzz een bedrijf is dat voor haar continuïteit winst moet maken? Nee. Mocht Qbuzz hier dus een verliesgevende concessie uit trekken, dan zal dit net zo goed funest voor het bedrijf zijn als dat zoiets voor Arriva of Connexxion was. Als NS geld in zo'n bodemloze put willen storten, dan mag men dat met net zo veel mate doen als dat men verdient met de normale bedrijfsvoering lijkt me, en ook NS moet winst maken, om haar continuïteit te waarborgen.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 00:53
door Wubbo
Vinny schreef:Nee hoor, met overheidssteun wordt hier ouderwets het marktpartijen onmogelijk gemaakt om een serieus bod te doen. :evil:
Was Connexxion niet ook een staatsbedrijf, tot een paar maanden geleden? Kreeg het niet ook subsidies (zijnde geld voor het rijden van andere concessies)? Wat is dan eigenlijk het verschil?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 09:39
door Vinny
Ik ga er vanuit dat Qbuzz met een kapitaalinjectie van de NS express verlies neemt op deze concessie om zich 'op de markt' te zetten.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 09:42
door Geert
Dan zal er met een andere concessie toch winst gemaakt moeten worden, je kunt niet eeuwig geld in een bedrijf blijven investeren zonder er iets voor terug te zien.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 10:22
door waldo79
Er komt sowieso subsidie voor de exploitatie. Anders zouden er helemaal geen bussen rijden....

(en anders: tegen taxiprijzen: Tiel-Nijmegen voor 75 euro...)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 11:25
door Vinny
waldo79 schreef:Er komt sowieso subsidie voor de exploitatie. Anders zouden er helemaal geen bussen rijden....

(en anders: tegen taxiprijzen: Tiel-Nijmegen voor 75 euro...)
Dat is nou ook weer de zaak in het belachelijke overdrijven. Er is ongeveer 60% subsidie op streekvervoer, dus dat houdt in dat de huidige strippenkaart ongeveer 1/3 kost van wat hij daadwerkelijk zou moeten kosten. (doelstelling kabinet: 50 a 40%)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 11:37
door Wubbo
Wie zegt mij dat de andere nieuwe vervoerders niet ook de eerste concessie op verlies hadden ingeschreven, om maar concessies binnen te halen? Die verhalen heb ik ook over in ieder geval Connexxion gehoord, wat dat betreft is er met Qbuzz niks nieuws onder de zon.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 12:08
door JeePee
Bij veel concessies is dat idd gedaan. Maar met een verliesmakende begroting mag je geen concessie winnen. Wel kun je een overdreven reizigersgroei opgeven (zeg 100% in 5 jaar ofzo). Je weet dat dat hoogstwaarschijnlijk niet doenlijk is en dus verlies gaat maken. Ik weet niet of Qbuzz dat ook doet, maar Vinny's beargumentatie lijkt mij weer eens stierenstront. NS gaat heus niet zomaar hun fiat geven aan een verliesmakende concessie. Niet zonder reden in ieder geval...

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 12:12
door Vinny
maar Vinny's beargumentatie lijkt mij weer eens stierenstront.
Het is een beetje speculatie, maar ga er maar vanuit dat er een kern van waarheid inzit. De andere vervoerders (Arriva, Veolia en Conexxion) hebben zich de laatste jaren wat vertild aan de concessies en zullen dus niet bieden op een kavel als daar geen perspectief in zit. En de NS (Qbuzzz) heeft wel perspectief: ze willen immers de markt in Nederland gaan veroveren én ze hebben een smak geld om dat ook daadwerkelijk te doen door aanloopverliezen te incasseren.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: vr 06 jun 2008, 12:28
door Wubbo
Maar volgens mij zou iedere nieuwkomer dat doen, onafhankelijk van of daar nou een NS achter zit of een andere geldschieter.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 00:10
door Meltrain
Vinny schreef: De andere vervoerders (Arriva, Veolia en Conexxion) hebben zich de laatste jaren wat vertild aan de concessies en zullen dus niet bieden op een kavel als daar geen perspectief in zit.
Wees dus blij dat er tenminste iemand is die daar wil rijden. Als Qbuzz er niet was, hadden de mensen daar straks helemaal geen busvervoer gehad.
Het zou een ander verhaal geweest zijn als bijvoorbeeld Arriva ook een offerte had uitgebracht en Qbuzz de concessie alleen maar had weten te krijgen door veel te laag in te schrijven omdat schulden toch betaald kunnen worden met geld van de NS. In zo'n geval zou het oneerlijke concurrentie zijn geweest (al zeg ik niet dat het zo gegaan zou zijn).
Nu is er maar één vervoerder die inschrijft, dus is er geen sprake van oneerlijke concurrentie.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 08:44
door Vinny
In de papieren versie van de Volkskrant stond gisteren een aardig artikeltje dat mijn hypothese bevestigde. Q-buzz kan dankzij de kapitaalinjectie van de NS een dergelijke verliesgevende concessie binnenslepen. Ik kan me voorstellen dat de marktpartijen boos zijn.