Pagina 1 van 1

Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:28
door webguy
Leuke infographic over het winterweer...

Afbeelding
Zie bijhorend artikel hier

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:39
door Fles
Slimme marketing?
Wat levert een dergelijke periode nu op voor 's lands meest besproken openbaar vervoerder? Geen enkel ander vervoersbedrijf hield de gemoederen van ons land zo bezig als de NS. Dat is op zichzelf al een aardige prestatie. Sinds begin februari berekent Clipit de PR-waarde van online & social media berichten.

In de maand februari vonden we voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm. De nummer 2 Connexxion komt daar met ruim €200.000 nog niet een beetje in de buurt. Al met al geen slechte online prestatie voor de NS. Slimme marketing?
Nee, gewauwel in het niks.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:45
door webguy
Staat al een fout in, GVB en HTM trams zijn omgedraaid ;)

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 15:49
door Jef400
Het enige wat ik eruit kan halen is dat de NS het belangrijkste ov-bedrijf is op de sociale media. En dat de reacties over de vervoerders vaker negatief dan positief zijn. Of mis ik hier info?

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 16:10
door Freek
mij valt op de syntus een uitschieter naar boven is in de hoeveelheid meldingen. Zeker als je dat afzet tegen de grote van het bedrijf. Zal ook alle automatisch vertragingtweets van de stations zijn meegeteld. In dat geval heb je namelijk scheef groei. Een vertraagde trein levert dan namelijk zo 10 negatieve berichten op.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 17:00
door Thom91
Syntus staat niet eens bij negatieve berichten. Je kan het trouwens ook als goed zien, dat ze de reiziger zoveel mogelijk willen informeren!

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 18:33
door Fles
webguy schreef:Staat al een fout in, GVB en HTM trams zijn omgedraaid ;)
Onderste grafiekje staat GVB zelfs 2 keer tussen. Gepruts.

Maar er zal wel berekend worden dat de PR-waarde van dat buro door elke post in dit topic met 500 euro stijgt :') Nou, ik weet niet waar die lui aan gesnoven hebben, maar ik hoef het niet :N

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 19:20
door Freek
Thom91 schreef:Syntus staat niet eens bij negatieve berichten. Je kan het trouwens ook als goed zien, dat ze de reiziger zoveel mogelijk willen informeren!
Maar ook niet bij de positieve berichten ;-) Ik heb trouwens niet negatiefs over de twitteraccounts van Syntus gezegd, vind het een goede aanvulling op omroepberichten enz. Geeft alleen aan dat het onderzoek aan alle kanten rammelt.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 20:12
door Suus
Elk onderzoek dat probeert de merkwaarde uit sociale media te filteren kan je met een voordeelverpakking zout nemen, de berekeningen zijn vaag of "geheim, want volgens een speciale formule" en er wordt ook amper tot geen rekening gehouden met de gedachte over het merk van mensen die geen lid zijn van bepaalde sociale media.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 20:31
door Fles
En ook niet met het feit dat 98,8 % van wat mensen op sociale media om zich heen kotsen, nou niet bepaald enige inhoudelijkheid heeft.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:48
door Vinny
Hermes is het bedrijf met relatief de meeste positieve berichtgeving (rijdt dat nog ergens onder de eigen merknaam? Ik dacht dat alles overgegaan was in Breng) De meest negatieve berichtgeving heb je bij Veolia en (voor mij verrassend) Qbuzz. Als ik het forum van het afgelopen half jaar een beetje volg dan sluit dat redelijk aan bij de reputatie van de vervoersbedrijven hier. Over de NS worden zowel veel negatieve als positieve berichten geplaatst, en heeft veruit de meeste berichten. Volgens mij is de NS ook de grootste vervoerder van Nederland als het gaat om reizigerskilometers, dus dat vind ik dan een beetje een open deur...

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 21:50
door Daniel
Hermes rijdt in de regio Eindhoven nog onder de eigen naam. Uit een eerder onderzoek was trouwens ook al gebleken dat op Twitter de volgende combi van hashtags het meest voorkomt: #ns #fail :P

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:01
door webguy
Hermes is ook de kleinste...

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:12
door huibf
JeffreyMeijer schreef:Het enige wat ik eruit kan halen is dat de NS het belangrijkste ov-bedrijf is op de sociale media. En dat de reacties over de vervoerders vaker negatief dan positief zijn. Of mis ik hier info?
Maar het lijkt zo dat heel Nederland.ligt te jammeren, men reageert in de diverse sites zoals telegraaf, nu.jij en Twitter vaak alleen maar als iets slecht is... Positieve reakties lees je minder vaak. Immers waarom zo je iets plaatsen als iets goed, normaal gaat. Vaak is de media debet hieraan.... Morgen zal niet in de krant staan dat de NS prima heeft gereden....

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 22:15
door huibf
Hermes komt straks weer in concessie SAN, maar wel weer met de merknaam Breng. In het zuiden klagen ze ook minder... En is het er gemoedelijker.

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 23:07
door Geert
Fles schreef:
Sinds begin februari berekent Clipit de PR-waarde van online & social media berichten.

In de maand februari vonden we voor de NS een waarde van ruim 4 miljoen euro. Uiteraard haalde het negatieve sentiment de waarde enigszins omlaag, maar de branding voor NS was enorm.
Lekker referentiepunt hebben ze dan ook, de 'prestatie' van februari kun je niet eens vergelijken met een andere periode :')

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 23:24
door Suus
Hier, een tienkilopot zout, dat kan dit onderzoek wel gebruiken :pos:

Afbeelding

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: wo 07 mar 2012, 23:29
door Geert
Mag ik alle 'socal media consultants' ook in die zoutpot stoppen? :')

Re: Sociale media en het OV

Geplaatst: do 08 mar 2012, 11:38
door VIRM
Ik heb zelf de NS op Facebook gezien: compleet waardeloos. Dat is eenzijdige communicatie. De NS kan op Facebook een voorbeeld nemen aan het Facebook-team van KLM: op diens Facebook pagina staat KLM-nieuws, afbeeldingen en kunnen klanten vragen stellen en dat helpt het team ze zo goed en kwaad mogelijk verder op weg. :)