Pagina 4 van 4

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 12 jun 2008, 13:48
door Jurjen
Vinny schreef:Mijn algemene reactie is dat de overheid moet zorgdragen voor een 'level playing field', dat houdt in dat er eerlijke concurrentie mogelijk is, waarbij elk bedrijf eveneel kans op een concessie maakt. Hierdoor wordt er maximale competitie bereikt zodat de prijs/kwaliteitsverhouding naar de optimale positie tendeert.
Maar juist het zorgdragen voor een level playing field kan wel eens lastig worden. Volgens mij wil jij immers dat de overheid dat speelveld dus gaat reguleren; beperkingen opleggen. Zoals "medewerkers moeten overgenomen worden". En waarom? Als concurrerend bedrijf B door het importeren van een lading Taiwanezen het busvervoer voor 30% minder kan uitvoeren, dan is bedrijf B dus gewoon de meest geschikte kandidaat, mits ze aan minimumnormen gesteld in het PvE houden.

Door als overheid eisen aan personeelsbeloning (CAO-eisen stellen, dus) ben je iets kunstmatig in het leven aan het houden. Als een bedrijf B mensen maar een bedrag x aan salaris wil geven, heb je twee kansen: of het gestelde salaris is redelijk, bedrijf B heeft genoeg mensen en de kosten zijn gedrukt; of: de arbeidsmarkt keert zijn rug naar bedrijf B en gaat naar bedrijf C, die meer biedt voor die mensen, en bedrijf B kan geen mensen vinden, de concessie niet uitvoeren en dus geen inkomsten hebben en vanzelf mensen aantrekken voor een hoger salaris. :-)

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 12 jun 2008, 15:55
door waldo79
Als concurrerend bedrijf B door het importeren van een lading Taiwanezen het busvervoer voor 30% minder kan uitvoeren, dan is bedrijf B dus gewoon de meest geschikte kandidaat, mits ze aan minimumnormen gesteld in het PvE houden.
Voor zover er geen strijd bestaat met minimumloon :idea:

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 12 jun 2008, 17:24
door Jurjen
waldo79 schreef:Voor zover er geen strijd bestaat met minimumloon :idea:
Och, volgens mij verdienen buschauffeurs op dit moment flink meer dan het minimumloon, en valt er tot het minimumloon wel 30% te besparen (kan ook op secundaire voowaarden ;-)), dus dát zou geen issue zijn.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 12 jun 2008, 18:43
door Karl
Maar het perfecte kapitalisme, om het zo maar even te noemen, gaat natuurlijk voor geen meter op in Nederland.

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Geplaatst: do 12 jun 2008, 22:56
door Geert
Precies, want dan zou je ook geen CAO's en minimumloon moeten hebben (de personeelsmarkt is ook een markt tenslotte). Aan de andere kant: bedrijven kunnen elkaar ook concurreren binnen de gestelde grenzen mbt personeelsovername en CAO-eisen, alleen zul je je dan moeten profileren op slim management, efficientere inzet en andere manieren van kostenbesparing.