Pagina 2 van 4

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 10:12
door JeePee
Zou je een mogelijkheid zien om dat artikel in te scannen? Ik heb dat helaas gemist gisteren :(

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 10:15
door Vinny
Onmogelijk. Ik las het in een café ;)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 10:24
door webguy
Ik heb toegang tot 't archief online, hier het stukje over stakers, met ook een stukje over Qbuzz. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat het stukje over Qbuzz is echter, ik zoek nog even verder...

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 10:32
door Vinny
Ik heb wel ander leesvoer:
Leeuwarder Courant schreef:Qbuzz? Vervoersbedrijf zonder bussen

LEEUWARDEN - Qbuzz is de enige gegadigde om vanaf december voor acht jaar het busvervoer in Zuidoost-Friesland te verzorgen. Opgericht op 9 april, nul personeelsleden en nul bussen in de garage. Het komt dit in orde, zegt oprichter Rob van Holten. Van Holten en medeoprichter Leon Struijk zijn geen onbekenden in het busvervoer. Ze stapten vorig jaar op als topmannen van Connexxion, toen dat busbedrijf in handen kwam van het Franse Transdev.

Dat is ook een belangrijke reden om een nieuw bedrijf te beginnen. "Er was geen Nederlands bedrijf meer. Er wordt de komende jaren voor €450 miljoen aan concessies vergeven, daar is plek voor een vierde, Nederlandse, speler", aldus Van Holten, die binnenkort ook inschrijft voor het vervoer in de regio's Haaglanden en omgeving Rotterdam. Qbuzz onderscheidt zich door weinig kosten te maken. "Wij geloven niet in hoofdkantoren, maar huren een verdiepinkje in Amersfoort. Het belangrijkste is dat de bussen op tijd rijden en de informatie adequaat is."

De huidige vervoerders Arriva en Connexxion schreven niet in voor Zuidoost Friesland. Volgens hen is er geen droog brood te verdienen. Deze kritiek van de directeuren van deze bedrijven dat de nieuwkomer niet aan de voorwaarden voldoet en onder de marktprijs inschrijft, legt oprichter Van Holten naast zich neer. "Gebrul over gelegenheidsargumenten. Over drie weken eindigd de grote concessie Haaglanden. Reken maar dat ze dan wel inschrijven."

Dat Qbuzz nog geen bussen heeft, doet Van Holten niets. "Ik heb in het verleden meer dan duizend bussen besteld, dus ik weet hoe het werkt. De offertes voor vijftig tot zestig bussen zijn al aangevraagd. De fabrieken hebben ruimte gereserveerd." Ronduit boos wordt hij van de kritiek dat zijn bedrijf met staatsteun werkt. De Nederlandse Spoorwegen heeft 49 procent van de aandelen, maar de NS is geen staatsbedrijf meer.

De provincie Friesland, die het openbaar vervoer aanbesteedt, noemt Qbuzz een solide partner. De provincie onderzoekt de komende weken of Qbuzz aan de gestelde voorwaarden voldoet. Woordvoerder Sape Jan Terpstra kan weinig met de kritiek van Arriva, Connexxion en Veolia. Volgens hem worden nu argumenten aangehaald, zoals het cao-conflict en de hoge dieselprijs, die nog niet speelden toen de offertes werden opgesteld. Ook het argument dat de bedrijven te veel risico lopen bij de invoering van de ov-chipkaart, snijdt geen hout. De chipkaart wordt volgens de provincie door de vervoersbedrijven zelf ontwikkeld.
************************************************
"Concurrentie door Qbuzz is oneerlijk"
Vervolg van de voorpagina

LEEUWARDEN - Als het nieuwe vervoersbedrijf Qbuzz de komende acht jaar in Zuidoost Friesland met bussen mag rijden, is er sprake van oneerlijke concurrentie. Dat stelt Arriva-directeur Anne Hettinga. Vooral het aandeel van 49 procent van de Nederlandse Spoorwegen in Qbuzz steekt hem.

Hij krijgt bijval van Connexxion-directeur Harmen Dijkstra. "De NS probearret op dizze wize yn te brekken yn de merke fan busferfier, wylst it bedriuw sels in monopolyposysje hat". "De regering heeft de martkwerking in de grote steden teruggedraaid. En nu staat zij toe dat een nieuwe staatsmoloch ons beconcurreert met prijzen waar wij als bedrijf niet tegenop kunnen boksen", aldus Hettinga.

Als voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven heeft Hettinga, ook namens Connexxion en Veolia, de Tweede Kamer opgeroepen om de deelname van NS in Qbuzz te verbieden. Er is volgens hem sprake van ongeoorloofde staatssteun en kruissubsidiëring als NS actief wordt op de busmarkt. Minister Camiel Eurlings heeft al gezegd dat hij geen bezwaren ziet. De NS wijst er op dat Arriva ook met treinen rijdt.

Wanneer de provincie het openbaar vervoer in Zuidoost Friesland inderdaad aan Qbuzz gunt, verdwijnen de bussen van Arriva vanaf 14 december van het Friese vasteland. Eerder gingen Noord- en Zuidwest-Friesland en de stadsdienst naar concurrent Connexxion. Voor Arriva blijft in Friesland alleen het busvervoer op Schiermonnikoog en het treinvervoer over.

Het is nog niet zeker dat Qbuzz de concessie krijgt toegewezen. Hettinga heeft vertrouwen in een wijs besluit van het provinciebestuur. "Qbuzz voldoet niet aan de voorwaarden. De winnende vervoerder moet een bepaalde omzet halen, maar ik heb nog gen bus van Qbuzz gezien." Hoe het besluit ook uitpakt, het zal volgens Hettinga geen gevolgen hebben voor de vestiging van het hoofdkantoor in Heerenveen. "De relatie met de provincie is goed. Bovendien wonen onze mensen in de omgeving van Heerenveen en die wil ik zeker niet kwijt." Het nieuws is gisteren als een bom ingeslagen onder het kantoorpersoneel. Mocht Qbuzz de concessie winnen, dan moet een deel van hen naar het nieuwe bedrijf.
Nederlands Dagblad schreef:Qbuzz strijdt mee in openbaar vervoer

laatste wijziging donderdag 5 juni 2008 07:44

De kans is groot dat in Zuidoost-Friesland eind deze zomer bussen van Qbuzz rondrijden. Het nieuwe busbedrijf wil de strijd aangaan met gevestigde vervoerders.

LEEUWARDEN - In het hagelnieuwe kantoor van het nieuwe busbedrijf Qbuzz, naast het station in Amersfoort, staat een aantal flessen champagne op de rij. De ontkurking volgt pas als er voor het eerst winst wordt gemaakt, zegt Rob van Holten, oprichter van het bedrijf.
Het jonge busbedrijf gaat waarschijnlijk vanaf augustus voor de eerste maal in Nederland met bussen rijden. Het bedrijf, waarin de Nederlandse Spoorwegen een minderheidsbelang hebben, heeft als enige vervoerder ingetekend op de concessie voor Zuidoost-Friesland, meldde de Friese vervoersgedeputeerde Piet Adema (ChristenUnie) gisteren. Het busvervoer in die regio is nog tot en met augustus in handen van Arriva.
Qbuzz is opgericht door Rob van Holten, voorheen topman bij Connexxion, de marktleider in busvervoer in Nederland. Van Holten vertrok bij Connexxion toen dat bedrijf werd geprivatiseerd. Hij kreeg een vertrekbonus van ruim 800.000 euro mee, hetgeen leidde tot woede bij onder meer vakbonden.

Evenwicht verstoord
Bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion liet deze week weten, dat de deelname van de Nederlandse Spoorwegen in Qbuzz (49 procent) het evenwicht op de Nederlandse openbaarvervoermarkt verstoort. NS maakt volgens Kortenhorst misbruik van zijn monopoliepositie op het kernnet om de busmarkt te betreden.
NS-woordvoerder John Krijgsman weerlegt die kritiek. ,,De openbaarvervoermarkt is opengegooid. De NS wil in die open markt meebieden op multi-modale concessies. Er zijn namelijk regelmatig gecombineerde aanbestedingen voor trein én bus. Vandaar ons belang in Qbuzz. Ik begrijp de kritiek van Connexxion niet zo. Want Connexxion heeft ook deelgenomen aan aanbestedingen voor treinconcessies. Connexxion exploiteert bijvoorbeeld de lijn Almelo-Mariënberg en de Valleilijn, Amersfoort-Ede-Wageningen. Ook de andere grote twee, Arriva en Veolia, exploiteren spoorverbindingen. Wij zien niet zo goed waarom de NS zich dan niet op de markt van het streekvervoer zou mogen begeven.''

Intercity
Connexxion-woordvoerder Anja Pieroen wijst erop dat Connexxion en collega streekvervoerders alleen spoorverbindingen exploiteren waar de NS geen been meer in zag. ,,Maar op intercityverbindingen mogen wij niet meebieden. Dat is niet conform het idee van een open markt. De spoormarkt is grotendeels afgeschermd en NS mag via een belang in Qbuzz wel de busmarkt op. Dat is oneerlijke concurrentie.''
Als het aan de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland had gelegen, waarin de vervoersbedrijven Connexxion, Arriva en Veolia samenwerken, was Qbuzz er nooit gekomen. De federatie protesteerde in een brief aan de Tweede Kamer tegen de deelname van de NS in Qbuzz, omdat het om een verkapte vorm van kruissubsidiëring en staatssteun zou gaan. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels echter laten weten er geen bezwaar tegen te hebben.

Een paar jaar
Van Holten zegt dat Qbuzz zichzelf 'een paar jaar' de tijd geeft om voet aan de grond te krijgen. ,,Als de twee concessies die er dit jaar te vergeven zijn, aan onze neus voorbijgaan, is dat op zich geen ramp. De komende vijf jaar wordt er voor in totaal 450 miljoen euro aanbesteed in Nederland. Het moet wel gek zijn als wij ons deel daar niet van mee weten te pakken.''
Bussen voor het vervoer in Zuidoost Friesland zijn er nog niet. Van Holten zelfverzekerd: ,,Dat is een kwestie van tijdig bestellen. Het materieel zal het probleem niet worden.''
Vervoersbedrijf Arriva maakte gisteren bekend niet te bieden op een nieuwe concessie voor Zuidoost-Friesland. Het Britse bedrijf zegt in onzekerheid te zitten over de brandstofprijzen, de ov-chipkaart en de nieuwe cao voor buschauffeurs waar al sinds april strijd over wordt gevoerd.
De concessie voor Zuidoost-Friesland loopt in augustus af. Arriva houdt in Friesland alleen nog het busvervoer op Schiermonnikoog over. Die concessie loopt tot en met 2012. Bovendien verzorgt busbedrijf Arriva in Friesland en Groningen het regionale treinvervoer minimaal tot en met 2020.
Directeur Anne Hettinga dreigde in het recente verleden het hoofdkantoor van Arriva in Heerenveen te verhuizen naar een andere regio in Nederland waar het bedrijf wel veel concessies bezit. In het hoofdkantoor werken tweehonderd mensen.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 11:36
door Suus
Ja maar toch: Als je zelf niet inschrijft dan weet je toch dat je er niet komt te rijden en dat je een deel van je personeel kwijt raakt. Maar je moet niet gaan zeuren dat een ander bedrijf je concessie overneemt als je zelf niet inschrijft.

Aan de andere kant, elk bedrijf in welke sector is niet blij als er een concurrent verschijnt die de zaakjes ogenschijnlijk beter op orde blijkt te hebben dan je eigen bedrijf. Veel bedrijven gaan dan een schuren tegen andere bedrijven in de hoop dat ze steken laten vallen. Qbuzz is een beetje op een rare manier aan startkapitaal gekomen dus ik kan mij voorstellen dat er niet positief wordt gereageerd. Aan de andere kant mis ik in veel landsdelen nog steeds een goede intregratie tussen bus en trein dus het zou positief zijn als er toch wordt begonnen met het uitbouwen van het visgraatmodel van Syntus in andere landsdelen.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 12:11
door Vinny
Zuid-Oost Friesland lijkt mij de omgeving Appelscha. Daar rijdt dus geen trein... ;) (oef de laatste keer dat ik daar geweest ben moet ergens in 1994 geweest zijn)
Misschien een paar busverbindingen richting Wolvega of Steenwijk (prov. Overijssel) die dan beter afgestemd kunnen worden?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 12:58
door tsov
ZO-Fryslân is het gebied ten Zuidoosten van Leeuwarden, dus richting Drachten & Heerenveen en dan tot de provinciegrenzen. (Uitlopers richting Steenwijk & Assen dus)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 13:30
door Geert
Bee schreef:Ja maar toch: Als je zelf niet inschrijft dan weet je toch dat je er niet komt te rijden en dat je een deel van je personeel kwijt raakt. Maar je moet niet gaan zeuren dat een ander bedrijf je concessie overneemt als je zelf niet inschrijft.
Precies.
Aan de andere kant, elk bedrijf in welke sector is niet blij als er een concurrent verschijnt die de zaakjes ogenschijnlijk beter op orde blijkt te hebben dan je eigen bedrijf. Veel bedrijven gaan dan een schuren tegen andere bedrijven in de hoop dat ze steken laten vallen. Qbuzz is een beetje op een rare manier aan startkapitaal gekomen dus ik kan mij voorstellen dat er niet positief wordt gereageerd.
Tja, maar ik zie niet in wat er wezenlijk anders aan is dan aan bijvoorbeeld Connexxion dat tot voor kort geleden nog 100% staatseigendom was. Oke, NS heeft toevallig een minderheidsbelang in Qbuzz, maar wat maakt dat uit?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 14:05
door Wubbo
Leeuwarder Courant schreef:Connexxion-woordvoerder Anja Pieroen wijst erop dat Connexxion en collega streekvervoerders alleen spoorverbindingen exploiteren waar de NS geen been meer in zag. ,,Maar op intercityverbindingen mogen wij niet meebieden. Dat is niet conform het idee van een open markt. De spoormarkt is grotendeels afgeschermd en NS mag via een belang in Qbuzz wel de busmarkt op. Dat is oneerlijke concurrentie.''
Qbuzz biedt nu toch ook alleen op een verbinding waar Arriva en Connexxion geen brood meer in zien (anders hadden ze wel een offerte opgesteld)?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 14:38
door Chauf21
meltrain schreef:
Vinny schreef: De andere vervoerders (Arriva, Veolia en Conexxion) hebben zich de laatste jaren wat vertild aan de concessies en zullen dus niet bieden op een kavel als daar geen perspectief in zit.
Wees dus blij dat er tenminste iemand is die daar wil rijden. Als Qbuzz er niet was, hadden de mensen daar straks helemaal geen busvervoer gehad.
Dat is niet waar. Als er geen enkele partij een offerte uitbrengt, zal de aanbestedende partij een nieuw plan van eisen opstellen waarop de nieuwe vervoerders nogmaals kunnen inschrijven.
Geert schreef:Oke, NS heeft toevallig een minderheidsbelang in Qbuzz, maar wat maakt dat uit?
De NS kan kapitaal verwerven op een markt die niet open is voor andere bedrijven en ik vermoed dat die situatie wat wringt. Je kan het vergelijken met de postmarkt: voorheen was de postmarkt geheel voor PTT/TPG. Tot enkele jaren terug hadden zij het alleenrecht op het bezorgen van de post, maar dat is toen veranderd: zwaardere en grotere stukken post mochten door andere (buitenlandse) bedrijven bezorgd worden. Begin 2008 had de postmarkt volledig open moeten zijn, maar aangezien de postmarkt in Europa bijna nergens open was, zou de TNT nergens kunnen uitbreiden terwijl andere bedrijven (Sandd, Selektmail) wel volumes in Nederland konden innemen. Besloten is om ook de Nederlandse postmarkt nog niet open te stellen. Tot groot genoegen van de TNT. Datzelfde speelt nu ook met Qbuzz: doordat de markt waarin de NS opereert nog niet volledig open is, zullen de zittende vervoerders alleen maar concessies kunnen verliezen.
Het minderheidsbelang van de NS is wel het grootste belang dat in de onderneming bestaat. Oftewel, de NS kan in de praktijk volledige zeggenschap over het bedrijf hebben.
Wubbo schreef:Qbuzz biedt nu toch ook alleen op een verbinding waar Arriva en Connexxion geen brood meer in zien (anders hadden ze wel een offerte opgesteld)?
Goed punt inderdaad :)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 15:37
door Wubbo
Gewetensvraag: hadden Arriva en Connexxion ook zo gereageerd als bijvoorbeeld Rijkswaterstaat had bedacht dat ze wel eens wat verder wilden kijken dan alleen infrastructuur? Ook een 'staatsbedrijf', met een niet-open markt.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 15:49
door Geert
Chauf21 schreef:De NS kan kapitaal verwerven op een markt die niet open is voor andere bedrijven en ik vermoed dat die situatie wat wringt.
De spoormarkt is redelijk open, alle commerciële streekvervoerders (Arriva, Veolia en Connexxion, en Syntus) hebben treindiensten. Dus hoe gek is het dan dat NS een belang in een busvervoerder wil hebben?

Anders zou het zijn als een stadsvervoerder als RET, GVB of HTM zich in zou schrijven op een concessie, wat mij betreft: die hebben al in hun eigen markt onderhands een concessie gegund gekregen. Als zij mee zouden bieden op aanbestedingen kun je wel spreken van concurrentievervalsing imho.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 17:18
door Chauf21
De spoormarkt is, zoals je zegt, gedeeltelijk open, de busmarkt is volledig open. De spoorlijntjes waar de busvervoerders op mogen bieden, zijn de afdankertjes van de NS waar zij toch geen heil meer in zag. De mogelijk gewonnen concessie in Friesland zou redelijkerwijs dan niet al te veel stof moeten doen opwaaien (de zittende vervoerders zien daar immers ook geen heil in). Qbuzz dingt echter ook mee naar de aanbesteding Haaglanden en daar zien de andere vervoerders wel (veel) brood in.

Verder gaat de vergelijking naar het rijden van treinen ook niet geheel gelijk op: het kapitaal in verhouding tot de opstartkosten dat de NS kan investeren in de busmarkt is vele malen groter dan die verhouding die de busbedrijven kunnen investeren.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: za 07 jun 2008, 22:15
door Meltrain
Vinny schreef:
Intercity
Connexxion-woordvoerder Anja Pieroen wijst erop dat Connexxion en collega streekvervoerders alleen spoorverbindingen exploiteren waar de NS geen been meer in zag. ,,Maar op intercityverbindingen mogen wij niet meebieden. Dat is niet conform het idee van een open markt. De spoormarkt is grotendeels afgeschermd en NS mag via een belang in Qbuzz wel de busmarkt op. Dat is oneerlijke concurrentie.''
In 2015 wordt het Hoofdrailnet aanbesteed en dan zien we wel wie er wint.
@Chauf21 Inderdaad, Haaglanden is wel een grote concessie. Echter, ik denk dat de vervoerders niet bang hoeven te zijn dat Qbuzz voordeel heeft van het feit dat de NS een balng in het bedrijf heeft. Ik neem aan dat het Stadsgewest Haaglanden ook wel kijkt of het ene bedrijf eventueel meer voordeel heeft dan het andere en daar rekening mee houdt. Het belangrijkste blijft natuurlijk wie er het meeste vervoer aanbiedt.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: zo 08 jun 2008, 00:04
door Geert
Chauf21 schreef:De spoormarkt is, zoals je zegt, gedeeltelijk open, de busmarkt is volledig open.
En het stadsvervoer dan, waarvan je zelf ook al aangeeft dat het een lucratieve markt is (Haaglanden wordt aanbesteed, Utrecht is aanbesteed, Rotterdam en Amsterdam worden niet aanbesteed)?

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: zo 08 jun 2008, 00:10
door Suus
Let wel: Haaglanden is niet de stad Den Haag zelf, het gaat om de streekbussen en Interliners rondom Den Haag (waaronder vermoedelijk ook het stadsnet in Zoetermeer (en Delft?). Den Haag zelf is volgens mij gewoon onderhands aanbesteed aan de HTM voor de komende jaren.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: zo 08 jun 2008, 00:12
door Geert
Oh ja, ik ben niet zo wakker meer :oops: Nou ja, dat pleit nog sterker voor mijn stelling dat de busmarkt nog niet open is, nietwaar? ;)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: zo 08 jun 2008, 11:36
door Wubbo
40% van de busmarkt (zijnde de stadsvervoersgebieden, de gebieden met de hoogste kostendekkingsgraad) zijn nog niet aanbesteed, maar worden onderhands gegund.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: zo 08 jun 2008, 13:50
door reisthijs
Geert schreef:Utrecht is aanbesteed,
Nee hoor, ook dat is nog onderhands gegund aan GVU. De provincie Utrecht is wel aanbesteed, maar het stadsvervoer zat daar niet bij.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 09:15
door Chauf21
Geert schreef:
Chauf21 schreef:De spoormarkt is, zoals je zegt, gedeeltelijk open, de busmarkt is volledig open.
En het stadsvervoer dan, waarvan je zelf ook al aangeeft dat het een lucratieve markt is (Haaglanden wordt aanbesteed, Utrecht is aanbesteed, Rotterdam en Amsterdam worden niet aanbesteed)?
Het is waar dat het stadsvervoer zelf niet wordt aanbesteed, maar de vier grote steden zijn sowieso niet toegankelijk voor de vervoerders. En dus maakt het in deze discussie eigenlijk niet uit of die steden wel of niet aanbesteed worden, die concessies zijn nu als het ware eilandjes die toch niet bereikbaar zijn. Op het moment dat die concessies wel openbaar aanbesteed worden, kunnen alle partijen inschrijven en wordt de markt voor alle partijen groter. Dus wordt er dan niemand benadeeld. Misschien is mijn woordkeuze wat verkeerd geweest: de NS kan binnenstappen op de volledige markt waar de drie grootste busvervoerders ook (en alleen) kunnen opereren.
Bee schreef:Let wel: Haaglanden is niet de stad Den Haag zelf, het gaat om de streekbussen en Interliners rondom Den Haag (waaronder vermoedelijk ook het stadsnet in Zoetermeer (en Delft?). Den Haag zelf is volgens mij gewoon onderhands aanbesteed aan de HTM voor de komende jaren.
Rondom Den Haag zijn de volgende concessies:
  • Haaglanden stad (opgedeeld in bus en tram), onderhands gegund aan de HTM
  • Haaglanden streek, nu in handen van Connexxion, eindigt per 1 september dit jaar
  • Delft en Zoetermeer, nu in handen van Connexxion, eindigt per 1 september dit jaar

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 10:15
door Geert
Chauf21 schreef:Het is waar dat het stadsvervoer zelf niet wordt aanbesteed, maar de vier grote steden zijn sowieso niet toegankelijk voor de vervoerders.
Waarom niet? (Ja, omdat ze niet worden aanbesteed, maar als dat wel zou gebeuren zie ik het probleem niet?)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 10:33
door Chauf21
DIe markt is niet toegankelijk omdat het niet wordt aanbesteed. Het is hier verder ook niet zo relevant of het wel of niet aanbesteed wordt, het enige dat verandert is immers de grootte van de markt. Nog steeds behoudt NS haar eigen afgeschermde spoorwegnet.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 14:21
door Geert
Maar dan kun je net zo goed stellen dat de spoormarkt aanbesteed is, de situatie is vergelijkbaar: een deel is aanbesteed (nevenlijnen / streekvervoer), het meest lucratieve deel niet (hoofdrailnet / stadsvervoer).

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 14:41
door Chauf21
Geert schreef:...het meest lucratieve deel niet (hoofdrailnet / stadsvervoer).
En dat is nou juist het probleem: NS is de enige die op die lijnen inkomsten kan genereren. Andere vervoerders kunnen daar niet bij. De NS kan door haar belang in Qbuzz dus toetreden op een markt, terwijl zij zelf niet hoeft te vrezen voor het verliezen van een andere markt. Precies de reden dat HTM en consorten niet buiten hun eigen markt mogen opereren.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: ma 09 jun 2008, 14:48
door Daantje
Punt is dat de NS altijd verzekerd is van werk en inkomen omdat ze altijd het hoofdspoornet achter de hand houden. Met de busmaatschappijen (met uitzondering van stadsvervoerders) is dat niet zo. Als die hun concessies verliezen hebben ze niets meer achter de hand. Dat is denk ik wat er bedoeld wordt.