Chipkaart, huidige stand van zaken.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor erjeebee » Ma 16 Apr 2012, 13:38

Joshua schreef:Ik roep het nog steeds; MAAK GEWOON 1 OV PAAL VOOR DE TREIN.


Dat zou mooi zijn, maar ik (beroepsdeformatie) kan dan niet nalaten te vragen hoe u dat functioneel gedacht had?
Als je 1 paal hebt betekent dat niet meer in/uit checken bij overstappen (net als nu als je binnen 1 vervoerder blijft).

Dus ik check in in Zwijndrecht en uit in Culemborg.
Rara hoe ben ik gereisd? en welke vervoerder krijgt hoeveel van de poen?

Of Amersfoort-Arnhem
Of Venlo-Ravenstein
Of ... of ...

O wacht...
Ik weet het al!!!

Dat probleem heb je natuurlijk ook met papieren kaartjes... :)
En voor de papieren kaartjes hebben ze al een mechanisme, dus dat passen we dan ook toe op de OV-Chipkaart.
Betekent wel dat waar je nu gedwongen wordt een 'via' kaartje te kopen (Hengelo-Zutphen via Goor), er een soort TussenCheck paal op dat via-station moet komen.... waar je dan even je OV chipkaart bijhoudt.. zodat ie weet dat je 'via' bent gereisd.
:mrgreen: Iedereen in Goor de trein uit om even de kaart voor de paal te houden.

Of ander idee :) net als in de bus in en uitchecken in het voertuig :) ben je ook van het gezeik met verschillende palen af.
Lijkt me vooral in de spits een geweldig schouwspel.

Nee lieve mensen, alle gekheid op een stokje, er is natuurlijk maar 1 goede oplossing..
en dat is AFSCHAFFEN van OV chipkaart in zijn huidige vorm.
Geef mij maar een strippenkaart en papieren treinkaartje (liever nog: karton) en dan ben ik weer een blije eikel.
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Vinny » Ma 16 Apr 2012, 18:48

Ah volgens mij zou je er ook komen met een onafhankelijk prijsbepalend orgaan...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Klaasje » Ma 16 Apr 2012, 18:49

Ja inderdaad. Het is niet de schuld van de chipkaart maar wel van de mensen die het systeem eromheen hebben uitgedacht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Geert » Ma 16 Apr 2012, 21:11

erjeebee schreef:Dat zou mooi zijn, maar ik (beroepsdeformatie) kan dan niet nalaten te vragen hoe u dat functioneel gedacht had?
Als je 1 paal hebt betekent dat niet meer in/uit checken bij overstappen (net als nu als je binnen 1 vervoerder blijft).

Dus ik check in in Zwijndrecht en uit in Culemborg.
Rara hoe ben ik gereisd? en welke vervoerder krijgt hoeveel van de poen?

(...) En voor de papieren kaartjes hebben ze al een mechanisme, dus dat passen we dan ook toe op de OV-Chipkaart.
Betekent wel dat waar je nu gedwongen wordt een 'via' kaartje te kopen (Hengelo-Zutphen via Goor), er een soort TussenCheck paal op dat via-station moet komen.... waar je dan even je OV chipkaart bijhoudt.. zodat ie weet dat je 'via' bent gereisd.

Ja uh sorry, dat is niet het probleem van de reizigers toch? Reizigers moeten nu allerlei onvriendelijke handelingen verrichten wanneer je met meer dan 1 vervoerder reist alleen maar omdat men bang is een paar centen te verliezen, terwijl voor ruim 90% van de reizen duidelijk is welke route genomen is. Laat ze dat lekker met elkaar uitvechten in plaats van over de rug van de reizger...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Vinny » Ma 16 Apr 2012, 22:17

Dat is de vraag natuurlijk. Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat een papieren kaartje Sneek-Amsterdam goedkoper is. Stel dat men 1 euro instaptarief kwijtscheldt dan nog blijft het duurder omdat de NS de degressiviteit opnieuw bij nul laat beginnen. Ergo dit is dus het probleem van de tarievenstuctuur en niet van de ov chipkaart.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Suus » Ma 16 Apr 2012, 22:22

Ik weet dat je daar tegen bent, punt is alleen dat door het systeem de NS hanteert de tarieven duidelijker hanteerbaar zijn dan bij omschakeling naar echte kilometerprijzen waarbij het tarief dan wellicht wel transparanter wordt maar er flinke prijsverschillen kunnen ontstaan t.o.v. het papieren kaartje, iets wat het draagvlak van de OV-Chipkaart ernstig kan beinvloeden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Geert » Ma 16 Apr 2012, 22:35

Vinny schreef:Dat is de vraag natuurlijk. Uit eigen ervaring kan ik meedelen dat een papieren kaartje Sneek-Amsterdam goedkoper is. Stel dat men 1 euro instaptarief kwijtscheldt dan nog blijft het duurder omdat de NS de degressiviteit opnieuw bij nul laat beginnen. Ergo dit is dus het probleem van de tarievenstuctuur en niet van de ov chipkaart.

Het probleem in de tarievenstructuur is niet de degressiviteit an sich. Wat wel een probleem is dat die degressiviteit niet meegenomen kan worden naar andere vervoerders (de teller wordt weer op 0 gezet) en het feit dat er nu meerdere tariefstelsels naast elkaar bestaan. Men had of voor het hele OV een stelsel moeten kiezen, of in ieder geval de splitsing moeten maken tussen trein en de rest van het ov. Nu wordt de splitsing per vervoerder gemaakt en dat is raar.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Vinny » Ma 16 Apr 2012, 22:37

Alsof die er nu niet zijn..., met de komst van de ov chipkaart had de hele structuur op de helling gemoeten inclusief regionale en landelijke organisaties die los staan van de vervoerders. Dit is een organisatieprobleem geen technisch probleem. Ik snap de vervoerders ook wel, die maken handig gebruik van het feit dat de meeste reizigers captives zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Vinny » Ma 16 Apr 2012, 22:39

Een filosofische vraag: wat maakt een trein anders dan een metro? Ofwel is een scheiding in vervoerder niet beter dan in modaliteit?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Wubbo » Ma 16 Apr 2012, 22:50

Filosofische vraag: wat maakt Connexxion anders dan Qbuzz?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Geert » Ma 16 Apr 2012, 23:10

Vinny schreef:Een filosofische vraag: wat maakt een trein anders dan een metro? Ofwel is een scheiding in vervoerder niet beter dan in modaliteit?

Luxer, langere afstand, 1e en 2e klas... Ik vind (als reiziger) het verschil tussen trein en metro groter dan tussen NS en Arriva (en dus is metro vs. trein een logischere 'knip' tussen twee tariefstelsels dan tussen twee vervoerders met uiteenlopende modaliteiten).

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Berichtdoor Vinny » Di 17 Apr 2012, 13:02

Zeg maat in en tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam is de metro en randstadrail een integraal vervoerssysteem met de trein. Dat zijn veel regionale spoorwegen nauwelijks, behalve de Valleilijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast