Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Daniel » Do 10 Mei 2012, 21:57

Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Desondanks zou het NS wel sieren als ze dan ook een fatsoenlijk alternatief bedenken wat niet bijna de helft duurder is...

Waarom zou dat de NS sieren? Het wordt nu ineens duidelijk dat NS een heel grote vinger in de pap had met betrekking tot de abonnementsprijzen van het stads- en streekvervoer. Een ideale taak voor de decentrale overheden om in te grijpen!

Ik doel hier vooral op het "alternatief" wat NS voor de trajectabonnementen zelf (het treindeel) aanbiedt. Als je relatief voordelig een kortingsproduct voor BTM erbij wilt (OV voordeel dus) wordt je immers gedwongen voor de trein ook een veel duurder abonnement (Altijd Voordeel + je kosten per rit) te nemen.
Dat NS minder invloed krijgt op het tarief voor BTM is nog verdedigbaar, dat ze het misbruiken om ook hun eigen treinreizigers 40% meer te laten betalen niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Ruben » Do 10 Mei 2012, 22:50

Als je het duurdere NS-abonnement niet wil ben je beter af niet de NS-korting van 6,50 per maand op het 'OV Voordeel' abonnement te pakken. De laatste is immers gewoon voor 16,50 per maand te krijgen als 'Altijd Korting' bij ov-chipkaart.nl
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Daniel » Do 10 Mei 2012, 22:59

Klopt, maar dat gaat natuurlijk slechts op zolang de trajectabonnementen zelf nog bestaan. In mijn specifieke geval blijkt een verchipt sterabonnement overigens de goedkoopste optie daarnaast te zijn, maar dat heeft weer het nadelige gevolg dat ik alleen nog met Connexxion en GVU-bussen kan reizen (al is die ene keer per uur dat ik 'n Arriva-bus zou kunnen nemen ook weer niet echt de moeite natuurlijk om een duurder abonnement voor te nemen)

Zonder trajectabonnementen is overigens Altijd Voordeel ook nog eens de voordeligste optie van de nieuwe abonnementen als je vast zit aan reizen op tijden die tot de spits gerekend worden. Da's immers de enige die dan korting geeft.
Rekenend op basis van m'n eigen traject zit eigenlijk alleen een reiziger die heen en terug in het dal kan reizen nog redelijk goed: Dal Voordeel + Reiskosten met 40% korting kost ongeveer net zoveel als een jaartrajectkaart.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Mei 2012, 11:26

Chauf21 schreef:Decentrale overheden kunnen wel degelijk hun eigen abonnementsvorm introduceren. Ik zie niet in waarom de prijzen van de stad-/streeksupplementen volledig door de NS moeten kunnen worden bepaald.
Allemaal mooie woorden maar ze schieten nu gewoon te ver door. Van alléén landelijke abonnementen naar alléén regionale abonnementen is wel een hele grote stap ineens.

Prima dat regionale vervoerders eigen abonnementsvormen introduceren (want het zijn de vervoerders die dat doen, niet de decentrale overheden) maar waarom kan er niet daarnaast ook nog een landelijke systeem gebruikt worden?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Klaasje » Vr 11 Mei 2012, 11:28

reisthijs schreef:(want het zijn de vervoerders die dat doen, niet de decentrale overheden)

Die decentrale overheden moeten wel degelijk toestemming verlenen om een bepaalde abonnementsvorm toe te staan of af te schaffen!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor reisthijs » Vr 11 Mei 2012, 14:04

Waar zei ik dat ze geen toestemming verlenen? Het punt is dat de provincie het niet zélf regelt maar het aan de vervoerders overlaat om wat te bedenken. Lekker makkelijk natuurlijk voor de provincie, hoeven ze alleen maar ja te zeggen en klaar.

Dan krijg je dus van die dingen dat Arriva in Zuid-Holland met eigen abonnementen komt die alleen bij Arriva geldig zijn.En dan is straks de concessie afgelopen, komt er weer een andere vervoerder en moet je wéér op een ander abonnement overstappen.

In plaats van dat de provincie gewoon zelf met abonnementen komt die gewoon in alle concessies geldig zijn, ongeacht welke vervoerder daar rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Klaasje » Vr 11 Mei 2012, 15:57

Het valt de overheden te verwijten dat ze niets regelen. Door te stellen dat het de vervoerders zijn die abonnementen hebben afschaft danwel verzinnen lijkt het net alsof je de volledige verantwoordelijkheid bij de vervoerders neerlegt.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 11 Mei 2012, 17:55

Ik vraag me eigenlijk af, stel je hebt een jaarabonnement wat gebonden is aan de huidige vervoerder. Dat abonnement loopt door tijdens de nieuwe concessie met de nieuwe vervoerder. Wat dan? Vooral als het verchipte abonnementen zijn, kun je er niks meer mee dus...

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Klaasje » Vr 11 Mei 2012, 18:24

Huh? Reizigers? Is dat een besmettelijke ziekte? :twisted:

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Michael » Vr 11 Mei 2012, 21:36

reisthijs schreef:In plaats van dat de provincie gewoon zelf met abonnementen komt die gewoon in alle concessies geldig zijn, ongeacht welke vervoerder daar rijdt.


In Brabant is dat het geval. Daar heeft de provincie de dalkorting, Leeftijdskorting ed ingevoerd. En is ook geldig bij Hermes
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Einde stad/streeksupplement bij maandkaart!

Berichtdoor Bartjk » Vr 11 Mei 2012, 22:29

ik ben nu ook lekker fckd up :evil: rijd er straks geen bus meer tussen lelystad-dronten moet ik met de trein. zal vast iets van 14 tarief zones zijn a €857 + 2x €279 ster-abbo's = €1415. Nu betaal ik dus €620 dus doen we 1415-620 = €795 duurder. WTF. dat is toch gewoon afzetterij. Ja omdat er straks een trein rijd is de bus overbodig. wordt dit ondertussen weer afgeschaft. ik kan wel met de bus... kost mij alleen 1½ uur extra reistijd (dus om 6 uur vertrekken om optijd op school te zijn (7:55). jeej OV :(


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten