Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Fles » Di 13 Mar 2012, 16:02

Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

104 Teletekst di 13 mrt
***************************************
Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail
***************************************
` Werknemers van ProRail die zijn
gedetacheerd bij exploitant Keyrail van
de Betuweroute voelen zich onder druk
gezet om commerciële belangen voorrang
te geven boven veiligheid.Dat schrijft
vakbond FNV Spoor aan minister Schultz.

Daarnaast noemt de bond Keyrail een
slechte werkgever die cijfers over de
punctualiteit manipuleert.Schultz wil
Keyrail weer een tienjarige concessie
gunnen.De meeste werknemers zullen
volgens de FNV dan op zoek gaan naar
een andere werkgever.

De directie van Keyrail erkent dat er
onrust is onder het personeel,maar
spreekt de beschuldigingen tegen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Caspar » Di 13 Mar 2012, 18:33

Ik heb me wel eens afgevraagd wat het nut is om 1 verkeersleidingspost van de 13 over te hevelen naar een andere club? :roll:

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor zone5324bericht... » Di 13 Mar 2012, 19:19

nu is het nog gedetacheerd, maar het was altijd al de bedoeling, dat Keyrail een aparte onderneming, dus ook een aparte treindienstleiding, zou zijn.
dat kan als je een van de rest van het net afgesloten stuk spoor moet bewaken...

Rienstertje
Berichten: 84
Lid geworden op: Di 18 Mei 2010, 16:09
Locatie: Horst
Contact:

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Rienstertje » Di 13 Mar 2012, 22:27

Enigste reden voor het bestaan van KeyRail is dat ProRail geen winst mag maken, op de betuweroute mag dit wel. Personeel van KeyRail krijgt overigens ook gewoon door ProRail betaald.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Wubbo » Di 13 Mar 2012, 23:39

De werkwijze van Keyrail is ook echt anders dan van ProRail. Keyrail is echt ingericht voor goederenvervoer en heeft dus ook verstand van terminals (en tijdslots op terminals), daar hebben ze bij ProRail weinig kaas van gegeten.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Fles » Wo 14 Mar 2012, 00:27

Wacht even. Ga je nu doen alsof "op tijd rijden" in het goederenverkeer belangrijker is dan in het reizigersverkeer? :shock:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Caspar » Wo 14 Mar 2012, 09:03

Wubbo schreef:De werkwijze van Keyrail is ook echt anders dan van ProRail. Keyrail is echt ingericht voor goederenvervoer en heeft dus ook verstand van terminals (en tijdslots op terminals), daar hebben ze bij ProRail weinig kaas van gegeten.

De opleiding voor treindienstleiders bij Keyrail is dezelfde als voor een reguliere VL-post. Ook het examen is dezelfde. Een hoop zaken zijn natuurlijk ook hetzelfde... Maar zeer veel zaken die ze leren op de opleiding in Utrecht, kunnen ze na het examen direct weer vergeten omdat het niet van toepassing is bij hun.

Als het echt zo anders is, waarom hebben ze dan geen eigen leertraject? Of een leertraject wat bv parallel loopt, en op sommige punten aan takt?


Bij mij in het groepje in Utrecht zat ook een man voor Keyrail in opleiding, die kreeg ongeveer 3x per dag te horen: Nu even opletten, straks mag je dit weer lekker vergeten want is voor jou niet van toepassing, maar even opletten voor het examen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Wubbo » Wo 14 Mar 2012, 10:47

Keyrail is meer dan alleen de VL-post, ze doen in principe alles wat ProRail ook doet. Dus zijn ze ook verantwoordelijk voor het onderhoud, plannen ze treinen etc.

@Fles: je hebt mij niet horen beweren dat iets meer of minder belangrijk is, maar Keyrail is veel meer gespecialiseerd op goederen en hebben daar dus ook meer verstand van dan ProRail. Dat is een voordeel, want de wensen en eisen van goederenvervoerders zijn anders dan die van reizigersvervoerders.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Justin » Wo 14 Mar 2012, 12:06

Iets als just-in-time delivery's, afhankelijk van de aard en tijdkritische factor van het te vervoeren goed? Om nog maar te zwijgen van de terminals/transfer points, of combineren van vrachten? Dat soort dingen :)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Vinny » Wo 14 Mar 2012, 20:19

Keyrail is de vercommercialiseerde vorm van ProRail. De reden van het bestaan van Keyrail ontgaat mij eerlijk gezegd ook, het is niet zo dat er een soort van concurrentieslag (of aanbesteding) van VL posten aan het ontstaan is. En bovendien is een "winst" doelstelling ook helemaal niet zo raar, ProRail wordt voor 80% gefinancieerd door de overheid - met winst op de Betuweroute zou dat eventueel naar 70% kunnen dalen. Het is dus een papieren excercitie en levert (vanwege de onderhandse aanbesteding en een monopoliemarktstructuur) ook geen kostenbesparing op, maar wel veel weerstand op de werkvloer kennelijk. Een optie is om het beheer en onderhoud van de infrastructuur zelf in aanbesteding uit te geven (zoals men van plan was voor de Groningse (regio)tram), maar dan zul je meer moeten doen dan alleen het "privatiseren" van Keyrail.

En dat de vakbond tegen is verbaasd me ook niets. Die zijn tegen alle voorstellen die de spoorsector minder communistisch maakt... :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Suus » Wo 14 Mar 2012, 21:00

Als ik mij niet vergis werd de verkeersleiding van de Betuweroute aanbesteed en aangezien ProRail als overheidsbedrijf daarop niet mag inschrijven is er toen een commercieel bedrijf op poten gezet dat de aanbesteding toen heeft gewonnen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Harde kritiek FNV Spoor op Keyrail

Berichtdoor Vinny » Do 15 Mar 2012, 12:58

Ja dat is makkelijk als je de enige bent...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten